quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef kroegtijger het volgende:[..]
Tsja, of dat nu aan windows ligt of aan de gebruiker laten we maar even in 't midden. Windows kent weer als voordeel dat je, als je weet waar je mee bezig bent, eigenlijk alles voor elkaar kunt fietsen wat je kan bedenken en dat nog op een redelijk eenvoudige wijze ook. Maar je moet de denkwijze van Microsoft kunnen volgen en hun structuur op je netvlies krijgen. Als je dat eenmaal door hebt is het eigenlijk doodeenvoudig. Mac zal ongetwijfeld hetzelfde verhaal zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om eraan te wennen. Same goes for Linux... (alhoewel ik me daar al weer wat makkelijker in thuis voel dan bij een Mac). Maar nog steeds is dan het software-onderdeel van de Mac dus gigantisch duur t.o.v. Microsoft; om nog maar te zwijgen van Linux. Want iedereen is het er kennelijk wel over eens dat het qua hardware (ivm "echte" fabrikanten als HP en Lenovo dus; geen medion-meuk) geen hol uit maakt. Daarnaast is het aanbod van Software voor OSx t.o.v. software voor Windows ook een stuk beperkter. Dus je kan dan stellen dat voor minder mogelijkheden je een enorme partij meer geld moet neertellen. Tsja, ik zou me dan knap genaaid voelen....

Zeker als je bedenkt dat een goed geconfigureerde windows-machine (en met name in het stukje goed geconfigureerde zit het verschil... Neem een windows out of the box, installeer office en zet daarna via een policy elke software-installatie-mogelijkheid uit) absoluut net zo stabiel draait als een OSx-machine.
Weet je dus waar het heikel punt zit, mensen zijn over het algemeen lui. De meeste mensen hebben geen zin om uit te zoeken wat de beste configuratie is, zelf hun PC te bouwen, bepaalde drivers te installeren, videokaart drivers up te daten, virusscanners/firewalls te installeren. Waarbij dan de hoofdrvaag is: Wat is dan een goede configuratie? Je moet sites doorlezen, reviews, compatibaliteits-issues van bepaalde hardware. Man, daar ben je uren zoet mee. (En nee, computerboeren zijn niet te vertrouwen)
Dan heb je nog die Windows machines die zogenaamd Out-of-the-Box komen. Om eerlijk te zijn word ik van een Windows-machine Out of de Box van zogenaamde A-merken niet vrolijk. Eerste wat je mag doen is al die pre-installed bloatware/sharewarecrap te verwijderen, programma's te installeren voordat ze echt eens met een PC kunnen werken. Ik bedoel van Norton Internet Security, Mcafee security niet vrolijk. Dus je moet andere nieuwe betere virusscanners/anti-spyware/firewall software downloaden en installeren. Om te gamen moet je vaak je videokaart-drivers al meteen updaten, vergeet niet de aparte chipset-drivers want anders krijg je op rare momenten blue-screens
Internet Explorer 8, tja wat moet je ervan zeggen. Veel sites niet compatibel en ik ben bang hoe het gaat aflopen als het aanbod van HTML 5 steeds groter wordt en IE en het nog niet in hun browser geïmplementeerd heeft. Laat ik het zo vertellen, dat collega IT'ers die voor bepaalde banken werken niet zo erg goed erover te spreken zijn inzake compatibiliteit van hun internetbankieren sites (als in Hacks speciaal voor die browser in moeten bouwen om het een beetje fatsoenlijk te laten werken

).
Videosoftware kun je ook nog apart aanschaffen (Windows Moviemaker, als je er ooit mee gewerkt hebt, weet je dat dat geen goede optie is).
Office Pakket ook nog apart aanschaffen, tenzij je OpenOffice gebruikt.
Gehannes met de laatste versie van MSN Messenger (je kan de topics in DIG er zo uit plukken).
En tenslotte al de fout-meldingen die je krijgt zijn compleet ABraCaDaBra

Over Windows 7 kan ik nog niet echt oordelen, ik heb enkel een Beta even aangeraakt. Ik merkte wel op dat er veel dingetjes overgenomen zijn van OS X qua gebruikersgemak. Ik heb niks tegen het jatten van die dinger, het is alleen maar positief dat de gebruikerservaring onder verschillende OS'en uniformer wordt, mits het een positieve toevoeging heeft.
Nou geldt dit voor alle OS'en dat je in een vast stramien/werkwijze gestopt wordt die je moet volgen, alleen heb ik het idee dat het bij OS X gewoon wat natuurgetrouwer overkomt en dat je er meer aan moet wennen dat dat je expliciet moet doen wat het systeem je verteld. Dingen zoals Multi-Touch op een Trackpad, vergroten toch aardig het gebruikersgemak. (bijv. 2-vingers scrollen, roteren om een plaatje te draaien).
[ Bericht 1% gewijzigd door Mr.Noodle op 23-10-2009 14:53:44 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...