FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / incasso zonder toestemming legaal?
itsuvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:15
Ik had een abonnement bij een mobiele telefoonaanbieder. Dit heb ik opgezegd en daarbij heb ik ook de toestemming voor automatische incasso ingetrokken. Nu hebben we een geschilletje over het al dan niet opzeggen, maar daar gaat het nu niet om.

Zij hebben enkele incasso's gedaan van mijn rekening nadat ik de toestemming daarvoor had ingetrokken. Deze heb ik laten storneren. Vervolgens hebben zij het nog een keer afgeboekt, maar nu naar een andere rekening en bovendien zo dat ik dit niet kan storneren.

Zij erkennen wel dat ik de toestemming tot incasso had ingetrokken. Is dit dan niet gewoon diefstal? Ik snap wel dat als dit strafbaar is dat een aangifte hiervan nooit serieus genomen wordt, maar dit is meer uit algemen interesse. Ik vind het uiterst merkwaardig en ik kan me niet voorstellen dat het legaal is. Dus mijn vraag is: is dit legaal wat zij doen? Is het strafbaar?

Bij voorbaat dank
morpheus_at_workvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:17
waarom kan je niet storneren ?
eNaSnIvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:20
Bel je bank even Bij genoeg klachten kunnen ze de vergunning tot incasso van de betreffende instantie intrekken.
itsuvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:22
De Terugboekingsperiode is 0 dagen. Wat sowieso vreemd is natuurlijk, voor zo ver ik weet is dit bedoeld voor dingen als loterijen, niet voor 'normale' betalingen.
eNaSnIvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:23
Neem een nieuwe rekening
mgerbenvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:28
Neem contact met je bank op. Claim dat er geen toestemming bestaat en dat je bank de afschrijving onterecht heeft toegestaan.

Banken controleren namelijk niet of er echt toestemming is. Dat is ze te duur. In plaats daarvan hebben ze overeenkomsten met diverse partijen; en die partijen mogen gewoon ongecontroleerd incasso's doen.
In jouw geval heeft die partij dat dus onterecht gedaan en moet je het eens via je bank proberen.

Laat je niet weer van het kastje naar de muur sturen; zo van: u moet dit bij de afboeker regelen. Probeer het maar, maar als die het niet terugstort, is je bank toch echt fout geweest.
mgerbenvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:29
http://www.consumentenbon(...)utomatische_incasso/
Cappyvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:31
Is dit een zakelijke rekening of een prive ?
itsuvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:36
Cappy: Dit is allemaal prive.

Ik zal nog eens met mijn bank (postbank) bellen. Enige jammere is dat dit een 0900 nummer is en dat wordt snel duur (ten opzichte van de bedragen). Voor wie de postbank storno lijn niet kent: Het is een computer waar je kunt inspreken wat je wilt, erg gaar allemaal. Misschien eens proberen om expliciet te vragen of ik met een persoon kan spreken
Dennis101vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:39
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 22:36 schreef itsu het volgende:
Cappy: Dit is allemaal prive.

Ik zal nog eens met mijn bank (postbank) bellen. Enige jammere is dat dit een 0900 nummer is en dat wordt snel duur (ten opzichte van de bedragen). Voor wie de postbank storno lijn niet kent: Het is een computer waar je kunt inspreken wat je wilt, erg gaar allemaal. Misschien eens proberen om expliciet te vragen of ik met een persoon kan spreken
Het nummer van ING (postbank bestaat niet meer) kost 10 cent per minuut, dat valt toch wel mee qua kosten?

Edit: 020 561 1619, dit is het nummer wat achter het 0900 nummer zit (als het goed is), kost het je helemaal niets extra's.
Cappyvrijdag 30 oktober 2009 @ 22:42
Is het niet gewoon een eenmalige incasso ? ( ja ik weet het nog steeds geen toestemming, maar toch )
kleinetromvrijdag 30 oktober 2009 @ 23:29
kan het zijn dat het je evt kosten buiten de bundel zijn die je gemaakt hebt?
dus bijv. abo wordt geincasseerd, je abo loopt af, incasseren ze nog eenmalig vanwege andere kosten die je gemaakt hebt.
Cappyvrijdag 30 oktober 2009 @ 23:32
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 23:29 schreef kleinetrom het volgende:
kan het zijn dat het je evt kosten buiten de bundel zijn die je gemaakt hebt?
dus bijv. abo wordt geincasseerd, je abo loopt af, incasseren ze nog eenmalig vanwege andere kosten die je gemaakt hebt.
I think we have a winner
itsuvrijdag 30 oktober 2009 @ 23:36
Dennis101: Bedankt. ik zal morgen dat nummer proberen!
10 cent valt inderdaad wel mee, maar met de mobiele telefoon komt daar nog wat boven op als ik mij niet vergis. Bovendien was ik vorige voor 1 poging tot storneren al 5 minuten kwijt.

Cappy: Het gaat om meerdere incasso's. Dus een eenmalige incasso (maakt dat verschil?) is het niet.

Mijn hoofdvraag was of dit niet gewoon diefstal is?! iemand die dit weet. Ik kan me niet voorstellen dat dit legaal is, en ben nieuwsgierig.
itsuvrijdag 30 oktober 2009 @ 23:41
Nee het gaat niet om kosten buiten de bundel. Ik kan de bedragen wel herleiden naar facturen. De oorzaak is dat zij menen dat ze nog recht hebben op abonnementsgeld en ik meen van niet. Maar dit is een ander verhaal, waar ik al eindeloos met zo over gecorrespondeerd heb.

Mijn vraag heeft slechts betrekking op de automatisch incasso. Ik heb die toestemming ruim 4 maanden geleden ingetrokken (en sindsdien nog meermaals dit gecommuniceerd). Zij bevestigen dit zelf ook in email replies, dus het is ook niet zo dat hun adminstratie 'iets' achterloopt. Zij schrijven ondanks het ontbreken van deze toestemming af.

Wat ik me afvroeg is of dat uberhaupt legaal is, het afscrhijven zonder toestemming.
Als ze geld van me denken te krijgen moeten ze wat mij betreft maar gewoon naar de rechter, maar zij blijven gewoon afschrijven.

[edit, nog toegevoegd:] Ik kan me dus niet voorstellen dat dit legaal is. Lijkt mij zelfs strafbaar. Stel je voor dat ik dit bij hun zou doen, maar dan met cash geld. 'Jongens ik heb nog een vordering op jullie, die jullie bestrijden. Ik pak wel even zelf geld uit jullie kassa' Dan was de politie er snel genoeg bij geweest natuurlijk. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd, is dit niet een juiste analogie?
Cappyvrijdag 30 oktober 2009 @ 23:46
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 23:36 schreef itsu het volgende:
Dennis101: Bedankt. ik zal morgen dat nummer proberen!
10 cent valt inderdaad wel mee, maar met de mobiele telefoon komt daar nog wat boven op als ik mij niet vergis. Bovendien was ik vorige voor 1 poging tot storneren al 5 minuten kwijt.

Cappy: Het gaat om meerdere incasso's. Dus een eenmalige incasso (maakt dat verschil?) is het niet.

Mijn hoofdvraag was of dit niet gewoon diefstal is?! iemand die dit weet. Ik kan me niet voorstellen dat dit legaal is, en ben nieuwsgierig.
Nou als je er op google naar zoekt kom je genoeg tegen ook bij TROS Radar ( zucht wat een kut club , maar dat terzijde ).Ik werk al een tijdje niet meer voor een bank, maar ik weet dat er voor een eenmalig incasso andere codes staan dan voor doorlopend en ook andere termijnen. Volgens mij is een eenmalige incasso binnen 5 dagen terug te boeken of helemaal niet.

Je kunt aangifte doen, dat kan je altijd, maar zodra het bedrijf dan zegt : we hebben dit en dit in rekening gebracht dan is het aan jou om het te betwisten. Dus in het kort aangifte is een omweg en legt nog meer de druk bij jou
mgerbenzaterdag 31 oktober 2009 @ 10:30
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 23:36 schreef itsu het volgende:
Mijn hoofdvraag was of dit niet gewoon diefstal is?! iemand die dit weet. Ik kan me niet voorstellen dat dit legaal is, en ben nieuwsgierig.
Ergens wel. Aan de andere kant doet de 'dief' geen enkele poging om de diefstal of zijn identiteit te verhullen. Ook zijn er legitieme manieren om het 'gestolen' geld terug te krijgen. Dus kun je de definitie van diefstal oprekken omdat hier iets tegen je zin is weggenomen? Ja. Maar is het 'gewoon' diefstal? Nee.

[ Bericht 0% gewijzigd door mgerben op 31-10-2009 11:08:22 ]