abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74069798
De winter komt er weer aan en ik wil aan een nieuw auto project beginnen. Helaas kosten deze projecten al snel veel geld en alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen.

Dit staat in WGR omdat ik wil kijken of ik dit vanuit mijn eigen bedrijf zou kunnen financieren. Ik heb binnen kort een afspraak met mijn accountant maar misschien krijg ik hier mooie tips waar mijn accountant niet aan denkt.

Even wat kleine feiten.

Op het moment ben ik “zzp er” (dus heb ik een eenmanszaak.) Dit zou als het iets uit zou maken omgezet kunnen worden naar een BV.
Ik wil een auto gaan bouwen voor circuit gebruik. (een klassieke racer van 40 jaar oud)
De auto zal ongeveer 1/3 gaan kosten van wat mijn bedrijf omzet in 1 jaar.
De bouw van de auto zou verdeeld moeten worden over 2 jaar dus de kosten zouden dan 2x 1/6 van mijn jaar omzet zijn.
Mijn netto winst is de afgelopen 2 jaar telkens 93% van mijn omzet. (dus ik zou geld kunnen besteden aan reclame)
Ik heb op het moment geen andere sponsoring of iets dergelijks lopen vanuit mijn bedrijf.

Zijn er mogelijkheden om de auto vanuit mijn bedrijf te financieren?

Zelf dacht ik al aan een sponsoring constructie maar ik kan natuurlijk nooit hard maken dat ik 1/6 van mijn omzet besteed aan een circuit wagen om voor mijn eenmanszaak klanten te werven. Dit zal denk ik problemen geven voor de belastingdienst.

Andere constructie: Een “Race team” (bedrijf) starten als dochter onderneming van mijn eenmanszaak (of bv als ik het hiervoor om moet zetten) en vanuit mijn moederbedrijf mijn dochteronderneming financieren?

Zijn dit mogelijke constructies of zijn er andere constructies mogelijk? Dan hoor ik dit natuurlijk graag.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:23:20 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74070323
Interessant om even te volgen

Kan je er geen auto-van-de-zaak van maken o.i.d.?
censuur :O
pi_74071798
Helaas, de constructies die jij noemt kunnen niet zomaar, is behoorlijk wat jurisprudentie over. Wellicht kan je nog wel iets doen met sponsoring o.i.d., maar zomaar alle kosten van zo'n hobby in de zaak laten vallen, daar gaat een inspecteur niet mee akkoord.
pi_74072145
Je wil dus niet goedkoop die auto restaureren maar goedkoop geld uit je zaak halen?
Als zzp-er is het geld van je zaak toch je eigen geld?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_74072528
Als het bedrijf het geld ergens aan uitgeeft hoef ik daar geen inkomsten belasting over te betalen.

Heel simpel gezien:
Elke 1000 euro die ik (als persoon) uitgeef zou vanuit het bedrijf meer dan 2000 euro zijn omdat er over die 2000 geen 52% inkomsten belasting betaald hoeft te worden.

Overigens wordt het geen auto met kenteken dus het auto van de zaak verhaal houdt al snel op.
Misschien nog een toevoeging. De auto gaat waarschijnlijk ook verhuurd worden voor oldtimer races.

Met andere woorden kan ik dan een verhuur bedrijf starten en vanuit mijn huidige bedrijf een startkapitaal geven (als inverstering)?
pi_74072846
Op die manier.

Maar als je gaat verhuren dan zou het verhuren wel moeten opwegen tegen het eigen gebruik.
Als jij er elk weekend inzit en twee keer per jaar een vriend die auto 'huurt' dan is het iets te doorzichtig.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_74073056
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 11:47 schreef jeroen25 het volgende:
Op die manier.

Maar als je gaat verhuren dan zou het verhuren wel moeten opwegen tegen het eigen gebruik.
Als jij er elk weekend inzit en twee keer per jaar een vriend die auto 'huurt' dan is het iets te doorzichtig.
Dan nog zou ik het gedeelte van de kosten dat niet op de verhuur ziet, als niet-aftrekbaar aanmerken.
TS probeert een manier te vinden om de kosten van zijn hobbies aftrekbaar te maken. Dit is niet iets nieuws wat hij verzint, dit wordt al heel lang geprobeert (en niet met heel veel succes, overigens)..
pi_74074173
Misschien nog wat verduidelijking. Het is ook niet echt de bedoeling de 100% vanuit de zaak te financieren. Ik zoek een beetje naar mogelijkheden. Sponsoring is in het race wereldje volkomen normaal.

Elke euro die ik kan besparen is natuurlijk meegenomen.
  maandag 26 oktober 2009 @ 12:54:09 #9
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_74074707
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 11:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan nog zou ik het gedeelte van de kosten dat niet op de verhuur ziet, als niet-aftrekbaar aanmerken.
TS probeert een manier te vinden om de kosten van zijn hobbies aftrekbaar te maken. Dit is niet iets nieuws wat hij verzint, dit wordt al heel lang geprobeert (en niet met heel veel succes, overigens)..
Neuh, kijk maar naar Scheringa......
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_74075086
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 12:54 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Neuh, kijk maar naar Scheringa......
AZ is een gewoon bedrijf (net als andere profclubs), het museum is een gewoon bedrijf (net als andere musea), het vastgoed zat in een bedrijf (net als andere vastgoedclubs), dus ik weet niet waar je op doelt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')