quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:34 schreef ShadyLane het volgende:Zijn er vragen te bedenken waarbij zowel een beroep op inzicht als op leren wordt gedaan? (Want alleen domme leervragen stellen lijkt me ook niks voor 5 VWO). Iets a la "welke van de afspraken in dat-en-dat verdrag viel begrijpelijkerwijs slecht bij die-en-die bevolkingsgroep/partij/beroepssector en waarom?" Zodat ze en de afspraken geleerd moeten hebben, en ook nog wat moeten kunnen beredeneren?
Dat soort vragen stel ik veel en zo zien geschiedenisexamens havo/vwo er ook uit. En dan vaak met bronnen erbij zodat ze kennis en inzicht moeten toepassen in een 'nieuwe situatie'. De taxonomie van Bloom. En wat ik bijvoorbeeld bij een toets in klas II doe bij het onderwerp ontdekkingsreizen: noem vier gevolgen van de ontdekkingsreizen (die staan dan gewoon in het boek, en dat is dus een kennisvraag) en leg uit welk gevolg volgens jou de belangrijkste was voor de lange termijn. Dan moeten ze volgens de laatste trede van Bloom een eigen conclusie trekken en dat beargumenteren waarmee ze kunnen laten zien dat ze een goede redenering kunnen maken.
Het valt bij de toets in klas V nu op dat ze een term als 'romanisering' niet goed kunnen uitleggen, maar vervolgens met een bron erbij wel een goede redenering kunnen maken. Het ligt niet aan het inzicht, maar ze leren niet secuur.
Ik besprak het zojuist met een collega en hij noemde het 'schoolklimaat'. Het past een beetje bij de school waar ik werk om aan de ene kant nogal intellectueel te doen en aan de andere kant neer te kijken op het simpele werk. Ook sommige docenten halen daar hun neus voor op. Ondertussen vallen de prestaties soms nogal tegen, ook bij het CSE. Dat is naar mijn idee hieraan te wijten.
Mijn collega Duits staat trouwens in
Onze Taal van deze maand!