abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74048349
In America heb je the 5th amendment; the right to remain silent. In het kort komt het er op neer dat je niet verplicht bent om met de politie te spreken of hun vragen te beantwoorden. Hier een mooi filmpje met uitleg waarom je je mond dicht zou moeten houden:

"Don't Talk to the Police" by Professor James Duane

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zoveel Amerikaanse films en series (Law & order, CSI, etc) heb gezien, dat ik waarschijnlijk meer weet van Amerikaanse wetgeving, dan van de Nederlandse. Hoe dit in Nederland allemaal zit weet ik dus niet.

Weet iemand hoe dit allemaal werkt in Nederland? Mag je hier ook gewoon zwijgen als je met de politie spreekt of kan een eventueel zwijgen negatief uitvallen? Heb je altijd recht op een advocaat? En zo ja, wordt deze toegewezen of moet je dat zelf zien te regelen?
pi_74048375
Voor de duidelijkheid; ik zit niet in juridische moeilijkheden, maar ik vind het allemaal wel erg interessant
  zondag 25 oktober 2009 @ 17:44:48 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74048747
Dit is inderdaad een prachtige lezing, wat kan die man heerlijk snel praten Zeker een aanrader, ook voor in Nederland...

Je mag in Nederland inderdaad ook zwijgen, en dit zou ik dan ook iedereen aanraden. Praten, biechten of excuses aanbieden kan altijd nog: op de zitting!

Zwijgen kan je natuurlijk wel tijdelijk benadelen: je zou bijvoorbeeld langer in voorarrest kunnen zitten terwijl men op andere wijze bewijs probeert te vinden. Maar dat is een kleinigheid ten opzichte van de maatregelen die je in een strafproces aan je broek kunt krijgen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 25 oktober 2009 @ 17:49:36 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74048878
quote:
[...] Teneinde te voorkomen dat de verdachte onnodig domme dingen doet of verklaart, zoals het meewerken aan confrontaties of het afleggen van bepaalde verklaringen, wordt in dergelijk stadium van de zaak het advies gegeven gebruik te maken van het zwijgrecht.

Aan het gebruik maken van het zwijgrecht kleven evenwel ook nadelen. De voorlopige hechtenis kan langer duren, een bevel beperkingen door de rechter-commissaris (inhoudende een vrijwel algehele isolatie) wordt vaak ermee in de hand gewerkt en tenslotte kan bij voortduren van een zwijgrecht de bewijspositie nadelig worden beïnvloed.
Bron: http://www.spongadvocaten(...)cessuele_keuzes.html
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 25 oktober 2009 @ 17:54:51 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74048992
Laatst was er iemand op Fok die een heel epistel plaatste, bronvermelding nochtans onbekend:

Verdachte verklaring afleggen op het bureau
pi_74052958
quote:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zoveel Amerikaanse films en series (Law & order, CSI, etc) heb gezien, dat ik waarschijnlijk meer weet van Amerikaanse wetgeving, dan van de Nederlandse.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_74053266
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:56 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik wil net zeggen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74053330
Anyway: uiteraard heb je het recht om te zwijgen. Je hoeft niet (als dat van toepassing is) mee te werken aan je eigen veroordeling.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 25 oktober 2009 @ 21:29:13 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74058061
In Nederland is dat "U bent niet tot antwoorden verplicht."
The love you take is equal to the love you make.
pi_74062676
Kan natuurlijk ook in je nadeel werken... Stel politie vraagt jou op straat waar je vandaan komt (bijv. omdat ze een inbreker zoeken die in de buurt rond moet lopen) en jij zegt heel stoer dat je je op je zwijgrecht beroept dan zou het allemaal wel eens wat langer kunnen duren dan dat je gewoon antwoord geeft

Denk dat alleen mensen die ook echt iets uitgespookt hebben zich op hun zwijgrecht beroepen.....
pi_74063478
Mja, als je volkomen onachuldig bent is het misschien handig om wel te praten, anders duurt het alleen maar langer. Tenzij je medewerking - zoals Spong zegt - je in een hoop problemen kan brengen, zoals bij een confrontatie.

Overigens heb je niet altijd recht op een advocaat, volgens mij. Tijdens de eerste verhoren hoeft de politie - meen ik - niet altijd een advocaat toe te laten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')