Ik heb sinds een paar maanden weer een vriendin. Leuke meid, gaat goed, maar er is één aspect waarop we nogal van elkaar verschillen, en we best wel last van hebben/zouden kunnen krijgen. Vandaar dit topic, ik wil wel eens weten hoe anderen hier over denken, wie weet helpt het relativeren.
Concreet gaat het om het volgende: TS zelf heeft geen echt lange relaties gehad (maximum ligt geloof ik op zo'n 7 maanden, ik ben 23), vriendin van TS wel een paar. Haar laatste relatie heeft een jaar geduurd, en daarbij waren er naar ik begrepen heb ook al lange-termijnsplannen gemaakt (samenwonen e.d., vriendin is paar jaar ouder dan TS en toenmalige vriend was nóg wat ouder). Die relatie is nu geloof ik ongeveer een jaar uit, maar ze heeft in de tussentijd nog regelmatig seks e.d. met hem gehad, omdat ze vooral uit praktische overwegingen uit elkaar zijn gegaan (te verschillende doelen ofzo, je kent dat wel), en het gevoel er nog wel gewoon was.
Goed, een jaar verder dus, en inmiddels een paar maandjes in een relatie met TS. Het kwam laatst weer eens ter sprake, en ze geeft eigenlijk schoorvoetend gewoon toe dat er nog steeds wel veel gevoel zit voor die ex van haar. We hebben het hier wel over gehad, maar ik maak er voor mezelf toch wel een groter probleem van dan ik durf toe te geven.
Ik heb namelijk ook best wel eens gevoelens gehad voor exen, en heb dat nog wel eens, maar ik heb het eigenlijk nooit als ik in een relatie zit. Op dat moment ben ik bezig met mijn vriendin, en niet met andere meiden (als ik een mooie meid op straat zie kijk ik echt wel, maar dat is wel wat anders dan 'gevoelens hebben voor'). Als ik in een relatie zou zitten en toch nog op een liefde-manier aan mijn ex zou denken, zou ik concluderen dat de relatie niet echt goed is. M'n vriendin heeft wel eerder verteld dat ze in bepaalde relaties een lange tijd nog met een andere ex in haar hoofd zat, en blijkbaar is dat nu dus ook wel zo. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Naar mijn idee is de relatie goed, en ik krijg ook genoeg signalen van haar die dat bevestigen, maar ik loop qua ervaring een stuk op haar achter. Is de instelling van mijn vriendin herkenbaar voor mensen, of vindt iedereen eigenlijk net als ik dat je in een relatie verdient dat je partner gewoon met jou bezig is, en haar eerdere relaties gewoon allang verwerkt moet hebben? Op zich vertrouw ik mijn vriendin prima, maar ik ben er vrij zeker van dat haar ex niks van mij af weet, en haar ongetwijfeld nog weer zal proberen het bed in te krijgen. Ik vraag me af of ze nog zoveel voor hem voelt dat ze hem dan toch boven mij stelt (de relatie is immers nog pril) en met hem het bed in duikt.
Belangrijkste verhaal is nu af, sorry voor de lange post

Om een beeld te schetsen: TS is vrij conservatief, heeft niet snel seks met iemand (paar keer een one night stand afgeslagen bijvoorbeeld, omdat wanneer het puntje bij het paaltje komt dat gewoon niks voor mij is) en is sowieso vrij ouderwets met 'bloot in het openbaar' en dat soort dingen. Voor mij persoonlijk zijn dat soort dingen voorbehouden aan degene met wie ik een relatie heb.
Vriendin daarentegen is vrij open op deze gebieden. Naar mijn mening heeft ze met erg veel verschillende mensen seks gehad (ong. 10x zoveel als TS), waaronder de nodige one night stands, en heeft naar vrienden ook een nogal open policy (zoen op de mond, bepaald naakt tonen etc. is geen probleem).
Ik weet wel dat verleden verleden is, maar wanneer ik in een relatie zit wil ik het idee hebben dat het dé relatie kan zijn. Anders zie ik het nut er niet van in. De instelling van mijn vriendin beangstigt me hierbij enigszins. Ze is een stuk minder 'exclusief' dan ik geweest tot op het moment dat we wat kregen (en dan bedoel ik ook echt vlák ervoor), en ik heb geen zin om een 'turfje op haar kolf' te worden. Daarvoor is het voor mij gewoon te belangrijk. Ik ben tot nu toe dan ook enigszins terughoudend. Wat denkt Fok!? Verstandig om hierin te investeren of vluchten nu het nog kan zonder veel problemen? Stel ik me aan of heb ik recht om enigszins paranoïde te zijn hierover? En eventuele tips om er wat beter mee om te gaan?