Phoe, de ANVR wil niet reageren geloof ik (dat is dan ook geen 'consumenten-organisatie', maar een 'branche-organisatie'), maar ik heb een vraagje over de door hen gehanteerde definitie van 'vertrekdatum'...
Wie weet kan een van de Fokkers mij helpen

.
De situatie: op 9 juni vertrokken op wereldreis, drie treinkaartjes gekocht via treinreiswinkel.nl, voor treinreizen in juli en augustus. De laatste twee treinreizen hebben we helaas moeten annuleren (probleempjes met Chinees visum

), dus wij mailen netjes de treinreiswinkel, die netjes terugmaild: annulering volgens de ANVR-reisvoorwaarden:
quote:
Standaard-annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
- bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
- bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.
Nu is het standpunt van de Treinreiswinkel dat onze vertrekdag op 9 juni was, de dag dat wij uit Nederland vertrokken, maar feitelijk nog niets met de treinreizen te maken hadden...
Onze annulering was bijna een week voor de betreffende treinreizen, dus ik zou zeggen dat we 25% of 10% terug zouden moeten krijgen, volgens de Treinreiswinkel krijgen we dus helemaal niets terug, omdat we al op 9 juni vertrokken uit NL...
Iemand hier ervaring mee / tips over?
Alvast vele malen dank!
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal