abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74068814
Zojuist las ik het bericht dat op basis van de wereldranglijst Safina wederom de beste teniisster ter wereld is, en op dat moment bedacht ik mij wat een idioot systeem het is.

Zoals het bij tennis het geval is, worden punten toebedeeld aan de hand van de toenrooien die men speelt en de ersultaten die daarbij worden behaald. Op deze wijze is het makkelijker om de kleinere toenrooien mee te laten tellen in de totale puntentelling.
Het nadeel is echter dat een tennisster als Safina, die anders een top-10 speelster zou zijn, nu dusdanig veel toernooien speelt om maar zoveel mogelijk punten binnen te sprokkelen om de nummer 1 positie te krijgen. Maar zodra ze weer een grand slam speelt met daadwerkelijk concurrentie, is ze na een ronde of 3 weer naar huis.

Bij voetbal kunnen ze er ook wat van. Zij hanteren een systeem waarbij eht loont vaak tegen kleinere landen te spelen, ipv je te meten tegen ploegen die daadwerkelijk kunnen voetballen (zoals Spanje).

Wat het probleem hiervan is? Zo lang de ranglijst alleen wordt gebruikt om te kunnen vergelijken (want de meeste mensne toch vrijwel altijd willen doen) is er imo vrij weinig mis mee. Maar in bovenstaande voorbeelden zijn plaatsing voor (officieuze) wereldkampioenschappen weldegelijk hiervan afhankelijk. En met een dsudanig zwak systeem is dat op zijn minst dubieus te noemen.

Klacht: het is niet eerlijk
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_74068900
Je moet het ook kunnen natuurlijk, veel toernooien spelen. Andere spelers hebben veel tijd nodig om te herstellen van het vorige toernooi, en voor te bereiden op het volgende toernooi. Zijn die spelers dan beter omdat ze op een enkel toernooitje winnen?

Niet geheel hetzelfde, maar wel in dezelfde lijn: als een voetbal team wint met 2-1, zijn ze dan 2 keer zo goed als het verliezende team? En als ze met 1-0 winnen, zijn ze dan oneindig veel beter als het verliezende team?
pi_74068991
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:14 schreef zovty het volgende:
Je moet het ook kunnen natuurlijk, veel toernooien spelen. Andere spelers hebben veel tijd nodig om te herstellen van het vorige toernooi, en voor te bereiden op het volgende toernooi. Zijn die spelers dan beter omdat ze op een enkel toernooitje winnen?

Niet geheel hetzelfde, maar wel in dezelfde lijn: als een voetbal team wint met 2-1, zijn ze dan 2 keer zo goed als het verliezende team? En als ze met 1-0 winnen, zijn ze dan oneindig veel beter als het verliezende team?
Allereerst wil ik toegeven dat ik niet een systeem weet te bedenken wat beter werkt. Waar het mij om gaat is dat er best veel afhangt van een ranking die imo kuren vertoont.

En ja, als een tennisster een grand slam wint is die een stuk beter dan een tennisster die een apar kleinere toernooien wint. SImpelweg doordat er meer concurrentie op de baan staat. Als je bekijkt welke toenrooien bijvoorbeeld Safina af en toe wint....dat is bijna beschamend.
pi_74069186
Verkapt Spanje-wordt-wereldkampioen-topic.
-
pi_74069241
maar een grand slam levert minimaal 2x zoveel punten op als andere toernooien.... en hoe kleiner eht toernooi des te minedr punten je kunt winnen, ik vind dat als je dan blijkbaar erg vaak zo een toernooi wint dat je in elk geval over een heel jaar een hoog niveau kunt spelen en dan ben je toch meer waard dan als je kiest om 2x per jaar op een grand slam naar keuze te pieken....
Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is not the reason we are doing it. —Richard Feynman
pi_74069354
en als je dan een waterdicht systeem wil kun je bijvoorbeeld die van de damranglijst nemen (ja die bestaat ook)
daarbij wordt afhankelijk van de huidige rating een verwachting berekend en dan afhankelijk van de uitslag wordt met behulp van een wegingsfactor de rating aangepast....
enige probleem hier is hoe je een nieuw iemand in dit systeem inbrengt.... waarschijnlijk op een vast aantal punten binnen laten komen kan werken
Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is not the reason we are doing it. —Richard Feynman
pi_74069551
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:31 schreef Otis2.0 het volgende:
Verkapt Spanje-wordt-wereldkampioen-topic.
Was een dergelijke lap tekst een grote verrassing voor je toen je mijn naam als TS zag staan?
pi_74069580
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:33 schreef svk1985 het volgende:
maar een grand slam levert minimaal 2x zoveel punten op als andere toernooien.... en hoe kleiner eht toernooi des te minedr punten je kunt winnen, ik vind dat als je dan blijkbaar erg vaak zo een toernooi wint dat je in elk geval over een heel jaar een hoog niveau kunt spelen en dan ben je toch meer waard dan als je kiest om 2x per jaar op een grand slam naar keuze te pieken....
De enige reden dat Safina zoveel toernooien wint is omdat er vaak vrijwel geen concurrentie is. Echter wanneer ze wel een tegenstander van formaat treft, delft ze vrijwel altijd het onderspit. Dat valt toch voor geen meter te rijmen met een koppositie op de wereldranglijst?
pi_74069760
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:50 schreef Trannellius het volgende:

[..]

De enige reden dat Safina zoveel toernooien wint is omdat er vaak vrijwel geen concurrentie is. Echter wanneer ze wel een tegenstander van formaat treft, delft ze vrijwel altijd het onderspit. Dat valt toch voor geen meter te rijmen met een koppositie op de wereldranglijst?
dat is ook wel waar, maar als jij de beste van de wereld zou kunnen worden door slim te spelen zou jij het ook doen. ik wel in elk geval....
pi_74069783
en de top 8 van het jaar gaat weer onderling spelen, we zullen zien wat ze daar maakt.....
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:00:51 #11
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_74069820
Dus het enige wat je zegt is dat Grand Slam tournooien qua puntentelling voor de ranking te laag worden gewaardeerd.

Ach ik denk dat er op al die ranglijsten wel wat is af te dingen. Zo won ons Richard Groenendaal ooit eens de Wereldbeker in het veldrijden omdat er in de laatste wedstrijd én dubbele punten te verdienen waren én Nys even niet oplette en er een paar Belgische no-no's hem in de sprint ook wel eens wilden verslaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door buzz1291 op 26-10-2009 16:02:17 ]
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_74069958
Tja.. zo is het voetbal competitiesysteem ook raar te noemen. Voor winst tegen RKC krijg je als team 3 punten, maar als je uit bij Twente wint krijg je ook 3 punten, wat toch een aanzienlijk betere prestatie is. Alle andere tennissers is het niet verboden om ook aan al die toernooien mee te doen.
pi_74079798
even nog een aanvulling, safina staat ook in de lijst van dit jaar 1e, en ze heeft maar 1 toernooi meer gespeeld dan de nr 2. Dat kan niet alleen door 'kleine' toernooien te winnen. Waarschijnlijk is ze dan toch gewoon terecht de nr 1.
pi_74082310
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:48 schreef Trannellius het volgende:

[..]

Was een dergelijke lap tekst een grote verrassing voor je toen je mijn naam als TS zag staan?
Absoluut.
-
pi_74082764
Ts is een pauper die niks van tennis snapt en domme amerikanen napraat.

Safina speelde nog de finale van RG en halve finales in Wimbledon en Australian Open.

Alleen Serena Williams heeft het beter gedaan maar als die elke keer de 1e ronde eruitvliegt in normale toernooien.

Safibna Dat schattige buikje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')