abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76613884
O, en nu Googleplexian hier toch in dit topic is....

Hoe kun je je HU het beste instellen? Want je kunt tegenwoordig zoveel instellingen veranderen....en daar heb ik tegenwoordig ook de ballen verstand van. Zijn er richtlijnen/tips etc? Of is 't allemaal puur op gehoor?
pi_76614084
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:44 schreef Maharbal het volgende:
Ik was van plan om er wat van die dempingsmatten achter te gooien, omdat de E30 daar ongelooflijk hard resoneert (zit ook echt dicht bij gewoon metaal... Maar dan wel pas in de lente .
quote:
Verder kan ik inderdaad RMS van m'n HU niet vinden, apart. Waar zou ik dat eventueel nog kunnen vinden? Op de doos is iig niets te zien....enfin, speakertjes rond de 35/50 RMS zullen het dus wel worden.
Kan het ook niet vinden ... ga er maar van uit dat het zo rond de 30 is. Zat setjes speakers binnen je budget die aan die norm voldoen.
quote:
edit: Die van mij rept nergens over mosfet (?).
Ehmm ... ik ging er van uit dat 'ie 't wel had maar ik kan het ook nergens vinden wellicht niet dus. Boeit niet ... verschil hoor je toch niet zomaar
Calm down, please!
pi_76614955
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:55 schreef Maharbal het volgende:
O, en nu Googleplexian hier toch in dit topic is....

Hoe kun je je HU het beste instellen? Want je kunt tegenwoordig zoveel instellingen veranderen....en daar heb ik tegenwoordig ook de ballen verstand van. Zijn er richtlijnen/tips etc? Of is 't allemaal puur op gehoor?
Daar zijn wel wat richtlijnen voor. Gelukkig is het allemaal een stuk simpeler met 2 speakers
Het blijft voornamelijk een kwestie van smaak maar er zijn een paar instellingen waar je wel rekening mee moet houden.

- Je positie in de auto : balans op 0 betekent dat je in de bestuurdersstoel meer geluid hoort van rechts omdat je dichter bij die speaker zit. Balans zet je dus iets naar rechts (als je zelf links zit) totdat je het geluid aan beide kanten even hard hoort. Zelfde geldt voor fade (voor/ achter) in geval van speakers achterin.

- Filtering : Meeste HU's hebben low pass en high pass filters. Hiermee kun je instellen welke frequenties er naar welke speakers gaan. Het heeft namelijk weinig zin om dikke bassen naar tweaters te pompen. Het kan zijn dat de HU van de fabriek af een veilige instelling heeft, d.w.z. dat er veel geluid wordt geknepen om te voorkomen dat iemand per ongeluk vol vermogen uitstuurt na installatie.

- Loudness : staat fabrieks-af bijna altijd uit. Zet die maar aan (Low of Mid ... niet High ... dat klinkt echt niet over twee deur-seakertjes)

- Je hebt verder nog functies die je volume en klank aanpassen op basis van het geluid in de auto (raam open > volume omhoog, bijvoorbeeld). ASL (Automatic Sound Leveliser) heet xdat bij mijn HU. Je hebt nog veel meer gekkigheden, zoals "Source Equalisation Memory" en andere Jappen-termen. Effe RTFM en binnen een uurtje heb je het meeste wel door.

Maar nogmaals ... Lees de handleiding en loop al die gekke instellingen effe na. Daarna is het een kwestie van balans, EQ en Loudness en da's op gevoel en smaak

edit : Let wel effe op je fase. Beide speakers + en - dus op dezelfde manier aansluiten.

Bij heftigere installaties (met meerdere speakers) KAN het dan voorkomen dat je met je hoofd net in een geluidsdal of -piek zit op sommige frequenties (daar waar de geluidsgolven botsen ... meeste last heb je van laag (lange geluidsgolf), dus van je sub). Sommige HU's hebben een instelling om de fase om te draaien. Extra info waar je nu niets aan hebt maar toch fijn om alvast te weten

[ Bericht 12% gewijzigd door Googolplexian op 09-01-2010 22:35:07 ]
Calm down, please!
pi_76615026
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
pi_76615102
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Oja, over balans etc....bij de E30 zitten die dingen raar bij je voeten (men klaagt er heel veel over). Het aparte is dus dat ik voor m'n gevoel meer geluid hoor van rechts (terwijl ik links zit) omdat de speaker links dus echt pal naast m'n voeten zit, en ik de speaker rechts zo kan inkijken als het ware.
He dat heb ik ook bij mijn auto. Daar zitten ze ook bij je scheenbenen. Rechts klinkt idd veel harder dus heb mijn balans ook wat naar links gezet.
pi_76615284
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Maharbal het volgende:
Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaal
Calm down, please!
pi_76615433
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:36 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Kan goed dat de speakers zo geplaatst zijn dat geluid moeite heeft om mooi de cabine in komen. Een setje dashboard-tweaters doet hier wonderen. Horen waar geluid vandaan komt doe je namelijk hoofdzakelijk met hoge tonen. Daarom kun je Subwoofers ook mono houden (en nagenoeg overal in je auto / woonkamer plaatsen). Ies ook weer beter i.v.m. dat fase-verhaal
Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.

Maar nu ik je dit vertel, moet ik dan nog wel voor zo'n composetje gaan (das toch speaker + tweeter in een?) of kan ik beter losse tweeters kopen en die gewoon in m'n driehoekjes in de A-stijl plakken? Je kunt ze nog wel kopen op ebay...maar als 't ook met een composetje kan..
pi_76615703
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:41 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, veel mensen klagen dus dat die speakers daar zodanig kut zitten dat het nooit echt audiofiel-kwaliteit wordt. Vandaar dat ze de speakers verplaatsen door middel van het zelf werken met MDF, glasvezel etc. om de kaartbakken om te toveren in speakerhouders.

Maar nu ik je dit vertel, moet ik dan nog wel voor zo'n composetje gaan (das toch speaker + tweeter in een?) of kan ik beter losse tweeters kopen en die gewoon in m'n driehoekjes in de A-stijl plakken? Je kunt ze nog wel kopen op ebay...maar als 't ook met een composetje kan..
Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heen en waarom zou je ze niet nemen? Je kunt het volledige tonenbereik maar beter op zoveel mogelijk plekken in je auto horen. Ik zou dus voor 2-weg (laag + med) in de deuren gaan en als extra die losse tweaters in je A-stijl. 3-weg in de deuren kan ook want hoge tonen komen toch niet voorbij je benen en veel vermogen vragen die membraan-tweaters niet dus daar verlies je het niet op.

Met faden en balans knijp je alleen maar vermogen weg. Beter is altijd om de speakers op de juiste plek te hebben.
Calm down, please!
pi_76615831
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:51 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Je komt tegenwoordig moeilijk om 2-weg speakers heen en waarom zou je ze niet nemen? Je kunt het volledige tonenbereik maar beter op zoveel mogelijk plekken in je auto horen. Ik zou dus voor 2-weg (laag + med) in de deuren gaan en als extra die losse tweaters in je A-stijl. 3-weg in de deuren kan ook want hoge tonen komen toch niet voorbij je benen en veel vermogen vragen die membraan-tweaters niet dus daar verlies je het niet op.

Met faden en balans knijp je alleen maar vermogen weg. Beter is altijd om de speakers op de juiste plek te hebben.
Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.

Erg bedankt voor de info . Als er nog meer is hoor ik het graag!
pi_76616028
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ah das duidelijk. Dan koop ik eerst zo'n setje met ingebouwde tweeters en kijk ik later nog eens voor aparte tweeters. Ik heb in ieder geval voorlopig genoeg informatie om even een leuk normaal setje op de kop te tikken.

Erg bedankt voor de info . Als er nog meer is hoor ik het graag!
Je gaat iig veel verschil merken zeker als je die isolatie er nog achter gooit.

Enjoy!
Calm down, please!
pi_76616312
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
Facts don't care about your feelings
pi_76616458
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb jij misschien ook verstand van speakers voor de E46? Ik wil eigenlijk ook wel andere in mijne want die kwaliteit is echt superslecht (nog slechter dan E36).
http://bimmer.roadfly.com(...)gsy2000w07/9558.html

Die link geeft wel wat info (wel US, maar kan nooit veel schelen)

Ik weet alleen een beetje van audio in het algemeen maar weinig tot niets van BMW's sry

edit : check ook eens hier : http://www.bavariansoundwerks.com/category/261/0/Catalog/
Calm down, please!
pi_76625017
http://www.bavariansoundw(...)-E46-3-Series-Coupe/

Wow, maar dat is nog best prijzig. Ik dacht trouwens dat er maar 4 speakers in m'n BMW zaten, wat zijn al die andere dingen
pi_76625150
Dat zijn dus tweeters.
pi_76625181
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik was bij de MediaMarkt en dacht eigenlijk precies hetzelfde

Ook maar even oriënteren op sound-gebied
  zondag 10 januari 2010 @ 11:14:11 #166
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76625262
Heb je een standaard BMW systeem of Harmann?

Dit is ook wel aardig:

http://www.jehnert.de/typo3/index.php?id=doorboardsound&aid=103&PHPSESSID=4a360fe985e8320d22bd9f06760caa4b

Goedkoper setje specifiek voor de E46 kan natuurlijk ook, best aardig om te beginnen ¤200:
http://audio-system.hifimotive.nl/index.php?page=products

eigenlijk hoort dit in het gewone BMW topic vlgns mij.

Doe ik 'm daar ff crossposten
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_76625324
Ik wil niet heel vervelend doen, maar in tegenstelling tot andere mensen ben ik niet heel erg happig op al te veel off-topic. Dan wordt het zo'n warboel en kan de relevante informatie (als er uberhaupt mensen meelezen) niet snel worden gevonden .

Sorry to be a party-pooper .
pi_76625472
Oke, weg uit dit schijttopic dan mzzl.
pi_76685109
Volgens mij heb ik je net zien rijden....uurtje of half vijf op de Heliconweg!
  maandag 11 januari 2010 @ 17:21:02 #170
73209 dnzl
Minimalist.
pi_76685845
Kan ik dat chrome om de ramen heen (zoals op de E30 van je vriend) ergens kopen en op mijn E30 zetten?

pi_76688639
Wat een schattige autootjes , maar spoiler had niet gehoeven. Ik blijf het leuk vinden als er een E30 achter me rijdt. Die ronde koplampjes en ze zijn heel erg smal.
pi_76689037
Die kofferklep spoiler bedoel je?
Die hoort bij het M-Tech 2 pakket,eraf halen zou een bijna doodzonde zijn.
Icm met een paar mooie AzevA 17" of een paar mooie diepe Borbet T 16" zou het een super plaatje zijn (persoonlijke keuze)

Ik mis de mijne...

Z'n einde..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_76689270
oh wist niet dat die spoiler erbij hoorde. Ik vind zo'n hele zwarte E30 altijd wel mooi en zonder rare fratsen.
pi_76689469
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:02 schreef OxygeneFRL het volgende:
Volgens mij heb ik je net zien rijden....uurtje of half vijf op de Heliconweg!
Kan niet, ik ben pas rond 18:20 thuisgekomen uit Groningen!
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat een schattige autootjes , maar spoiler had niet gehoeven. Ik blijf het leuk vinden als er een E30 achter me rijdt. Die ronde koplampjes en ze zijn heel erg smal.
Spoiler zit - zoals Charged terecht opmerkte - standaard op het M-Technic II pakket. Zo is ie dus uit de fabriek komen rollen.
quote:
Op maandag 11 januari 2010 18:50 schreef Charged het volgende:
Die kofferklep spoiler bedoel je?
Die hoort bij het M-Tech 2 pakket,eraf halen zou een bijna doodzonde zijn.
Icm met een paar mooie AzevA 17" of een paar mooie diepe Borbet T 16" zou het een super plaatje zijn (persoonlijke keuze)

Ik mis de mijne...
Zonde man!
Ik heb inderdaad m'n zinnen gezet op 17" Azev A's, die komen waarschijnlijk rond februari/maart. Ik wilde eerste voor 16" gaan (meest gangbaar etc), maar ik ben helemaal verliefd geworden op de 17" Azev A's.
quote:
Op maandag 11 januari 2010 17:21 schreef dnzl het volgende:
Kan ik dat chrome om de ramen heen (zoals op de E30 van je vriend) ergens kopen en op mijn E30 zetten?

[ afbeelding ]
Even op http://www.realoem.com/bmw/select.do kijken.
Die dingen zitten er als het goed is standaard op, tenzij je auto de optie "Shadowline" heeft, waarbij die dingen dus voor zwarte worden vervangen. Is wel apart, want de meeste mensen willen juist Shadowline in plaats van chrome!
pi_76689534
E30 zal ook altijd mooi blijven (mits niet verneukt met allerlei onzin)..die moet je puur en strak houden.

Als ik ooit nog eens een 325i touring met M-Tech2 pakket kan kopen voor een goede prijs doe ik het direct..m'n vriendin heeft m'n Volvo toch al ingepikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')