abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74350228
Hallo iedereen,
Ik ontvang een wajonguitkering met toeslag voor alleenstaanden. Nu woon ik nog thuis maar ik ga samenwonen met mijn vriend.
Heb het UWV gebeld voor informatie over of mijn financiele situatie gaat veranderen omdat ik ga samenwonen maar de antwoorden waren nogal vaag. Ze zeiden dat ik de situatie duidelijk moest voorleggen middels een wijzigingsformulier en een begeleidend schrijven en dat zou dan beoordeeld worden. Ze had het over fiscale partners maar dat zijn we verder niet.
Maar als mijn toeslag verdwijnt kan ik het niet meer betalen allemaal.. We delen de huur maar verder hebben we financieel niks met elkaar te maken. Ik kan toch ook niet op zijn zak gaan leven?

Weet iemand hoe dit zit? Wanneer ben je officieel partners? Als ik met een gewone vriendin of nicht ofzo zou gaan samenwonen (om kosten te besparen bijvoorbeeld) kunnen ze toch niet verwachten dat ik op de zak van die huisgenoot ga leven?
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:48:25 #2
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74350358
Volgens mij is de wet op dit punt aangepast en woon je na 6 maanden automatisch samen en wordt je dus gezien als financieel partner. In dit geval zou je toeslag neem ik aan komen te vervallen idd.
Maar wellicht is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan, dat weet ik eigenlijk niet.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_74350363
Hippie
pi_74350376
ls je gaat samenwonen heb je wel degelijk financieel iets met elkaar te maken. Je deelt namelijk kosten. Dit is zelfs zo als je met een wildvreemde in een huis woont.
pi_74350413
Waarom zou je niet op zijn zak kunnen gaan leven, maar wel op zak van de rest van de samenleving? Het uitgangspunt is dat partners een onderhoudsplicht jegens elkaar hebben en dus ook financiëel voor het noodzakelijke voor elkaar bijdragen.
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:51:00 #6
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74350462
Misschien moet ik even toevoegen dat ik vind dat je moreel gezien idd sowieso geen recht hebt op die toeslag
pi_74350552
waarom ontvang je nu al een toeslag terwijl je bij je ouders woont?
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:57:40 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_74350710
Nou lekkere relatie hebben jullie. Wel samenwonen e.d. maar niet voor elkaar willen zorgen...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_74350853
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
pi_74350869
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
Ik denk vanwege haar leeftijd. Je bent pas met een leeftijd van 27 (?) fiscaal partner met je ouders als je ook daadwerkelijk met hen samenwoont

[ Bericht 0% gewijzigd door botterfly op 03-11-2009 15:06:04 (typvauten) ]
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_74350890
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:53 schreef Soohr het volgende:
Een toeslag voor alleenstaanden, blijkbaar tellen ouders niet mee.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:03:31 #12
236264 crew  capricia
pi_74350930
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 14:51 schreef kingmob het volgende:
Misschien moet ik even toevoegen dat ik vind dat je moreel gezien idd sowieso geen recht hebt op die toeslag
Ligt eens toe?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74350950
maar waarom ga je samen wonen, en niet gewoon inwonen ?

bij inwonen vervalt het fiscale partnerschap, maar behoud je je toeslag als het goed is.

UWV + Gemeente loket kunnen je er meer over vertellen
pi_74350953
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:01 schreef Rawedni het volgende:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur. Maar als het een gewone vriendin zou zijn, ben ik dus verplicht haar in te lichten over deze situatie, ookal delen we alleen de huur en etenskosten, en haar gegevens en inkomen en zelfs kopie salarisstrook enzo door te geven aan het UWV? Terwijl zij er helemaal niks mee te maken heeft en de financiele situaties dus gescheiden zijn..
Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?
pi_74350967
quote:
Zoals al eerder gemeld is dit na 6 maanden automatisch.
Maar reken eens voor jezelf uit: Huur:2 g/w/l:2 huishoudelijke uitgaven:2..........Ik denk dat dat de toeslag wel dekt. Of betaal je nu niets bij je ouders? Ja dan ga je erop achteruit.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:07:19 #16
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74351060
quote:
Geen kwestie van niet willen, meer van niet kunnen. Het is gewoon te duur.
Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.
Het hele punt van de toeslag is dat je de kosten niet kan delen en daardoor meer lasten hebt. Zodra je samenwoont met iemand ben je veel goedkoper uit.

Maar goed, ik ga er eigenlijk wel van uit dat als je kan aantonen dat de verdeling gelijk is onderling, dat je het automatisch fiscaal partner worden kan voorkomen.
pi_74351062
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:04 schreef Conflict het volgende:

[..]

Snap je zelf nou dat dit tegenstrijdig is?
Ieder maakt zijn deel van de huur over en betaalt zijn deel voor het eten. Verder is alles gescheiden, heb je geen inzage in elkaars financiele gebeuren. Wat is hier tegenstrijdig aan?

Ik snap er nu helemaal niets meer van. Wat gebeurt er die eerste 6 maanden dan?
pi_74351099
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:07 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het spijt me, maar dit is gewoonweg niet waar. Ik begrijp dat het geen vetpot is, maar bijvoorbeeld mijn broer weet regelmatig van minder rond te komen.
Het hele punt van de toeslag is dat je de kosten niet kan delen en daardoor meer lasten hebt. Zodra je samenwoont met iemand ben je veel goedkoper uit.

Maar goed, ik ga er eigenlijk wel van uit dat als je kan aantonen dat de verdeling gelijk is onderling, dat je het automatisch fiscaal partner worden kan voorkomen.
Natuurlijk verschilt dat per situatie. De een heeft 300 euro huur en de ander 500. Weet je toch niet.

Hoe en waar moet je dan aantonen dat welke verdeling gelijk is
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:10:04 #19
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_74351145
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Ligt eens toe?
Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...
  Official ESF Kreviewer dinsdag 3 november 2009 @ 15:12:33 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74351240
Huur dan gewoon iets goedkopers. Het is toch zelfs met een iq van 80 nog wel te begrijpen dat je geen recht meer hebt op een uitkering als je gezamenlijk meer inkomsten hebt dan de grens die de overheid heeft opgelegd?
pi_74351262
Je hoeft geen fiscaal partnerschap aan te gaan:
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=514&nodeId=133&languageId=

Hierboven staat ook iets over die toeslag bij je uitkering.

Volgens mij ben je wel altijd automatisch elkaars toeslagpartner. Daar kun je niks tegen doen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_74351271
De toeslag is bijna meer dan de uitkering zelf. Zonder die toeslag bedraagt de uitkering net 500 euro bruto. Hoe moet ik daarvan rondkomen? Mijn vriend studeert zelf ook nog en krijgt alleen een stagevergoeding en studiefinanciering!
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:13:35 #23
236264 crew  capricia
pi_74351276
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Lijkt me wel duidelijk toch? De toeslag is een tegemoetkoming van de staat voor het feit dat je alleen voor alle kosten moet opdraaien. Als je dan die tegemoetkoming nog steeds wil ontvangen terwijl je niet alleen voor die kosten hoeft op te draaien, dan is dat moreel eigenlijk onjuist. Ik zal niet echt iemand veroordelen die probeert om het toch voor elkaar te krijgen, maar respect dwingt het iig niet af...
Wat een onzin. Als iemand daar recht op heeft, dan is dat gewoon zo.
Heeft iemand daar volgens de regeltjes geen recht meer op, dan is dat ook zo.
M.i. heeft dat niets met moraal te maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74351286
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:12 schreef Kreator het volgende:
Huur dan gewoon iets goedkopers.
Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 15:15:05 #25
236264 crew  capricia
pi_74351313
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:14 schreef Rawedni het volgende:

[..]

Goh wat een goed idee. Graag ontvang ik een telefoonnummer van iets of iemand die mij een goedkope plek kan aanbieden.
Als jij met je vriend onder het sociaal minimum valt, heb je dan niet gewoon recht op een gedeelte bijstand?
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')