Je zou natuurlijk ook de OP en de TT kunnen lezen...quote:Op donderdag 22 oktober 2009 17:56 schreef mrcool het volgende:
Ik geloof dat ze per 8 uur werk verplicht zijn je 40 minuten te geven, kan er compleet naast zitten hoor...
Nee!quote:Op donderdag 22 oktober 2009 17:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook de OP en de TT kunnen lezen...
Betekent dus dat je werkgever het in de gaten heeft dat als je doorwerkt in de pauze, je recht hebt op het normale uurloon dat je ontvangt. Misschien is een vraag naar je afdelingen P&O of ze werknemers doorbetalen als deze in de pauze doorwerken.quote:Ik heb pauze maar wordt vaak naar het werk geroepen. Kan dat?
Als je pauze hebt, heb je pauze. Zeker bij een pauze die je niet doorbetaald krijgt. Die pauze is je eigen tijd en daar mag je vrij over beschikken. Je kan dus niet verplicht worden in die pauze te werken of standby te zijn.Ook geen pieper of telefoon of kassa bijdraaien. Moet je het toch doen omdat er niemand is, dan moet dat betaald worden of gecompenseerd worden in extra vrij/pauze.
Dan bedoel je denk ik specifiek deze?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Als jij doorwerkt in je pauze, heeft je werkgever een probleem (zie art 11.2 v.d. Arbeidstijdenwet), dus neem ik aan dat deze bepalingen ook dwingend gelden voor de werknemer.
5:12, tweede lid:quote:Indien een werknemer een tot hem in de op grond van artikel 5:12, tweede lid, vastgestelde algemene maatregel van bestuur gerichte bepaling niet naleeft, kan in die maatregel worden bepaald, dat de werkgever wordt aangemerkt als degene die die bepaling niet heeft nageleefd.
Zoals ik dat lees, gaat dit alleen over specifieke soorten werk (met name die waarbij vermoeidheid anderen in gevaar kan brengen).quote:Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen, met uitzondering van arbeid verricht door defensiepersoneel, regels worden gesteld die afwijken van, in de plaats komen van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van arbeid verricht door:
* a. personen, werkzaam in of op railvoertuigen of motorrijtuigen;
* b. personen, werkzaam aan boord van luchtvaartuigen, zee- of binnenschepen;
* c. loodsen.
Daar is op zich wel te lezen alsof het voor WN verplicht is die pauze ook daadwerkelijk te nemen ("wordt onderbroken"), maar echt expliciet staat het er nog steeds niet, m.i.quote:2.De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:
* a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;
* b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.
P&O (en directie) stelt zich op het standpunt dat het verplicht is pauze te nemen, dus denk ik dat het antwoord op die specifieke vraag negatief zal zijnquote:Op donderdag 22 oktober 2009 18:01 schreef Metalfrost het volgende:
Betekent dus dat je werkgever het in de gaten heeft dat als je doorwerkt in de pauze, je recht hebt op het normale uurloon dat je ontvangt. Misschien is een vraag naar je afdelingen P&O of ze werknemers doorbetalen als deze in de pauze doorwerken.
De Arbeidstijdenwet is niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers dacht ik inderdaadquote:Op donderdag 22 oktober 2009 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Als jij doorwerkt in je pauze, heeft je werkgever een probleem (zie art 11.2 v.d. Arbeidstijdenwet), dus neem ik aan dat deze bepalingen ook dwingend gelden voor de werknemer.
Arbeidstijdenwet, zie http://www.ser.nl/~/media(...)b23503_b3%20pdf.ashxquote:Huidige regeling
De ATW stelt een pauze verplicht wanneer de werknemer langer dan 5,5 uur werkt.
Voor de duur van de pauze bestaat een dubbele normstelling.
De standaardregeling koppelt de duur van de pauze aan de arbeidstijd per dienst. Eén
van de pauzes bedraagt ten minste een half uur. Verder worden er grenzen gesteld aan de
periode waarbinnen de pauze moet vallen, namelijk twee uur na het begin van de dienst
en twee uur voor het einde van de dienst..
Ja, dat geldt zeker voor bepaalde beroepen.. Maar ik durf te stellen dat een fout van mijn kant met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet lijdt tot sterfgevallen. De enige wiens gezondheid daarmee gevaar loopt ben ik zelf (ben systeembeheerder, fouten leiden hooguit tot geirriteerde gebruikersquote:Op donderdag 22 oktober 2009 20:34 schreef sanger het volgende:
[..]
De Arbeidstijdenwet is niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers dacht ik inderdaadDeze is er onder andere op gericht ongelukken op het werk te voorkomen. Lang doorwerken beinvloed de cconcentratie negatief en zorgt voor potentieel gevaarlijke situaties.
Hmm.. linkje werkt niet voor mij.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 20:40 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Arbeidstijdenwet, zie http://www.ser.nl/~/media(...)b23503_b3%20pdf.ashx
Da's nog vrij laat. Ik ben ook wat teksten tegengekomen over beeldschermwerk (en achter de kassa zitten is daar volgens mij aardig mee te vergelijken), waarin gesteld wordt dat de werknemer verplicht is iedere 2 uur 10 minuten achter het beeldscherm weg te zijn (heb ik overigens geen wettekst van gelezen, dus daar speelt weer dezelfde vraag: moet WN dat, of moet WG alleen de ruimte bieden)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:43 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Heel vroeger toen ik nog achter de kassa zat, moest ik al na 3 uur werken pauze houden.
En dat terwijl ik maar 4 uurtjes werkte![]()
Volgens de werkgever moest ik verplicht pauze nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |