abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:38:11 #51
7966 eRR_

[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 26-04-2002 17:38]

the internet makes you stupid
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:38:31 #52
7966 eRR_
pi_3975859
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:34 schreef eRR_ het volgende:

[..]

en klaus is nou ook niet echt het toonbeeld van gezondheid

pi_3975870
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:37 schreef eRR_ het volgende:

[..]

weet ik niet. Wat moet ik dan, in mijn eentje ten strijde trekken?

Jij zegt toch dat LPF stemmen zal helpen? Ik vraag me gewoon af HOE.

NFI.

vrijdag 26 april 2002 @ 17:42:56 #55
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 17:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

Jij zegt toch dat LPF stemmen zal helpen? Ik vraag me gewoon af HOE.

NFI.

Omdat er teninste 1 iemand is die dit soort zaken critisch bekijkt en waar nodig aanpakt, zonder zich daarvoor te moeten excuseren.
je hoeft niet zo pontificaal de claus post te quoten, dat was natuurlijk niet serieus bedoeld *weet ook wel dat claus geen resultaat van een inteelt huwelijk is*
pi_3975931
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:42 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Omdat er teninste 1 iemand is die dit soort zaken critisch bekijkt en waar nodig aanpakt, zonder zich daarvoor te moeten excuseren.
je hoeft niet zo pontificaal de claus post te quoten, dat was natuurlijk niet serieus bedoeld *weet ook wel dat claus geen resultaat van een inteelt huwelijk is*

Je zegt niet wat LPF gaat doen. Het klinkt leuk (als je het belangrijk vind.) maar iets zeggen? Nee dus.

Over Claus: Ik dacht meer aan zijn leeftijd. Maar goed.

vrijdag 26 april 2002 @ 17:51:58 #57
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_3975953
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 16:57 schreef stinkie het volgende:

[..]

Klopt wel, of zijn turken en marokkanen geen allochtonen dan? Blijkbaar vormt die groep ook nog eens 1/3 van de allochtonen, dus de titel klopt perfect.

Waar slaat dat nou weer op?

Stel dat al deze allochtonen de Nederlandse nationaliteit zouden hebben (en dat hebben ze volgens mij bijna allemaal) dan zeg je toch ook niet:
'1/zoveelste deel* van de Nederlanders trouwt met neef/nicht'

Krekker is de bom!
pi_3975957
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:36 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Ten eerste roep ik dat niet, ik ben er gewoon wel duidelijk in dat dat gedeelte van de cultuur die het huwen van een nicht voorschrijft volstrekt achterlijk is.

Hoezo voorschrijft? Volgens mij wordt het niet door een/hun cultuur voorgeschreven...
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:53:46 #59
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 17:52 schreef QBZZ het volgende:

[..]

Hoezo voorschrijft? Volgens mij wordt het niet door een/hun cultuur voorgeschreven...

leg mij dan eens uit waarom ze dat toch doen, wetende dat je de kans op een gehandicapt kind dramatisch vergroot?
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:55:08 #60
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 17:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je zegt niet wat LPF gaat doen. Het klinkt leuk (als je het belangrijk vind.) maar iets zeggen? Nee dus.

zou het niet weten, heb zijn mening aangaande deze kwestie niet gevraagd, maar weet ongetwijfeld dat die enigzins in lijn met de mijne ligt. Aangezien ik toch ergens op moet stemmen, de meest voor de hand liggende keus.
  vrijdag 26 april 2002 @ 17:59:08 #61
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 17:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Over Claus: Ik dacht meer aan zijn leeftijd. Maar goed.

en als je dan zonodig een oplossing wilt horen: waarom het niet bij wet onmogelijk maken te huwen met iemand die aantoonbaar familiebanden met je heeft? Dat geldt natuurlijk net zo hard voor autochtonen. Uiteraard is het een 2e hoe je dat gaat doen, (verplicht dna afnemen?) maar het is ieg een oplossing.
pi_3976000
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:26 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Je herinnert je de post niet goed want het betreft het dubbele (40.000). Dus zo'n 40.000 allochtonenkomen het land binnen om met al aanwezige 40.000 allochtonen te trouwen. Dus je praat over zo'n 13.000 stelletjes met neef/nichtrelatie.

zie ook Vreemdelingenbeleid stoelt niet op realiteit

Quote uit genoemd topic...
quote:
Veel mensen halen een partner of hun kind uit het buitenland. Jaarlijks komen er op die manier meer dan 40.000 mensen naar Nederland.
De 40.000 betreft ten eerste niet alleen partners maar ook kinderen. Ten tweede betreft het niet alleen personen uit Turkije of Marokko, maar ook uit bijvoorbeeld België, Duitsland, whatever. Het aantal Marokkaans/Turkse trouwende stelletjes per jaar waarbij sprake is van een neef/nicht-relatie ligt dus waarschijnlijk een heeeeeeeel stuk lager dan genoemde 13.000. Iemand precieze cijfers?
pi_3976004
Een stukje uit een NRC van een week of wat terug:
quote:
Risico relatie neef-nicht klein

Door onze redactie wetenschap

ROTTERDAM, 5 APRIL. Neven en nichten die met elkaar kinderen krijgen, hebben anderhalf tot hooguit tweemaal meer kans op nageslacht met een ernstige genetische ziekte of zwakzinnigheid dan niet-familieleden. Dit extra risico voor neven en nichten is vergeleken met andere gezondheidsrisico's vrij klein, aldus prof.dr. Arno Motulsky, hoogleraar genoomwetenschappen aan de Universiteit van Washington. Hij is één van de onderzoekers die zes kleinere onderzoeken bundelden naar huwelijken tussen neven en nichten, gehouden van 1965 tot 2000, zodat hieruit statistisch harde conclusies konden worden getrokken. Het verslag is gisteren gepubliceerd in het Journal of Genetic Counseling.

Erfelijkheidsvoorlichters die mensen uit risicogroepen met kinderwens inlichten over risico's zijn gewend aan kansen op een ziek kind van 25 tot 50 procent. In de 'gewone' bevolking is de kans op een ernstig ziek kind ongeveer 3 tot 4 procent. Bij neven en nichten is die kans verhoogd tot 4,5 à 7 procent. Voor genetische adviseurs is dit een kleine kans en voor hen is het geen reden om ouders voor te houden dat ernstige problemen dreigen.
Zo enorm veel groter is die kans op gehandicapte kinderen kennelijk dus ook niet.

http://www.nrc.nl/nieuws/buitenland/1017984266588.html

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3976011
Ook wel relevant, uit hetzelfde artikel:

De kans op een ziek kind mag voor onderling voortplantende neven en nichten kleiner zijn dan gedacht, maar het effect is in de bevolking wel zichtbaar. Prof.dr. T. Schulpen, hoogleraar sociale kindergeneeskunde aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, maakte eind januari bekend dat de sterfte onder kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst in Nederland nog steeds tweemaal zo hoog is als onder autochtone Nederlanders. Dit komt vooral doordat huwelijkspartners nog steeds uit de dorpen van herkomst worden gehaald, waar al eeuwenlang onderling wordt getrouwd, niet zelden met een neef of nicht. Schulpen stelt vast dat erfelijkheidsvoorlichting in Turkije en Marokko wel wordt gegeven, maar dat die de allochtonen in Nederland niet bereikt.

Kennelijk toch een cultureel bepaald fenomeen. Volgens mij is het percentage gehandicapte kinderen bij deze groep veel groter omdat er al eeuwenlang 'binnen de familie' getrouwd wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 26-04-2002 18:06]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 26 april 2002 @ 18:05:50 #65
7966 eRR_
pi_3976043
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:53 schreef eRR_ het volgende:

[..]

leg mij dan eens uit waarom ze dat toch doen, wetende dat je de kans op een gehandicapt kind dramatisch vergroot?

Het is geen voorschrijven in de zin van dat ze perse moeten trouwen met een neef of nicht. Er is ongetwijfeld wel familie-druk om te trouwen met iemand uit de eigen cultuur of zelfs uit het dorp waaruit de familie oorspronkelijk afkomstig is. Aangezien naarmate een gezin langer uit het land van afkomst weg is steeds minder personen kent zal men bij het zoeken naar een geschikte huwelijkspartner sneller uitkomen bij een neef of nicht.

Overigens moet ik er zelf niet aan denken met een neef of nicht te trouwen. Maar deze praktijken komen niet alleen onder Turkse of Marokkaanse allochtonen voor, maar bijvoorbeeld ook onder sommige Nederlandse gereformeerde groeperingen.

pi_3976063
Meer dan 98% van de Turken trouwen niet met neven of nichten. In Turkije hoort het niet om met neven of nichten te trouwen net als in Nederland. Mensen die dat wel doen worden raar aangekeken, net als in Nederland. 1/3 klopt dus niet bij de Turken.

De percentage kan in Nederland hoger zijn omdat het een klein gemeenschap is.

De moderators en nieuwsposters (en ook de Nederlandse media) moeten stoppen om de Turken met de Marrokanen samen over 1 kam te scheren. Turken hebben niets met Marrokanen te maken. En Marrokanen ook niet met Turken.

Een feit: Turken zien de Marrokanen als een achtergesteld Afrikaans volk die islamitisch gefrustreerd zijn. Dit is geen flame maar een algemeen bekend feit van de Turken.

vrijdag 26 april 2002 @ 18:14:19 #68
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 18:08 schreef QBZZ het volgende:

[..]

Overigens moet ik er zelf niet aan denken met een neef of nicht te trouwen. Maar deze praktijken komen niet alleen onder Turkse of Marokkaanse allochtonen voor, maar bijvoorbeeld ook onder sommige Nederlandse gereformeerde groeperingen.

precies, en ik sta net zo kritisch tegenover dat feit als ware het allochtonen. Maar over het 2e mag ik vreemd genoeg veel minder kritisch zijn.
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 18:10 schreef delapoko het volgende:
De moderators en nieuwsposters (en ook de Nederlandse media) moeten stoppen om de Turken met de Marrokanen samen over 1 kam te scheren. Turken hebben niets met Marrokanen te maken. En Marrokanen ook niet met Turken.
dat weten we al lang, maar de groep allochtonen wordt nou eenmaal het grootst vertegenwoordigd door deze 2 nationaliteiten.
pi_3976120
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 18:14 schreef eRR_ het volgende:

[..]

precies, en ik sta net zo kritisch tegenover dat feit als ware het allochtonen. Maar over het 2e mag ik vreemd genoeg veel minder kritisch zijn.

Het is niet bij wet verboden. Er is een verhoogd gezondheidsrisico, maar dat schijnt mee te vallen. Ikzelf moet er niet aan denken, maar waarom zou ik het anderen verbieden?

Laat ze lekker hun gang toch gaan!

pi_3976122
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 18:14 schreef eRR_ het volgende:

[..]

[..]

dat weten we al lang, maar de groep allochtonen wordt nou eenmaal het grootst vertegenwoordigd door deze 2 nationaliteiten.

Omdat ik weet dat de percentage bij de Turken zeer laag is, dan neem ik aan dat het overgrote deel door de Marrokanen wordt gedaan. Gemiddeld genomen nemen ze de Turken ook mee omhoog. Daarom moeten ze het apart vermelden.
pi_3976124
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 17:59 schreef eRR_ het volgende:

[..]

en als je dan zonodig een oplossing wilt horen: waarom het niet bij wet onmogelijk maken te huwen met iemand die aantoonbaar familiebanden met je heeft? Dat geldt natuurlijk net zo hard voor autochtonen. Uiteraard is het een 2e hoe je dat gaat doen, (verplicht dna afnemen?) maar het is ieg een oplossing.

Maar dan stuit je bijna automatisch op nogal een aantal andere nasty things... Het is namelijk zo dat -zij het op (veel) beperktere schaal- er dus ook autochtone Nederlanders zijn die reeds met hun neef/nicht getrouwd ZIJN. Wat moet daarmee dan gebeuren? Gedwongen echtscheiding? Verbod op het nemen van kinderen? Verplicht kunstmatig insemineren met 'vreemd' zaad?

Bovendien zou de overheid zich hiermee sowieso op uiterst glad ijs begeven imo, want hoe groot moet het vastgestelde risico factor dan zijn eer ze zich voortaan ook het recht toeëigent om zich tevens te mogen bemoeien met andere, soortgelijke, persoonlijke kwesties? Hoe zit het dan bijvoorbeeld met erfelijke ziektes die geen verband houden met 'inteelt'? Very, very tricky bizz...

vrijdag 26 april 2002 @ 18:21:15 #72
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_3976178
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 18:10 schreef delapoko het volgende:

Een feit: Turken zien de Marrokanen als een achtergesteld Afrikaans volk die islamitisch gefrustreerd zijn. Dit is geen flame maar een algemeen bekend feit van de Turken.

Join the (LPF) club

[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 26-04-2002 18:24]

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 26 april 2002 @ 18:22:23 #73
7966 eRR_
Op vrijdag 26 april 2002 18:17 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Maar dan stuit je bijna automatisch op nogal een aantal andere nasty things... Het is namelijk zo dat -zij het op (veel) beperktere schaal- er dus ook autochtone Nederlanders zijn die reeds met hun neef/nicht getrouwd ZIJN. Wat moet daarmee dan gebeuren? Gedwongen echtscheiding? Verbod op het nemen van kinderen? Verplicht kunstmatig insemineren met 'vreemd' zaad?

Bovendien zou de overheid zich hiermee sowieso op uiterst glad ijs begeven imo, want hoe groot moet het vastgestelde risico factor dan zijn eer ze zich voortaan ook het recht toeëigent om zich tevens te mogen bemoeien met andere, soortgelijke, persoonlijke kwesties? Hoe zit het dan bijvoorbeeld met erfelijke ziektes die geen verband houden met 'inteelt'? Very, very tricky bizz...

tuurlijk, een zeer moeilijk uitvoerbare kwestie. Maar prefentief handelen vanaf nu zou geen kwaad kunnen imo. What has been done, has been done..
pi_3976237
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 18:22 schreef eRR_ het volgende:

[..]

tuurlijk, een zeer moeilijk uitvoerbare kwestie. Maar prefentief handelen vanaf nu zou geen kwaad kunnen imo. What has been done, has been done..

Dan blijft het tweede gedeelte van m'n vraag nog steeds staan...
pi_3976276
No offense, maar het is gewoon een vorm van inteelt. Echt zeer gevaarlijk.

Je gaat in zo'n situatie toch zeker geen kinderen nemen, als het risico op een (verstandelijk) handicap of ernstige ziekte tamelijk groot is.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')