abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:52:28 #1
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74229022
Vanaf hoeveel km / maand is het slimmer om diesel te rijden?

Dat is de vraag. Heeft iemand van jullie hier gegevens van of ervaring met de switch benzine-diesel ?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:54:28 #2
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_74229088
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 16:52 schreef Ixnay het volgende:
Vanaf hoeveel km / maand is het slimmer om diesel te rijden?

Dat is de vraag. Heeft iemand van jullie hier gegevens van of ervaring met de switch benzine-diesel ?
1250
pi_74229092
Kijk hier eens bijvoorbeeld:

http://www.esset.nl/brandstof2009.htm
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:05:41 #4
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74229432
Bedankt voor de nuttige reacties.

1250 daar kom je vrij gemakkelijk aan. Ik dacht aan zo'n 25.000 per jaar.
Dan lijkt me Diesel wel de slimste keuze of niet?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:10:53 #5
202014 JJH
Knetter. O+
pi_74229578
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 17:05 schreef Ixnay het volgende:
Bedankt voor de nuttige reacties.

1250 daar kom je vrij gemakkelijk aan. Ik dacht aan zo'n 25.000 per jaar.
Dan lijkt me Diesel wel de slimste keuze of niet?
Hangt van een aantal dingen af. Of je nieuw of tweedehands rijd bijvoorbeeld. En ook het soort auto. Maar met 25.000 op jaarbasis kun je volgens mij vrij veilig voor diesel kiezen.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:11:11 #6
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_74229584
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 17:05 schreef Ixnay het volgende:
Bedankt voor de nuttige reacties.

1250 daar kom je vrij gemakkelijk aan. Ik dacht aan zo'n 25.000 per jaar.
Dan lijkt me Diesel wel de slimste keuze of niet?
Zeker weten van wel
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:26:37 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74233174
Waar zitten nog meer verschillen?

Wegenbelasting wordt hoger begrijp ik. Hoe zit het met de verzekering?

Dan nog een andere vraag. Dieselbakken hebben vaak hogere kilometerstanden. Is het zo dat Diesels geconstrueerd zijn om per jaar meer te rijden?
pi_74237809
Ik dacht altijd gehoord te hebben rond de 5500 km op jaarbasis.
Maar 1250 lijkt me wel erg weinig, dan zou iedereen voor diesel kiezen denk ik.
pi_74238043
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 21:36 schreef MC-Shithead het volgende:
Ik dacht altijd gehoord te hebben rond de 5500 km op jaarbasis.
Maar 1250 lijkt me wel erg weinig, dan zou iedereen voor diesel kiezen denk ik.
De vraag was per maand, het antwoord dus ook. Maar het omslagpunt ligt ruwweg rond de 12000km per jaar, dit kan nog behoorlijk afwijken afhankelijk van de auto die je gaat kopen (nieuw/tweedehands, meerprijs diesel enzovoorts).
  Vis een optie? vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:37:39 #10
70532 loveli
N
pi_74242078
Een tweedehands diesel kost tegenwoordig geen drol meer, de prijzen zijn in twee, drie jaar tijd flink gedaald. Da's een extra voordeeltje.
crap in = crap out
pi_74242504
Wanneer diesel rijden rendabel wordt verschilt per auto-klasse.

Hoe zwaarder de auto, hoe groter het prijsverschil in wegenbelasting tussen een auto op benzine en dezelfde auto op diesel, en hoe meer kilometers je dus moet rijden om die meerprijs eruit te halen.

Bij een kleine auto (formaat Fiat Panda) ben je al gauw zo'n ¤ 56,- per maand aan mrb kwijt tov ¤ 17 pm voor een Panda op benzine. Voor een Opel Astra is dit zo'n ¤ 36,- tegen ¤ 85,- per maand.

Ook is de nieuwprijs van een diesel vaak hoger, evenals het gewicht, wat betekend dat de verzekeringspremie ook (iets) hoger ligt dan voor dezelfde auto op benzine.

Natuurlijk is ook het verbruik van belang, en of je nieuw of tweedehands koopt. Als je een nieuwe diesel koopt is diesel over het algemeen pas rendabel bij meer dan 30.000 km per jaar, maar tweedehands kan diesel rijden al rendabel zijn bij zo'n 12.000 km per jaar (in het geval van een Fiat Panda), en voor het formaat Opel Astra is het rendabel bij zo'n 18.000 km per jaar.

Voorheen kon je vrij eenvoudig zeggen dat diesels duurzamer waren dan benzine-auto's, en minder onderhoud nodig hadden, maar dit is lang niet meer (altijd) het geval. Veel diesel-auto's hebben nogal problemen met de turbo's of brandstof-pompen, en zijn soms dus zelfs storingsgevoeliger en duurder in onderhoud dan een auto op benzine.

Ook worden diesel-auto's steeds minder populair (tweedehands) dus kosten ze in aanschaf weliswaar niet meer de hoofdprijs, maar de afschrijving is in sommige gevallen voor een diesel tegenwoordig zelfs hoger dan voor hetzelfde model op benzine.

Kortom, er zitten nogal wat haken en ogen aan, die meestal ook nogal model-specifiek zijn. Er is dan ook niet in het algemeen te zeggen wanneer een diesel rendabel is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:15:23 #12
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_74245784
12k per jaar. Plus dat een turbodiesel fijner rijdt dan een 4 cylinder benzine.
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:44:14 #13
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_74245962
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 08:15 schreef FoXje het volgende:
12k per jaar. Plus dat een turbodiesel fijner rijdt dan een 4 cylinder benzine.
Dan vergelijk je zeker een 8 cilinder turbodiesel

Een 4 cilinder benzine is vaak echt wel veel fijner rijden. Is ook makkelijk 200 PK uit te halen, eventueel met een turbo.
Schaap
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 09:36:40 #14
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_74246349
4 cylinder benzine zonder turbo rijdt over het algemeen niet zo fijn als een turbodiesel.
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:07:29 #15
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_74254059
Daar kan ik me op zich wel in vinden. Komt vooral omdat je veel koppel mist, denk ik. Bij een automaat merk je daar wat minder van (domweg meer gas geven ), maar handgeschakeld ben je je meestal wat bewuster van die dingen.
Schaap
pi_74256394
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 08:44 schreef Cybje het volgende:

[..]

Dan vergelijk je zeker een 8 cilinder turbodiesel

Een 4 cilinder benzine is vaak echt wel veel fijner rijden. Is ook makkelijk 200 PK uit te halen, eventueel met een turbo.
Een goede diesel (lees die van de huidige generatie) kunnen heen wat soepeler rijden dan een simpele 1.4. De nieuwe generatie 1.4 benzine motoren met turbo erop rijden echter minstens net zo soepel en lekker(zo niet nog fijner) als een turbodiesel.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:48:51 #17
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74257942
Het gaat een compact family car worden. Dus type Golf, Astra, Corolla, Civic.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:51:41 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74258012
En het is de bedoeling dat ik hiermee hoofdzamelijk in het Koninkrijk der Nederlanden ga rijden en deze daar ook ga verzekeren.

Voordat ik dalijk van alle landen informatie ga krijgen.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:53:33 #19
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_74258057
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 18:51 schreef Ixnay het volgende:
En het is de bedoeling dat ik hiermee hoofdzamelijk in het Koninkrijk der Nederlanden ga rijden en deze daar ook ga verzekeren.

Voordat ik dalijk van alle landen informatie ga krijgen.
Inderdaad

Hoeveel km rij je gemiddeld in een maand dan?
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:54:50 #20
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74258093
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 18:53 schreef maickeltje het volgende:

[..]

Inderdaad

Hoeveel km rij je gemiddeld in een maand dan?
25.000 per jaar. Ongeveer 2000 per maand dus.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:04:36 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74258326
Zo, jullie hebben de primeur, grootschalig opgeruimd, flamen doen we hier niet aan
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_74258532
Het ligt ook heel erg aan wat je nu rijdt en wil gaan rijden. Neem je zo'n Aygo, die rijden nu al vrij zuinig. Rij je nu een bak van 15 jaar oud die 1:10 doet, dan is een diesel met 1:18 wel een flinke omslag.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 1 november 2009 @ 03:16:51 #23
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_74269144
Wat is de reden voor de opruiming van dit topic? Heb ik wat gemist?
  zondag 1 november 2009 @ 07:43:28 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74269936
quote:
Op zondag 1 november 2009 03:16 schreef Ixnay het volgende:
Wat is de reden voor de opruiming van dit topic? Heb ik wat gemist?
geflame over en weer, en dat is nou juist wat PTA niet nodig heeft op dit moment

en om je gerust te stellen jij had niets fout gedaan
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_74274836
ik heb het 3 jaar geleden uitgerekend omdat ik toen een andere auto ging kopen, ik wist watvoor auto ik wilde (seat cordoba) en heb prijzen opgevraagd bij de verzekering enzo en ik kwam volgens mijn berekeningen op 15000 km dat diesel goedkoper zou worden, heb toen dus voor een diesel gekozen omdat we er 20.000 per jaar rijden...

hou er ook rekening mee dat diesel een stuk zuiniger rijd, ik mijn vorige auto ging 40 liter en reed en 350 km mee ( ) in deze auto gaat 40 liter en dan staat er 750 km op de dagteller ( )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')