Zojuist las ik het bericht dat op basis van de wereldranglijst Safina wederom de beste teniisster ter wereld is, en op dat moment bedacht ik mij wat een idioot systeem het is.
Zoals het bij tennis het geval is, worden punten toebedeeld aan de hand van de toenrooien die men speelt en de ersultaten die daarbij worden behaald. Op deze wijze is het makkelijker om de kleinere toenrooien mee te laten tellen in de totale puntentelling.
Het nadeel is echter dat een tennisster als Safina, die anders een top-10 speelster zou zijn, nu dusdanig veel toernooien speelt om maar zoveel mogelijk punten binnen te sprokkelen om de nummer 1 positie te krijgen. Maar zodra ze weer een grand slam speelt met daadwerkelijk concurrentie, is ze na een ronde of 3 weer naar huis.
Bij voetbal kunnen ze er ook wat van. Zij hanteren een systeem waarbij eht loont vaak tegen kleinere landen te spelen, ipv je te meten tegen ploegen die daadwerkelijk kunnen voetballen (zoals Spanje).
Wat het probleem hiervan is? Zo lang de ranglijst alleen wordt gebruikt om te kunnen vergelijken (want de meeste mensne toch vrijwel altijd willen doen) is er imo vrij weinig mis mee. Maar in bovenstaande voorbeelden zijn plaatsing voor (officieuze) wereldkampioenschappen weldegelijk hiervan afhankelijk. En met een dsudanig zwak systeem is dat op zijn minst dubieus te noemen.
Klacht: het is niet eerlijk