abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74236333
Vandaag ontvingen we op het werk de salarisspecificatie van de afgelopen maand. Deze worden onder werktijd door de administrateur uitgedeeld. Mijn collega merkte op dat volgens hem de specificatie onjuist is. Volgens hem wordt er onterecht een WIA premie in rekening gebracht.

Ik ben geen salarisadministrateur en onze administrateur (die ook de salarissen berekend) is ook niet op de hoogte van de huidige regels.

Op de salarisspecificatie staat vermeld

A) Bruto salaris
B) Inhouding pensioenpremie (-/-)
C) Inhouding WIA premie (-/-)

D) Brutoloon SVW/subtotaal (A -/- B -/- C)
E) Werkgeversbijdrage ZVW

F) Basis loonheffing/subtotaal (D + E)
G) Inhouding Loonheffing tabel (-/-)
H) Inhouding ZVW (-/-)

I) Netto loon (F -/- G -/- H)

Is dit correct? Volgens de tabel 19 op de website van de Belastingdienst is er geen percentage voor de werknemer van toepassing en voor de werkgever 5,7%. Mag de werkgever dit in rekening brengen bij de werknemer?
pi_74236844
hoe kan iemand die niet op de hoogte is van de regels geacht worden een juist salaris te berekenen?

overigens klopt het dat de basis wia-premie(iva/wga) die aan de belastingdienst afgedragen wordt geen werknemersdeel kent, echter zou het premie kunnen zijn voor een (aanvullende) arbeidsongeschiktheidsverzekering bijvoorbeeld wanneer men boven het maximum dagloon verdient. Dit kan bijv. via CAO of bedrijfstakpensioenfonds geregeld zijn

De differentieerde wga-premie wel voor 50% verhaald worden. Dit gebeurt in de regel echter van het nettoloon en niet van het brutoloon

[ Bericht 15% gewijzigd door desub op 30-10-2009 21:16:28 ]
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_74236968
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 21:10 schreef desub het volgende:
hoe kan iemand die niet op de hoogte is van de regels geacht worden een juist salaris te berekenen?

overigs klopt het dat de wia-premie die aan de belastingdienst afgedragen wordt geen werknemersdeel kent, echter zou het premie kunnen zijn voor een (aanvullende) arbeidsongeschiktheidsverzekering.
En dat wordt dan onder het kopje "WIA -premie" gezet? En klopt de berekening zo wel dan?

Ik weet ook niet waarom deze administrateur de salarissen mag berekenen. Uitleg geven over de berekeningen kan hij niet geven en als we vragen of de berekening correct is krijgen we het antwoord "Het salarispakket berekend de salarissen. Kan niet fout gaan".
pi_74237148
het zou goed kunnen zijn. Beetje lastig te beoordelen van hieraf. heb trouwens nog wat ge-edit
pi_74237507
Het is waarschijnlijk een (aanvullende) arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik heb via loonwijzer de salarisstrook nagemaakt en kom dan op hetzelfde bedrag uit.

Het zal wel onder het verkeerde kopje gezet worden, neem ik aan? Heeft dit nog gevolgen voor de bedragen op de jaaropgave en/of aangifte van de IB?
pi_74240489
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 21:28 schreef McLaren_Fan het volgende:
Het zal wel onder het verkeerde kopje gezet worden, neem ik aan? Heeft dit nog gevolgen voor de bedragen op de jaaropgave en/of aangifte van de IB?
Het zal geen gevolgen hebben. Mogelijk zal je werkgever bij een eventuele loon/boekencontrole door de belastingdienst aan moeten tonen dat het inderdaad een toegestane aftrekpost van het brutoloon is, maar dat is niet jouw probleem.

Wel is het voor jou natuurlijk handig om te weten waar je precies voor betaald en wanneer en hoe je er aanspraak op kan maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')