Omdat jou moeder waarschijnlijk een levens verzekering had, waar jij deels recht op hebt, zou je nu al geld bij de bank kunnen lenen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:56 schreef m3nster het volgende:
Vandaag iets raars gehoord, van mijn vader.
Volgens mijn vader kan ik bij de bank geld lenen d.m.v. mijn recht op de erfenis van mijn onlangs overleden moeder.
Ik snap er helemaal niks van, heeft iemand een idee wat hij bedoeld?
Nee ze had geen levensverzekering, mijn vader ook niet. Maar ik vroeg het me af, ik zei tegen mijn pa dat mijn auto uit elkaar valt, toen zei hij dan koop je toch een nieuwe, je krijgt toch een erfenis.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:01 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
Omdat jou moeder waarschijnlijk een levens verzekering had, waar jij deels recht op hebt, zou je nu al geld bij de bank kunnen lenen.
Maar waarom zou je dat doen??
Geldnood??
Gecondoleerd, allereerst.quote:
volgens mij heb je gewoon een vordering op je vader.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:35 schreef m3nster het volgende:
Dus als ik het goed begrijp krijgt mijn vader alles nu, dat is ook wat ik ervan had begrepen. Echter heb ik wel recht op een gedeelte, waarmee ik dus (volgens mijn vader) een lening kan afsluiten.
Ik heb geen notaris gezien, mijn vader wou dat pas regelen als de huizenprijs wat stijgt...quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
volgens mij heb je gewoon een vordering op je vader.
Heeft de notaris je dat niet uitgelegd?
Het begint me duidelijk te worden, eigenlijk is het dus vreemd om geld bij de bank te lenen met als onderpand de erfenis, terwijl je vader het geld eigenlijk in beheer heeft.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:55 schreef Daniel1976 het volgende:
Nee jouw pa krijgt niet alles. Dat is van de helft van de erfenis een kindsdeel waarvan je pa ook nog een deel krijgt.
Dus stel je bent enig kind dan krijg je dus 1/4 van de erfenis en je pa 3/4.
Alleen jouw pa mag dat beheren tot aan zijn dood ofzo.
Ik dacht dat het ongeveer zo was.
Vader krijgt niet 3/4, die krijgt net zoveel als de zoon. Als we uitgaan van een huwelijk in gemeenschap van goederen en er is een bezit van ¤100.000, dan is de helft daarvan al van vader.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 19:55 schreef Daniel1976 het volgende:
Nee jouw pa krijgt niet alles. Dat is van de helft van de erfenis een kindsdeel waarvan je pa ook nog een deel krijgt.
Dus stel je bent enig kind dan krijg je dus 1/4 van de erfenis en je pa 3/4.
Alleen jouw pa mag dat beheren tot aan zijn dood ofzo.
Ik dacht dat het ongeveer zo was.
Nee, zie post hierboven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik het goed heb krijgt je vader de helft, de andere helft wordt verdeeld in kindsdelen waarbij vader 2 kindsdelen krijgt.
Dus dan zou ik samen met mijn broer elk 25% krijgen, maar wordt dit dan wel door mijn vader beheerd? (tot hij zou overlijden)quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Vader krijgt niet 3/4, die krijgt net zoveel als de zoon. Als we uitgaan van een huwelijk in gemeenschap van goederen en er is een bezit van ¤100.000, dan is de helft daarvan al van vader.
De nalatenschap (=erfenis) bestaat dan nog uit 50.000 (dat was de helft van moeder)
Vader en zoon krijgen daarvan ieder de helft.
Ow, er is nog een broer. Dan is de verdeling andersquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:21 schreef m3nster het volgende:
[..]
Dus dan zou ik samen met mijn broer elk 25% krijgen, maar wordt dit dan wel door mijn vader beheerd? (tot hij zou overlijden)
Let wel: hij mag het ook opmaken. Jij hebt er in principe niks over te zeggen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:21 schreef m3nster het volgende:
[..]
Dus dan zou ik samen met mijn broer elk 25% krijgen, maar wordt dit dan wel door mijn vader beheerd? (tot hij zou overlijden)
Die willen altijd geld zien.. stelletjes addersquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ow, er is nog een broer. Dan is de verdeling anders
Elk 1/3 van de nalatenschap (in het geval van het voorbeeld dus elk 1/3 van ¤50.000.)
Die delen worden inderdaad beheerd door je vader. Let wel op dat de fiscus nu om de hoek komt kijken. Die wil namelijk nu al successierechten zien.
Bedankt!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |