abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:31:20 #1
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_74010447
Als je in juli 2009 18 jr bent geworden.
Per kwartaal ongv. 1150 euro met kranten wijken verdiend en gisteren voor de eerste keer 241 euro stufie hebt ontvangen :

Moet je dan belasting betalen over deze inkomsten ? Vorig kwartaal dus 1150 en dit kwartaal dat zelfde bedrag maar dan = 3 x 241=723 euro+1150 totaal 1873 euro.

Ik ging er van uit dat een student bij een dergelijk laag inkomen dat niet hoeft maar is dat ook werkelijk zo.
Heb geprobeerd te googlen maar kan zo snel geen duidelijk antwoord vinden

Dit is het beste dat ik tot nu toe op heb gevist en daar vind ik niks over bijtellen van stufie terug : welk inkomen is belast
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_74010466
Betaal je al voor je het ontvangt. Als je onder een bepaalde grens blijft, kun je het terugvragen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_74010493
Stufi telt niet mee voor de loonheffing/inkomstenbelasting

Wel opletten dat je niet over de bijverdiengrens heen komt (~11.000 uit mijn hoofd), want dan moet je je stufi stopzetten.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_74010534
En inderdaad, als er loonheffing op je loon wordt ingehouden terwijl je onder de 6.000 euro per jaar verdient (exclusief je stufi dus), dan kun je alle ingehouden loonheffing aan het eind van het jaar terugvragen.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:41:41 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_74010670
De werkgever doet niet aan belasting inhouden, dat is vrij normaal bij kranten en folderverspreiding. Dus de belastingen -indien verschuldigd-moeten achteraf betaald worden.
Tot je 18e betaal je geen inkosten belasting over een dergelijk bedrag. Moet dat na je 18 wél ?

In dat geval wordt er alvast geld voor die 2 kwartalen apart gezet en kan de belastingdienst meteen probleemloos z'n geld krijgen als de rekening in de bus valt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_74010923
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 11:41 schreef deedeetee het volgende:
De werkgever doet niet aan belasting inhouden, dat is vrij normaal bij kranten en folderverspreiding. Dus de belastingen -indien verschuldigd-moeten achteraf betaald worden.
Tot je 18e betaal je geen inkosten belasting over een dergelijk bedrag. Moet dat na je 18 wél ?

In dat geval wordt er alvast geld voor die 2 kwartalen apart gezet en kan de belastingdienst meteen probleemloos z'n geld krijgen als de rekening in de bus valt.
Je leeftijd is niet relevant voor het betalen van belasting, trouwens. 14 of 22 maakt niets uit, de tarieven blijven hetzelfde.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:06:43 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_74011205
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 11:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je leeftijd is niet relevant voor het betalen van belasting, trouwens. 14 of 22 maakt niets uit, de tarieven blijven hetzelfde.
Aangezien er tot nu geen belasting betaald hoefde te worden kan hij er dus van uitgaan dat dit niet veranderd ? Dat is een hele opluchting, zijn schoolgeld wordt deze maand betaald en we zouden beginnen te sparen voor dat van komend schooljaar. Stufie zal dan ook flink minder zijn naar verwachting -zijn vader is nogal in loon gestegen - dus het wordt een gezamelijke onderneming.

Bedankt voor jullie reacties.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:12:32 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74011341
Gewoon voor 1 april het aangifteprogramma invullen, dan zie je vanzelf waar je op uitkomt.
censuur :O
pi_74012217
Over studiefinanciering betaal je geen belasting. Jouw inkomen voor de Belastingdienst is dus alleen je krantenwijk. De grens voor het betalen van belasting ligt ongeveer rond 6000 euro bruto per jaar (weet dat niet exact). Als je daarboven zit ga je dus belasting betalen. Je zei dat je werkgever geen loonheffing (= belasting) inhoudt. Als je boven die 6000 komt moet je wel belasting betalen en zul dan wel een naheffing van belastingdienst krijgen. Maar dat zal je wel niet gaan halen met 1200 bruto per kwartaal
Mocht je werkgever toch wel automatisch belasting afdragen(zoals de meesten doen), maar jij blijft onder die 6000 euro grens, dan krijg je alle betaalde belasting terug. Daarvoor moet je uiteraard wel belastingaangifte doen. Mocht je wel boven die 6000 uitkomen en dus belasting moeten betalen, dan kun je je collegegeld (HBO/WO) van je inkomen aftrekken waardoor je dus ook minder belasting gaat betalen.

PS: ik weet niet de exacte grens voor het betalen van belasting, ik dacht dat die altijd rond de 6000 lag maar kan ook wel 7000 zijn inmiddels.
pi_74012389
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:53 schreef pannekoek_123 het volgende:
... dan kun je je collegegeld (HBO/WO) van je inkomen aftrekken waardoor je dus ook minder belasting gaat betalen.

Da's niet helemaal waar. Je moet eerst de ontvangen stufi in mindering brengen op die aftrekpost, en dan ook nog eens de drempel van 500 euro er vanaf halen.

Daarnaast is het niet het collegegeld wat je aftrekt, maar een forfaitair bedrag van ca. 180 euro per maand.

De meeste studenten hebben dus geen aftrekpost voor studiekosten, omdat ze stufi ontvangen.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_74013925
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:53 schreef pannekoek_123 het volgende:
Mocht je werkgever toch wel automatisch belasting afdragen(zoals de meesten doen), maar jij blijft onder die 6000 euro grens, dan krijg je alle betaalde belasting terug.
Dan doen werkgevers van krantenwijken dus niet.
pi_74017516
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:01 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Da's niet helemaal waar. Je moet eerst de ontvangen stufi in mindering brengen op die aftrekpost, en dan ook nog eens de drempel van 500 euro er vanaf halen.

Daarnaast is het niet het collegegeld wat je aftrekt, maar een forfaitair bedrag van ca. 180 euro per maand.

De meeste studenten hebben dus geen aftrekpost voor studiekosten, omdat ze stufi ontvangen.

Je hebt helemaal gelijk, het is voor mij al een tijdje geleden Maar het is inderdaad een door de IBG vastgesteld maandbedrag dat je als aftrekpost moet gebruiken.. En je moet inderdaad ook eerst je ontvangen studiefinanciering in mindering brengen hierop. En zo waren er nog wel wat randvoorwaarden geloof ik... Stond toen allemaal wel in een PDFje van de IBG.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')