Ixnay | vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:52 |
Vanaf hoeveel km / maand is het slimmer om diesel te rijden? Dat is de vraag. Heeft iemand van jullie hier gegevens van of ervaring met de switch benzine-diesel ? | |
maickeltje | vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:54 |
quote:1250 | |
Dennis101 | vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:54 |
Kijk hier eens bijvoorbeeld: http://www.esset.nl/brandstof2009.htm | |
Ixnay | vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:05 |
Bedankt voor de nuttige reacties. 1250 daar kom je vrij gemakkelijk aan. Ik dacht aan zo'n 25.000 per jaar. Dan lijkt me Diesel wel de slimste keuze of niet? | |
JJH | vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:10 |
quote:Hangt van een aantal dingen af. Of je nieuw of tweedehands rijd bijvoorbeeld. En ook het soort auto. Maar met 25.000 op jaarbasis kun je volgens mij vrij veilig voor diesel kiezen. | |
maickeltje | vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:11 |
quote:Zeker weten van wel | |
Ixnay | vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:26 |
Waar zitten nog meer verschillen? Wegenbelasting wordt hoger begrijp ik. Hoe zit het met de verzekering? Dan nog een andere vraag. Dieselbakken hebben vaak hogere kilometerstanden. Is het zo dat Diesels geconstrueerd zijn om per jaar meer te rijden? | |
MC-Shithead | vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:36 |
Ik dacht altijd gehoord te hebben rond de 5500 km op jaarbasis. Maar 1250 lijkt me wel erg weinig, dan zou iedereen voor diesel kiezen denk ik. | |
Dennis101 | vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:42 |
quote:De vraag was per maand, het antwoord dus ook. Maar het omslagpunt ligt ruwweg rond de 12000km per jaar, dit kan nog behoorlijk afwijken afhankelijk van de auto die je gaat kopen (nieuw/tweedehands, meerprijs diesel enzovoorts). | |
loveli | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:37 |
Een tweedehands diesel kost tegenwoordig geen drol meer, de prijzen zijn in twee, drie jaar tijd flink gedaald. Da's een extra voordeeltje. | |
Tomatenboer | vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:51 |
Wanneer diesel rijden rendabel wordt verschilt per auto-klasse. Hoe zwaarder de auto, hoe groter het prijsverschil in wegenbelasting tussen een auto op benzine en dezelfde auto op diesel, en hoe meer kilometers je dus moet rijden om die meerprijs eruit te halen. Bij een kleine auto (formaat Fiat Panda) ben je al gauw zo'n ¤ 56,- per maand aan mrb kwijt tov ¤ 17 pm voor een Panda op benzine. Voor een Opel Astra is dit zo'n ¤ 36,- tegen ¤ 85,- per maand. Ook is de nieuwprijs van een diesel vaak hoger, evenals het gewicht, wat betekend dat de verzekeringspremie ook (iets) hoger ligt dan voor dezelfde auto op benzine. Natuurlijk is ook het verbruik van belang, en of je nieuw of tweedehands koopt. Als je een nieuwe diesel koopt is diesel over het algemeen pas rendabel bij meer dan 30.000 km per jaar, maar tweedehands kan diesel rijden al rendabel zijn bij zo'n 12.000 km per jaar (in het geval van een Fiat Panda), en voor het formaat Opel Astra is het rendabel bij zo'n 18.000 km per jaar. Voorheen kon je vrij eenvoudig zeggen dat diesels duurzamer waren dan benzine-auto's, en minder onderhoud nodig hadden, maar dit is lang niet meer (altijd) het geval. Veel diesel-auto's hebben nogal problemen met de turbo's of brandstof-pompen, en zijn soms dus zelfs storingsgevoeliger en duurder in onderhoud dan een auto op benzine. Ook worden diesel-auto's steeds minder populair (tweedehands) dus kosten ze in aanschaf weliswaar niet meer de hoofdprijs, maar de afschrijving is in sommige gevallen voor een diesel tegenwoordig zelfs hoger dan voor hetzelfde model op benzine. Kortom, er zitten nogal wat haken en ogen aan, die meestal ook nogal model-specifiek zijn. Er is dan ook niet in het algemeen te zeggen wanneer een diesel rendabel is. | |
FoXje | zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:15 |
12k per jaar. Plus dat een turbodiesel fijner rijdt dan een 4 cylinder benzine. | |
Cybje | zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:44 |
quote:Dan vergelijk je zeker een 8 cilinder turbodiesel ![]() Een 4 cilinder benzine is vaak echt wel veel fijner rijden. Is ook makkelijk 200 PK uit te halen, eventueel met een turbo. | |
FoXje | zaterdag 31 oktober 2009 @ 09:36 |
4 cylinder benzine zonder turbo rijdt over het algemeen niet zo fijn als een turbodiesel. | |
Cybje | zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:07 |
Daar kan ik me op zich wel in vinden. Komt vooral omdat je veel koppel mist, denk ik. Bij een automaat merk je daar wat minder van (domweg meer gas geven ![]() | |
Dennis101 | zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:43 |
quote:Een goede diesel (lees die van de huidige generatie) kunnen heen wat soepeler rijden dan een simpele 1.4. De nieuwe generatie 1.4 benzine motoren met turbo erop rijden echter minstens net zo soepel en lekker(zo niet nog fijner) als een turbodiesel. | |
Ixnay | zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:48 |
Het gaat een compact family car worden. Dus type Golf, Astra, Corolla, Civic. | |
Ixnay | zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:51 |
En het is de bedoeling dat ik hiermee hoofdzamelijk in het Koninkrijk der Nederlanden ga rijden en deze daar ook ga verzekeren. Voordat ik dalijk van alle landen informatie ga krijgen. | |
maickeltje | zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:53 |
quote:Inderdaad ![]() Hoeveel km rij je gemiddeld in een maand dan? | |
Ixnay | zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:54 |
quote:25.000 per jaar. Ongeveer 2000 per maand dus. | |
Klonk | zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:04 |
Zo, jullie hebben de primeur, grootschalig opgeruimd, flamen doen we hier niet aan | |
Mikkie | zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:12 |
Het ligt ook heel erg aan wat je nu rijdt en wil gaan rijden. Neem je zo'n Aygo, die rijden nu al vrij zuinig. Rij je nu een bak van 15 jaar oud die 1:10 doet, dan is een diesel met 1:18 wel een flinke omslag. | |
Ixnay | zondag 1 november 2009 @ 03:16 |
Wat is de reden voor de opruiming van dit topic? Heb ik wat gemist? | |
Klonk | zondag 1 november 2009 @ 07:43 |
quote:geflame over en weer, en dat is nou juist wat PTA niet nodig heeft op dit moment ![]() en om je gerust te stellen jij had niets fout gedaan ![]() | |
TheOneAndOnly | zondag 1 november 2009 @ 13:16 |
ik heb het 3 jaar geleden uitgerekend omdat ik toen een andere auto ging kopen, ik wist watvoor auto ik wilde (seat cordoba) en heb prijzen opgevraagd bij de verzekering enzo en ik kwam volgens mijn berekeningen op 15000 km dat diesel goedkoper zou worden, heb toen dus voor een diesel gekozen omdat we er 20.000 per jaar rijden... hou er ook rekening mee dat diesel een stuk zuiniger rijd, ik mijn vorige auto ging 40 liter en reed en 350 km mee ( ![]() ![]() |