abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74012858
Ik heb WO Economie afgerond, ben aan het solliciteren, maar ik word maar niet uitgenodigd op gesprek of het is na het eerste gesprek al meteen Adios. Ik wil heel graag werken dus dan lijkt het me voor de hand liggend voor plan B te kiezen: Werving & selectie bureau vs uitzendbureau?
Welke is geschikter voor mijn situatie en wat is het verschil, zowel voordelen als nadelen?
pi_74012979
Uitzendburo zul je sneller iets hebben, W&S wat meer kans op iets op nivo. Als starter is dit een extra kut tijd, dus ik zou voor en - en en Monsterboard e.d gaan, knallen met hagel. Geduld is een schone zaak
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_74013074
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:26 schreef Sjonnjoop het volgende:
Uitzendburo zul je sneller iets hebben, W&S wat meer kans op iets op nivo. Als starter is dit een extra kut tijd, dus ik zou voor en - en en Monsterboard e.d gaan, knallen met hagel. Geduld is een schone zaak

solliciteren naar functies op HBO niveau. done or not done in mijn situatie?
pi_74013133
Geven ze ook aan waarom het na het eerste gesprek adios is?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_74013147
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:26 schreef Sjonnjoop het volgende:
knallen met hagel.

Inderdaad, schakel 'n W&S in, schrijf je in bij 'n uitzendbureau en pak daar zoveel mogelijk klusjes op (hoeft niet per se relevant te zijn, als je maar aan het werk bent zodat je dat in je CV kunt zetten). Als er in de richting die jij zoekt detacheringsbureau's actief zijn, ga daar ook solliciteren.
pi_74013180
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:31 schreef jeroen25 het volgende:
Geven ze ook aan waarom het na het eerste gesprek adios is?
Dont call us, we call you..
pi_74013201
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:29 schreef mezzy het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom niet, alleen is de kans op afwijzing daar misschien nog iets groter omdat bedrijven bang kunnen zijn dat je je snel gaat vervelen omdat je onder je niveau werkt. Maar nog steeds: niet geschoten is altijd mis. Als je wel uitgenodigd wordt, zorg dan dat je in ieder geval 'n goed antwoord klaar hebt op de vraag waarom je onder je niveau solliciteert
pi_74013211
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:31 schreef anboni het volgende:

[..]

Inderdaad, schakel 'n W&S in, schrijf je in bij 'n uitzendbureau en pak daar zoveel mogelijk klusjes op (hoeft niet per se relevant te zijn, als je maar aan het werk bent zodat je dat in je CV kunt zetten). Als er in de richting die jij zoekt detacheringsbureau's actief zijn, ga daar ook solliciteren.
ik wil wel een vaste baan, of tijdelijke baan met uitzicht op een vaste baan..
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:34:33 #9
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_74013230
Je hebt een universitaire economische opleiding achter de rug en je vraagt lutsers op Fok! wat de voor en nadelen zijn van werving/selectie bureaus en uitzendbureau's?
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_74013245
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:33 schreef mezzy het volgende:

[..]

Maarja, je kunt natuurlijk best brutaal zijn en alsnog zelf bellen om te vragen waarom jij het niet bent geworden. (je bent het toch al niet geworden, niets te verliezen dus bij die club )
pi_74013252
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:33 schreef anboni het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom niet, alleen is de kans op afwijzing daar misschien nog iets groter omdat bedrijven bang kunnen zijn dat je je snel gaat vervelen omdat je onder je niveau werkt. Maar nog steeds: niet geschoten is altijd mis. Als je wel uitgenodigd wordt, zorg dan dat je in ieder geval 'n goed antwoord klaar hebt op de vraag waarom je onder je niveau solliciteert
als ik mijn interesse en motivering voor de functie laat blijken, moet dan geen probleem zijn..
pi_74013263
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:34 schreef mezzy het volgende:

[..]

ik wil wel een vaste baan, of tijdelijke baan met uitzicht op een vaste baan..
Beggars can't be choosers...
pi_74013293
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:34 schreef _Michiel_ het volgende:
Je hebt een universitaire economische opleiding achter de rug en je vraagt lutsers op Fok! wat de voor en nadelen zijn van werving/selectie bureaus en uitzendbureau's?
uhmmm ik heb nooit eerder gewerkt via een werving/selectie of uitzendbureau.. en dat soort termen heb ik niet op de Universiteit geleerd.. is dat nou zo gek?
pi_74013298
quote:
Mwoah, zijn maar weinig opleidingen die je echt voorbereiden op de harde werkelijkheid volgens mij, niks mis met advies vragen aan mensen met wat ervaring.
pi_74014076
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:29 schreef mezzy het volgende:

[..]

Je te goed voelen voor HBO terwijl je geen baan hebt. Dat is een epic fail..
Het feit dat je een papiertje hebt zegt helemaal NIKS NADA NOPPES. Dus zoek een baan en ga je bewijzen dat je goed bent
pi_74014124
Lijkt me zeker handig om bij een WS (werving & selectie) bureau ingeschreven te staan. Het is gewoon veel beter als jij of je bemiddelaar alvast per telefoon gesproken heeft. Werkt stukken beter dan een motivatiebrief.

Werving & selectie kun je zien als daten maar dan voor je werk. Zij gaan jou proberen te koppelen aan de juiste vacature. Vervolgens kom je in een database waar ze je CV kunnen opvragen en blijf je daar in staan totdat je zelf aangeeft dat je op non-actief gezet wil worden of via het betreffende bureau een baan vindt.

Na een intake-gesprek gaan zij jou voorstellen aan potentiële werkgevers, dmv telefoongesprekken en door je CV op te sturen. Dan kan de werkgever beslissen of hij/zij je uit wil nodigen. Zo nee; op naar de volgende. Zo ja; mag je op gesprek.

Nu komt er een duidelijk voordeel. Als je wordt afgewezen komt het WS bureau vaak met een reden waar je echt wat mee kan. Al gaat soms wel het smoezenboek open; te weinig ervaring of overkwalificatie zijn veel gebruikte redenen om af te wijzen.

Als je wel gekozen wordt; ga je een contract aan. Dat kan op uitzendbasis; dan betaalt de werkgever het uitzendbureau en het uitzendbureau betaalt jouw salaris. Je wordt alleen uitbetaald als je daadwerkelijk aan het werk bent. Het kan ook op detacheerbasis. In dat geval ben je in dienst van het uitzendbureau. Je werkgever betaalt het uitzendbureau, het uitzendbureau betaalt jouw salaris en je wordt doorbetaald als je niet aan het werk bent. Daarnaast kan je ook nog direct in dienst bij de werkgever, dan betaalt jouw werkgever direct een "afkoopsom".

Dit is grofweg hoe het werkt, je moet WS en uitzenden dus niet los van elkaar zien. Het is een geïntegreerd geheel.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:23:08 #17
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_74014382
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:36 schreef mezzy het volgende:

[..]

uhmmm ik heb nooit eerder gewerkt via een werving/selectie of uitzendbureau.. en dat soort termen heb ik niet op de Universiteit geleerd.. is dat nou zo gek?
Je kan beter werk vinden wat onder je niveau is en dan verder solliciteren.
Wat wel gevaarlijk is is dat je blijft hangen in dat baantje onder je niveau doordat de werkdruk groot is en je te weinig aan solliciteren toe komt.

Schat dus voor jezelf in of je denkt met een drukke baan nog steeds even veel energie te kunnen steken in solliciteren.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_74014401
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:35 schreef anboni het volgende:

[..]

Maarja, je kunt natuurlijk best brutaal zijn en alsnog zelf bellen om te vragen waarom jij het niet bent geworden. (je bent het toch al niet geworden, niets te verliezen dus bij die club )
Dit is een heel aardige en zeker niet ongewoon, denk ik.
Dan weet je in ieder geval waar het misgaat.
pi_74014435
quote:
Iedereen heeft hier 3 Wo studies gedaan hoor
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_74016535
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:33 schreef mezzy het volgende:

[..]

Dus? Dan ga je toch juist vragen wat de reden van afwijzing is?

Trouwens er zijn bedrijven die je een coach kunnen toewijzen. Zo'n coach helpt je op weg bij je eerste baan. Helpt je inzicht in je eigen presentatie te krijgen waardoor je meer kans maakt op een baan. Hoeveel dat kost weet ik niet, maar misschien overwegen waard als je echt niet ziet wat jezelf fout doet.
pi_74018584
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:36 schreef mezzy het volgende:

[..]

en dat soort termen heb ik niet op de Universiteit geleerd.. is dat nou zo gek?
En dat is nu net de reden waarom je nog niet bent aangenomen. Een werknemer zoek meer dan alleen een diploma en de kennis die nodig is om dat papiertje te halen. Een beetje algemene ontwikkeling is ook niet verkeerd.

Daarnaast zijn de wervings & selectie bureau's prima om mee te beginnen. Vaak wordt je daar nog uitgenodigd op gesprek, lopen ze je CV met je door en geven aan waar die verbeterd kan worden en geven verder nog tips voor tijdens sollicitatiegesprekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')