abonnement Unibet Coolblue
pi_74052851
Hallo iedereen,

Als dame met 2 linkerhanden hoop ik dat jullie iets afweten van laminaat leggen!
Gelukkig heb ik een lieve vriend die me helpt, hij is wel handig maar heeft ook nog nooit een laminaatvloer gelegd.

Ik heb de Tundra vloer van Ikea en ook hun standaard polytheen ondervloer (weet niet hoe hij heet). Ik verwacht geen topkwaliteit, laten we daar maar duidelijk over zijn. Ik zit op een studentenwoning, weliswaar met eigen keuken en badkamer e.d. maar ik kan hier maar 3 jaar blijven (daarna moet ik eruit i.v.m. beeindiging studie), maar de vloer die hier al lag is werkelijk niet om aan te zien!
Toen ik ging informeren om vinyl te leggen werd me gezegd dat je na het leggen 48 uur niet op de vloer mag komen.. tja, dat is moeilijk, ik woon hier al en al mijn meubels staan al, het word echt eerst de ene helft, spullen erop, en andere helft.
Kliklaminaat bleek ook makkelijk te leggen te zijn, maar ik wilde voor die 3 jaartjes niet teveel betalen.
Ik las veel over ikeavloer, meningen waren erg verdeeld maar hun vloer was zo mooi dat ik dacht.. ik ga ervoor! Hopelijk juiste keus gemaakt. Hij was in Delft goedkoper (conceptcentrum) dus het was 6,50 per m2. Daar ligt voor mij toch wel het maximum om een vloer te leggen als je ergens maar 3 jaar woont. Zo verschilde de prijs ook nauwelijks van vinyl.

Stom en overenthousiast als ik ben probeer ik meteen hoe dat klikken nou gaat. Wat blijkt, planken moeten acclamiseren in dichte verpakking. #@$@%. Heb ik dat pak nou verprutst? Ik heb het wel weer goed dichtgemaakt!
Het viel me op dat er inimini kleine spleetjes tussen de planken zitten na het klikken, klopt dit? Mij stoort het niet, ik vind het prima uitziet, maar ga ik daar geen problemen mee krijgen? Of heb ik soms iets verkeerd gedaan? Ik zet de plank schuin op de andere plank, zoals in de gebruiksaanwijzing. Ik heb cavia's die hier los rondrennen. Meestal gaan ze om te plassen op de mat of terug in het hok, maar zou er nou een ongelukje gebeuren en ik heb nog steeds een naadje (het is nog geen), kan dit dan veel kwaad?
En is er iets waarmee ik misschien wel die naden wegkrijg?

Verder iemand nog enige tips voor de beginnende legger? Ik weet wel dat je de vloer 48 uur moet laten acclamiseren voor je hem gaat leggen in de kamer i.v.m. uitzetten van hout, zover ben ik al haha.
Ik hoor het graag

Alvast bedankt!
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74052931
tvp, heb precies dezelfde gekocht
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  zondag 25 oktober 2009 @ 20:02:10 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_74053209
Dat acclimatiseren is misschien handig qua werken van het hout.
Ik heb vorige week 80m² laminaat gelegd
Die streepjes er tussen zijn volgens mij stofstreepjse, dat trekt een beetje weg nog.
pi_74053288
vanwege de prijs zal je wel een klein spleetje hebben das gewoon pech (of juist niet)
hou wel een cm speling tussen de muren met leggen vanwege het uitzetten en krimpen
aclimatiseren is raadzaam
caviazeik zal je waarschijnlijk niet terugvinden (verdampt wel)
zit je op een flatje dan is een ondervloer ook aan te raden, die groene pakken zijn goed genoeg

ps: gewoon niet teveel moeite voor doen omdat het toch maar 3 jaar blijft liggen
pies on joe toe
  zondag 25 oktober 2009 @ 20:07:23 #5
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_74053479
tip
pi_74053915
Goh, dat gaat snel hier met reageren, haha!
Ik heb de kwantumpagina direct opgeslagen, hartstikke bedankt!
Dat ruimte houden was ik inderdaad van op de hoogte, ik heb de legset bij ikea gekocht, met van de blokjes e.d, en plintjes om er daarna overheen te doen. Moet ik die vastlijmen, of spijkeren ofzo?
Ondervloertje heb ik inderdaad, maar ik woon op de begane grond dus werd me aangeraden niet te duur te doen met de ondervloer, omdat ik geen geluid hoef te dempen voor onderburen.
De vinylvloer die er nu ligt kon ik rustig laten liggen volgens ikea, en daar overheen het ondervloertje.

Gelukkig dat die caviapis geen problemen zou veroorzaken. Ze rennen hier altijd rond, en ik vind het niet fijn om ze niet meer vrij rond te kunnen laten lopen omdat ik zo graag een nieuw vloertje wilde, haha. Dan kun je wel gebied gaan afzetten voor ze, maar het hok staat gewoon altijd open op dit moment, en als ze niet meer op het laminaat mochten zou ik elke keer een stuk tapijt moeten afzetten met manden e.d. en ze dan eruit halen, laten spelen, en weer binnen zetten. Dit waarbij ze gewoon lekker de vrijheid hebben
werkt zo lekker!

Fijn al die tips, dan zie ik straks niks over het hoofd bij het leggen! Alle tips zijn welkom, haha!

Echt super dat er zo snel gereageerd word!

[ Bericht 4% gewijzigd door Guineachick op 25-10-2009 20:50:38 ]
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74076877
Het belangrijkste is zoals al werd aangegeven de ruimte tussen de muur vrij houden. Zelf neem ik daar meestal blokjes ondervloer voor (van die groene; die is 9mm dacht ik; mooie maat dus ) maar je kan er ook een wiggetje tussen meppen. Zolang je maar rondom 1cm aan houdt komt het wel goed.
Verder is het vrij eenvoudig eigenlijk. Rijtje erin klikken en met een slagijzer de korte kanten goed tegen elkaar aan duwen; veel meer is er niet aan.
Verder zijn er natuurlijk nog wel de nodige handigheidjes die het werk een stuk kunnen versnellen, zoals de plank aftekenen op zn kop; hoef je niet met een rolmaat te lopen kloten... en natuurlijk vooraf even je ruimte opmenten of je wel een beetje fatsoenlijk uitkomt. Het is wat jammer als je met je laatste plank nog net 3cm over houdt...dan moet je dus een strook van 2cm zagen over de lengte en dat wil je liever niet. Dan kan je beter van de eerste rij een stukje afhalen en dan hou je op de laatste rij een cm of 10 over ipv 2. (vooraf meten dus!).
Plintjes zitten vaak met dubbelzijdig tape. Kun je er dan dus zo opplakken.
Wat nog wel handig kan zijn, is meteen even alle snoertjes zoals netwerk of tv onder je vloer te verstoppen. Dat lukt alleen als je een wat dikkere ondervloer hebt (dus van die groene of bruine platen van ongeveer 1cm). Scheelt later weer ellende en je kunt ze zo tussen de naadjes van de platen in leggen
  maandag 26 oktober 2009 @ 14:08:48 #8
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_74076918
Hou met ruimte overhouden ook even rekening met je plintjes, als je die er op gaat zetten. staande plintjes hebben maar weinig ruimte nodig
pi_74077240
Pas op bij het gebruik van die standaard legset van de Ikea!

Het plastic aanzetblokje (wat je gebruikt om de laminaatdelen goed tegen elkaar aan te slaan) is erg zwak en kan er bij het aanslaan voor zorgen dat er splinters uit je laminaattoplaag geslagen worden!
Gebruik i.p.v. dat plastic blokje een blokje hout over de gehele breedte van je laminaatplank, zodat de krachten tijdens het aanslaan verdeeld worden.

Dat ijzeren beslag wat erbij zit is bedoeld om bij de muren de laatste plank goed aan te kunnen slaan. Hier is het wederom oppassen geblazen dat je niet té hard slaat, anders heb je wederom splinters uit je toplaag. Nu maakt dat bij de zijkanten natuurlijk minder uit omdat er nog een plintje overheen gaat, maar toch.

Als laatste die plastic afstandsblokjes. Je zet er 2 op elkaar, en des te verder je ze van elkaar af plaatst, hoe minder ruimte er tussen je vloer en de muur overblijft. Wanneer je bij het aanslaan van je vloer de blokjes vastslaat tegen de muur, kun je ze er naderhand eigenlijk alleen nog maar met een tang tussenuit halen omdat ze zo vast zitten. Wederom oppassen want óók hier kreeg ik het voor elkaar om hele splinters uit m'n toplaag te trekken (omdat die kwaliteit nou toch niet echt super is).

Veel plezier en suc6
  maandag 26 oktober 2009 @ 14:29:31 #10
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_74077588
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 14:19 schreef r3gi3boy het volgende:
Het plastic aanzetblokje (wat je gebruikt om de laminaatdelen goed tegen elkaar aan te slaan) is erg zwak en kan er bij het aanslaan voor zorgen dat er splinters uit je laminaattoplaag geslagen worden!
Dat ligt meer aan die goedkope vloer van Ikea dan aan dat blokje. Heb dat zelf ook eens bij een vriend gehad, beneden de duurdere variant van Ikea, nergens problemen mee, boven de goedkopere, dan merk je toch dat je wat voorzichtiger moet zijn en dat die sneller beschadigt. Een beetje met beleid werken dus

Ik laat altijd niet teveel ruimte open bij de muren, een cm vind ik eigenlijk al aan de ruime kant... Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang de banen zijn die je gaat leggen.

Het pak dat je open hebt gemaakt kun je gerust gebruiken, het maakt echt niet uit of je nu het plastic er wel of niet omheen hebt zitten
Don't let my username fool you...
pi_74092948
Bedankt voor alle goede tips, geweldig! Ik zet ze allemaal in een bestandje die ik met mijn vriend doorneem voor het leggen. Kan echt niet wachten, vind het allemaal maar spannend haha!

Nu heb ik net iets op het praxisfilmpje gezien: http://www.praxis.nl/klussen/overzicht/parket

Ik heb Niva ondervloer, deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00018076
Maar praxis zegt dat je daar nog kunststof folie bij moet gebruiken, maar ikea zei van niet! Ik woon op de onderverdieping en heb op dit moment een vinyl vloer. Daaroverheen kon ik dan volgens Ikea gewoon deze 100% polytheen ondervloer doen en dan het laminaat.
Bij Ikea kun je die kunststof folie ook kopen, en er staat "voor betonnen ondervloeren"
Betekent dat dus dat ik het niet hoefde, omdat ik al vinyl heb liggen? Even voor de zekerheid, voor ik het fout doe!

Verder, hoe plak ik die polytheen ondervloer aan elkaar? Je hebt ook aluminium ondervloeren en daar zag ik speciale tape voor, maar wat dat te gebruiken bij deze ondervloer? Niet dat ik dalijk de verkeerde tape gebruik, haha. Ik kan er ook op websites van bouwmarkten geen tape voor vinden, ik zie alleen steeds "alutape", of kijk ik er nou overheen?

En ik las nog iets! De ondervloer moet haaks op het laminaat, dus als het laminaat in de lengte van de kamer gelegd wordt, moet de ondervloer in de breedte. Maar ik heb een smalle, lange kamer (3,30 meter bij 6,70 meter). De ondervloer stroken zijn 1 meter. Is het niet kwalitatief erger als ik zoveel strookjes aan elkaar tape? Wat kan ik beter doen, in dezelfde richting leggen en dan maar 4 stroken hebben om te tapen, of haaks leggen en dan 7 stroken moeten tapen? Ik weet niet of het is: hoe meer je tapet, hoe slechter je ondervloer.

Nogmaals bedankt iedereen!

[ Bericht 9% gewijzigd door Guineachick op 26-10-2009 21:44:27 ]
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74093217
Alutape is prima
Het is verder niet eens verplicht om het aan elkaar vast te plakken.. volgens mij volstaat plakband ook
pi_74093710
Dus ik kan ook gewoon mn ducktape gebruiken?
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74104237
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 21:38 schreef Guineachick het volgende:
Bedankt voor alle goede tips, geweldig! Ik zet ze allemaal in een bestandje die ik met mijn vriend doorneem voor het leggen. Kan echt niet wachten, vind het allemaal maar spannend haha!

Nu heb ik net iets op het praxisfilmpje gezien: http://www.praxis.nl/klussen/overzicht/parket

Ik heb Niva ondervloer, deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00018076
Maar praxis zegt dat je daar nog kunststof folie bij moet gebruiken, maar ikea zei van niet! Ik woon op de onderverdieping en heb op dit moment een vinyl vloer. Daaroverheen kon ik dan volgens Ikea gewoon deze 100% polytheen ondervloer doen en dan het laminaat.
Bij Ikea kun je die kunststof folie ook kopen, en er staat "voor betonnen ondervloeren"
Betekent dat dus dat ik het niet hoefde, omdat ik al vinyl heb liggen? Even voor de zekerheid, voor ik het fout doe!
Dat folie eronder leg je normaal gesproken om vocht tegen te gaan. Zeker als direct op 't beton zit en het is een nieuwe woning kan er nog heel veel vocht uit komen; dat zou anders door je ondervloer naar je laminaat kunnen trekken en vocht en hout is dan geen goede combinatie natuurlijk vandaar dat als je er dampdichte folie onder legt, dat je dat probleem niet meer hebt.
In jou geval lijkt het me niet nodig omdat er al wat onder ligt, en het waarschijnlijk ook geen heel nieuw huis is dus. Maar als je 't wel doet kan het ook geen kwaad.
quote:
Verder, hoe plak ik die polytheen ondervloer aan elkaar? Je hebt ook aluminium ondervloeren en daar zag ik speciale tape voor, maar wat dat te gebruiken bij deze ondervloer? Niet dat ik dalijk de verkeerde tape gebruik, haha. Ik kan er ook op websites van bouwmarkten geen tape voor vinden, ik zie alleen steeds "alutape", of kijk ik er nou overheen?
Ducktape is prima. Als 't maar niet schuift anders wordt je er knettergek van bij het leggen van je vloer
quote:
En ik las nog iets! De ondervloer moet haaks op het laminaat, dus als het laminaat in de lengte van de kamer gelegd wordt, moet de ondervloer in de breedte. Maar ik heb een smalle, lange kamer (3,30 meter bij 6,70 meter). De ondervloer stroken zijn 1 meter. Is het niet kwalitatief erger als ik zoveel strookjes aan elkaar tape? Wat kan ik beter doen, in dezelfde richting leggen en dan maar 4 stroken hebben om te tapen, of haaks leggen en dan 7 stroken moeten tapen? Ik weet niet of het is: hoe meer je tapet, hoe slechter je ondervloer.

Nogmaals bedankt iedereen!
Eerst bedenken hoe je je vloer wilt hebben (lengte of breedte....als je laminaat met een groef hebt is in de lengte vaak mooier). Daarna zet je daar inderdaad haaks de ondervloer op. Dat het dan allemaal losse stukken zijn is geen probleem; 't kost je alleen meer werk. Daarom zijn die groene platen ook zo makkelijk; daar heb je al dat soort problemen niet. Ram je er achter elkaar in, zaagt supermakkelijk en is prima voor geluilds-isolatie en ook in temperatuur. Daarnaast kun je er nog eens een kabeltje in vrotten. Nadeel is alleen de enorme teringzooi die je krijgt bij 't zagen Maar goed, je hebt nu deze en daar gaat 't ook prima mee; voor de volgende keer zou ik toch even zo'n andere vloer overwegen
pi_74116517
Oh oh, ik bedenk me net iets.. met betrekking tot die ondervloer!
Ik heb al mijn meubels al staan en dit is een studio, ik heb geen mogelijkheid om al die meubelen die kamer uit te krijgen, dus wilde ik eerst de linkerkant van de kamer doen en dan de rechterkant, en dan een paar meubelen op mn badkamer enzo, maar er blijft ook een deel in de kamer.
Dan heb ik dus een probleem met de ondervloer, want als ik dat haaks moet leggen zit ik dus in de problemen met dat mijn meubels in de weg staan.

Is het echt heel erg belangrijk haaks te leggen, of kan ik het ook gewoon met de richting meeleggen (het is 100% polytheen, foamvloer noemen ze het geloof ik. Niva bij Ikea)
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74116670
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Guineachick het volgende:
Oh oh, ik bedenk me net iets.. met betrekking tot die ondervloer!
Ik heb al mijn meubels al staan en dit is een studio, ik heb geen mogelijkheid om al die meubelen die kamer uit te krijgen, dus wilde ik eerst de linkerkant van de kamer doen en dan de rechterkant, en dan een paar meubelen op mn badkamer enzo, maar er blijft ook een deel in de kamer.
Dan heb ik dus een probleem met de ondervloer, want als ik dat haaks moet leggen zit ik dus in de problemen met dat mijn meubels in de weg staan.

Is het echt heel erg belangrijk haaks te leggen, of kan ik het ook gewoon met de richting meeleggen (het is 100% polytheen, foamvloer noemen ze het geloof ik. Niva bij Ikea)
Tsja, als 't niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat natuurlijk
maar ideaal is het natuurlijk niet. Het probleem van al je meubels op je vloer hebben staan is dat er totaal geen beweging meer in te krijgen is als je nog ergens een kiertje of naadje wil dicht tikken. Ook het leggen van je plintjes gaat wat lastiger worden met alles erop en erin, maar onmogelijk is het natuurlijk niet.
Als je echt geen andere optie ziet, dan maar niet haaks zou ik zeggen, maar het heeft niet de voorkeur
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:14:53 #17
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_74117144
Of die ondervloer haaks ligt maakt niets uit. Onder mijn lamelparket (dun laagje echt hout op multiplex) ligt direct beton en dat gaat ook prima.

Overigens heb ik het lamelparket in de breedte liggen zodat de kamer breder lijkt. Meer werk maar het ziet er veel beter uit.

[ Bericht 5% gewijzigd door bankrupcy op 27-10-2009 17:26:45 ]
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:25:41 #18
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_74117464
Nevermind
pi_74117678
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:14 schreef bankrupcy het volgende:
Of die ondervloer haaks ligt maakt niets uit. Onder mijn lamelparket (dun laagje echt hout op multiplex) ligt direct beton en dat gaat ook prima.

Overigens heb ik het lamelparket in de breedte liggen zodat de kamer breder lijkt. Meer werk maar het ziet er veel beter uit.
De leg-richting van je laminaat of parket is afhankelijk van hoe 't eruit ziet zeg maar. Heb je laminaat of parket met een groef erin, dan is het in de lengte vaak mooier. Anders staat het haaks op het buitenlicht waardoor je schaduwen krijgt. Je kamer lijkt er wel smaller en langer door, maar in de breedte wordt je anders er helemaal stapel-gek van. Als je helemaal "vlak" parket of laminaat hebt is het vaak mooier om het in de breedte te leggen. Dit geeft je ruimte een wat breder gevoel.
Een andere optie is om diagonaal te leggen (uiteraard niet met een vloer waar een groef in zit). Erg mooi, maar geeft nogal wat afval en je hebt daardoor dus meer laminaat of parket nodig, en heel arbeids-intensief om te leggen.
Overigens is direct op het beton je vloer plaatsen vaak niet de beste optie. Op zn minst een dun ondervloertje eronder, al is het alleen al voor isolatie-doeleinde.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 09:46:15 #20
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_74139990
Met vloerverwarming onder je lamelparket wil je geen isolatie hebben.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 09:56:25 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_74140229
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:01 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ook het leggen van je plintjes gaat wat lastiger worden met alles erop en erin, maar onmogelijk is het natuurlijk niet.
Ach, ik heb mijn plinten pas na 3,5 jaar geplakt, alles kan

Tip van mijn kant: doe de plinten meteen erna, anders kom je er nooit meer aan toe
Don't let my username fool you...
pi_74142388
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 09:46 schreef bankrupcy het volgende:
Met vloerverwarming onder je lamelparket wil je geen isolatie hebben.
Ah, ok maar daar zijn ook weer speciale vloertjes voor hoor; die houden de warmte dus juist niet tegen maar geven wel een wat groter comfort mbt geluid. Heb ze trouwens nog nooit zo bij de bouwmarkt gezien hoor; ooit wel eens ergens zien gebruiken, maar het fijne weet ik er ook niet van.
pi_74152238
Paar weken ook een laminaat vloertje gelegd. Bij laminaat valt het mee wat je aan ruimte moet overhouden om het uitzetten van de vloer op te vangen. Iets minder als 1cm is voldoende. Heb bij een houten eiken vloer ook 1cm gehouden, maar dat is dan krap, omdat die toch meer uitzetten en krimpen.

Die splinters krijg je meestal wel met de goedkopere vloeren. Voorzichtig aankloppen is hier het advies.

Meten is weten! Meet van tevoren goed hoe je uit gaat komen zodat je niet op het einde een strookje van 3cm moet leggen, want dat is lelijk.

Bedenk ook goed waar het het beste is om te beginnen. Bij ons op de bovenverdieping was het het handigste om op de overloop te beginnen, maar dat ligt een beetje aan de indeling van de ruimte.
pi_74158335
Bedankt voor jullie tips!

Ik lees dat het niet de voorkeur heeft om de ondervloer met de laminaatrichting mee te leggen, maar wat is nou eigenlijk de reden dat die ondervloer haaks moet?
Dan kan ik bepalen in hoeverre het bij mij schade oplevert als het me dus, door die spullen, niet lukt
VMBO- en HAVO-scholieren in laatste of voorlaatste jaar gezocht! paar minuutjes invullen, kans op VVV-bon van 30 euro. www.thesistools.com/studiekeuzemotieven.
pi_74164058
De reden dat die ondervloer haaks is dat je dan geen "naad op naad" kan krijgen (dus de naad van 2 rijen laminaat precies op de naad van twee rijen ondervloer.
9 van de 10 keer als ik laminaat moet leggen bij klanten staat er wel een kast of bank in de kamer die er echt niet uitgaat. Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat je beide naden boven elkaar krijgt, en ik leg altijd de ondervloer en laminaat in dezelfde richting. (en dat zijn al een hoop vloeren geweest)

Het openen van het pak maakt helemaal niet uit, het gaat juist sneller als alle planken van elkaar af liggen, want dan nemen ze sneller de temperatuur/luchtvochtigheid van de ruimte aan.
Je had zelfs de vloer gelijk al kunnen leggen omdat de temperatuur en luchtvochtigheid in de ikea en jou huisje
niet veel zal schelen. Dit is meer voor de wintertijd als het laminaat in een koude vrachtwagen en opslag heeft gelegen.

En wat ik helemaal een raar verhaal vind is dat je na het leggen van vinyl er 48 uur niet meer op mag.
vinyl leg je over het algemeen los dus kan het gelijk belopen worden na het leggen, zelfs mocht het verlijmt worden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')