abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74107393
Beste Mensen,

Het IBG weet natuurlijk niet waar ze mee bezig zijn en stuurt mij een brief met tegenstrijdige berichten. Aan de ene kant wordt geschreven dat ik het 10 jaren termijn zou hebben overschreden en mijn OV dus moet inleveren en al te laat ben, aan de andere kant wordt geschreven dat ik nog recht heb op OV tot September 2010.

Dat ik het 10 jaren termijn zou hebben overschreden lijkt mij raar, aangezien ik in September 2000 ben begonnen. Ik dacht dus dat ik nog rustig de tijd zou hebben om een eventuele verlenging aan te vragen, mocht dit noodzakelijk zijn voor September 2010.

Bij mijn weten heb ik ook recht op een 3 jaar leentermijn (als 0 lening) en dus 3 jaar extra OV. Als dit afloopt, dan moet ik mijn OV inleveren. Zo is het mij een hele tijd geleden uitgelegd. Het is moeilijk na te kijken hoe lang ik nu al geleend heb, vanwege het feit dat het a) een 0 lening is en b) dat de lening regelmatig is stopgezet vanwege medische problemen. Ik nam aan dat het IBG je er van op de hoogte houdt als je OV-recht ophoudt, maar is dat wel zo?

Als mijn OV-recht is opgehouden vanwege het 3 jaar leentermijn, waarom staat er dan op mijn bericht dat ik recht heb tot September 2010? Als mijn OV-recht is opgehouden vanwege het diploma-termijn van 10 jaar, waarom is dat dan zo?

Kan iemand dat ophelderen, want bij het IBG hebben ze al gereageerd, maar zo onduidelijk (Ga maar je diploma termijn verlengen), dat het mij niet duidelijk is waarom en ze specificeren ook dat ik nog recht heb op 5 maanden OV (maar niet echt duidelijk waarom).

Ik neem aan dat dat die 3 jaar OV-leenrecht is en ik zal hem dan toch maar helemaal gaan narekenen met wanneer en tot hoe lang ik heb geleend. En elke stopzetting narekenen.

Iemand met een betere toelichting?
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:38:20 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_74107493
Eeuwige student, ga werken
De info kunnen ze je alleen bij het IBG zelf geven, dus terug en om meer uitleg vragen, lijkt mij de enige optie.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_74107551
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:38 schreef error_404 het volgende:
Eeuwige student, ga werken
Ik heb een eigen bedrijf en vanwege medische problemen jaren niet gestudeerd. Niet mijn keuze om eeuwige student te zijn, maar toch bedankt voor je bijdrage.
pi_74107689
dan kun je zelf toch ook het OV betalen?
pi_74107916
Ik weet niet hoe jouw situatie is/was, maar voor een normale student (afgestudeerd havo/vwo kind dat vervolgopleiding gaat doen) geldt bij mijn weten het volgende:

Je hebt recht op

1. Een X jaar studiebeurs (basisbeurs of uitwonende beurs)
- dit is voor de meeste opleidingen 4 jaar
- maar voor sommige opleidingen 5 jaar (bijvoorbeeld tandarts)
- en voor uitzonderingen 6 jaar (bijvoorbeeld geneeskunde)
- voor het volgen van een lerarenmaster ná je academische master krijg je 1 jaar extra studiebeurs

2. Een OV- jaarkaart voor maximaal 7 jaar

Je moet, ongeacht de lengte van je studie, altijd binnen 10 jaar afstuderen.
Voorbeeld 1: Als je over bijv. psychologie (norm: 4 jaar) 5 jaar doet, ontvang je 5 jaar OV en 4 jaar studiebeurs.
Voorbeeld 2: Als je over geneeskunde 10 jaar doet, ontvang je 6 jaar studiebeurs en 7 jaar OV. De laatste drie jaar ontvang je dus niks.

Dit laatste lijkt voor jou op te gaan.
pi_74107996
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:52 schreef EenDroom het volgende:

2. Een OV- jaarkaart voor maximaal 7 jaar

Je moet, ongeacht de lengte van je studie, altijd binnen 10 jaar afstuderen.
Voorbeeld 1: Als je over bijv. psychologie (norm: 4 jaar) 5 jaar doet, ontvang je 5 jaar OV en 4 jaar studiebeurs.
Voorbeeld 2: Als je over geneeskunde 10 jaar doet, ontvang je 6 jaar studiebeurs en 7 jaar OV. De laatste drie jaar ontvang je dus niks.

Dit laatste lijkt voor jou op te gaan.
Interessant, dit is dus een andere versie dan de '3 jaar leentermijn' zoals mij dat is verteld. Uit noodzaak heb ik helaas mijn studie meermaals jaren moet onderbreken, vandaar dat ik dus er vanuit ging dat die 3-jaar leentermijn niet om is en de reactie van het IBG (je hebt nog 5 maanden rechten) lijkt hier ook op te duiden. Ik snap alleen nog steeds niet waarom het 10 jaren termijn om zou zijn. En als het 7 jaar termijn om zou zijn, dan zouden ze me dat toch wel wat eerder hebben moeten laten weten, want daar zit ik al 2 jaar overheen...
pi_74108052
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:45 schreef Misan het volgende:
dan kun je zelf toch ook het OV betalen?
Wow! En jij kan vast ook wel je ziektenkostenverzekering betalen, dus waarom ontvang je eigenlijk zorgtoeslag?! En je kan vast ook wel je huur enzo betalen, dus waarom huurtoeslag? En verder heb je natuurlijk nooit van subsidies of korting gebruik gemaakt, want je kan het allemaal zelf!

De meeste mensen maken gebruik van de rechten die je krijgt van de overheid, omdat het ook leuk is om andere dingen met je geld te doen....
pi_74108709
Ik moet zeggen ik je situatie niet helemaal begrijp, maar ik weet wel het volgende:
Je kan maximaal 7 jaar gebruik maken van je OV-kaart. Als je al 9 jaar een OV kaart hebt, dan moet je de laatste 2 jaar daarvan terug betalen.
pi_74109073
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 13:19 schreef Hartendame het volgende:
Ik moet zeggen ik je situatie niet helemaal begrijp, maar ik weet wel het volgende:
Je kan maximaal 7 jaar gebruik maken van je OV-kaart. Als je al 9 jaar een OV kaart hebt, dan moet je de laatste 2 jaar daarvan terug betalen.
Nee, ik heb hem geen 9 jaar, want ik ben tussentijds herhaalderlijk gestopt en toen had ik hem dus niet. Ik heb hem volgens mij nog steeds geen 7 jaar, maar het IBG is dus niet echt duidelijk met wat er aan de hand is.
pi_74109481
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:57 schreef kahlie het volgende:

[..]

Wow! En jij kan vast ook wel je ziektenkostenverzekering betalen, dus waarom ontvang je eigenlijk zorgtoeslag?! En je kan vast ook wel je huur enzo betalen, dus waarom huurtoeslag? En verder heb je natuurlijk nooit van subsidies of korting gebruik gemaakt, want je kan het allemaal zelf!

De meeste mensen maken gebruik van de rechten die je krijgt van de overheid, omdat het ook leuk is om andere dingen met je geld te doen....
ik ontvang geen zorgtoeslag en huurtoeslag meer
je hebt toch een eigen bedrijf dat zo veel tijd opslokt? start making money!
pi_74112886
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:55 schreef kahlie het volgende:
Interessant, dit is dus een andere versie dan de '3 jaar leentermijn' zoals mij dat is verteld. Uit noodzaak heb ik helaas mijn studie meermaals jaren moet onderbreken, vandaar dat ik dus er vanuit ging dat die 3-jaar leentermijn niet om is en de reactie van het IBG (je hebt nog 5 maanden rechten) lijkt hier ook op te duiden. Ik snap alleen nog steeds niet waarom het 10 jaren termijn om zou zijn. En als het 7 jaar termijn om zou zijn, dan zouden ze me dat toch wel wat eerder hebben moeten laten weten, want daar zit ik al 2 jaar overheen...
Ik denk dat die verwarring komt omdat je na 4 jaar stufi nog recht hebt op 3 jaar extra OV + nullening.
pi_74210566
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:17 schreef EenDroom het volgende:

[..]

Ik denk dat die verwarring komt omdat je na 4 jaar stufi nog recht hebt op 3 jaar extra OV + nullening.
Inderdaad.
Die genoemde drie jaar valt verder binnen de 10 jaar norm (heeft daar in feite zelfs niet zo heel veel mee te maken), en komt daar niet nog eens bovenop.
Binnen 10 jaar moet je dus sowieso met alles klaar zijn. In totaal kun je 7 jaar gebruik maken van een OV kaart en een lening (exclusief eventueel verlenging vanwege je ziekte uiteraard).
pi_74216309
Wellicht komt de verwarring door het feit dat jij nooit je 0-lening hebt stopgezet? De extra 3 jaren OV die je kunt krijgen zijn gekoppeld aan de 0-lening. Als je die nooit hebt stopgezet is je extra OV-termijn eventueel verlopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')