abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 november 2009 @ 15:54:48 #1
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74318380
hi mensen,

ik wilde graag weten welke rechtsrelaties er bestaan tussen concurrenten.

Er is wel wat europees recht te vinden "concurrentierecht" maar dat is allemaal behoorlijk vaag en niet echt wat ik zoek.

Iemand suggesties?

Groet,

Olmjeos
"Lord protect me from my friends, for I can deal with my enemies." - Voltaire
pi_74318451
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:54 schreef olmjanus het volgende:
niet echt wat ik zoek.
Je zoekt iemand die je huiswerk maakt?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_74318498
Zijn er rechtsrelaties tussen concurrenten, anders dan de relaties die ze hebben als ze wat van elkaar zouden afnemen? Waar heb je het voor nodig?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 2 november 2009 @ 15:59:03 #4
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74318504
@ spijkerbroek: ja idd
en idd of er rechtsrelaties zijn anders dan afnemers wat onder verbintenissenrecht zou vallen

[ Bericht 46% gewijzigd door olmjanus op 02-11-2009 16:15:51 ]
pi_74318534
Mja... daar zijn we hier niet voor

Na overleg weer open

[ Bericht 35% gewijzigd door Five_Horizons op 02-11-2009 16:13:59 ]
pi_74319379
olmjanus: wat wil je eigenlijk weten en waarom?

Ik bedoel: in welke richting moeten we het zoeken?

Bedrijven hebben 'in principe' geen relatie met elkaar, maar bedoel je meer: wat zijn de regels omtrent het hoé ze elkaar beconcurreren? Volgens mij zijn deze er namelijk niet. (niet specifiek voor concurrentie onderling)
  maandag 2 november 2009 @ 16:32:29 #7
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74319661
Voor mijn bedrijf TESSON wil ik een juridisch werkveld aanmaken, naast mijn stakeholdersanalyse die reeds beschikbaar is via de site.

Verder hebben de meeste stakeholders ook een juridische relatie met mij. Ik ben ook van mening dat er niet een specifieke rechtsrelatie is tussen (in)directe concurrenten zolang er geen zaken mee worden gedaan, maar wellicht denken andere users daar anders over.
pi_74320283
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:32 schreef olmjanus het volgende:
Voor mijn bedrijf TESSON wil ik een juridisch werkveld aanmaken, naast mijn stakeholdersanalyse die reeds beschikbaar is via de site.

Verder hebben de meeste stakeholders ook een juridische relatie met mij.
Je doelt op je arbeidsovereenkomst?
quote:
Ik ben ook van mening dat er niet een specifieke rechtsrelatie is tussen (in)directe concurrenten zolang er geen zaken mee worden gedaan, maar wellicht denken andere users daar anders over.
Waarom zou je willen weten of er een verbintenis bestaat tussen concurrent A en concurrent B? Dat is voor jou (of jouw bedrijf) toch helemaal niet van belang?
pi_74320511
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:32 schreef olmjanus het volgende:
Ik ben ook van mening dat er niet een specifieke rechtsrelatie is tussen (in)directe concurrenten zolang er geen zaken mee worden gedaan
Dat lijkt mij ook. Enkel het feit dat 2 bedrijven elkaars concurrent zijn, levert nog geen rechtsrelatie op.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 2 november 2009 @ 17:05:55 #10
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74320663
En in hoeverre zijn de europese rechtsregels dan van belang? Volgens het europese concurrentierecht: european competition law zijn er wel regels mbt kartelvorming, monopolie, vrij verkeer van personeel etc.

Dit maakt een rechtsrelatie toch?
pi_74320826
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:05 schreef olmjanus het volgende:
En in hoeverre zijn de europese rechtsregels dan van belang? Volgens het europese concurrentierecht: european competition law zijn er wel regels mbt kartelvorming, monopolie, vrij verkeer van personeel etc.

Het feit dat meerdere bedrijven onder een bepaald wetsartikel moeten opereren, geeft ze toch geen rechtsrelatie met elkaar?
pi_74320828
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:05 schreef olmjanus het volgende:

Alleen als er een verbintenis is.

Dan hebben wij (en willekeurig welk ander persoon) samen ook een rechtsrelatie. Volgens mij is dat niet zo.
  maandag 2 november 2009 @ 17:19:29 #13
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74321042
uit moreel oogpunt kan je echter stellen dat er een natuurlijke verbintenis ontstaat tussen alle concurrenten binnen een branche. Misschien is het niet helemaal bij de rechter afdwingbaar.

ter illustratie: wij ( en elk willekeurig persoon) hebben een natuurlijke verbintenis jegens elkaar om elkaar met respect te behandelen --> lichamelijke integriteit enz enz
pi_74321302
Maar dat komt voort vooral uit morele overwegingen, cultuur én onze wetten. (en dat laatste is vooral: we doen niets om regels daar ín te overtreden)

Ik mag jou immers niet vermoorden. Dat maakt me overigens niet persé schadeplichtig t.o.v. jou, dus of wij dan een rechtsrelatie hebben, betwijfel ik (maar op zich is dat een extreem voorbeeld ).

Op dit moment hebben wij er geen.
  maandag 2 november 2009 @ 17:31:29 #15
201453 olmjanus
Blaaaahh... Appelsap!
pi_74321385
heheh ok ik vind het een interessante discussie, maar geef het voordeel van de twijfel

neehoor bedankt voor de informatie en alle posts.
pi_74323271
Tip: Haal die grammaticafout even uit je onderschrift
  maandag 2 november 2009 @ 18:53:58 #17
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_74323616
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:11 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Het feit dat meerdere bedrijven onder een bepaald wetsartikel moeten opereren, geeft ze toch geen rechtsrelatie met elkaar?
Tenzij concurrent A schade lijdt als concurrent B zo'n regel overtreedt.

Samenvattinkje geplukt van http://da.nny.nl/200711/arresten-burgerlijk-recht.php
quote:
NJ 1961, 568, Beukers/Dorenbos (Tandarts-arrest)
Kan iemand die onbevoegd een wettelijk beschermd beroep uitoefent door ambtsgenoten aangesproken worden op schade (misgelopen inkomsten, benadeling omdat bevoegde ambtsgenoten een dure opleiding hebben moeten betalen, enz.) op basis van 6:162 BW? De Hoge Raad meent van wel.
(complicatie: in dat arrest strekte de regel niet tot bescherming van de concurrenten, maar was toch strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid ogv correctie-Langemeijer)

Maar goed, de rechtsverhouding tussen concurrenten bestaat dus in ieder geval uit de maatschappelijke zorgvuldigheid. Een onbevoegde tandarts handelt onrechtmatig tegen bevoegde 'collega's'.
pi_74328310
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat concurrenten een verbintenis hebben, kartelvorming enzo.

Bedrijven die aan de klantenkant concurrenten zijn (zelfde doelgroep, zelfde producten) kunnen aan de inkoopkant wel een verbintenis hebben in de vorm van een inkoopcombinatie ofzo. Je kan elkaar dan de tent uitvechten als het om klanten gaat, maar samen optrekken in onderhandelingen met fabrikanten/leveranciers.

Ik geloof niet dat er automatisch sprake kan zijn van een vorm van verbintenis tussen bedrijven die elkaar op de markt tegen kunnen komen.
I got soul, but I'm not a soldier
  maandag 2 november 2009 @ 20:58:18 #19
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_74328919
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:45 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat concurrenten een verbintenis hebben, kartelvorming enzo.

Bedrijven die aan de klantenkant concurrenten zijn (zelfde doelgroep, zelfde producten) kunnen aan de inkoopkant wel een verbintenis hebben in de vorm van een inkoopcombinatie ofzo. Je kan elkaar dan de tent uitvechten als het om klanten gaat, maar samen optrekken in onderhandelingen met fabrikanten/leveranciers.

Ik geloof niet dat er automatisch sprake kan zijn van een vorm van verbintenis tussen bedrijven die elkaar op de markt tegen kunnen komen.
Een verbintenis ontstaat niet alleen uit contracten hè, maar ook uit de wet, in het geval van de onrechtmatige daad bijvoorbeeld. De verplichting om schadevergoeding uit onrechtmatige daad te betalen is een verbintenis.

Dus uit het arrest: onbevoegde tandarts A handelt onrechtmatig jegens bevoegde tandarts B. A is verplicht schadevergoeding te betalen. Dat is een verbintenis.
pi_74329313
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:58 schreef Pool het volgende:

[..]

Een verbintenis ontstaat niet alleen uit contracten hè, maar ook uit de wet, in het geval van de onrechtmatige daad bijvoorbeeld. De verplichting om schadevergoeding uit onrechtmatige daad te betalen is een verbintenis.

Dus uit het arrest: onbevoegde tandarts A handelt onrechtmatig jegens bevoegde tandarts B. A is verplicht schadevergoeding te betalen. Dat is een verbintenis.
Aha, in die zin zou Microsoft vanuit zijn monopolypositie een verbintenis hebben met Mozilla (etc). Ze mogen toch niet alleen IE meer leveren bij Windows?

Dus die verbintenis met concurrenten komt door bemoeienis van de Europese Commissie de laatste tijd meer aan het licht.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_74329439
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:58 schreef Pool het volgende:

[..]

Mja, maar in een reguliere situatie is dat dus niet zo. Eén van de partijen moet een handeling verrichten om die verbintenis tot stand te brengen. Als vanzelf is dat niet uiteraard niet zo.
  maandag 2 november 2009 @ 21:28:34 #22
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_74330371
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, maar in een reguliere situatie is dat dus niet zo. Eén van de partijen moet een handeling verrichten om die verbintenis tot stand te brengen. Als vanzelf is dat niet uiteraard niet zo.
Dat klopt, maar dat betekent dat er bij aanvang dus wel zorgvuldigheidsnormen tussen concurrenten bestaan, waaruit bij overtreding een verbintenis kan volgen. Of je die zorgvuldigheidsnormen echt al een 'rechtsrelatie' kunt noemen, dat is een semantische kwestie, maar volgens mij vallen ze wel onder waar TS op doelt.

En wat in de post hierboven wordt genoemd, dat Microsoft bijvoorbeeld concurrenten schaadt met koppelverkoop, dat valt daar inderdaad ook onder.
pi_74330705
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:28 schreef Pool het volgende:

maar volgens mij vallen ze wel onder waar TS op doelt.
Dat is in elk geval niet waar ík vanuit ging, maar dat lag ook aan het feit dat ik denk dat als je dít omschrijft, je álle mogelijke verbintenissen kunt opschrijven. Je kunt immers door heel veel verschillende handelingen (of het nalaten daarvan) personen, bedrijven of overheden schaden.

Maar het zou inderdaad best kunnen.
pi_74330731
Dat is overigens best een lelijk zinsdeel......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')