abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76250885
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 15:44 schreef Maharbal het volgende:
Flamewars graag in het topic van Turquaz houden!

Heeeuuy!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_76584627
Radio binnen: Alpine 9880R .

Morgen even installeren en kijken wat voor geluid er uit komt met de standaard boxen uit '89 .
pi_76589136
Nice thing!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_76595020
Dikke wagen! Ik zou zo graag ook zoiets erbij willen hebben.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 13:16:46 #130
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76596635
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_76600065

Was ff gepruts om 'm te installeren, maar hij zit er. Goed geluid komt er uit, zelfs uit m'n oude boxen uit '89. Maar toch heb ik besloten dat ik volgende week nog even nieuwe boxen op de kop tik. Het liefst een composetje, en hij moet standaard in m'n E30 passen (13cm).

Iemand tips? Hoeft niet zo overdreven te zijn, dus ¤50 á ¤60 euro vind ik wel best (tenzij er echt iets heel goed is voor niet al te veel meer).

En ja, de foto is bewogen.....m'n handen waren nogal verkleumd en het moet allemaal met m'n telefoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 09-01-2010 20:05:04 ]
pi_76600940
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:03 schreef Maharbal het volgende:
[ afbeelding ]

Was ff gepruts om 'm te installeren, maar hij zit er. Goed geluid komt er uit, zelfs uit m'n oude boxen uit '89. Maar toch heb ik besloten dat ik volgende week nog even nieuwe boxen op de kop tik. Het liefst een composetje, en hij moet standaard in m'n E30 passen (13cm).

Iemand tips? Hoeft niet zo overdreven te zijn, dus ¤50 á ¤60 euro vind ik wel best (tenzij er echt iets heel goed is voor niet al te veel meer).

En ja, de foto is bewogen.....m'n handen waren nogal verkleumd en het moet allemaal met m'n telefoon.
Met een simpel setje Pioneer speakers en wat nieuwe (dikkere) bedrading kom je al een heel eind Voor die prijzen kun je niet zo veel kwaliteitsverschil verwachten.

Voor een joetje meer heb je een leuk setje JBL's : http://www.carshopfortuin.nl/shop/JBL-GTO528-p-1084.html

Moet vast wel ergens goedkoper te krijgen zijn.
Calm down, please!
pi_76601066
Het is in ieder geval altijd beter dan m'n speakers uit '89 .

Ik had al 's ergens eerder nagevraagd, maar voor mijn doeleinden zeiden ze dat dikkere speakerkabels niet per sé nodig waren omdat ik toch niet ga werken met versterkers of subwoofers (althans, voorlopig niet van plan). In hoeverre is dit waar? Want ik ga sowieso geen nieuwe kabels leggen met dit weer .
pi_76601380
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:36 schreef Maharbal het volgende:
Het is in ieder geval altijd beter dan m'n speakers uit '89 .

Ik had al 's ergens eerder nagevraagd, maar voor mijn doeleinden zeiden ze dat dikkere speakerkabels niet per sé nodig waren omdat ik toch niet ga werken met versterkers of subwoofers (althans, voorlopig niet van plan). In hoeverre is dit waar? Want ik ga sowieso geen nieuwe kabels leggen met dit weer .
Hangt er een beetje van af wat er standaard in je auto ligt aan kabels. Meestal hebben die oude gebakkies heel dunne speakerkabeltjes (omdat de auto's gewoon niet met heftige geluidsinstallaties werden geleverd in die tijd). '89 is wel een twijfelgevalletje maar checken kan geen kwaad.

Heb je heel dunne kabeltjes lopen dan kan het de kwaliteit van het geluid aanzienlijk verbeteren als je dikkere kabels legt. Vergeet niet dat je nieuwe head-unit wel gewoon 4 x 50 W eruit kan pompen... Da's al een redelijke versterker op zich, zeker naar 1989 normen.

Ik heb het trouwens niet over merk-kabels of high-end-kabels ... gewoon wat dikker snoer van de ijzerhandel voldoet prima als je geen heftige versterkers gaat gebruiken.

Het is hoe dan ook een werkje voor warmer weer
Calm down, please!
pi_76601671
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:46 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Hangt er een beetje van af wat er standaard in je auto ligt aan kabels. Meestal hebben die oude gebakkies heel dunne speakerkabeltjes (omdat de auto's gewoon niet met heftige geluidsinstallaties werden geleverd in die tijd). '89 is wel een twijfelgevalletje maar checken kan geen kwaad.

Heb je heel dunne kabeltjes lopen dan kan het de kwaliteit van het geluid aanzienlijk verbeteren als je dikkere kabels legt. Vergeet niet dat je nieuwe head-unit wel gewoon 4 x 50 W eruit kan pompen... Da's al een redelijke versterker op zich, zeker naar 1989 normen.

Ik heb het trouwens niet over merk-kabels of high-end-kabels ... gewoon wat dikker snoer van de ijzerhandel voldoet prima als je geen heftige versterkers gaat gebruiken.

Het is hoe dan ook een werkje voor warmer weer
Of een kabel dik is of niet kan ik niet goed beoordelen, omdat 't voor mij gewoon allemaal kabels zijn. De kabels naar de boxen zijn gewoon van normaal formaat. Ze lijken op de kabels die uit m'n HU kwamen, en daar stond volgens mij 1,25mm op als ik het me goed herinner.
pi_76602005
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:56 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Of een kabel dik is of niet kan ik niet goed beoordelen, omdat 't voor mij gewoon allemaal kabels zijn. De kabels naar de boxen zijn gewoon van normaal formaat. Ze lijken op de kabels die uit m'n HU kwamen, en daar stond volgens mij 1,25mm op als ik het me goed herinner.
Gezien het toch te koud is om je kabels te vervangen zou ik het later beoordelen

1,25 mm² moet wel voldoende zijn voor 50 watt piek, trouwens ... lekker monteren en luisteren of je tevreden bent

RTFM though ... veel mensen klagen over hun nieuwe HU's en komen er later achter dat één of andere instelling verkeerd stond (Fabrieks-af helemaal naar voren of achteren gefade, bijv, maar het kan ook iets veel vagers zijn met de hedendaagse sound processing).
Calm down, please!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:06:29 #137
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76602039
Simpele Focals heb je ook al voor minder dan ¤100. ¤99 dus
http://www.rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=4044&hoofdgroep=9&subgroep=127
Weet ff niet hoeveel inbouwdiepte je bij de E30 ter beschikking hebt...
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_76602264
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:05 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Gezien het toch te koud is om je kabels te vervangen zou ik het later beoordelen

1,25 mm² moet wel voldoende zijn voor 50 watt piek, trouwens ... lekker monteren en luisteren of je tevreden bent

RTFM though ... veel mensen klagen over hun nieuwe HU's en komen er later achter dat één of andere instelling verkeerd stond (Fabrieks-af helemaal naar voren of achteren gefade, bijv, maar het kan ook iets veel vagers zijn met de hedendaagse sound processing).
Ik zal zeker gaan kloten met de instellingen, maar niet met speakers uit '89 . Hoe je het ook wendt of keert, die dingen zijn oud.

Verder is de inbouwdiepte in een E30 volgens mij niet al te veel. Ik weet dat 5cm sowieso nog wel lukt, maar veel maar zelf het volgens mij niet worden.

Had gehoord dat Alpine ook wel goede speakers op te markt bracht. Hoe is dit: http://www.rondevries.nl/index.php?page=producten_bekijken/detail.php&product_nr=18110&hoofdgroep=9&subgroep=127 ?

Ik draag serieus willekeurig speakers aan omdat al die cijfertjes mij niet zo veel zeggen, en ik dus niet weet welke cijfertjes het belangrijkst zijn.

Het hoeft van mij niet van fantastisch hoge kwaliteit zijn, want daar betaal je ook naar en ik ben nou eenmaal niet zo'n hele erge audiofiel. Het moet leuk klinken en op z'n tijd mag het volume wat omhoog, but that's it. En ik beredeneerde dat alles beter zou zijn dan m'n huidige speakers.

Ik sta nog steeds open voor meer suggesties. Maar let inderdaad graag ook op de inbouwdiepte, want ik ga voorin niks boren of laten uitsteken.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:18:42 #139
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76602426
Denk dat je met die Alpine of Pioneer al een heel end bent. Duurdere composetjes met filtertjes en versterker kosten toch snel een paar honderd ipv. een paar tientjes.
tov. van je 1989 speakertjes klinkt alles beter.
pi_76602505
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat je met die Alpine of Pioneer al een heel end bent. Duurdere composetjes met filtertjjes en versterker kosten toch snel een paar honderd ipv. een paar tientjes.
tov. van je 1989 speakertjes klinkt alles beter.
Dat was de hele insteek van mijn vraag . Maar dan nog is er vast wel onderscheid te vinden in die dingen, en dan ben ik benieuwd waar ik een beetje op moet gaan letten.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:22:41 #141
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76602556
Denk dat er niet zo veel verschil zit tussen die simpele speakerjes.
Kijk en luister eens wat rond wat anderen hebben.

inbouwdiepte heb ik ff nagekeken: minder dan 55 mm is OK
pi_76602624
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:22 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat er niet zo veel verschil zit tussen die simpele speakerjes.
Kijk en luister eens wat rond wat anderen hebben.

inbouwdiepte heb ik ff nagekeken: minder dan 55 mm is OK
Ah mooi, heb ik een concreet getal om mee te werken. Ik zal ook nog eens na het weekend wat meer rondkijken inderdaad. In ieder geval bedankt .

Wat ik me afvraag: is het "zonde" van de HU om er dan "simpele" speakers in te proppen, of valt dat wel mee en werken ze nog redelijk goed samen?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:34:40 #143
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76602890
Dat weet ik niet. Heb verder weinig verstand van die handel. ik heb zelf een standaard BMW HK systeem in de E46. Vind ik wel aardig klinken; maar de liefhebber/"tunert" sloopt het er direct uit, als ik zo een beetje rondlees.

Ik zou het vooraleerst lekker "simpel" en "goedkoop"houden.
pi_76606557
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:25 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ah mooi, heb ik een concreet getal om mee te werken. Ik zal ook nog eens na het weekend wat meer rondkijken inderdaad. In ieder geval bedankt .

Wat ik me afvraag: is het "zonde" van de HU om er dan "simpele" speakers in te proppen, of valt dat wel mee en werken ze nog redelijk goed samen?
Neuh niet zonde ... de speakers in de deuren zijn toch ondersteunend als je serieuzer geluid wilt (dus met versterkers, speakers achter en subs gaat werken).

Tot die tijd geven die speakers in de deuren prima geluid ... meer geld uitgeven is echt niet nodig. Die JBL's die ik eerder noemde zijn goede speakers maar hebben een inbouwdiepte van 58mm

Ik denk dat je met elk Philips of Pioneer setje binnen je budget blijft en er aanzienlijk op vooruit gaat qua geluid. Ik gok erop dat je toch geen boombox van je auto wil maken. Het is natuurlijk wel aan te raden ook achterspeakers te nemen (HU heeft toch 4 uitgangen) ... dat verbetert het geluid met factor tig.
Calm down, please!
pi_76606736
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:24 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Neuh niet zonde ... de speakers in de deuren zijn toch ondersteunend als je serieuzer geluid wilt (dus met versterkers, speakers achter en subs gaat werken).

Tot die tijd geven die speakers in de deuren prima geluid ... meer geld uitgeven is echt niet nodig. Die JBL's die ik eerder noemde zijn goede speakers maar hebben een inbouwdiepte van 58mm

Ik denk dat je met elk Philips of Pioneer setje binnen je budget blijft en er aanzienlijk op vooruit gaat qua geluid. Ik gok erop dat je toch geen boombox van je auto wil maken. Het is natuurlijk wel aan te raden ook achterspeakers te nemen (HU heeft toch 4 uitgangen) ... dat verbetert het geluid met factor tig.
Wellicht dat dat iets is om eventueel later rekening mee te houden, aangezien mijn hoedeplank al is "voorbewerkt" door iemand; er zitten dus al gaten in en de kabels liggen er al. In die zin is het dus "plug & play"

Die Alpines die ik bijvoorbeeld liet zien? Ik zet ze hier neer omdat die dingen kennelijk een erg kleine inbouwdiepte hebben (tussen de 40 en 45mm) en de tweeter er ook niet uitsteekt, dus kunnen mijn originele afdekkappen gebruikt worden.

Wat jullie dus zeggen is dat ik met mijn eisen voor dat budget niet heel erg fout kan gaan? Want dan kan ik binnenkort gewoon even een willekeurig setje bestellen (dan neig ik naar die Pioneer of die Alpine ofzo).
pi_76609960
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:30 schreef Maharbal het volgende:

... Wat jullie dus zeggen is dat ik met mijn eisen voor dat budget niet heel erg fout kan gaan? Want dan kan ik binnenkort gewoon even een willekeurig setje bestellen (dan neig ik naar die Pioneer of die Alpine ofzo).
Da's wel mijn mening Je KUNT wel heel erg fout gaan als je geilt op wattage (op de doos) en liever een 300 watt Yokohama speaker hebt dan een 35 watt JBL of Pioneer. Maar daar zie ik je niet zo snel de mist ingaan,als ik zo je keuze HU bekijk
Calm down, please!
pi_76610172
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Da's wel mijn mening Je KUNT wel heel erg fout gaan als je geilt op wattage (op de doos) en liever een 300 watt Yokohama speaker hebt dan een 35 watt JBL of Pioneer. Maar daar zie ik je niet zo snel de mist ingaan,als ik zo je keuze HU bekijk
Ik heb nogmaals geen kaas gegeten van audio (en electronica), maar ik heb begrepen dat ik beter kan kijken naar rms dan het piekvermogen? En verder was ik inderdaad al een beetje aan het kijken naar JBL, Pioneer, Alpine etc.

Hopelijk volgende week er even ingooien. Ben benieuwd hoe het dan gaat klinken.
pi_76612537
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik heb nogmaals geen kaas gegeten van audio (en electronica), maar ik heb begrepen dat ik beter kan kijken naar rms dan het piekvermogen? En verder was ik inderdaad al een beetje aan het kijken naar JBL, Pioneer, Alpine etc.

Hopelijk volgende week er even ingooien. Ben benieuwd hoe het dan gaat klinken.
Piekvermogen zegt weinig inderdaad. RMS is het continu belastbaar vermogen (maar ook met die term wordt aardig gestoeid op de dozen van amps en speakers).
quote:
RMS vs PMPO (or Peak Power)

RMS Power refers to Root-Means-Square power. To get a rough figure for RMS power, you can multiply the Peak Power Rating x 0.6 EG: if an amplifier is rated at 100 watts peak power, the approximate RMS power would be 60 watts. The RMS rating is a measure of continuous power in watts and the higher the RMS power means the device is either able to provide or accept the specified power over a significant length of time.

Some manufacturers use the more impressive PEAK POWER ratings in their specifications. Using Peak Power (PMPO) ratings when assessing a music product is a bad idea as Peak Power does not reflect a a systems capabilities in normal use. PMPO is a measure of the maximum power that can be handled for a very short period of time. Speakers and amplifiers should always be compared via the RMS power ratings as these are far more reliable and far more likely to have a genuine impact on the sonic results you get..

If you have a system with a speaker that an RMS rating of 100 watts and the amp is similarly rated at 100 watts RMS, the speaker and amp should theoretically be perfectly matched and so result in an ideal performance from both products.

It is not unknown for some manufacturers quote maximum power at a higher than acceptable Total harmonic Distortion level (Usually < 1%) E.G. like 10%, making their equipment appear to be far more powerful than it actually is at audio levels where sound quality is not compromised.

Remember Peak Power (PMPO) figures are hugely exaggerated compared with the "RMS" values used by professionals. It also shows that there is little consistency in how much the figures are exaggerated making them almost totally meaningless.
Zul je trouwens zien dat die 4 x 50 watt mosfet versterkers in die HU's ook allemaal eigenlijk 35 Watt RMS zijn. Ook jouw nieuwe HU is MAX 4 x 50 watt ... dus ook piekvermogen. Met een setje goede speakers van 35 watt rms heb je prima geluid, hoor Als je ze maar goed inbouwt (speaker moet druk op kunnen bouwen dus hoe luchtdichter 'ie in z'n houder zit, des te beter. Een dun rubber tochtstripje ertussen doet hier soms wonderen).

PS.: Ik heb zelf deze (wat ouder model al)

Staat op de doos, het frontje en in elke ad 4 x 50 Watt Mosfet (net als de meeste redelijke HU's van nu). Ik kan de RMS output van jouw Alpine niet vinden maar die van mij is:Continuous output power (DIN45324, +B=14.4 V) 4 x 27 W

Zonder versterker zou ik dus met 4 x 30 watt rms speakers goed uitkomen.

PPS.: lees ook : http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/2 en dan vooral de reactie :
quote:
Er zijn drie waarden:

RMS, PIEK en MUZIEKVERMOGEN

RMS = De waarde die een versterker gedurende lange tijd kan weergeven.

PIEK = De maximumwaarde die een versterker gedurende korte tijd kan weergeven (meestal met een grote harmonische vervorming).

MUZIEKVERMOGEN = Een term die graag gebruikt wordt door verkopers van minderwaardige versterkers. Hierbij wordt het piekvermogen van een stereoversterker verdubbelt omdat er zowel links als rechts muziek uit komt. Echte rotzooiverkopers gaan echter nog een stapje verder en verkopen de optelsom van de aanwezige luidsprekers. (in een drieweg stereosysteem wordt dit een optelsom van de maximumwaarde van zes luidsprekers gemaakt). Commercïeel is dit het meest aan de orde en is er van de versterker in kwestie geen sprake meer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Googolplexian op 09-01-2010 21:43:56 ]
Calm down, please!
pi_76613518
Ik was van plan om er wat van die dempingsmatten achter te gooien, omdat de E30 daar ongelooflijk hard resoneert (zit ook echt dicht bij gewoon metaal... Maar dan wel pas in de lente .

Verder kan ik inderdaad RMS van m'n HU niet vinden, apart. Waar zou ik dat eventueel nog kunnen vinden? Op de doos is iig niets te zien....enfin, speakertjes rond de 35/50 RMS zullen het dus wel worden.

edit: Die van mij rept nergens over mosfet (?).
pi_76613795
E30
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')