abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:40:58 #1
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74103929
Stel... je baas ontslaat je op bedrijfseconomische gronden... geldt dan een concurrentiebeding nog?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_74104025
Voorzover ik heb begrepen niet. Het wordt ook moeilijk voor een werkgever om dit te verdedigen voor een rechter, lijkt me. Het zou ook een hele kromme situatie opleveren, iemand wel ontslaan maar vervolgens hem verhinderen ergens anders te werken.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:45:07 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74104038
Daar is jurisprudentie over als het goed. In de basis wel, maar de jurisprudentie zegt van niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_74104043
Volgens mij is dat alleen van toepassing als je zelf ontslag neemt. Maar dat staat wel in het concurrentiebeding zelf, dus kijk daar eens
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:51:05 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74104229
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 10:45 schreef Xcalibur het volgende:
Volgens mij is dat alleen van toepassing als je zelf ontslag neemt. Maar dat staat wel in het concurrentiebeding zelf, dus kijk daar eens
Nou ja, daar staat het dus niet.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je baas je eruit mag wippen (omdat hij zijn toko niet winstgevend weet te krijgen), maar je dan kan verbieden elders jezelfde kunstje te gaan doen. Let wel: in de ontslagaanvraag staat meerdere keren dat het functioneren van de betreffende werknemer geen onderwerp van gesprek is; het gaat puur om de centen.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:56:26 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_74104356
quote:
De werkgever is schadeplichtig geworden

De werkgever kan geen beroep doen op het concurrentiebeding, wanneer de medewerker van de werkgever een schadevergoeding kan eisen door de wijze waarop de arbeidsovereenkomst eindigde (art 7:653-3 BW). Dat betekent dat het concurrentiebeding voor de werkgever geen rechten met zich mee brengt, als:
- De werkgever de opzeggingsbepalingen niet naleefde, doordat hij de vereiste opzeggingstermijn niet in acht neemt of doordat hij opzegt tegen een verkeerde datum. Dit wordt in hoofdstuk 3.4. uitgewerkt (3.4.3.4.C.).
- De werkgever een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds opzegt terwijl deze mogelijkheid niet is bedongen in de arbeidsovereenkomst (3.4.4.).
- De werkgever door opzet of schuld een medewerker een reden heeft gegeven om op staande voet ontslag te nemen (3.4.2.5.), dan wel de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden (3.3.), waarvan de medewerker gebruik heeft gemaakt.

Naast bovenstaande kunnen de omstandigheden dusdanig zijn dat het onredelijk is als de werkgever de medewerker aan het concurrentiebeding houdt. Bijvoorbeeld wanneer een ontslag op staande voet gegeven door de werkgever nietig is, terwijl de werkgever daardoor het loon moet doorbetalen tot de datum waarop de arbeidsovereenkomst wel eindigt.

In andere gevallen kan de werkgever rechten aan het concurrentiebeding ontlenen, ook als hij om andere redenen een schadevergoeding aan de medewerker verschuldigd is. Denk aan kennelijk onredelijk ontslag (3.4.3.4.D.) of vergoeding van schade wegens een bedrijfsongeval of beroepsziekten (2.7.).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')