quote:oh wat een prachtig nummer is dat!! had laatst profielwerkstuk over Woodstock, en ik mocht lekker het deel over de vietnam oorlog schrijven
Op vrijdag 26 april 2002 00:08 schreef Tijn het volgende:
Weltrusten, meneer de president
Door Boudewijn de GrootMeneer de President, welterusten,
Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet teveel aan al die verre kusten,
Waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
Die vergissing laatst met dat bombardement;
En vergeet het vierde van die tien geboden,
Die u als goed christen zeker kent.Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten,
Eenzaam stervend in de verre tropennacht.
Laat die weke pacifistenkliek maar praten,
Meneer de President, slaap zacht.Droom maar van de overwinning en de zege,
Droom maar van uw mooie vredesideaal,
Dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen,
Droom maar dat het u wel lukken zal ditmaal.Denk maar niet aan al die mensen die verrekken,
Hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord;
Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken
En geloof van al die tegenstand geen woord.Bajonetten met bloedige gevesten
Houden ver van hier op uw bevel de wacht,
Voor de glorie en de eer van 't vrije Westen,
Meneer de President, slaap zacht.Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen
Al die schuldeloze slachtoffers ziet staan,
Die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen,
En u vragen hoelang dit nog zo moet gaan.En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten
Dat er mensen zijn die ziek zijn van 't geweld,
Die het bloed en de ellende niet vergeten
En voor wie nog steeds een mensenleven telt.Droom maar niet teveel van al die dooie mensen,
Droom maar fijn van overwinning en van macht,
Denk maar niet aan al die vredeswensen,
Meneer de President, slaap zacht
quote:Ik vind de nieuwe single erg aardig. Ik vond het ook een typisch Nijgh tekst, maar de tekst bleek dus van Freek de Jonge.
BOUDEWIJN DE GROOT - Het Eiland In De Verte
Boudewijn de Groot was de enige Nederlander in de top 10 van de onlangs ten gehore gebrachte top 2000 Met het nummer Avond. Dit van Een Nieuwe Herfst afkomstige nummer was echter niet nieuw maar al in 1973 terug te vinden op de plaat In De Uren Van de Middag van Rob de Nijs. Het geeft weer dat De Groot liever een goede song opnieuw gebruikte dan een slechte nieuwe ten gehore brengt. Op Het Eiland In De Verte vinden we zo ook oude(re) teksten terug. Berlijn is bijvoorbeeld al meer dan tien jaar oud en de tekst van Het Land Van Jan stamt al uit 1969. Het zijn teksten van de onlangs overleden Lennaert Nijgh van wie ook nog een aantal nieuwe(re) gebruikt zijn. Ook Freek de Jonge heeft bijgedragen aan deze plaat die als geheel bij mij een stuk consistenter overkomt dan het eerder genoemde Een Nieuwe Herfst dat al weer uit 96 stamt. Een aantal nummers zoals Nergens Heen en De Vondeling Van Ameland maken al geruime tijd deel uit van zijn optredens maar ook andere klinken alsof ze al tijden gespeeld zijn. Bovendien sluiten de nummers veel meer aan bij de lijn in Boudewijns carrière, zo ademt De Blauwe Uren bijvoorbeeld een Picknicksfeer uit terwijl ook Hoe Zal Ik Het De Stad Vertellen gelijk als een degelijk Boudewijn de Groot nummer de boeken in zal gaan. Fraaie blaas/orkestpartij overigens, net als de slidepartij van zoon Marcel. Het Eiland In De Verte is daarmee een plaat geworden die sfeer uitademt zonder het verleden te vergeten. Ook al zijn slechts acht nummers van een tekst van Nijgh voorzien, ook de andere teksten ademen wel zijn sfeer. Het gevolg is dat deze plaat ook een waardig eerbetoon aan hem is geworden maar dan De Groot vooral heeft bewezen met een prachtproduct te kunnen komen. In mijn opinie een van de sterkste Nederlandstalige albums van de laatste tien jaar!
Ik ga hem 6 mei voor het eerst live zien overigens. In Utrecht om precies te zijn.
quote:Als het goed is staat naast de Vondeling van Ameland ook Eeuwige jeugd (dat hij 4 jaar terug al zong toen hij de radio2 zendprijs kreeg) op deze plaat. Beide zijn ook al terug te vinden op Parlando, de show van Freek de Jonge met het Metropool Orkest.
Op zaterdag 7 februari 2004 14:05 schreef -Wepeel2- het volgende:
23 februari komt het nieuwe album. Op www.platomania.nl is al een recensie te vinden:
[..]Ik vind de nieuwe single erg aardig. Ik vond het ook een typisch Nijgh tekst, maar de tekst bleek dus van Freek de Jonge.
Ik ga hem 6 mei voor het eerst live zien overigens. In Utrecht om precies te zijn.
Freek is ook een erg goede tekstschrijver en doet zeker niet onder voor een Lennaerd Nijgh, zoals wel blijkt uit Op alles rijmt wel iets, zijn bundeling van gedichten en liederen.
quote:Oeh, ik ben erg benieuwd.
Op zaterdag 7 februari 2004 14:05 schreef -Wepeel2- het volgende:
23 februari komt het nieuwe album. Op www.platomania.nl is al een recensie te vinden:
quote:Die jat ik altijd uit de cd-collectie van mijn moeder als ik hem wil draaien.
Op zaterdag 7 februari 2004 15:52 schreef QyRoZ het volgende:
De postbode was trouwens lief voor mij:
Maar het wordt wel een keer tijd voor mijn eigen BdG collectie. Ik heb alleen maar een verzamelaartje.
quote:Elke keer die 100 kilometer naar mn ouders lopen is zo'n eind.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:11 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Die jat ik altijd uit de cd-collectie van mijn moeder als ik hem wil draaien.
Maar het wordt wel een keer tijd voor mijn eigen BdG collectie. Ik heb alleen maar een verzamelaartje.
quote:Over een week in de winkel
HET EILAND IN DE VERTE.Het eiland in de verte kan Vlieland zijn, waar Lennaert graag vaak kwam met zijn Urker kotter 'Jonge Jacob' .
Het kan ook Engeland zijn, waar zijn eeuwig onbereikbare liefde woont. Maar het staat zeker symbool voor het verlangen en de onbereikbare liefde die door alle nummers op deze cd heen de rode draad vormen. Dat is toeval achteraf zoals zo vaak. Je schrijft repertoire voor een nieuwe plaat en als alles klaar is, blijken de stukken een onderling verband te hebben dat aanvankelijk niet per se zo bedoeld was. Een wonderlijke ervaring. Deze cd is geen in memoriam, maar met acht 'nieuwe' teksten van Lennaert is hij wel een klein monument geworden. 'De winter' is de allerlaatste tekst die hij kon voltooien (november 2001). 'Klok onder water' dateert van oktober 2001, maar daar was hij kennelijk nog met zeker van, zodat ik die pas later van kreeg. Aan 'Het eiland in die verte' werkte hij tot augustus 2001, maar heeft hij nooit voltooid. Omdat hij het nooit erg vond als ik in zijn teksten veranderde, Heb ik dit lied geredigeerd. De laatste regel heeft hij uiteraard niet geschreven; die vrijheid heb ik mezelf gegeven. Kort voor zijn dood vroeg hij Anja, mijn vrouw en tot op het laatst degene bij wie hij zijn hart uitstortte, nadrukkelijk ervoor te zorgen dat ik muziek zou maken bij 'Klok onder water'. De tekst zei me niet zoveel, maar voor hem was hij erg belangrijk. Ik ben blij dat ze heeft aangedrongen; Het is een van de meest sfeervolle nummers geworden die ik ooit geschreven heb. Er resten nog twee onvoltooide teksten van Lennaert, 'Het jagen voorbij' en 'Hogeduin', waar ik zeker nog muziek bij zal maken. Toekomstmuziek.
Boudewijn de Groot Heemstede, december 2003
quote:Tja, goede muziek is niet aan iedereen besteed.
Op maandag 16 februari 2004 12:56 schreef joysie het volgende:
VRESELIJKE MUZIEK!!!
komt mede door me pa ALTIJD die nr's
quote:Hier wordt niet gekotst op Boudewijn de Groot!
Op maandag 16 februari 2004 12:56 schreef joysie het volgende:
VRESELIJKE MUZIEK!!!
komt mede door me pa ALTIJD die nr's
quote:Dank je.
Op donderdag 19 februari 2004 19:00 schreef fripper het volgende:
Nu op nederland 2
quote:Dat was mooi.
Op donderdag 19 februari 2004 19:03 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Dank je.
quote:Waarom niet?
Op donderdag 19 februari 2004 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, Boudewijn.Maar de nieuwe ceedee durf ik niet te beluisteren.
quote:Ik heb de komende dagen geen geld.
Op donderdag 19 februari 2004 19:08 schreef -Wepeel2- het volgende:
Morgen ligt de nieuwe cd in de winkels als het goed is.
quote:Ach, ik heb wel vaker nieuwere nummers van Boudewijn beluisterd, en ik vind ze maar saai en burgerlijk. Ze halen het niet bij Testament, Beneden alle peil, Eva, Naast jou, Vrijgezel en Wegen.
Op donderdag 19 februari 2004 19:50 schreef -Wepeel2- het volgende:Waarom niet?
Ben je bang dat het tegenvalt? Veel van de teksten zijn gewoon weer afkomstig van meneer Nijgh hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |