abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74096329
Ik heb blijkbaar een schimmelinfectie in de liesstreek + balzak (vandaar mijn username:P).
Ik kreeg van doctor 1 na 1 seconde observatie direct te horen 'oow dat is een schimmelinfectie' en kreeg pillen mee + een zalf met daarin miconazolnitraat + hydrocortison en dan zou het binnen 2 weken absoluut over zijn.

Niet dus. Aangezien de klachten zelf niet zo erg zijn en volgens de dokter al helemaal niet gevaarlijk, bleef ik er gewoon nog even mee rondlopen om te kijken of het dan uit zichzelf weg zou gaan.

Nu 3 maanden later, besloot ik maar weer eens te gaan want soms jeukt het wel.
Dokter 2 kijkt er 1 seconde naar en zegt 'oow dat is een schimmelinfectie en de vorige behandeling was gewoon te kort' en geeft me vervolgens PRECIES dezelfde medicijnen mee, met dezelfde duur. (wetende van de vorige behandeling)

Nu smeer ik al 3 dagen maar het wordt nu ineens alleen maar erger. Nooit jeukte het zo hard als nu en nooit was het zo rood als nu.

Is het normaal dat dit soort anti-schimmel cremes de klachten eerst verergeren alvorens ze verdwijnen?

Iemand gelijkwaardige ervaring met dit soort infecties? (+ medicijnen)
pi_74096699
Goed spul. Vet trippen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 26 oktober 2009 @ 23:36:15 #3
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_74097204
Vaker douchen en wassen met Betadine Scrub.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_74097584
Klinkt als scheurzak.....details zal ik je besparen
pi_74103754
Roodheid en jeuk in de liesstreek komt vaak door schimmelinfecties, soms ook door een Candida-infectie.

Tsja, als je zowel met miconazol als hydrocortison behandelt verdwijnen de klachten vaak, schimmel of niet. Miconazol pakt immers de schimmel aan en hydrocortison is een ontstekingsremmer, wat de klachten - schimmel of niet - zou moeten verminderen.

Wat voor pillen heb je in eerste instantie geslikt? Antimycotica, neem ik aan: iets als fluconazol, ketoconazol of terbinafine?

Het gevaar van behandeling met een ontstekingsremmer is, je raadt het al, dat de afweer dermate wordt afgeremd dat de schimmel, ondanks het antischimmelmiddel, goed kan groeien. Je kunt dus overwegen voor te stellen enkel een antischimmelmiddel te gebruiken. Verder is het belangrijk welke pillen ze je heeft voorgeschreven. Als dat ook antischimmelmiddelen waren en je hebt zowel de zalf als de pillen op de juiste manier gebruikt, is te overwegen opnieuw na te denken over de diagnose schimmelinfectie.

Verder is belangrijk verweking van de huid te voorkomen: niet met zeep wassen, goed droogmaken na wassen.

Miconazol kan inderdaad roodheid en irritatie veroorzaken.

[ Bericht 5% gewijzigd door dotKoen op 27-10-2009 10:42:22 ]
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:26:08 #6
269077 Lano
V van Vrouw
pi_74105237
Mijn moeder kreeg voor eczeemuitslag ook een zalf met hydrocortisol, en daar werd de jeuk en roodheid juist alleen maar erger van. Niet helemaal hetzelfde, maar misschien kun jij er ook niet zo goed tegen?
ฝัน
pi_74105427
Ik heb ook wel eens miconazolnitraat gebruikt voor een schimmelinfectie... Bij mij hielp dat wel en werd de pijn/jeuk niet erger eigenlijk?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_74106411
Bekende valkuil, je hebt waarschijnlijk geen schimmelinfectie maar erythrasma. Ziet er hetzelfde uit maar wordt veroorzaakt door een bacterie ipv een schimmel. De behandeling is in eerste instantie gek genoeg wel hetzelfde (schimmelcreme dus ), de creme werkt ook tegen het type bacterie dat erytrasma veroorzaakt. Heeft het onvoldoende effect dan moet je dokter antibiotica voorschrijven (of verwijzen naar dermatoloog).
Maar natuurlijk!
pi_74106660
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:00 schreef Melv het volgende:
Bekende valkuil, je hebt waarschijnlijk geen schimmelinfectie maar erythrasma. Ziet er hetzelfde uit maar wordt veroorzaakt door een bacterie ipv een schimmel. De behandeling is in eerste instantie gek genoeg wel hetzelfde (schimmelcreme dus ), de creme werkt ook tegen het type bacterie dat erytrasma veroorzaakt. Heeft het onvoldoende effect dan moet je dokter antibiotica voorschrijven (of verwijzen naar dermatoloog).
Erytrasma is inderdaad een mogelijkheid, lijkt sterk op een dermatomycose. Onderscheidend is dat bij erytrasma geen centrale genezing plaatsvindt. Behandeling met imidazolpreparaten werkt inderdaad ook antibiotisch tegen Corynebacterium minutissimum, maar er is gerichtere therapie beschikbaar, zoals erytromycine.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:13:12 #10
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74106799
hydrocortison kan de eerste week zorgen voor een rode gevoelige huid...daarna moet het beter worden. Ik gebruik het regelmatig om mijn exzeem onder controlle te houden. je moet het echt heel dun smeren, dan werkt het het beste.

Als ik last heb van huis en moet gaan smeren met hydrocortison dan smeer ik me meestal eerst in met bodyoil en daarna kan je heel goed de hydrocortison dun aanbrengen (omdat het dan lekker smeert)

andere goedje heb ik geen ervaring mee
Stand for something or fall for anything
pi_74119368
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:07 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Erytrasma is inderdaad een mogelijkheid, lijkt sterk op een dermatomycose. Onderscheidend is dat bij erytrasma geen centrale genezing plaatsvindt. Behandeling met imidazolpreparaten werkt inderdaad ook antibiotisch tegen Corynebacterium minutissimum, maar er is gerichtere therapie beschikbaar, zoals erytromycine.
Dus als het inderdaad erythrasma blijkt te zijn, dan loop ik daar voorgoed mee rond? Of begrijp ik dat verkeerd?
Kan dat trouwens verder ook nog schade toerichten aan het een of het ander? Of is het niets meer dan een irritatie?

Voorlopig smeren we nog maar even door.
pi_74123039
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 18:23 schreef bitterzak het volgende:

[..]

Dus als het inderdaad erythrasma blijkt te zijn, dan loop ik daar voorgoed mee rond? Of begrijp ik dat verkeerd?
Kan dat trouwens verder ook nog schade toerichten aan het een of het ander? Of is het niets meer dan een irritatie?

Voorlopig smeren we nog maar even door.
Nee hoor, ook erythrasma geneest in principe binnen 1-2 weken, zeker als je de miconazol vervangt door erytromycine. Kortom: overleg nog eens met je huisarts.

Echt schade verwacht ik niet. Je kunt als het echt de verkeerde middelen zijn gewoon het herstel uitstellen, maar vreselijk ongezond is het niet.
pi_74127200
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:30 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nee hoor, ook erythrasma geneest in principe binnen 1-2 weken, zeker als je de miconazol vervangt door erytromycine. Kortom: overleg nog eens met je huisarts.

Echt schade verwacht ik niet. Je kunt als het echt de verkeerde middelen zijn gewoon het herstel uitstellen, maar vreselijk ongezond is het niet.
Vreselijk ongezond niet, maar dus wel een beetje?
Maar goed ik loop nu al 3 maanden met dezelfde klachten rond en buiten wat roodheid en soms wat jeuk is er verder niets, dus deze 2 weken extra zullen niet zo veel meer uitmaken toch?
pi_74150264
Oke hier kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:

dermatomycose (schimmelinfectie)

erythrasma

eczeem (vettig dan wel allergisch contacteczeem.

psoariasis inversa

Je mag zeker wel wat meer verwachten van je arts. Ten eerste kan je een schimmelinfectie makkelijk aantonen door een monster van de laesie te nemen en deze te besprenkelen met KOH, om deze vervolgens onder een microscoop te bekijken. Erythrasma kan je met een zogenaamde Wood's lamp aantonen. Nou is het niet standaard dat een huisarts die heeft, maar je weet maar nooit. Daarnaast kan je de laesie altijd nog beter observeren, een schimmelinfectie kenmerkt zich door een zogenaamde randactiveit, of te wel rode randen.

Dus resumerend kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Of er is sprake van een verkeerde diagnose en vindt er derhalve een onjuiste behandeling plaats of er is sprake van een therapieresistentie schimmelinfectie. Dat wil zeggen dat de huidige middelen niet krachtig genoeg zijn om de schimmelinfectie te bestrijden.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 14:59:26 #15
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74150941
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 14:39 schreef DDM het volgende:

erythrasma

psoariasis inversa

Je mag zeker wel wat meer verwachten van je arts. Ten eerste kan je een schimmelinfectie makkelijk aantonen door een monster van de laesie te nemen en deze te besprenkelen met KOH, om deze vervolgens onder een microscoop te bekijken. Erythrasma kan je met een zogenaamde Wood's lamp aantonen. Nou is het niet standaard dat een huisarts die heeft, maar je weet maar nooit. Daarnaast kan je de laesie altijd nog beter observeren, een schimmelinfectie kenmerkt zich door een zogenaamde randactiveit, of te wel rode randen.

Dus resumerend kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. Of er is sprake van een verkeerde diagnose en vindt er derhalve een onjuiste behandeling plaats of er is sprake van een therapieresistentie schimmelinfectie. Dat wil zeggen dat de huidige middelen niet krachtig genoeg zijn om de schimmelinfectie te bestrijden.
maar als hij nu hormoonzalf smeert dan zou de jeuk wel gelijk moeten afnemen (kan wel ff rood blijven) toch?
pi_74151256
Een hormoonzalf werkt theoretisch altijd tegen jeuk en roodheid want het is een ontstekingsremmer. Maar het is wel afhankelijk van het onderliggend lijden hoe de hormoonzalf precies aanslaat. Daarnaast is hydrocortison een klasse 1 steroid. Dat doet nauwelijks wat. Huidziekten zoals psoarisis hebben echt minstens een klasse 3 nodig voor dat je resultaat ziet.

En natuurlijk kan het altijd even rood blijven (juist door het opsmeren van een hormoonzalf). Maar dit noem ik geen even, aangezien dit probleem al lang speelt.
pi_74152859
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 23:11 schreef bitterzak het volgende:
Ik heb blijkbaar een schimmelinfectie in de liesstreek + balzak (vandaar mijn username:P).
Ik kreeg van doctor 1 na 1 seconde observatie direct te horen 'oow dat is een schimmelinfectie' en kreeg pillen mee + een zalf met daarin miconazolnitraat + hydrocortison en dan zou het binnen 2 weken absoluut over zijn.

Niet dus. Aangezien de klachten zelf niet zo erg zijn en volgens de dokter al helemaal niet gevaarlijk, bleef ik er gewoon nog even mee rondlopen om te kijken of het dan uit zichzelf weg zou gaan.

Nu 3 maanden later, besloot ik maar weer eens te gaan want soms jeukt het wel.
Dokter 2 kijkt er 1 seconde naar en zegt 'oow dat is een schimmelinfectie en de vorige behandeling was gewoon te kort' en geeft me vervolgens PRECIES dezelfde medicijnen mee, met dezelfde duur. (wetende van de vorige behandeling)

Nu smeer ik al 3 dagen maar het wordt nu ineens alleen maar erger. Nooit jeukte het zo hard als nu en nooit was het zo rood als nu.

Is het normaal dat dit soort anti-schimmel cremes de klachten eerst verergeren alvorens ze verdwijnen?

Iemand gelijkwaardige ervaring met dit soort infecties? (+ medicijnen)
En dan stribbel je niet tegen?

Volgens mij hebben antischimmelmiddels als bijwerkingen ook roodheid en jeuk, overigens.

Ik heb eens ketoconazol voorgeschreven gekregen voor een miniem vlekje op mijn arm. Binnen 2 dagen was mijn hele arm + zij felrood en aan het pulseren. Bleek er dus allergisch voor te zijn...
  woensdag 28 oktober 2009 @ 16:08:06 #18
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74153547
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 15:08 schreef DDM het volgende:
Een hormoonzalf werkt theoretisch altijd tegen jeuk en roodheid want het is een ontstekingsremmer. Maar het is wel afhankelijk van het onderliggend lijden hoe de hormoonzalf precies aanslaat. Daarnaast is hydrocortison een klasse 1 steroid. Dat doet nauwelijks wat. Huidziekten zoals psoarisis hebben echt minstens een klasse 3 nodig voor dat je resultaat ziet.

En natuurlijk kan het altijd even rood blijven (juist door het opsmeren van een hormoonzalf). Maar dit noem ik geen even, aangezien dit probleem al lang speelt.

ik Hijack heel even het topic!

Jij schijnt er wat vanaf te weten. Ik smeer zo nu en dan hydrocortison maar heb twee weken terug triamcinolon gekregen. Ik wist niets af van dat klassesysteem, maar zit nu te kijken op inet en blijkt dat ik dus nu een klasse 2 zalfje heb ipv klasse 1. Ik smeerde de eerste week 2 maal per dag heel dun en heb het nu sinds een paar dagen afgebouwd naar 1 maal per dag (voor de nacht) heel dun. Als ik nu weer last krijg van uitslag, kan ik dan eerst weer klasse 1 proberen of beter weer klasse 2 gaan gebruiken...

moet je met klasse twee veel voorizhtiger zijn als met klasse 1?
pi_74154311
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 16:08 schreef Dj_unkie het volgende:

[..]

ik Hijack heel even het topic!

Jij schijnt er wat vanaf te weten. Ik smeer zo nu en dan hydrocortison maar heb twee weken terug triamcinolon gekregen. Ik wist niets af van dat klassesysteem, maar zit nu te kijken op inet en blijkt dat ik dus nu een klasse 2 zalfje heb ipv klasse 1. Ik smeerde de eerste week 2 maal per dag heel dun en heb het nu sinds een paar dagen afgebouwd naar 1 maal per dag (voor de nacht) heel dun. Als ik nu weer last krijg van uitslag, kan ik dan eerst weer klasse 1 proberen of beter weer klasse 2 gaan gebruiken...

moet je met klasse twee veel voorizhtiger zijn als met klasse 1?
Hoe hoger de klasse des te pontenter de zalf en hoe hoger het risico op bijwerkingen. Nou zijn de bijwerkingen van een zalf altijd wel beperkt aangezien er maar een klein gedeelte in de huid wordt opgenomen en zo dus weinig bijwerkingen kan opleveren in het lichaam. Die zie je vaak alleen bij langdurig gebruikt van hogere klassen >3 of bij het afdekken van de huidafwijking. Dus eerst zalf en dan verbinden, door de druk neemt de resorptie dan toe.

Waar je wel altijd bedacht op moet zijn is het volgende. Corticosteroiden remmen de collageensynthese en collageen zit o.a. in je huid. Dus als je gaat smeren en je gebruikt het langdurig, dan bestaat de kans dat er zogenaamde huidatrofie optreedt; dat is verdunning van huid. Deze kans loopt op met de sterkte. Daarom het volgende advies:

ik zou het eerst proberen om het met een klasse 1 onder controle te houden. Mocht dit niet lukken dan kan je altijd weer terug naar klasse 2. En het is ook heel correct van je dat je het dun insmeert. Dit vermindert namelijk ook de kans op lokale bijwerkingen.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 16:46:51 #20
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74154992
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 16:28 schreef DDM het volgende:

[..]

Hoe hoger de klasse des te pontenter de zalf en hoe hoger het risico op bijwerkingen. Nou zijn de bijwerkingen van een zalf altijd wel beperkt aangezien er maar een klein gedeelte in de huid wordt opgenomen en zo dus weinig bijwerkingen kan opleveren in het lichaam. Die zie je vaak alleen bij langdurig gebruikt van hogere klassen >3 of bij het afdekken van de huidafwijking. Dus eerst zalf en dan verbinden, door de druk neemt de resorptie dan toe.

Waar je wel altijd bedacht op moet zijn is het volgende. Corticosteroiden remmen de collageensynthese en collageen zit o.a. in je huid. Dus als je gaat smeren en je gebruikt het langdurig, dan bestaat de kans dat er zogenaamde huidatrofie optreedt; dat is verdunning van huid. Deze kans loopt op met de sterkte. Daarom het volgende advies:

ik zou het eerst proberen om het met een klasse 1 onder controle te houden. Mocht dit niet lukken dan kan je altijd weer terug naar klasse 2. En het is ook heel correct van je dat je het dun insmeert. Dit vermindert namelijk ook de kans op lokale bijwerkingen.
thnx doc!

back ontopic!
pi_74173700
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 14:39 schreef DDM het volgende:

erythrasma

psoariasis inversa

Oke hier heb ik wat aan bedankt.

Die van mij ziet er nu redelijk gelijkwaardig uit als deze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik smeer nu dus met Hydrocortison/Miconazolnitraat zalf (2 in 1), hydro 20 mg/g, mico 10 mg/g. Daarbij slik ik 2 Itraconazol 100 phc per dag, voor in totaal een week.
Na 2 weken zouden volgens de arts de klachten zo goed als over moeten zijn.

Dat was vorige keer niet het geval en dat verwacht ik nu ook niet. Wat denk jij?

De jeuk is wel afgenomen nu naar het punt voor dat ik de medicijnen begon te gebruiken. Ook iets minder rood geworden nu, naar de staat van voor de medicijnen.

Alle 4 de opties die jij gaf zijn toch onschuldige aandoeningen he?

Bedankt alvast doc
  donderdag 29 oktober 2009 @ 07:55:04 #22
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74175561
wel goed de handjes wassen na het smeren met hydocornisol he
pi_74176505
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 00:47 schreef bitterzak het volgende:

[..]

Oke hier heb ik wat aan bedankt.

Die van mij ziet er nu redelijk gelijkwaardig uit als deze:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan er qua plaatje niet zo veel over zeggen, wellicht kan DDM daar wat over zeggen. Ik las wel dat een dermatomycose in de lies, zich vaak minder op het scrotum manifesteert.
quote:
Ik smeer nu dus met Hydrocortison/Miconazolnitraat zalf (2 in 1), hydro 20 mg/g, mico 10 mg/g. Daarbij slik ik 2 Itraconazol 100 phc per dag, voor in totaal een week.
Na 2 weken zouden volgens de arts de klachten zo goed als over moeten zijn.

Dat was vorige keer niet het geval en dat verwacht ik nu ook niet. Wat denk jij?
Het is enigszins opvallend dat je direct al een oraal antimycoticum kreeg, dat wijkt af van de standaarden voor dermatomycosen. De huisarts kan daar natuurlijk een goede reden voor hebben gehad. Ik denk dat als jij bij deze stevige behandeling na 2x 2 weken wel wat verbetering had moeten zien.
quote:
De jeuk is wel afgenomen nu naar het punt voor dat ik de medicijnen begon te gebruiken. Ook iets minder rood geworden nu, naar de staat van voor de medicijnen.

Alle 4 de opties die jij gaf zijn toch onschuldige aandoeningen he?
Ja, alle 4 zijn in principe onschuldig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')