Dierenwinkelquote:Winkelcentrum Stein verwoest door brand
STEIN - Een winkelcentrum in Stein (Limburg) is donderdag in vlammen opgegaan. Ongeveer veertig winkels en negen huizen gingen verloren. De brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar een nabij gelegen seniorenflat van elf verdiepingen hoog.
De bewoners van de circa tachtig appartementen werden geëvavueerd (video). De schade bedraagt tientallen miljoenen euro's. Niemand raakte gewond. De brandweer is naar verwachting nog tot in de namiddag bezig met het nablussen.
De bewoners van de flat werden in eerste instantie ondergebracht in een zorgcentrum, waarna ze naar familieleden of een hotel gingen. Het is nog niet bekend wanneer ze terug kunnen naar hun woningen.
Overslaan
Tientallen medewerkers van verschillende brandweerkorpsen gingen de vlammen te lijf. Ze konden niet voorkomen dat de brand, die door nog onbekende oorzaak ontstond in een van de winkels, oversloeg naar andere delen van het winkelcentrum.
In het centrum waren onder meer een Chinees restaurant, een dierenwinkel en vestigingen van de Rabobank en Blokker gevestigd.
Er stopt een bus voor het winkelcentrum en voor een iets verderop gelegen supermarkt. Maar goed, dan heb je alleen dagelijkse boodschappen...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:01 schreef Love85Angel het volgende:
Inderdaad erg voor de winkeliers en omwonenden.
Wat ik heb gehoord is de naastliggende flat een senioren flat. In het vervolg moeten zij dus andere winkels zoeken waar zij dan, met welk vervoer dan ook, naartoe moeten en met de boodschappen moeten klooien, gezien het grootste deel van de inwoners van die flat geen auto meer hebben. Verwacht ik dan..
Als je tot het winkelcentrum kunt lopen, kun je ook tot aan de bus lopen lijkt me, dat is even ver. Ik zeg niet dat het ideaal is, natuurlijk is het behelpen...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:05 schreef deedeetee het volgende:
Met de bus je boodschappen moeten doen als je al niet best ter been bent.
Allemaal onder één dak dus de brand kan lekker door * wandelen *quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:11 schreef Adelante het volgende:
Gewoon ook echt een heel winkelcentrum
Is de brandweer er dan niet op tijd bij ofzo, want dat het overslaat naar een aantal omliggende winkels oke, maar veertig winkels !?!
En nauwelijks brandbeveiling. Daar praten ze dan schijnbaar al 4 jaar over, nu kunnen ze de boel slopen...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Allemaal onder één dak dus de brand kan lekker door * wandelen *
Ben benieuwd hoeveel van die veertig winkels daadwerkelijk gaan terugkeren. Een Blokker en HEMA en andere ketens hebben geld zat voor nieuwbouw en herinrichting, maar vaak zie je dat lokale kleine zaakjes zoiets niet te boven komen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:18 schreef Rucebo het volgende:
[..]
En nauwelijks brandbeveiling. Daar praten ze dan schijnbaar al 4 jaar over, nu kunnen ze de boel slopen...
Vrees het ook niet. De verzekering zal ook wel lastig gaan doen, zeker omdat er nauwelijks brandwerende maatregelen getroffen waren.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:20 schreef Adelante het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoeveel van die veertig winkels daadwerkelijk gaan terugkeren. Een Blokker en HEMA en andere ketens hebben geld zat voor nieuwbouw en herinrichting, maar vaak zie je dat lokale kleine zaakjes zoiets niet te boven komen.
En wat dekt zo'n verzekering nou precies: natuurlijk de fysieke schade, maar ook gederfde inkomsten. En hoe moeten die ondernemers verder nu ze maanden/jaren niet op die plek een nieuwe toko kunnen runnen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:22 schreef Rucebo het volgende:
[..]
Vrees het ook niet. De verzekering zal ook wel lastig gaan doen, zeker omdat er nauwelijks brandwerende maatregelen getroffen waren.
Wat ik op RTL nieuws zag vanochtend waren ze voornamelijk bezig geweest met het voorkomen van verdere verspreiding van het vuur richting het bejaardenflat. Toen hulpkorpsen arriveerden was het vuur al te ver heen om andere winkels te reddenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:11 schreef Adelante het volgende:
Gewoon ook echt een heel winkelcentrum
Is de brandweer er dan niet op tijd bij ofzo, want dat het overslaat naar een aantal omliggende winkels oke, maar veertig winkels !?!
http://www.teloos.nl/CityIndex/6171%20JC/1.htmquote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:50 schreef Dragorius het volgende:
Al die mensen die daar hun winkel hadden of werkten...
quote:Uit De limburger online:
"Een hele grote pluim voor de jonge dierenliefhebster die de dieren uit de dierenspeciaalzaak gered heeft, natuurlijk samen met de brandweer."
Dat is dan toch een geluk bij een ongeluk voor de gemeentequote:De wethoudster van sociale zaken van gemeente Stein, José Ie, zegt dat het winkelcentrum op de nominatie stond om te worden gesloopt.
Niet alleen voor de ouderen. Ook voor de jongeren had het een sociale functie zag ik op het journaal.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:39 schreef deedeetee het volgende:
Gesloopt of verbouwd ? Volgens mij is dat niet helemaal duidelijk en aangezien er nu veel mensen hun baan kwijt zijn lijkt het me bepaald niet best voor de gemeente.
Wie weet hoe lang het gaat duren voor het in Stein weer enigzins normaal shoppen is. Het woon en leef plezier voor veel ouderen heeft een behoorlijke knauw gekregen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |