abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74037005
Hoi, best spannend, ik wil deze week 4 maanden vrij vragen. Duurt nog even, het idee is om van 1 april tot 1 augustus 2011 vrij te zijn en effectief 3 mnd op reis te gaan.

Nu ben ik een beetje aan t nadenken hoe dit financieel t handigste te regelen, zodat ik ook met een goed verhaal straks bij mijn manager zit.
Ik hou over 2010 ws een paar Vak dagen over.
In onze organisatie kennen ze spaarverlof, als je toestemming krijgt mag je je overuren die je maakt daarin weg zetten en is het zeker dat je die bv tijdens zo'n periode op kunt nemen. Ik denk dat dit een dag of 6-10 kan opleveren..

Over 2011 bouw ik niet over het hele jaar vakantierechten op als ik er 4 mnd tussenuit ga. Wij hebben er conform cao 23 vak dagen op jaarbasis op basis van 36 uur.
Ik doe niet mee aan levensloop, omdat ik spaarloon heb.
Ik heb wel voldoende spaargeld om die 4 maanden te overbruggen, zodat alle vaste lasten etc gewoon doorgaan.

Dan mijn pensioen opbouw, als ik bv 3 mnd onbetaaldverlof neem, bouw ik geen pensioen op. Hoe erg is dit uiteindelijk als ik dit niet voor eigen rekening neem?
Zou deeltijdonbetaaldverlof hiervoor een oplossing zijn? dus bv 26 uur per week onteaald verlof, 10 uur compenseren met vakantiedagen/overuren. gaat dan je pensioenopbouw wel door?

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden (behlave dat mijn ziektekostenverzekering van mijn brutoloon ingehouden wordt)?
pi_74037360
Ik heb dit jaar ook op ongeveer deze manier vier maanden vrij gekregen en ben gaan reizen. Ik had dit een jaar van tevoren aangevraagd bij mijn baas, Ik heb vijf weken vakantiedagen opgenomen en drie maanden onbetaald. Ik heb zelf het werknemers en wergeversdeel betaald voor mijn pensioenpremie en mijn ziektekosten. Dit was al met al behoorlijk wat (zo'n 300 euro per maand netto) maar dit wist ik vantevoren.

Vwb het vragen van het verlof. Ik heb dit schriftelijk moeten doen en heb dit uiteraard moeten motiveren. Dit heb ik met name in de trant gedaan van:

-goed voor mijn zelfstandigheid
-goed voor mijn communicatieve vaardigheden en talen
-goed voor mijn algemene ontwikkeling
-goed voor mijn kennis over andere culturen
-goed moment in mijn leven want geen gezin enzo...

Zorg dat je zoveel mogelijk overuren/vakantiedagen opneemt en dan de rest onbetaald verlof. Maar denk er wel aan dat je misschien ook nog wat dagen overhoud voor de rest van het jaar (lang weekend weg of voor wintersport bijvoorbeeld).

Zit je toevallig bij Defensie?
pi_74037473
oke, idd bijna zelfde situatie (waar ben je geweest...btje nieuwsgierig )

Zit niet bij defensie hoor, gewoon zorgwereldje...
  Vis een optie? zondag 25 oktober 2009 @ 10:54:55 #4
70532 loveli
N
pi_74037651
Bij mijn werkgever mag je 1 keer in je loopbaan lang onbetaald verlof opnemen (langer dan 6 weken). In dat geval kan het lonen als je niet de volle 4 maanden onbetaald verlof neemt, maar een paar weken onbetaald verlof en dan weer een week vakantie, als dat te regelen is met je werkgever.
crap in = crap out
pi_74051108
wat is je loopbaan? Hoe lang moet je dan in dienst zijn voordat je dat recht hebt?
en iemand die 20 jr in dienst is, mag maar 1 x?

bij mijn weten zit er bij ons geen maximum aan...
pi_74051603
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:23 schreef Babbelzz het volgende:
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden (behlave dat mijn ziektekostenverzekering van mijn brutoloon ingehouden wordt)?
Scheve gezichten van je collega´s.
Onbetaald verlof mag dan een zaak zijn tussen wergever en werknemer maar ondertussen moeten je directe collega´s jouw afwezigheid opvangen. Mogelijk worden zij beperkt in het opnemen van vrije dagen dus wat draagvlak creeeren lijkt me niet verkeerd.
In dat verband vind ik jouw planning ook riskant, een megalange vakantie die ook nog eens de normale vakantieperiode overlapt.
-
  Vis een optie? zondag 25 oktober 2009 @ 19:31:35 #7
70532 loveli
N
pi_74052008
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:07 schreef Babbelzz het volgende:
wat is je loopbaan? Hoe lang moet je dan in dienst zijn voordat je dat recht hebt?
en iemand die 20 jr in dienst is, mag maar 1 x?

bij mijn weten zit er bij ons geen maximum aan...
Staat bij ons allemaal in het personeelshandboek. Ik kwam er pas achter toen een collega op stage wilde en geen onbetaald verlof kon krijgen omdat hij eerder een lange vakantie had genomen.
crap in = crap out
pi_74061829
Als het niet mag kun je altijd nog ontslag nemen en vervolgens weer gaan solliciteren als je terug bent.
pi_74062076
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:21 schreef quo_ het volgende:

[..]

Onbetaald verlof mag dan een zaak zijn tussen wergever en werknemer maar ondertussen moeten je directe collega´s jouw afwezigheid opvangen. Mogelijk worden zij beperkt in het opnemen van vrije dagen dus wat draagvlak creeeren lijkt me niet verkeerd.
In dat verband vind ik jouw planning ook riskant, een megalange vakantie die ook nog eens de normale vakantieperiode overlapt.
Als hun gezicht scheef hangt, gaan ze maar langs de chiropractor om het weer recht te laten zetten.
Even serieus: als ik in overleg met mijn leidinggevende(n) vrij regel, hebben mijn collega's daar niets over te zeggen. Evenmin als ik me niet zou bemoeien met hun vakanties en lullige "mijn kind is ziek dus ik kan niet werken" dagen.

OT: Bij mijn werkgever moet je elke vakantie van meer dan 4 weken van te voren aanmelden bij je leidinggevende, maar er is geen maximum aan verbonden. Wegens het vele overwerk (tijd voor tijd) hebben veel mensen een stuwmeer aan dagen opgebouwd, en nemen ze 3-6 maanden vrij. Ik ken zelfs 2 gevallen die een jaar hebben vrijgenomen, deels onbetaald. Is nooit een probleem geweest.
pi_74067512
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 19:21 schreef quo_ het volgende:

[..]

EHHH...Op mijn werk zijn mijn collega's om de haverklap zwanger, ik heb die plannen toevallig niet en wil ook graag eens een periode van 4 weken vrij-af... Bovendien kan ik dit samen met mijn werkgever nog sturen, omdat het veel verder weg is...een zwangerschap; daar heb je maar mee te dealen als manager en collega's...?
pi_74067513
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:30 schreef HarryP het volgende:
Als het niet mag kun je altijd nog ontslag nemen en vervolgens weer gaan solliciteren als je terug bent.
mwah... heb ik ff aangedacht, in between jobs zoiets doen...maar dan heb je dus helemaal ge/eikel met pensioen enzo, en eigenlijk wil ik er dan nog werken... en is met mijn )leidinggevende en bijzonder leuke job' niet echt een optie om die zomar op te zeggen
pi_74067514
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:37 schreef Tja... het volgende:

[..]

OT: Bij mijn werkgever moet je elke vakantie van meer dan 4 weken van te voren aanmelden bij je leidinggevende, maar er is geen maximum aan verbonden. Wegens het vele overwerk (tijd voor tijd) hebben veel mensen een stuwmeer aan dagen opgebouwd, en nemen ze 3-6 maanden vrij. Ik ken zelfs 2 gevallen die een jaar hebben vrijgenomen, deels onbetaald. Is nooit een probleem geweest.
zo das relaxed zeg....
ik hoop t vandaag te kunnen gaan bespreken, hangt beetje van agenda werkoverleg af... ze is vandaag wel terug van vakantie dus misschien uitstekend humeur!
pi_74067856
Die vier maanden aan gemiste pensioenopbouw merk je niet echt, trouwens. Dat zou in theorie ongeveer 0,4% op de einddatum schelen. Mocht je je daarover zorgen maken, dan stort je wat bij.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Vis een optie? maandag 26 oktober 2009 @ 11:29:17 #14
70532 loveli
N
pi_74072217
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:30 schreef HarryP het volgende:
...waarschijnlijk voor een lager uurloon en een jaarcontract, zo werkt het in mijn bedrijf.
crap in = crap out
pi_74073848
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 10:46 schreef Babbelzz het volgende:
oke, idd bijna zelfde situatie (waar ben je geweest...btje nieuwsgierig )

Zit niet bij defensie hoor, gewoon zorgwereldje...
Nieuw-Zeeland, Australie, Indonesie .
pi_74084279
Nou ik heb t gevraagd, ik was best zenuwachtig...

Maar het gezicht van mijn manager sprak boekdelen...hahaha ehhh zei ze; nou dat is nogal wat, en gezien je functie kan dat natuurlijk niet echt (ik ben ook leidinggevende), tsja en wanneer dan? Ik ergens in 2011 en voegde er aan toe; dat impliceert in ieder geval dat ik hier tegen die tijd nog graag wil werken (ze is soms btje bang dat ik wat anders ga doen)

ja ja, dat was dan wel weer zo, maar hoe moest dat dan; dus ik gaf aan dat ze in mijn geval geen zwangersschapsverlof hoeft te verwachten en dat die 4 mnd bij collega leidinggevenden ook opgevangen kunnen worden. jajaja dat was ook wel weer zo. Ik gaf ook nog aan dat je een zwangerschap ook niet zó ver van te voren ziet aankomen als deze aanvraag.

Gehad over planbaarheid van projecten en werkzaamheden; en we conludeerden samen dat dit ook te doen was; Nou zegt ze; ik zou t maar eens verder gaan uitzoeken als ik jou was!

Ik check check check; dus dit is geen nee? Nee het was geen Nee! JIPPIE!!!!!

Nu wil ik dus gaan uitzoeken wat het voordeeligste is. we kennen dat spaarverlof, daar wil ik qua overuren sowieso van gebruik maken. een collega tipte me dat ik ipv 3 mnd onbetaald verlof, ook 4 mnd minder uren kan gaan werken en de rest compenseer met vakantiedagen...

Ik wil eens gaan uitrekenen wat het voordeeligste is, en ook het handigste.
Moet sowieso maar eens even bellen met PGGM, om idd te horen of het geen probleem is, anders kan ik ipv extra storeten toch ook gewoon doorbetalen?
pi_74084809
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 17:45 schreef Babbelzz het volgende:te is, en ook het handigste.
Moet sowieso maar eens even bellen met PGGM, om idd te horen of het geen probleem is, anders kan ik ipv extra storeten toch ook gewoon doorbetalen?
Er is in die periode geen inkomen, dus vanuit je werkgever dus ook geen pensioenafdracht. 'Doorbetalen' kan dus niet (maar sowieso: waar maak je je druk om....), maar extra storten dus wel (en dat maakt feitelijk niet eens zoveel uit, behalve dat je zelf voor het werkgeversdeel zorg moet dragen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74085131
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 17:45 schreef Babbelzz het volgende:
(...) dus ik gaf aan dat ze in mijn geval geen zwangersschapsverlof hoeft te verwachten en dat die 4 mnd bij collega leidinggevenden ook opgevangen kunnen worden. jajaja dat was ook wel weer zo. Ik gaf ook nog aan dat je een zwangerschap ook niet zó ver van te voren ziet aankomen als deze aanvraag.
Goedzo! Een argument dat bijna niet onderuit te slaan is. En nu oppassen dat je niet per ongeluk zwanger wordt
pi_74100456
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 18:11 schreef Tja... het volgende:

[..]

Goedzo! Een argument dat bijna niet onderuit te slaan is. En nu oppassen dat je niet per ongeluk zwanger wordt
haha nee, is absoluut de bedoeling niet!
pi_75831928
Tvp-tje...zit over het zelfde na te denken...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_75833411
Als ze daar te gemakkelijk over hadden gedacht dan zou dat betekenen dat ze je eigenlijk niet nodig hebben. Maar goed ze willen je graag houden en je tevreden houden dus willen ze eraan meewerken.
pi_75837132
Kun je niet vakantiedagen kopen? Ben zelf van plan om in 2012 een aantal maanden rond te reizen en koop daar ieder jaar de maximale hoeveelheid vakantiedagen voor. Op die manier wordt je gewoon doorbetaald en is je pensioenopbouw ook geregeld.
pi_75840269
Wat zijn dingen om rekening mee te houden bij bijv. een half jaar onbetaald verlof?
- pensioenpremie werkgeversdeel doorbetalen?
- huis verhuren (kan dat zo maar? hoe zit het dan belastingtechnisch qua hypotheekaftrek?)

Het is voor mij niet mogelijk om vakantiedagen te sparen of te kopen, want ik werk in het onderwijs, dus ben nu bezig wat het kost.

Hoor graag de ervaringen van mensen en wat er allemaal bij komt kijken....
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_75845026
Interessant topic om te volgen; wij zijn dit ook nog eens van plan. Ik werk ook in de zorg en heb het in het verleden al eens aangekaart (de grote wens een lange reis te maken). Toen zei de manager dat het kon als er vervanging was. Nou ik heb ook,al menig zwangerschap van collega's meegemaakt precies hoogzomer terwijl ik juist in de dooie maanden weg zou willen. En inderdaad dit plan je lang van te voren, dus ze kunnen ook prima evt een tijdelijke kracht aannemen.....
pi_75845510
quote:
Op zondag 20 december 2009 17:54 schreef Katinkat het volgende:
Interessant topic om te volgen; wij zijn dit ook nog eens van plan. Ik werk ook in de zorg en heb het in het verleden al eens aangekaart (de grote wens een lange reis te maken). Toen zei de manager dat het kon als er vervanging was. Nou ik heb ook,al menig zwangerschap van collega's meegemaakt precies hoogzomer terwijl ik juist in de dooie maanden weg zou willen. En inderdaad dit plan je lang van te voren, dus ze kunnen ook prima evt een tijdelijke kracht aannemen.....
Het verschil is dat ze een zwangerschap niet kunnen tegenhouden. De wet voorziet dat ze een paar maanden zonder de werknemer moeten zitten. Ik denk dat maar weinigen werkgevers dat zouden accepteren als het vooraf gevraagd moest worden. Daarom is je manager wat minder dol om jou vrijaf te geven want een zwangerschap kan nog steeds voor komen en daar kan dan geen "nee" verkocht worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')