abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_250483
De navolgende info staat nu op teletext pag. 126

NOS-TT 126 vr 03 maa

Verbod Duitse Big Brother dreigt

HAMBURG Het commissariaat voor de media
in de Duitse deelstaat Hessen wil het
programma Big Brother,dat woensdag in
Duitsland van start ging,verbieden.
Volgens de raad is de reality-show in
strijd met "de menselijke waardigheid".

De kwestie komt maandag in de federale
raad aan de orde.Als een meerderheid
het dan eens is met Hessen,hangt RTL2,
de commerciele omroep die Big Brother
in Duitsland uitzendt,een geldboete of
een uitzendverbod boven het hoofd.

Volgens de mediaraad schendt RTL2 de
"prive-sfeer" van de deelnemers.Dat die
vrijwillig aan de show van tv-producent
Endemol meedoen,zou er niet toe doen

pi_250484

Dan kunnen ze het in America binnenkort ook wel vergeten. Ik ben blij dat ik nu geen aandelen EndeMol heb, want die zullen maandag op de beurs wel omlaag vliegen.

[Dit bericht is gewijzigd door dingjan (Datum 03 Maart 2000).]

vrijdag 3 maart 2000 @ 18:54:00 #3
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_250485
Maar hier heb je toch juist contracten voor? Zo lang de bewoners zelf aangeven dat ze ermee akkoord gaan, lijkt me dat de mediaraad er weinig tegen in kan brengen...

Al moet ik er wel bij zeggen dat ik NIETS weet van Duits mediarecht.

P.S. Is het een commerciële zender?

[Dit bericht is gewijzigd door w.o.r. (Datum 03 Maart 2000).]

pi_250486

Ik denk dat we hier weer terug zijn bij alle topics die er in de tijd van BB over zijn geopend. Er was toen veel tegenstand tegen het programma, al dan niet op realistische gronden. Nederland staat bekend als een land waar alles mogelijk is. Dat Duitsland nu eventueel de zaak gaat verbieden is vind ik een goede zaak. De zender is inderdaad een comerciele zender.

pi_250487
Tanjalies,

Ik ben het volledig met je eens.

Ook al tekenen de deelnemers ervoor dat ze hun privacy opgeven ( ze doen dit a.h.w. vrijwillig ), kunnen ze m.i. niet van te voren overzien wat hun allemaal te wachten staat. ( zoals je ook al terecht zei dat dat in de BB-tijd hier werd opgemerkt )
groetjes eli.

Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
  zaterdag 4 maart 2000 @ 01:59:00 #6
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_250488
Als het ze gaat om de schending van de 'privé-sfeer', kunnen ze ook mooi even het leger erbij nemen. Al die mannetjes in 1 barak, BRRRRR. Het lijkt mij niet dat ze een erg sterk argument hebben.
Life is what you make it.
  zaterdag 4 maart 2000 @ 02:17:00 #7
2705 cynix
is verdwaald
pi_250489
Als we gaan beginnen over menselijke waardigheid, moet heel SBS6 verboden worden, en ook een aantal programma's van nadere zenders.

Mag ik bijvoorbeeld even herinneren aan 'Over de rooie, waarin kandidaten o.a. slipjes, sokken, etc moesten verzamelen)?
[sorry, beetje off-topic]

Het kan zijn dat dit oude koeien zijn, maar ten tijde van BB volgde ik dit forum nog niet, excuses in dat geval.

pi_250490
Tanjalies,
heb jij misschien enige info over hoe het op het moment met de "coaching" van de ex-BB-ers gesteld is en hoe het hun vergaat ?
Mij lijkt dat dit in de TV-wereld meer bekend is dan in het publiek.

Het zou nl. argumenten in de weegschaal leggen over de relevantie van contractuele toestemming in dezen en inderdaad de risico's van 'verlies van de menselijke waardigheid'.

M.a.w., hoe is het met Bart, Ruud of Willem op het moment - zo de TV-wereld zich nog met hen 'bemoeit' ?

pi_250491

Moor,

Ik kan je uit betrouwbare bron melde dat het op Ruud na met de oude BB groep erg goed gaat. De nazorg is tot tevredenheid van alle voldoende gebleken. Maar laten we niet vergeten dat de oorspronkelijke formule halverwege BB duidelijk is losgelaten. Er ontstond toen een veel gelijkmatiger leefpatroon en het belangrijkste argument achteraf is de onbekendheid met de hype geweest. Bij ieder ander programma, en dat is bij de Bus duidelijk waarneembaar is iedereen zich bewust van de optredende bekendheid. Het is achteraf alleen Ruud die gedeeltelijk onder gegaan is in de roem en hij kan nog steeds niet verwerken dat hij niet gewonnen heeft. Dat zal nog wel enige tijd duren voordat hij weer bij de mensen is. Het is ook het vele geld wat hij de laatste maanden verdient heeft en, zoals je weet is het plotseling hebben van ruime financiële middelen iets wat je moet kunnen handelen, wat hem parten speelt. De meeste andere BB bewoners hebben de eerste weken vooral last van slapeloosheid en teveel geluid(hard) gehad.

Wat de Bus bewoners betreft, die leven in een totaal niet te vergelijken situatie. Ze weten dat heel Nederland naar ze kijkt(althans dat denken ze)en, SBS6 is duidelijk uit op een ander verloop van het programma. De doelstelling is veel meer roddel, achterklap en ruzie, die het programma moeten dragen. BB is in vergelijk met de Bus een kinderprogramma. Ik heb duidelijk het idee dat(nu ook de kijkcijfers tegen vallen) het programma belang voor het deelnemers belang gaat. Vele voorvallen zijn daar voor aan te wijzen. Hier is geen sturing door de psych waar te nemen die ten doel heeft om een stabiele groepssituatie te creëren, in tegendeel er is zelfs geen verplichting om met de psych te praten(Seki doet dat dan ook niet)iets wat bij BB wel het geval was. Los van vele andere verschillen zou ik willen wijzen op het verschil in de nominatie en wegstemming die er is bij BB en de Bus. Die van de Bus nu zal veel eerder scheve ogen geven, nu blijkt duidelijk wie er door wie wel of niet gewenst is. Bij BB was dat voor een groot gedeelte voorbehouden aan de kijkers.

pi_250492
quote:
op 03-04-2000 om 07:19 AM schreef tanjalies het volgende:

Moor,

Ik kan je uit betrouwbare bron melde dat het op Ruud na met de oude BB groep erg goed gaat.
<snip>
Het is achteraf alleen Ruud die gedeeltelijk onder gegaan is in de roem en hij kan nog steeds niet verwerken dat hij niet gewonnen heeft. Dat zal nog wel enige tijd duren voordat hij weer bij de mensen is. Het is ook het vele geld wat hij de laatste maanden verdient heeft en, zoals je weet is het plotseling hebben van ruime financiële middelen iets wat je moet kunnen handelen, wat hem parten speelt. De meeste andere BB bewoners hebben de eerste weken vooral last van slapeloosheid en teveel geluid(hard) gehad.

Dank voor je uitvoerige antwoord, Tanjalies.
Ik moet wel bekennen dat het me af en toe duizelt als ik me door jouw stukjes 'verplaats' in het denk-wereldje van de programma-makers .... het lijkt wel "slagerswerk binnenin onze hersenen".

Even over Ruud: het lijkt mij dat het 'op de voet volgen van Ruud' van belang zou kunnen zijn voor tegenstanders/-organisaties in Duitsland die het BB-programma aldaar van de buis willen hebben.
Verder noteer ik 'slapeloosheid' en 'geluids-overgevoeligheid' als de eerste symptomen bij het deelnemen aan een nieuwe 'volks-drug': beroemd-worden-door-'emotionele vivisectie'-op-TV.

quote:

BB is in vergelijk met de Bus een kinderprogramma.

Nóg zo'n eng zinnetje. (Niet dat de rest niet interessant was hoor, ik pik er dit even tussenuit). Eerst las ik erover heen als een feitelijke constatering die ik ook had gemaakt. Maar toen las ik het plotseling als een "slogan van SBS6". En realiseerde me (wat jullie misschien al lang hebben gedaan) dat hier 'geconcurreerd wordt met onmenselijkheid en het scoren daarin'.
Gètver - is alles wat ik kan zeggen.
Een documentaire over fast-food en hoe het gemaakt wordt is al erg,
maar te horen hoe TV-'voedsel voor mijn hersenen' volgestopt wordt met het laagste van het laagste.....

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 05 Maart 2000).]

pi_250493

Moor,

Een ander duidelijk verschil is dat tussen Veronica en SBS6. Wanneer je naar de profilering van beide zenders kijkt, dan zie je dat Veronica wel ver, maar lang zo ver niet gaat als SBS6 in wat zij wel en niet uitzenden. Een goed voorbeeld is b.v. ; Veronica zal, althans voorlopig, nooit een programma zoals Now or Neverland uitzenden. Ook met betrekking tot het bloot gaat SBS6 wat verder dan Veronica. Hieruit volgt dat programmaas als de Bus ook spectaculairder moeten zijn, dan wanneer ze bij Veronica zouden worden uitgezonden. Bij JdeMol hebben ze van BB veel geleerd en, dat vinden we nu terug bij de Bus. Denk maar eens terug aan de BB periode waarin bijna niets meer gebeurde. En dan het wegstemmen, daar hadden ze bij BB eigenlijk, mede door de schaduw voorspellingen op internet, totaal geen grip meer op. Dat laatste is nu zeker wel het geval. Nu kan er straffeloos een lijst worden gehanteerd die inhoudelijk niet waar is. Het is jammer dat voorspel.nu van een andere vraagstelling uitgaat, maar dan nog kan er gebeuren wat er bij BB plaats vond, namelijk het omwille van negatieve publiciteit aanpassen van de uitslagen.

pi_250494
Nog een ander argument tegen programma's als BB en De Bus lijkt me: het 'misleidende reclame maken' met '24/24 online interactiviteit gekoppeld aan een TV-programma',
die - getuige de streams-wegval van het moment - op volkomen willekeurige wijze NIET geleverd wordt, als het de betreffende Omroep zo uitkomt (verbergen van nominatie-nieuws tot aan de 'TV-primeur').
E.e.a. enkel en alleen om het medium Internet als concurrent in te kapselen voor doeleinden van kijkers-binding.
Daar moet in Duitsland toch ook al over nagedacht zijn ? En BB-duitsland volgt vast dezelfde taktiek, zijnde een JdM-produktie.
pi_250495
In strijd met de menselijke waardigheid.

Deze zin kan normatief en juridisch uitgelegd worden.

Meestal wordt deze zin juridisch en (=tegelijkertijd) normatief uitgelegd.

Daar waar de "normatievelingen" geen houvast meer hebben aan hun eigen uitgangspunten, beroepen zij zich op het juridische moment van de uitspraak.

Daar waar pseudo-juristen geen houvast meer hebben aan hun standpunt, zullen zij zich beroepen op het normatieve.

Onder pseudo-juristen versta ik degenen, die via het juridische hun gelijk willen halen.

Tot zover mijn bijdrage in dezen.

Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
  zondag 5 maart 2000 @ 23:56:00 #14
2705 cynix
is verdwaald
pi_250496
Huh??
Dit kan ik pseudo-normatief niet helemaal volgen.
pi_250497
Lees net op teletekst dat het Duitse commisariaat voor de Media heeft besloten dat BB in Duitsland verder mag mits : de bewoners één uur per dag door de camera's met rust gelaten worden.

En zo net per mail: Despina ist raus!!!!!>1) DESPINAS ABSCHIED

Ihre Entscheidung, das BIG BROTHER-Haus zu verlassen, setzte
Despina am gestrigen Abend in die Tat um. Ihre Mitbewohner ver-
abschiedeten sie herzlich und mit Sprechchoeren.
In "BIG BROTHER - Der Talk" gab sie anschliessend die Gruende
fuer ihren Ausstieg bekannt: Sie fuehle sich sehr muede und krank
(Herpes, Augenentzuendung und Erkaeltung). Ausserdem habe sie
wohl vor dem Einzug ins Haus zu viel Stress gehabt, das haette
sich geraecht. Sie haette sich selber nicht mehr erkannt. Ihr
fehle jegliche Kreativitaet und Motivation. Im Gespraech mit
Percy Hoven gab sie an, dass sie sich nun erleichtert fuehle,
und dass sie ihre Mitbewohner auf jeden Fall wiedersehen will.
Fuer diese hat sie den Auftrag uebernommen, Nachrichten und
Gruesse an Freunde weiterzuleiten.

>///////////////////////////////////////////////////////////////////////

>2) REAKTIONEN AUF NOMINIERUNG

Thomas und Zlatko reagierten sichtlich geschockt. Zlatko rechnete
ueberhaupt nicht mit diesem Ergebnis. Im Verlaufe des Abends ver-
suchte er - vergeblich - herauszubekommen, wer ihn nominiert
hatte.
Thomas hingegen fasste sich schnell wieder. Er bewertete seine
Nominierung als "recht interessant": Er setzte sich als Ziel,
mit dieser Situation "vorbildlich locker" umzugehen.
Besonders Juergen und John versuchten, die beiden Nominierten zu
troesten. Jana gab ehrlich zu, dass sie erleichtert ist, nicht
nominiert worden zu sein.

>///////////////////////////////////////////////////////////////////////

>3) THE DAY AFTER - AM MORGEN DANACH

Nach dem Motto: "Was du heute kannst besorgen, das verschiebe
nicht auf morgen" machen sich die Bewohner (mit Ausnahme von
Alexander und Thomas) sofort daran, ihre Wochenaufgabe zu be-
waeltigen. Als erstes fuellen sie die Grußkarten aus, die spaeter
an den Luftballons befestigt werden sollen. Schnell wird Johns
Spruch "Zurueck zum BB, das waer okay!" als einer der Standard-
sprueche uebernommen. Einstimmig wurde beschlossen, 50% des Haus-
haltsgeldes auf die Erfuellung der Aufgabe zu setzen.

maandag 6 maart 2000 @ 22:49:00 #16
2734 THE BORG
Houston, we have a problem....
pi_250498
Op welke zender is die duitse BB en hoelaat.
Wordt het ook door "Der Rudi" gepresenteerd??

pi_250499
Eet maar rustig verder want als je niet op de Duitsekabel zit zie je niets.
Misschien als je een eigen satelietontvanger hebt. Via internet is het wel te volgen!
En als je Planet abonnee bent mag je zelfs in de slaapkamer kijken.
pi_250500

Dit staat vandaag 7 maart in de krant.

Leefregels in Duitse Big Brother verzacht

BERLIJN - De commerciële Duitse zender RTL-2 verzacht het regime van het programma Big Brother. De tien deelnemers, die een poging doen de honderd dagen uit te zitten, mogen voortaan een uur per dag zich in een kamer terugtrekken zonder dat zij daar door een camera worden bespied.
De Duitse media-autoriteiten bogen zich gisteren over een mogelijk verbod van het omstreden programma. Een beslissing werd nog niet genomen, maar uitgesteld tot 14 maart.
Er dreigt in Duitsland een uitzendverbod, omdat het programma van Nederlandse herkomst de menselijke waardigheid zou aantasten. Mocht het inderdaad tot een dergelijke beslissing komen, dan is het voor het eerst dat op de commerciële televisie een programma gedwongen wordt uit de lucht te gaan.
Intussen blijkt dat de kijkcijfers tussen de eerste uitzending woensdag jl. en afgelopen zondag fors zijn gedaald. Een op de 37 Duitsers volgde het afgelopen weekeinde Big Brother terwijl in Nederland het programma 1 op de 15 kijkers voor zich wist te winnen.

dinsdag 7 maart 2000 @ 08:55:00 #19
2734 THE BORG
Houston, we have a problem....
pi_250501
Komt vast en zeker door die Oost-duiters. Die zijn er net een beetje aangewend om niet meer bespied te woorden.
Krijgen ze dit weer.

pi_250502
De officiele site van BB is http://www.bigbrother-house.de
De officiele IRC server is: 195.30.70.57 port 6667
Geef dan een /list voor de kanalenlijst.

De streams van de Duitse BB zijn redelijk goed bereikbaar, en de bekende regenboog of eindeloze tuinbeelden heb ik nog niet gezien.
Dit is nu ook moeilijker met 14 streams (18 voor World Online klanten). Het geluid is niet erg lekker geregeld, alle streams hebben zo'n beetje hetzelfde geluidskanaal.

Een BBSpy-achtig programma voor de Duitse BB is te downloaden van: http://go.to/BBViewer

pi_250503
BBViewer versie 1.2 is nu te downloaden van: http://go.to/BBViewer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')