abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74177743
Voor mijn nieuwe baan heb ik een andere auto nodig, een diesel. Ik heb wel wat geld, maar niet voor een auto die veilig, solide (en cool ) genoeg om dagelijks 130km in te rijden. Derhalve wil ik aankloppen bij mijn ouders, met een offer they can't refuse. Met name als het aankomt op belastingvoordelen.

Ik wil gewoon rente gaan betalen, maar heb een paar vragen.

- mogen we het rentepercentage zelf verzinnen?
- wat kunnen mijn ouders als aftrekpost opvoeren bij hun aangifte?
- kan ik die rente ook aftrekken?
- verdere tips?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 10:09:30 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_74177972
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_74178329
als je die nieuwe auto voor je werk nodig hebt dan zou ik kijken wat je werkgever je kan bieden
pi_74179225
Erm.... geen aftrekpost voor je ouders en geen aftrekpost voor jou. Het is een lening voor een auto, niet voor een huis.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74180157
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 10:01 schreef Captain Pervert het volgende:
Voor mijn nieuwe baan heb ik een andere auto nodig, een diesel. Ik heb wel wat geld, maar niet voor een auto die veilig, solide (en cool ) genoeg om dagelijks 130km in te rijden. Derhalve wil ik aankloppen bij mijn ouders, met een offer they can't refuse. Met name als het aankomt op belastingvoordelen.

Ik wil gewoon rente gaan betalen, maar heb een paar vragen.

- mogen we het rentepercentage zelf verzinnen?
Het moet een rente zijn die je ook zou betalen aan bv. een bank.
quote:
- wat kunnen mijn ouders als aftrekpost opvoeren bij hun aangifte?
Geen.
quote:
- kan ik die rente ook aftrekken?
Nee.
quote:
- verdere tips?
Zet de voorwaarden (rentepercentage, aflossing, looptijd) op papier.
pi_74182102
Ik heb zelf laatst geld geleend van mijn ouders, en de belastingdienst verwacht dat je minimaal een rentepercentage van 6 procent betaalt over het geleende bedrag. Als je daaronder zit wordt het bedrag beschouwd als een schenking.

En je hebt een getekende overeenkomst nodig om aan de belastingdienst te kunnen overleggen, maar daar kun je templates en voorbeelden van vinden op het net.

[aanvulling]
En jij en je ouders kunnen daar niets van van de belasting aftrekken aangezien het consumptief krediet betreft.

[ Bericht 15% gewijzigd door Snapcount2 op 29-10-2009 12:31:08 (aanvullen) ]
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  donderdag 29 oktober 2009 @ 19:34:29 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_74198354
Je kan natuurlijk het betaalde rentebedrag aanpassen naar wens, bv. door het meebrengen van een boodschappenwagen met zooi als je op zondag draadjesvlees bij je ouders gaat eten. Of een boodschappenwagen met zooi weer meenemen als je om 20.30 uur weer op huus an gaat.

Je ouders kunnen natuurlijk ook eea. schenken. Toch snel een (hele) gare 928 per jaar, tax-free.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_74206321
Ik heb een vraag die hier een beetje mee samenhangt.

Ik ben van plan een huis tekopen met mijn vriendin van stel 200.000. En mijn ouders zitten in de gelukkige omstandigheid dat ze 100.000 euro geerft hebben en dat niet echt nodig hebben. Mijn vader is steeds aan het kijken op welke spaarrekening hij dat kan zetten maar is het een beetje zat dat je er zo weinig voor krijgt bij een bank als de rabobank en wil het dan ook weer niet op isave/dsb achtige banken zetten.

Dus nu had ik het volgende bedacht. Stel ik leen met mijn salaris 100.000 euro bij een hypotheek verstrekker. Lukt prima. En we lenen nog eens 100.000 euro bij mijn ouders. Qua 100.000 van de hypotheekverstrekker betaal ik gewoon de merktrente van stel 5%. Nu spreek ik met mijn vader af dat we het rentepercentage wat wij aan hem betalen tussen de markt hypotheek rente (5%) en de markt spaarrente (stel 3%) betalen. We betalen mijn vader dus 4%.

Is die lening dan ook nog aftrekbaar? Aangezien het wel voor ons huis is maar mijn vader natuurlijk niet ene officiele hypotheekinstelling is. En wat voor fiscale gevolgen heeft dit voor mijn vader?

Alvast bedankt.
pi_74206468
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:40 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag die hier een beetje mee samenhangt.

Ik ben van plan een huis tekopen met mijn vriendin van stel 200.000. En mijn ouders zitten in de gelukkige omstandigheid dat ze 100.000 euro geerft hebben en dat niet echt nodig hebben. Mijn vader is steeds aan het kijken op welke spaarrekening hij dat kan zetten maar is het een beetje zat dat je er zo weinig voor krijgt bij een bank als de rabobank en wil het dan ook weer niet op isave/dsb achtige banken zetten.

Dus nu had ik het volgende bedacht. Stel ik leen met mijn salaris 100.000 euro bij een hypotheek verstrekker. Lukt prima. En we lenen nog eens 100.000 euro bij mijn ouders. Qua 100.000 van de hypotheekverstrekker betaal ik gewoon de merktrente van stel 5%. Nu spreek ik met mijn vader af dat we het rentepercentage wat wij aan hem betalen tussen de markt hypotheek rente (5%) en de markt spaarrente (stel 3%) betalen. We betalen mijn vader dus 4%.

Is die lening dan ook nog aftrekbaar? Aangezien het wel voor ons huis is maar mijn vader natuurlijk niet ene officiele hypotheekinstelling is. En wat voor fiscale gevolgen heeft dit voor mijn vader?

Alvast bedankt.
Die rente op de lening is prima aftrekbaar, maar waarom doe je het niet een stuk aantrekkelijker:

Je vader leent jou tegen 9%, jij trekt die ¤9000 euro af en daar blijft dus ongeveer ¤5400 euro van over (netto, geschat uiteraard). Jouw ouders schenken jou ¤4000 euro per jaar. Dan hebben zij een rente van 5% en jullie betalen netto maar een (9000 - 5400 = 3600 --> 5000 - 3600 = 1400 netto per jaar.) fractie.

Desnoods schenken ze het maximale bedrag (4556), dan kost het jullie nog maar 1400 - 556 = 844.

Een ander voordeel is dat jullie rentekorting krijgen op het andere deel dat jullie van een hypotheekverstrekker lenen.
pi_74206981
quote:
Nu spreek ik met mijn vader af dat we het rentepercentage wat wij aan hem betalen tussen de markt hypotheek rente (5%) en de markt spaarrente (stel 3%) betalen.
Volgens de financieel adviseur van mijn ouders ligt er een ruling van de belastingdienst waarin staat dat je minimaal 6% rente dient te heffen, dus ik denk niet dat je met een rente tussen de 5% en 3% weg kunt komen, maar dat zou je even na moeten vragen/zoeken, misschien geldt er een ander minimaal percentage als het een hypothecaire lening betreft...
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_74213023
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:55 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Volgens de financieel adviseur van mijn ouders ligt er een ruling van de belastingdienst waarin staat dat je minimaal 6% rente dient te heffen, dus ik denk niet dat je met een rente tussen de 5% en 3% weg kunt komen, maar dat zou je even na moeten vragen/zoeken, misschien geldt er een ander minimaal percentage als het een hypothecaire lening betreft...
Dat is absoluut niet waar. Ik ben benieuwd waar 'ie het vandaan haalt.
pi_74213518
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:55 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Volgens de financieel adviseur van mijn ouders ligt er een ruling van de belastingdienst waarin staat dat je minimaal 6% rente dient te heffen,
Een ruling is een afspraak tussen de Belastingdienst en een belastingplichtige. Als dit al is afgesproken geldt het dus niet (per definitie) voor iedereen, maar alleen tussen die twee partijen.
quote:
dus ik denk niet dat je met een rente tussen de 5% en 3% weg kunt komen, maar dat zou je even na moeten vragen/zoeken, misschien geldt er een ander minimaal percentage als het een hypothecaire lening betreft...
Alles hangt af van de onderbouwing van het rentepercentage. Ik heb eenzelfde soort lening van mijn ouders, maar dan met (zoals Five_Horizons al noemde) een behoorlijk hoog percentage. Mijn ouders zijn afzetters!
pi_74214350
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 22:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die rente op de lening is prima aftrekbaar, maar waarom doe je het niet een stuk aantrekkelijker:

Je vader leent jou tegen 9%, jij trekt die ¤9000 euro af en daar blijft dus ongeveer ¤5400 euro van over (netto, geschat uiteraard). Jouw ouders schenken jou ¤4000 euro per jaar. Dan hebben zij een rente van 5% en jullie betalen netto maar een (9000 - 5400 = 3600 --> 5000 - 3600 = 1400 netto per jaar.) fractie.

Desnoods schenken ze het maximale bedrag (4556), dan kost het jullie nog maar 1400 - 556 = 844.

Een ander voordeel is dat jullie rentekorting krijgen op het andere deel dat jullie van een hypotheekverstrekker lenen.
Tnx voor de tip. Dit ga ik nog eens even rustig nalezen en uitzoeken hoe wij dit het beste kunnen doen zodat we er allebei het meeste voordeel van hebben.

Ik snap alleen je berekening niet helemaal.

Wij betalen 9000 bruto wordt dus ongeveer 5400 netto. Mijn ouders schenken 4000 dus dan hou je 1400 euro over wat je nette betaald. Maar ik snap niet helemaal deze berekening: (9000 - 5400 = 3600 --> 5000 - 3600 = 1400 netto per jaar.)

Dat van die rentekorting was me bekend ja, omdat we voor de hypotheek verstrekker een veel lager risico zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door Stansfield op 30-10-2009 09:47:58 ]
pi_74215933
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 09:27 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Wij betalen 9000 bruto wordt dus ongeveer 5400 netto. Mijn ouders schenken 4000 dus dan hou je 1400 euro over wat je nette betaald. Maar ik snap niet helemaal deze berekening: (9000 - 5400 = 3600 --> 5000 - 3600 = 1400 netto per jaar.)
Je betaalt 9000 euro aan je ouders. 3600 euro krijg je terug van de belastingdienst, dus wordt het netto 5400 euro. Je ouders schenken jou 4.000 euro, dus hou je aan kosten 1400 euro over.
pi_74218728
Oh ja het staat er gewoon een beetje anders dan ik had bedacht maar het komt op hetzelfde neer. Tnx voor de tips. Ga het even uitwerken en met mijn vader bespreken.
pi_74219636
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 07:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is absoluut niet waar. Ik ben benieuwd waar 'ie het vandaan haalt.
Dan zal het er ongetwijfeld mee te maken hebben dat het geld van mijn ouders uit een stamrechtbv komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')