abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104490422
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:53 schreef Isegrim het volgende:
Even zonder het hele topic gelezen te hebben...

Je moet niet alleen kijken naar die metertjes, maar ook naar het complex waar je in woont, de toegepaste kostenverdeling en het systeem als geheel.

Daar zitten echt grote verschillen in. Denk aan dingen als:

- Welk percentage vaste kosten en welk percentage variabele kosten?
- Is er sprake van een plintleiding die warmte afgeeft?
- Zijn er in het complex veel mensen die niet of nauwelijks stoken (dit drijft de eenheidsprijs op)?
- Is de kostenverdeling eerlijk (krijgen appartementen met een ongunstige ligging een kortingsfactor?)?

En zo kan ik nog eventjes doorgaan. Er zijn heel veel variabelen die een rol spelen.

De prijs per eenheid kan enorm variëren. Gemiddeld schijnt die rond de 20 cent te liggen, maar ik beheer een stel complexen waar de prijs per eenheid 50-70 cent is! Heeft o.a. te maken met de ouderdom van het systeem en het feit dat daar veel mensen zijn die niet of nauwelijks stoken (of elektrisch stoken) en die daardoor feitelijk hun buren 'naaien'.
Ja klopt helemaal, maar buiten het eens aankaarten bij je VVE om de verdeelsleutel te herzien kun je niet altijd zomaar beslissen dat je een ander verwarmingssysteem zou willen. Als de meerderheid vindt dat het zo moet blijven moet je of zelf verhuizen of proberen voor jezelf je best te doen om met behoud van comfort zo zuinig mogelijk te stoken.

Er is niks illegaals aan van andere bewoners om weinig te stoken natuurlijk maar voor jou wel onvoordelig. Aan de andere kant: bij de wat oudere flats/systemen zijn de zuinig stokers vaak degenen die relatief veel betalen omdat de vaste lasten vaak hoog zijn. De verbruikskosten zijn vaak zo laag dat het zuinig stoken niet echt aanmoedigt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:00:11 #77
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490591
@ Coolmint. Je hebt er gelijk in dat het een comfortkwestie is en het prettiger is om een constante kamertemperatuur te hebben. Echter stel je dat het minder energie kost als je de radiator halfopen zet. Daar ben ik het niet mee eens onder de voorwaarde dat je natuurlijk niet naar 26 graden moet stoken.
pi_104490688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:57 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Ja klopt helemaal, maar buiten het eens aankaarten bij je VVE om de verdeelsleutel te herzien kun je niet altijd zomaar beslissen dat je een ander verwarmingssysteem zou willen. Als de meerderheid vindt dat het zo moet blijven moet je of zelf verhuizen of proberen voor jezelf je best te doen om met behoud van comfort zo zuinig mogelijk te stoken.

Er is niks illegaals aan van andere bewoners om weinig te stoken natuurlijk maar voor jouw wel onvoordelig. Aan de andere kant: bij de wat oudere flats/systemen zijn de zuinig stokers vaak degenen die relatief veel betalen omdat de vaste lasten vaak hoog zijn. De verbruikskosten zijn vaak zo laag dat het zuinig stoken niet echt aanmoedigt.
Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van collectieve stookvoorzieningen. Levert altijd gezeik op.

Het enige wat je kunt doen als je er vanaf wilt is je radiatoren uitzetten (of hoofdafsluiter als je die hebt) en elektrisch of op petroleum gaan stoken. Dan betaal je alleen de vaste kosten. Maar dat is inderdaad erg onvoordelig voor je buren. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer die per eenheid betalen. En dan kun je dus beter weer terug naar een systeem waarbij de kosten gewoon verdeeld worden op basis van vloeroppervlakte en zonder meters.

Of een tweepijpssysteem met een meter per appartement die het aantal GJ meet, dan heb je absolute bemetering. Relatieve bemetering, hoe goed je het ook inregelt, levert altijd gedoe op. Mensen begrijpen de afrekeningen niet, hebben het gevoel dat ze bedonderd worden, vertrouwen de meters niet etc. etc.
pi_104490735
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:00 schreef Hi_flyer het volgende:
@ Coolmint. Je hebt er gelijk in dat het een comfortkwestie is en het prettiger is om een constante kamertemperatuur te hebben. Echter stel je dat het minder energie kost als je de radiator halfopen zet. Daar ben ik het niet mee eens onder de voorwaarde dat je natuurlijk niet naar 26 graden moet stoken.
Wat ik bedoel is dat je moet proberen de temperatuur van je radiator zo laag mogelijk te houden en toch je kamer op temperatuur te houden. Hete radiatoren zijn lekkerder omdat ze ook wat stralingswarmte afgeven, maar helaas staan radiatoren nooit in het midden van een kamer (zoals vroeger de potkachels), maar tegen een muur/raam etc. Hoe heter je radiator hoe meer je de muur opwarmt en dat is verlies. Je metertje telt het wel, maar je hebt er niks aan.
pi_104490786
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:02 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat je moet proberen de temperatuur van je radiator zo laag mogelijk te houden en toch je kamer op temperatuur te houden. Hete radiatoren zijn lekkerder omdat ze ook wat stralingswarmte afgeven, maar helaas staan radiatoren nooit in het midden van een kamer (zoals vroeger de potkachels), maar tegen een muur/raam etc. Hoe heter je radiator hoe meer je de muur opwarmt en dat is verlies. Je metertje telt het wel, maar je hebt er niks aan.
De Lidl heeft in de laatste nieuwsbrief radiatorfolie in de aanbieding. ^O^ Scheelt toch weer. :Y
pi_104490804
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:01 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk absoluut geen fan van collectieve stookvoorzieningen. Levert altijd gezeik op.

Het enige wat je kunt doen als je er vanaf wilt is je radiatoren uitzetten (of hoofdafsluiter als je die hebt) en elektrisch of op petroleum gaan stoken. Dan betaal je alleen de vaste kosten. Maar dat is inderdaad erg onvoordelig voor je buren. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer die per eenheid betalen. En dan kun je dus beter weer terug naar een systeem waarbij de kosten gewoon verdeeld worden op basis van vloeroppervlakte en zonder meters.

Of een tweepijpssysteem met een meter per appartement die het aantal GJ meet, dan heb je absolute bemetering. Relatieve bemetering, hoe goed je het ook inregelt, levert altijd gedoe op. Mensen begrijpen de afrekeningen niet, hebben het gevoel dat ze bedonderd worden, vertrouwen de meters niet etc. etc.
Absoluut mee eens! Zijn talloze topics over intussen he? ;) Maar goed, zie het maar eens te veranderen in een bestaande situatie...
  donderdag 17 november 2011 @ 21:04:58 #82
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490865
Elektrisch 'stoken' lijkt me geen reële optie, dan ben je zeker het dubbele kwijt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:05:39 #83
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490891
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:02 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt. Lokaal verlies je erg veel. Morgen maar eens kijken naar die radiatorfolie, dat vind ik wel een goede. :)
pi_104490948
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Absoluut mee eens! Zijn talloze topics over intussen he? ;) Maar goed, zie het maar eens te veranderen in een bestaande situatie...
Ja, heb ook in eerdere topics meegepost omdat het onderdeel van mijn werk is.

Mensen hebben de neiging om Techem / Ista overal de schuld van te geven maar die bedrijven hebben geen enkel belang bij hoge afrekeningen. :') Het enige dat zij doen is het verdelen van de reeds gemaakte kosten over de appartementen op basis van een bepaalde verdeelsleutel (die iom de opdrachtgever is opgesteld).
  donderdag 17 november 2011 @ 21:07:39 #85
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104490988
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:56 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nope. Dit soort apparaten zijn niet geijkt.
Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces? Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.

Een goede verdeelsleutel levert ook meer op dan heel precies op je stookbedrag te gaan letten. Het levert wel elke VvE-vergadering een hoop ellende op. Nu is er weer iemand die zijn beganegrondreductie te laag vindt. :N
pi_104491058
Wij hebben ook de doprimo radio meters.

Wij hebben de 2 radiatoren in de woonkamer altijd vol open staan.
De hoofd aanvoerleiding heb ik voorzien van een klep die wordt aangestuurd door een klokthermostaat.

Het is een zelflerende thermostaat, ik heb ingesteld dat ik het op 18 graden wil hebben om 18:30 als wij thuis komen.
Dat is het altijd, als ik om 18:15 thuiskom is het b.v. 17.5 graden.
Om 22:00 gaat de temp weer naar 15 graden en daar blijft hij tot 18:30 de volgende dag.

Af en toe slaat hij even aan, maar de klep werkt met een thermische servomotor die 90 seconden nodig heeft om open te gaan dus dan wordt er eigenlijk niets geregistreerd.

Ik ben wel van mening dat de nieuwe systemen wat eerlijker zijn, daar wordt je afgerekend op calorieen dmv een meter of je hoofd aanvoer/retour leiding.

De grootte van je radiatoren, je leidingsysteem e.d. is dan niet meer van belang.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_104491069
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:04 schreef Hi_flyer het volgende:
Elektrisch 'stoken' lijkt me geen reële optie, dan ben je zeker het dubbele kwijt.
Dat zou je denken. Wij zitten zelf in een complex met stadsverwarming. Wij hebben de stadsverwarmingsknop laten verzegelen en stoken elektrisch. En we zijn goedkoper uit. Maar met stadsverwarming wordt je ook een poot uitgedraaid heb ik het idee. :X En bij oudere systemen is er continue doorstroming waardoor je 24/7 een bepaalde mate van verbruik hebt (ook als de radiatoren uit staan) tenzij je er zelf een afsluiter tussen zet.
pi_104491108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces? Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.
Afgezien van een absolute starttemperatuur (23 graden geloof ik) is het alleen van belang dat de beide thermosensors (of het thermokoppels zijn weet ik niet) gelijk zijn. In massaproductie is de kans daarop best groot. Een echte ijking is dan ook niet nodig denk ik.
pi_104491119
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Is er wel een organisatie die zich daarmee bezighoudt tijdens het ontwerpproces?
Volgens mij niet.

quote:
Erg moeilijk is het eigenlijk ook niet omdat het een relatieve meting is.Twee thermokoppels, wat electronica, that's it.

Een goede verdeelsleutel levert ook meer op dan heel precies op je stookbedrag te gaan letten.

Dat is idd het belangrijkste, een kloppende verdeelsleutel zodat je geen scheefheid krijgt.
  donderdag 17 november 2011 @ 21:13:52 #90
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104491335
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:09 schreef Coolmint het volgende:

[..]

Afgezien van een absolute starttemperatuur (23 graden geloof ik) is het alleen van belang dat de beide thermosensors (of het thermokoppels zijn weet ik niet) gelijk zijn. In massaproductie is de kans daarop best groot. Een echte ijking is dan ook niet nodig denk ik.
Het enige van belang is de lineariteit, want iedereen gebruikt dezelfde meting. Thermokoppels kunnen trouwens niet, want een koude las is natuurlijk lastig dicht bij een verwarming, tenzij daar weer een temperatuursensor voor gebruikt is.... :P
pi_104491596
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Het enige van belang is de lineariteit, want iedereen gebruikt dezelfde meting. Thermokoppels kunnen trouwens niet, want een koude las is natuurlijk lastig dicht bij een verwarming, tenzij daar weer een temperatuursensor voor gebruikt is.... :P
Dat over dat thermokoppel mocht je zelf teruginkoppen, ik bracht het voorzichtig toch? ;) . Maar goed, sensortypes zat die zoiets kunnen doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')