abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 april 2002 @ 19:17:15 #101
272 R@b
No-nonsens
pi_3984975
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:07 schreef Re het volgende:

niet zo hebberig op die edit knop duwen en niet mij aanpakken maar diegene die ongenuanceerd allochtonen gelijk stelt met genetische ziekten

Het topic gaat toch o.a over de grotere kans op erfelijke ziekten die je op kunt lopen door nichten/neefen huwelijken?

Uiteraard heeft dat niets met allochtonen ansich te maken, dat komt bij ieder mens voor.

quote:
... dat ik daar niets over mag zeggen en er zo een paar uur naar moet kijken hoe makkelijk de dommen ogeneneerd kunnen posten vind ik een legitieme manier genoeg
Waarom pakte je de post dan niet inhoudelijk aan? Met dom schelden overtuig je heus niemand van het tegendeel hoor.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_3984987
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 18:51 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Cultuur staat niet los van de mensen en is geen statisch gegeven, met andere woorden; cultuur wordt gemaakt door mensen zoals mensen ook zelf invulling geven aan een geloof. Het is dan ook nogal flauw om te zeggen dat Pim over 'een cultuur' praat en niet over mensen.

Fortuyn sprak inderdaad terecht van cultuur. Voor diegenen die de Islam niet als gods waarheid zien, maar een door mensen bedacht iets, staat islam gelijk aan cultuur.
De islam vertegenwoordigd een aantal leefregels, opvattingen en voorschriften (en dus is het een cultuur) waar je over kunt oordelen.

Fortuyn beoordeeld (en niet beledigd) 'de islam' als een achterlijke cultuur en imo heeft hij daar groot gelijk is. Het past in Arabië van 800 na christus, niet in West Europa anno 2002.

Thunder announces that the storm is coming
pi_3985013
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Volkskrant:

Eenderde allochtonen trouwt neef of nicht uit thuisland
26 april 2002

- Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

Eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes. Dit zegt L. Eldering, hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, vandaag in haar afscheidsrede.

Volgens Eldering is de druk op jonge Turken en Marokkanen om een partner uit het moederland te halen erg groot. Bijna driekwart 'importeert' daarom een bruid of bruidegom uit Turkije of Marokko.

Daarbij is het hemd nader dan de rok, meent hoogleraar Eldering. Ze trouwen eerder met een familielid dan met een iemand van de lokale gemeenschap.

Vooral de combinatie neef-nicht blijkt erg populair, met alle risico's van dien. Deze Turkse en Marokkaanse paren lopen namelijk twee keer zoveel kans op kinderen met een (verstandelijk) handicap of erfelijke ziektes als andere paren. De kans daarop wordt nog groter als het traditie is dat neven en nichten binnen de familie met elkaar trouwen.

Volgens Eldering wordt Nederland in toenemende mate geconfronteerd met de schaduwkanten van consanguiniteit (huwelijken binnen een familie). Veel Turkse en Marokkaanse echtgenoten raken in psychische problemen als ze geconfronteerd worden met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidense hoogleraar.

Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht al dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten.

Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen. Eldering pleit dan ook voor betere voorlichting onder Turken en Marokkanen over de risico's van dit soort huwelijken. Ook zou de overheid erfelijkheidsonderzoeken onder allochtonen moeten stimuleren.

------------------------------------------------

Toch echt een symptoom van een achterlijke cultuur, of niet? (Brand los met de discussie, en raak verzeild in verwoede pogingen van links Fok! om deze feiten te verdoezelen, en rechts Fok! om deze problemen aan te kaarten )

eenderde my ass, ik geloof hier geen hout van.
Cijfers bronnen? Dit kan onmogelijk over de allochtonen in het algemeen gaan.

Discussie over iets wat totaal niet klopt, intresting.

GLG

I just love the G4 Dual Powermacs
pi_3985020
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 09:41 schreef X-Ray het volgende:
Hmm... zou dat het verklaren dat een groep zich zo crimineel en asociaal als de pest gedraagt?
Insinueer je nou dat geweld, en asociaal gedrag genetisch bepaald is?

GLG

zaterdag 27 april 2002 @ 19:24:59 #105
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_3985027
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:23 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

GLG, als je nou volgende keer, voordat je reageert eens de moeite neemt het hele topic door te lezen, dan was deze overbodige en al achterhaalde opmerking van je niet nodig geweest.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 27 april 2002 @ 19:25:42 #106
272 R@b
No-nonsens
pi_3985032
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:23 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

Er staat toch ook dat het betrekking heeft op Marokkanen en Turken?
quote:

GLG

25% van die mensen trouwt met een neef of nicht, dat zijn de cijfers.
  zaterdag 27 april 2002 @ 19:26:28 #107
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3985041
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:17 schreef R@b het volgende:

[..]

Het topic gaat toch o.a over de grotere kans op erfelijke ziekten die je op kunt lopen door nichten/neefen huwelijken?

Uiteraard heeft dat niets met allochtonen ansich te maken, dat komt bij ieder mens voor.
[..]

Waarom pakte je de post dan niet inhoudelijk aan? Met dom schelden overtuig je heus niemand van het tegendeel hoor.

ik pakte het wel "op niveau" aan, wilde er eigenlijk niet meer verder op ingaan maar ik wilde toch mijn mening kwijt over de opmerking: "Het verklaart ook waarom allochtonen 3 keer zoveel meer beroep doen op de gezondheidszorg dan Nederlanders. En waarom er zoveel in de WAO zitten."

Het bij wet niet verboden om met je neef of nicht te trouwen (de definitie van kinderen van je oom/tante dan) dat het kan leiden tot verhoogde genetische afwijkingen is bekent maar relatief gezien valt het allemaal best mee en leidt zeker niet tot de astronomische getallen die door sommige hier als vaststaand feit worden gepredikt.

voorlichting lijkt me de enige manier

[Dit bericht is gewijzigd door Re op 27-04-2002 19:31]

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_3985081
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:25 schreef R@b het volgende:

[..]

Er staat toch ook dat het betrekking heeft op Marokkanen en Turken?
[..]

damm je hebt gelijk. Correctie en excuses bij deze.
quote:
25% van die mensen trouwt met een neef of nicht, dat zijn de cijfers.
waar komen die cijfers vandaan? Bedoel 1/4 come on... lijkt me echt stug....

GLG

pi_3985093
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:24 schreef golfer het volgende:

[..]

GLG, als je nou volgende keer, voordat je reageert eens de moeite neemt het hele topic door te lezen, dan was deze overbodige en al achterhaalde opmerking van je niet nodig geweest.

hey ho! ik LEES praktisch altijd de topic stories! grbml okay deze keer niet goed genoeg *toegeef* maar dat doesn't mean dat ik altijd de topic stories oversla

hrmpff

GLG

zaterdag 27 april 2002 @ 19:33:40 #110
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_3985112
Nogmaals in het artikel staat: 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst haalt , dus niet 1/3 van alle Turken en Marokkanen.

Waar R@b zijn 25% vandaan haalt is mij ook niet duidelijk.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_3985155
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:33 schreef golfer het volgende:
Nogmaals in het artikel staat: 1/3 van de Turken en Marokkanen die hun partner uit het land van herkomst haalt , dus niet 1/3 van alle Turken en Marokkanen.

dat vroeg ik hem zonet, ben benieuwd waar hij die 25% vandaan haalt. Lijkt me gruwelijk overdreven namelijk.

GLG

pi_3985164
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:33 schreef golfer het volgende:

Driekwart van de Turken en Marokkanen haalt hun partner uit het land van herkomst. (75 van de 100)

1/3 daarvan trouwt 'in de familie'.

1/3 van 75% is 25% van alle Turken en Marokkanen.

Parool - Het import-huwelijk (2)

pi_3985243
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:39 schreef FROSTBITE het volgende:

[..]

Driekwart van de Turken en Marokkanen haalt hun partner uit het land van herkomst. (75 van de 100)

hm, als dat klopt moet er iets aan gedaan worden. Omdat 'inteelt' een verhoogd risico met zich meebrengt voor eventuele toekomstige kinderen....
Maar dat is moeilijk, want wie bepaald met wie je wel en niet mag trouwen?!?!

Ons grootste democratische wet....

GLG

zaterdag 27 april 2002 @ 19:46:30 #114
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3985244
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:39 schreef FROSTBITE het volgende:

[..]

denkfoutje: 3/4 van de Turken en Marokkanen die trouwen is niet hetzelfde als 3/4 van de Turken en Marokkanen... dus...
pi_3985267
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:46 schreef Re het volgende:

[..]

denkfoutje: 3/4 van de Turken en Marokkanen die trouwen is niet hetzelfde als 3/4 van de Turken en Marokkanen... dus...

wellus, nietus, damm wat is het nou? Ik ga zelf wel weer eens op onderzoek uit

Maar los van hoeveelheden, inteelt is natuurlijk niet 'echt' goed te keuren lijkt me.....

GLG

pi_3985312
quote:

[..]

-offtopic- gefeli met je graad van doctor! -
pi_3985341
quote:

[..]

Het gaat toch om partnerkeuze en de kinderen die daaruit voortkomen?

De cijfers wijzen op die partnerkeuze (trouwen) die voor 3 kwart uit het land van herkomst wordt gehaald.

In combinatie met die andere cijfers kom je dan uit op 25% van de huwelijken.

zaterdag 27 april 2002 @ 21:13:15 #118
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3985835
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 19:54 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

-offtopic- gefeli met je graad van doctor! -

dank je... ik krijg er bijna migraine van

even van de cijfers uitgaan, wat zijn de geboorte cijfers van deze groep tov de rest van de bevolking, dit om even aan te tonen dat we over een marginaal probleem praten

pi_3986131
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 21:13 schreef Re het volgende:

even van de cijfers uitgaan, wat zijn de geboorte cijfers van deze groep tov de rest van de bevolking, dit om even aan te tonen dat we over een marginaal probleem praten

Waar wil je nou eigenlijk naar toe.

Het is vrij veilig om te stellen dat Turken en Marokkanen wel trouwen voor ze kinderen krijgen. Dus dan heb je dat gemiddeld 25% van de kinderen uit ouders geboren worden die familie zijn.

En voordat we verder over komma's en decimalen gaan zeuren.

Ook al zouden dit maar 20, 10 of zelfs 5% van de kinderen zijn, dan nog is het niet goed!

Diabetes komt ontzettend veel voor onder Turken en Marokkanen (in vergelijking met Nederlanders). Vraag me af of dit met elkaar te maken heeft.

zaterdag 27 april 2002 @ 23:27:06 #120
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3987313
quote:
Op zaterdag 27 april 2002 21:45 schreef FROSTBITE het volgende:

[..]

Waar wil je nou eigenlijk naar toe.

Het is vrij veilig om te stellen dat Turken en Marokkanen wel trouwen voor ze kinderen krijgen. Dus dan heb je dat gemiddeld 25% van de kinderen uit ouders geboren worden die familie zijn.

En voordat we verder over komma's en decimalen gaan zeuren.

Ook al zouden dit maar 20, 10 of zelfs 5% van de kinderen zijn, dan nog is het niet goed!

Diabetes komt ontzettend veel voor onder Turken en Marokkanen (in vergelijking met Nederlanders). Vraag me af of dit met elkaar te maken heeft.

we hebben het inderdaad over promillen en die leiden zeker niet tot het 3 x zo hoge ziekte verzuim of extra WAO

mij hoor je niet zeggen dat ik achter het feit sta dat men familiair trouwt, lijkt me gewoon niet echt nuttig en inderdaad kan dat leiden tot en verhoogde kans op genetische ziekten. Diabetes is dat niet.
Ik reageerde alleen op het feit hoe er zo overdreven wordt gereageerd op een probleem door het zo op te blazen dat het zijn doel voorbij gaat en men weer lekker kan gaan bashen op een cultuur (en in dit geval de moslim cultuur die hier in mijn ogen geheel los van staat), met al zijn generalisaties die daar op volgen

pi_3987460
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:17 schreef eRR_ het volgende:

[..]

volgens mij (correct me if i'm wrong) is er ook nog eens een enorme taboe in deze cultuur rond gehandicapte kinderen. Dat maakt de zaak alleen maar erger.

quote:
Op zaterdag 27 april 2002 00:52 schreef proppie het volgende:

[..]

vraag me ook af wat ze met gehandicapte kinderen doen.... Ik woon in een buurt met heel veel allochtonen en dus ook heel veel kinderen (die vaak ook een oude moeder hebben, wat de kans op een handicap vergroot) maar ik zie geen 1 gehandicapt kind. In de buurt waar ik woon is ook een dagopvang voor verstandelijk gehandicapten, en daar zie ik ook alleen maar blanke, surinaamse of hindoestaanse kinderen, geen turken of marokkanen. Of er worden bij deze bevolkingsgroep geen gehandicapte kinderen geboren, of ze stoppen ze........ ja waar eigenlijk?:?

Onzin,

ik heb zelf een kennis met twee gehandicapte kindern (hebben zelfde ziekte in de hersenen, het staat vaak vast dat als je eerste kind deze ziekte heeft, je volgende ook zo worden) en daarbij zie ik soms wel eens in de buurt gehandicapte allochtonen. (soms dan he )

pi_3988379
Uit Het Parool:
quote:
Familiehuwelijk allochtonen leidt tot problemen

AMSTERDAM/LEIDEN - Een toenemend aantal Turkse en Marokkaanse echtparen krijgt psychische problemen, doordat ze als gevolg van inteelt een geestelijk of lichamelijk gehandicapt kind krijgen. Ook komen velen hierdoor in grote geldzorgen, waardoor ze onder de armoedegrens belanden.

Hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden, L. Eldering, waarschuwde gisteren voor dit probleem in haar afscheidsrede bij de universiteit. Zij deed meer dan 25 jaar studie naar allochtone gezinnen in Nederland.

Een meerderheid van de Marokkaanse en Turkse jongeren in Nederland trouwt nog steeds met een partner in het land van herkomst. Vaak is dat iemand die afkomstig is uit de eigen regio of de familie. Precieze cijfers over het aantal Turken en Marokkanen dat met een neef of nicht trouwt, ontbreken, maar Eldering schat dat bij één op de vier huwelijken met partners uit het land van herkomst, de bruid en bruidegom familie zijn.

Een huwelijk met een (achter)neef of een (achter)nicht is in die gevallen volgens Eldering het meest voorkomende voorkeurshuwelijk. Bij 'familiehuwelijken' tussen nauw-verwanten bestaat een extra groot risico op erfelijke afwijkingen. Uit recent onderzoek blijkt dat ouders twee keer zoveel kans hebben op kinderen met een lichamelijke- of geestelijke handicap.

Uit een onderzoek van Eldering onder 29 Turkse en Marokkaanse ouderparen met een gehandicapt kind, blijkt dat deze situatie tot grote fysieke-, psychische- en materiële belasting leidt. Veel ouders wonen in een etagewoning zonder lift en zij moeten hun gehandicapte kinde meerdere keren per dag naar boven en beneden dragen. Meer dan de helft van hen voelt zich hierdoor overbelast.

Omdat zij het liefst zo lang mogelijk zelf voor hun kind willen zorgen, zeggen moeders die buitenhuis werken, hun baan op. Dit heeft grote financiële consequenties, omdat de verzorging van een gehandicapt kind vaak zeer veel kost.
Eldering constateerde in haar onderzoek dat een aantal mannen stuk liep op de bureaucratie rond de voorzieningen voor gehandicapte kinderen. Ze werden ziek en na verloop van tijd zelfs arbeidsongeschikt.

Mensen die een neef of nicht trouwen, zouden zich volgens Eldring beter rekenschap moeten geven van de risico's van zo'n huwelijk. De kinderarts Tom Schulpen, hoogleraar sociale kindergeneeskunde aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht, pleitte onlangs al voor betere voorlichting door gynaecologen en verloskundigen over die risico's.
Volgens Schulpen blijkt dat erfelijke ziekten en aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak zijn van een grote groep zeer jonge allochtonen. Een allochtoon kind loopt bijna twee keer zoveel kans te sterven als een autochtoon kind. In sommige delen van de wereld huwt twintig tot zestig procent van de bevolking een nauwe verwant.

http://www.parool.nl/1019887756355.html

zondag 28 april 2002 @ 01:37:52 #123
11033 Groenlinks
Ik groenlinks, forget it
pi_3988435
Lekker slim dan van die kennis om zo groot risico na de het eerste kind te nemen
Staat voor een leefbaar millieu
pi_3988500
quote:
Op zondag 28 april 2002 01:37 schreef Groenlinks het volgende:
Lekker slim dan van die kennis om zo groot risico na de het eerste kind te nemen
Mogen zij niet ook een kind opvoeden? Of het nu gehandicapt is of niet>?
  zondag 28 april 2002 @ 01:51:36 #125
272 R@b
No-nonsens
pi_3988553
quote:
Op zondag 28 april 2002 01:45 schreef Youssef het volgende:

[..]

Mogen zij niet ook een kind opvoeden? Of het nu gehandicapt is of niet>?

Wat vind jij ervan dat zoveel Marokkanen met hun neef of nicht trouwen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')