abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 oktober 2009 @ 13:57:41 #1
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_74148650
Ik heb al sinds een maandje of drie dat ik dubbel zie met een enkel oog (beide ogen, maar het gaat niet weg als ik een hand voor één oog doe), en dan met name bij lichtgevende dingen tegen een donkere achtergrond. Denk bijvoorbeeld aan ondertiteling bij donkere films, teletekst, wekkerradio, reflecterende verkeersborden enz. Het is niet zo erg dat ik niet meer kan lezen, maar ik erger me er wel aan. Het dubbelbeeld verscheen eerst alleen onder het oorspronkelijke beeld (ik zag dus ondertiteling en dan daaronder nog een keer 'transparant' dezelfde tekst), maar nu zie ik het er ook boven (wel waziger dan het onderste dubbelbeeld). Je zou dus kunnen zeggen dat ik driedubbel zie

Ik merk ook dat als ik mijn ogen samenknijp tot spleetjes, het dubbelbeeld erger, maar wel scherper wordt, bijna net zo scherp als het oorspronkelijke beeld. Als ik mijn ogen weer open blijft dit zo, tot ik knipper. Dan wordt het bovenste dubbelbeeld weer wazig.

Ik ben bij een oogarts geweest, maar die kon niets vinden. Mijn ogen zagen er gezond uit (dus geen enge dingen zoals dit: Keratoconus ), en voor ik het wist stond ik weer buiten. Hij stuurde me wel door daar een ortoptist, die erachter kwam dat ik een sterkere prisma nodig had (ik droeg al een prisma). Ik kreeg een sticker op m'n linker brillenglas en moest die een maandje proberen. Vandaag moest ik terug: de prisma was een goede zet, omdat ik al maanden last had van migraine en dat nu als sneeuw voor de zon verdwenen was. . Helaas is er niets veranderd aan het monoculair dubbelzien, maar dat had ze ook niet verwacht. Ik heb een sterkere sticker gekregen voor drie weekjes, omdat ik met twee ogen (binoculair) dichtbij nog wel dubbelzie als ik moe ben.

Overmorgen heb ik een afspraak voor een second opinion in het oogziekenhuis in rotterdam, en ik hoop dat ze daar we een verklaring voor dat monoculair dubbelzien kunnen vinden. Maar tot die tijd: zijn er hier Fok!kers met hetzelfde probleem? Waardoor kwam het? Ging het ook vanzelf weer weg? Lotgenoten, meldt u!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lente_ninja op 28-10-2009 15:15:36 ]
pi_95705114
Hoi Lente_ninja,

Ik heb begrepen dat dit thema er al erg lang op staat, maar ik heb gezien dat je ook nog actief bent op andere thema's. Ik heb exact dezelfde problemen als jij. Op dit moment lopen er allerlei onderzoeken, maar ik ben bang dat ik er niets wijzer van word. Bij mij begon de ellende na het aanmeten van een bril. Er werd tegen mij gezegd dat het dubbelzien wel zou verdwijnen, maar ik loop er nu al een half jaar mee rond. Ben jij in de tussentijd wat wijzer geworden?

Als je dit bericht leest, stel ik voor om e-mails uit te wisselen. dat communiceert wat makkelijker.

Groetjes,

Mark
pi_95898989
Misschien een beginnende staar? Kan ook monoculair dubbelzien opleveren.
pi_95899252
Aah, ik weet wel dat ik een cillindrische afwijking heb aan beide ogen maar ik zie inderdaad ook alles wat wit is en dus licht weerkaatst dubbel naar de onderkant en boven een beetje. Naast dat ook nog allemaal uitlopende strepen. De ondertiteling is op het tv kastje nog te zien en autolichten in het donker van auto's die een kilometer verderop rijden reiken helemaal naar mij toe. Heel vervelend maar geen idee of er iets aan te doen valt.

Heb wel een meting gehad bij de opticien maar nog geen bril aangeschaft.

Vooral rechts heb ik het maar dat oog is -1.5 + 0.5 (ik heb beide sterktes), als ik tv kijk dek ik dat oog meestal af met mn hand want met links is het wat minder. Mn rechteroog voelt vaak ook een soort van 'wazig' aan, weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar alsof er minder gevoel in zit dan in de linker. Echter hoofdpijn heb ik nooit, maar dat had ik ook nooit toen al mijn bijholten verstopt zaten dus dat is gewoon een symptoom dat bij mij niet snel opduikt, krijg alleen hoofdpijn als ik ruzie/stres heb eigenlijk.
pi_95899827
Even getest net op de tv en ik heb het ook monoculair, maar het leest wel fijner gewoon met 1 oog al is het dubbelzicht er dan nog wel maar de sterkte van rechts maar het gewoon erger dus dek ik die af.
pi_95913006
Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reactie. Ik had dat niet meer verwacht, aangezien dit topic al twee jaar op het forum staat. Zo zie je maar weer....

Volgens mij is het geen staar. Ik ben door verschillende mensen onderzocht (optimetristen, orthopisten en oogartsen) en daar heb ik ze nooit over gehoord. Ook de binnenkant van het oog ziet er goed uit. Ik ben een paar dagen geleden onderzocht door een orthopist en die had het allemaal best goed door volgens mij. Volgens haar trekt het goede oog, dat nu dus dubbel ziet, het allemaal niet meer in zijn eentje. Het oog kan het tot een jaar of dertig goed corrigeren, maar dat vermogen wordt blijkbaar steeds minder. Ze had het ook over een cylinder ja, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk wat dat is en hoe dat in elkaar zit.
Zij ziet als enige optie de ogen te overcorrigeren met het risico dat ik meer scheel ga zien en daardoor een oogoperatie zou moeten ondergaan om de boel weer cosmetisch recht te zetten. Ik ben als kind ook al eens geopereerd aan mijn ogen en sindsdien kijk ik wat rechter. De komende weken krijg ik nog meer onderzoeken, dus ik ben benieuwd. Ik hoop dat Lente_Ninja nog gaat reageren, want ik ben benieuwd naar de bevindingen van het ziekenhuis in Rotterdam. Tot nu toe lijkt het erop dat het niets ernstigs is en dat een goede orthopist ermee uit de voeten kan. Ik loop in Breda bij het Amphia Ziekenhuis bij mevrouw Kroft-Nijssen.
pi_95932778
Ik had lenzen die dit op de een of andere manier veroorzaakte. Beschadigd hoornvlies ofzo, werd uiteindelijk verholpen door een soort gel van de oogarts.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_95944535
Ik zie het ook niet als iets ernstig en ik ga er ook zeker niet voor naar een ziekenhuis op dit moment, allemaal extra kosten maar bij jou ligt het wat ingewikkelder lees ik. Cilindrische afwijking is dat je ogen een rugbybal vorm hebben in plaats van een voetbal vorm en dat doet dus blijkbaar iets je zicht uitwaaien naar onder en boven.

Ik heb het monoculair aan beide ogen, ben 20 jaartjes jong. Na de zomer naar de opticien, eerst sparen voor school dat heeft prioriteit.

Mijn opa heeft wel staar gehad en is uiteindelijk blind geworden aan 1 oog en de ander had 7% zicht ofzo, zelf heb ik 50% maar dat gaat opzich nog prima die bril kan nog wel even wachten voor mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')