quote:Door Bart Olmer
SCHIPHOL - Niet alleen een Surinaamse minister wordt op onze luchthaven in zijn kruis getast, want het overkwam onlangs ook een bejaard echtpaar met een knie- en een heupprothese. Het tweetal moest zich op Schiphol deels ontkleden om aan de hand van hun littekens te bewijzen dat ze wel écht geopereerd waren en dat daarom de metaaldetector bleef afgaan. „Een beschamende vertoning”, aldus het echtpaar Cor (69) en Rina (66) Kroon uit Hilversum.
„Ik moest mijn broek laten zakken voor twee van de 19-jarige snotneuzen in een beveiligersjasje”, briest de gepensioneerde bouwopper Cor Kroon. Hij en zijn echtgenote hadden zó’n zin in hun vakantie op Kreta. Het dorpje Piskopiano is al 16 jaar hun vaste vakantiebestemming, waar ze altijd als familie worden onthaald door hun vaste hotelier, die ze steevast bedelven met Hollandse rookworst, kaas en zoute haring. En als twee tevreden mensjes zitten ze dan dagenlang op hun balkonnetje, met uitzicht op de Middellandse Zee.
Alles ging goed – thuis de koffers gepakt, met de taxi naar Schiphol, ingecheckt, paspoortcontrole bij marechaussee – totdat ze stuitten op de securitycheck. Toen werden ze getrakteerd op, naar eigen zeggen, een staaltje schofterigheid.
Ze hadden alle sieraden, sleutels, riemen etc. in een bakje gelegd voor de scanner en liepen – met hun handen hijsend aan hun afzakkende broeken – doodgemoedereerd door de metaaldetector.
Bij zowel Rina als Cor ging het apparaat piepen. ’Geen probleem’, dacht Rina nog, die zo slim was geweest een handgeschreven briefje mee te nemen van haar huisarts. Daarin had huisarts C.W.L. Fraza uit Hilversum duidelijk gesteld dat het gepensioneerde stel protheses had, met ijzeren pinnen en schroeven: „De heer Kroon heeft een nieuwe heup gekregen en in april van dit jaar zijn tweede tia, herseninfarct. Mevrouw Kroon heeft een nieuwe knie gekregen, daarom vraag ik hiervoor uw begrip.”
’Een nieuwe knie, nou en?'
Maar begrip kregen ze allerminst. ’Een nieuwe knie, nou en? We gaan u toch fouilleren’, was het antwoord. Bovendien moest ze haar linkerbroekspijp optillen om het litteken te laten zien.
En daarmee had ze nog kunnen leven, maar toen passeerde haar man –die slecht ter been is en moeilijk zonder stok kan lopen– met zijn afzakkende broek de metaaldetector. ’Och, niet wéér’, verzuchtte Cor, toen het apparaat piepte en hij als een terrorist werd staande gehouden.
„Het jaar ervoor was dat ook al gebeurd. Toen kwam zo’n beveiligingsjoch met zo’n ’tennisracket’ (een handscanner, red.) en zocht mijn lichaam af waarom ik ’piepte’. Bij mijn kruis uitgekomen, lachte hij keihard, in mijn gezicht: ’Oóóóó, meneer heb een nieuwe HEUP!’ Woest was ik toen.”
Maar dit keer ging het verder. Cor werd uit de rij gehaald en door drie beveiligers afgemarcheerd naar een kleedcabine. Zijn vrouw moest buiten de kleedruimte wachten. Daarbinnen werd Cor opgedragen zijn broek te laten zakken en zijn ondergoed opzij te schuiven, zodat het litteken zichtbaar werd van de heupoperatie. „Daar sta je dan, met je broek op je enkels, wat een armoede.”
Op hun protesten werd niet gereageerd. „Ze zeiden: ’Dit was toch niet zo erg. U had toch uw privacy? Als u weer op Schiphol komt, kan u maar beter direct vragen om uw broek te mogen laten zakken in de uitkleedcabine’. Ik was verbijsterd! Mijn hele vakantie heeft dit aan me geknaagd. De volgende keer ga ik met tegenzin op vakantie. Mijn oudste dochter werkt ook bij een beveiligingsbedrijf, en volgens haar mág zo’n beveiliger, zo’n puisterige uitzendkracht, helemaal niet vragen aan mensen om zich te ontkleden. We zijn als terreurverdachten behandeld, terwijl we alleen maar op vakantie wilden gaan met onze bij elkaar geschraapte centjes.”
Volgens Schiphol-woordvoerster Mirjam Snoerwang zijn dit soort incidenten niet te voorkomen. „Wij voeren EU-instructies uit. We kunnen niemand verplichten zich te ontkleden, maar dan kan je ook niet vliegen. Natuurlijk zijn deze mensen geen terroristen, daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar toch kan je geen uitzonderingen maken, want anders loopt iedereen straks met een doktersbriefje langs het detectiepoortje.”
Ik werk zelf in de beveiliging op Schiphol en ben verplicht om mensen in een fouilleer cabine mee te nemen, om er zeker van te zijn dat het echt wel een prothese is. Dit is niet om mensen te pesten, dit zijn procedures die zijn vastgelegd in de luchtvaart wet.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:27 schreef DelBosque het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat zielig zeg.Terecht of niet? Zijn jullie ooit bejaarde terroristen tegengekomen?
Het is je reinste bullshit dat het poortje afgaat op piercings. Wat ze je op dat moment hebben verteld is dus klinklare onzin. Dan moet hij ook afgaan op mijn oorbellen, of mijn bh, of mijn ring en dat is ook niet zo.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:35 schreef thingamajig het volgende:
De beveiliging op de luchthavens is te belachelijk voor woorden tegenwoordig. Bij mijn vriendin ging het apparaat ook een keer piepen in verband met piercings in haar navel en clitoris(kapje). Na het verder scannen van het lichaam met zo'n tennisracket is ze door de security gekomen door alleen haar navelpiercing te laten zien. Toch minder leuke actie als ze alleen een clitorispiercing gehad zou hebben.
Bovendien wilde die beveiligingssjonnie haar eerst niet geloven omdat het knopje van de piercing van plastic was (in tegenstelling tot het metalen staafje). Hij zei: "daardoor kan ie niet gaan piepen".
Niet mijn probleem schat. Moet je maar een andere baan nemenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:47 schreef Skaai het volgende:
De slechte ervaringen komen ook voort uit de houding en het gedrag van de passagiers zelf. Die komen aan bij zo'n gate en moeten dan weer in de rij staan voor zo'n controle, vermoeiend en irritant en dat begrijp ik. Als blijkt dat ze moeten worden gefouilleerd (zij het random keuze, of metaall) is het ook niet goed en als blijkt dat het flesje water ook nog eens niet mee mag, hebben die kut beveiligers het al helemaal gedaan. Terwijl wij zelf eigenlijk niks hebben in te brengen en slechts de taken en regels dienen uit te voeren en na te leven.
En helaas zijn er genoeg collega's die een houding van lik me vestje hebben, valt mij trouwens wel op dat het helaas de jongste collega's zijn.
Aah.. het ligt aan de reizigers.. niet aan al die overbodige regeltjes anno 2009.. waar jij dan domweg aan meewerkt zonder je de vraag te stellen hoe nuttig het is om een flesje water tegen te houden..quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:47 schreef Skaai het volgende:
[..]
Nederlanders zijn overigens de meest vervelende en betweterige pax die er bestaan.
De slechte ervaringen komen ook voort uit de houding en het gedrag van de passagiers zelf. Die komen aan bij zo'n gate en moeten dan weer in de rij staan voor zo'n controle, vermoeiend en irritant en dat begrijp ik. Als blijkt dat ze moeten worden gefouilleerd (zij het random keuze, of metaall) is het ook niet goed en als blijkt dat het flesje water ook nog eens niet mee mag, hebben die kut beveiligers het al helemaal gedaan. Terwijl wij zelf eigenlijk niks hebben in te brengen en slechts de taken en regels dienen uit te voeren en na te leven.
En helaas zijn er genoeg collega's die een houding van lik me vestje hebben, valt mij trouwens wel op dat het helaas de jongste collega's zijn.
Het zijn niet de beveiligers die de regels opstellen. Je kunt het daar niet mee eens zijn (en terecht wat mij betreft), maar door dat af te reageren op de beveiligers verandert er niets aan die regels, en heb je daar alleen je zelf mee.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:55 schreef kawotski het volgende:
[..]
Aah.. het ligt aan de reizigers.. niet aan al die overbodige regeltjes anno 2009.. waar jij dan domweg aan meewerkt zonder je de vraag te stellen hoe nuttig het is om een flesje water tegen te houden..
Jammer, voor je eerste post kon ik nog wel wat respect opbrengen, maar nu je mij een leugenaar noemt bekijk je het maar met je kutbaan. Dat je nog maar heel veel klagerts mag krijgen, want het ligt toch allemaal aan ons!quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:47 schreef Skaai het volgende:
[..]
Het is je reinste bullshit dat het poortje afgaat op piercings. Wat ze je op dat moment hebben verteld is dus klinklare onzin. Dan moet hij ook afgaan op mijn oorbellen, of mijn bh, of mijn ring en dat is ook niet zo.
Vaak maakt het ook niet uit wat een beveiliger verteld, als ik zeg dat het metalen strips in schoenen zijn geloven ze me toch niet, zelfs als ze betreffende schoenen op het xray scherm zien en de plaatjes zien zitten. Nederlanders zijn overigens de meest vervelende en betweterige pax die er bestaan.
Ik neem geen andere baan, ik heb het op Schiphol onwijs naar mijn zinquote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:52 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Niet mijn probleem schat. Moet je maar een andere baan nemen
Niet stront gaan scheppen en roepen dat de geur van poep je niet aan staat.
Begrijp me niet verkeerd hoor: het is maar een klein deel van de beveiligers dat onzeker is over de penismaat (of de cupmaat), maar daar heb ik geen enkel begrip voor en dat hoef ik ook niet te hebben.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:58 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Jammer, voor je eerste post kon ik nog wel wat respect opbrengen, maar nu je mij een leugenaar noemt bekijk je het maar met je kutbaan. Dat je nog maar heel veel klagerts mag krijgen, want het ligt toch allemaal aan ons!
Waarschijnlijk dat laatste. Jank bejaarden, alleen maar klagen over jongere mensen en ondertussen van hun AOW betaalt door die jongeren op vakantie naar Kreta willen. Die regels gelden voor iedereen, kan je moeilijk over doen of je werkt gewoon mee en dan is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:39 schreef Antaresje het volgende:
Ik heb al jaren een brok metaal in m'n lichaam, en ik wordt ook altijd even apart gezet op vliegvelden. Niets aan de hand, ik werk gewoon vriendelijk mee. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ik onbeschoft werd behandeld. Niet in Nederland en ook niet in het buitenland.
Zou me niets verbazen als dit van die oude mensen zijn die vinden dat de hele wereld naar ze op moet kijken omdat ze het voor elkaar gespeeld hebben om 65 jaar te blijven ademen.
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:55 schreef kawotski het volgende:
[..]
Aah.. het ligt aan de reizigers.. niet aan al die overbodige regeltjes anno 2009.. waar jij dan domweg aan meewerkt zonder je de vraag te stellen hoe nuttig het is om een flesje water tegen te houden..
Effequote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:07 schreef Skaai het volgende:
[..] Kijk en dit soort denigrerende opmerkingen zijn tekenend voor Hollanders.
Bij deze zin ben ik gestopt met lezen .. arrogantie ten top zeg ..quote:„Ik moest mijn broek laten zakken voor twee van de 19-jarige snotneuzen in een beveiligersjasje”,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |