Voor zover ik het begrijp, zijn financiële diensten vrijgesteld van BTW. Wanneer je een factuur voor een 'financiële dienst' stuurt, bereken je daarover dus geen BTW (correct me if I'm wrong #1).
Daar staat tegenover dat je dan de aan jou berekende BTW niet 'als voorbelasting' kunt aftrekken. (correct me if I'm wrong #2)
Maar als je in je bedrijf diensten levert die niet vallen onder 'financiële diensten' (wat zijn dit dan?), kun je dan de aan jou berekende BTW wél aftrekken als voorbelasting?
Voorbeeld:
Ik verleen een financiële dienst (advies, whatever) en stuur een factuur van ¤200 zonder BTW
Daarnaast lever ik een dienst waarvoor ik wél BTW moet rekenen (ik noem maar iets; ik bemiddel bij een aankoop van een auto). Factuur inclusief BTW ¤119,-
Ik rij hiervoor (voor de financiële dienst) 100 kilometer en dat kost me 10 liter brandstof. Dat kost me 15 euro, waarvan ¤2,39 BTW. Hiervan kan ik 75% (ik ben op de hoogte van de regeling m.b.t. privé/zakelijk-verhouding qua kilometers, maar voor het gemak stel ik deze op 75%) in aftrek brengen. (normaal gesproken.... ook in dit geval?)
Verder heb ik een laptop gekocht voor 500 inclusief BTW.
Kan ik nu beide gewoon wél aftrekken als voorbelasting of bijv. deels?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]