abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73946976
Ik heb het niet kunnen vinden elders, en ik ben erg bang dat ik een fout maak en terug moet dokken. Ik ben student, woon op kamers en word half november 18. Nu is het zo dat ik huurtoeslag kan krijgen voor mijn kamer (het is maar 20 euro geloof ik, but still..) en natuurlijk kan ik straks zorgtoeslag krijgen. Ik heb nu een programma gedownload voor aanvraag voor 2009, en ik kan daar keurig de datum invullen vanaf wanneer ik het wil ontvangen (de dag dat ik 18 word.) Maar dan moet ik mijn inkomen invullen, en ik weet echt niet wat ik moet invullen.

-Moet ik mijn gehele inkomen van 2009 invullen? Ook al krijg ik dus pas vanaf november toeslagen?
-Er staat dat je je inkomen moet schatten, maar dat weet ik nu dan toch al voor januari t/m nu? Moet ik dan dat nemen, en het verwachte inkomen voor oktober t/m december erbij optellen?
-Telt stufi mee?
-Hoe groot is de kans dat als ik het verkeerd invul, ik moet bijbetalen? Ik verdien/werk dusdanig weinig (200-300 per maand, kan volgend jaar iets meer worden) dat ik denk dat ik sowieso wel recht heb op maximaal.
-Hoe schat je in hemelsnaam je inkomen eigenlijk als je een bijbaantje hebt? Ik bepaal per week wanneer ik wil gaan werken, dus weet ik veel hoeveel ik ga verdienen :S

Ik ben echt even wanhopig, gelukkig heb ik nog even. Zou het erg fijn vinden als jullie me konden helpen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 13:21:41 #2
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_73947092
Je weet wat schatten betekent? Daarnaast gaat het over inkomen op jaarbasis.
Stufi is geen inkomen en zoals je zelf zegt verdien je ongeveer 200-300 euro per maand, dat is op jaarbasis zo'n 3600 euro.
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
pi_73947095
0800 - 0543
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73947202
Stufi telt niet mee en je werkt inderdaad weinig dus je krijgt sowieso de maximale toeslag. Verder moet je gewoon je jaarinkomen opgeven, wat je dit jaar hebt verdiend. En je geeft zelf al een schatting (300 p/m), pas vanaf ver boven de 10.000 euro per jaar krijg je minder zorgtoeslag.
pi_73947207
Je krijgt achteraf (dus begin 2011) een overzicht of het klopte wat je nu invult voor 2010. Als je hebt ingevuld dat je bijv. 3600 gaat verdienen dat jaar en het is uiteindelijk 20.000 euro geworden (even als voorbeeld), dan krijg je begin 2011 een brief waarin staat dat je de 20 euro x 12 maanden moet terugbetalen.

Dat terugbetalen kan in 1 keer of in 8 termijnen, dus maak je niet al te druk, het is niet zo dat je een boete krijgt als je iets verkeerd hebt ingevuld. Doe gewoon een schatting en als je toch veel meer gaat werken , leg dan 20 x 12 euro apart om het eventueel terug te betalen.
pi_73947251
Ja, dat zou mijn geschatte inkomen in 2010 zijn (er vanuit gaande dat ik deze baan hou). Maar ik heb zo'n 4 baantjes gehad (verhuizen naar andere kant van Nederland, eerst kutbaantje nu leukere). Dus mijn inkomen over 2009 was heeeeeeel instabiel. Ik vraag het nu aan voor 2009 dus, moet ik dan gewoon wat ik daadwerkelijk verdiend heb + schatting van laatste maanden invullen, en straks opnieuw invullen voor 2010 en dan die schatting invullen?
pi_73947316
Oooow, pas vanaf zo'n hoog bedrag. Daar kom ik nooit boven. Maar als je er dus onder zit, dan hoef je je eigenlijk ook niet druk te maken als je het verkeerd geschat hebt? Zolang je daadwerkelijk verdiende loon alsnog maar onder die grens zit?
pi_73947318
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:25 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ja, dat zou mijn geschatte inkomen in 2010 zijn (er vanuit gaande dat ik deze baan hou). Maar ik heb zo'n 4 baantjes gehad (verhuizen naar andere kant van Nederland, eerst kutbaantje nu leukere). Dus mijn inkomen over 2009 was heeeeeeel instabiel. Ik vraag het nu aan voor 2009 dus, moet ik dan gewoon wat ik daadwerkelijk verdiend heb + schatting van laatste maanden invullen, en straks opnieuw invullen voor 2010 en dan die schatting invullen?
Ben je van plan om de komende jaren meer dan 15.000 te gaan verdienen? Nee, maak je dan niet druk en geef gewoon een inkomen op. Ik sta nog met een geschat van 3.000 per jaar terwijl ik dit jaar ruim over de 10.000 ga.
pi_73947374
Okay thanks Vul wel 4000 in ofzo, klopt vast niet maar toch
  donderdag 22 oktober 2009 @ 13:29:22 #10
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_73947380
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:25 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ja.
En maak je geen zorgen over een onzorgvuldige schatting. Zoals hierboven gezegd controleert de Belastingdienst dat het jaar erop en pas als je veel meer hebt verdiend als opgegeven zul je de teveel ontvangen toeslag terug moeten betalen.
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
pi_73947587
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:29 schreef Bullet-tooth het volgende:
en pas als je veel meer hebt verdiend als opgegeven zul je de teveel ontvangen toeslag terug moeten betalen.
precies, en dat mag in termijnen, dus dat is altijd wel te doen als je maar iets van 20 euro per maand krijgt.
pi_73947640
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:36 schreef willempjewever het volgende:

[..]

precies, en dat mag in termijnen, dus dat is altijd wel te doen als je maar iets van 20 euro per maand krijgt.
Vergeet even de 60 euro aan zorgtoeslag niet... Je kunt normaal gesproken je inkomen beter te laag dan te hoog schatten, maar in het geval van TS maakt dat dus niet uit.
pi_73948898
Lol, hing net aan de lijn met de belastingsdienst omdat mijn huisnummer niet in het vakje past (3 getallen, een streepje en dan 4 getallen, er passen 6 tekens in het vakje). Mevrouw wist het ook niet want het was niet echt een standaardvraag Dus ik word teruggebeld. Maar verder is het denk ik wel gelukt nu, ik sla het wel op en dan vul ik het verder in als ik teruggebeld ben. Bedankt allemaal
pi_73950782
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 14:10 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Lol, hing net aan de lijn met de belastingsdienst omdat mijn huisnummer niet in het vakje past (3 getallen, een streepje en dan 4 getallen, er passen 6 tekens in het vakje).
Huh? Studentencomplex in Amsterdam ofzo?

Heb dat nog nooit gezien
  donderdag 22 oktober 2009 @ 15:54:43 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73952814
Huurtoeslag voor een kamer?

Vergeet het maar. Die is er alleen voor zelfstandige woonruimtes.
pi_73953781
En voor sommige aangewezen onzelfstandige kamers in o.a. het studentencomplex Uilenstede, dus niks vergeet het maar.. Ik heb me er gerust genoeg over laten inlichten, en ik heb zeer zeker wel recht op huurtoeslag. Al mijn eenheidsgenoten hebben het ook. En bovendien, waarom kun je anders ook "aangewezen onzelfstandige woning" aanklikken bij de aanvraag? Het is niet gebruikelijk nee, maar er zijn dus uitzonderingssituaties.

En dat is dus inderdaad in Amsterdam (nouja, Amstelveen officieel, tegen de grens van Amsterdam aan). En ik zit dan in één van de 6 grootste flats, en die hebben dus eenheidsnummers van 3 getallen en kamernummers van 4 getallen. Erg hinderlijk, veel postorderbedrijven kunnen mijn adres ook niet aan
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:12:08 #17
39333 Zelva
pi_73955566
Je gaat begeleid wonen? Zou kunnen, maar ik kan het me niet voorstellen.

De wet is in ieder geval duidelijk erin dat je geen enkel recht heb op huurtoeslag als het om gewone studentenkamers gaat.
quote:
1.Een huurtoeslag wordt slechts toegekend voor de huur van een woning die:

a. een zelfstandige woonruimte of een onvrije etage is, of

b. een onzelfstandige woonruimte is, welke deel uitmaakt van een woongebouw of woning, geheel of gedeeltelijk verhuurd ten behoeve van begeleid wonen, groepswonen door ouderen of een daarmee vergelijkbare woonvorm, en in eigendom van en aan de huurder verhuurd door een rechtspersoon zonder winstoogmerk, die mede op het gebied van de volkshuisvesting werkzaam is.
Kan best zijn dat een groot gedeelte van de huurders daar huurtoeslag krijgt, maar dat is dan gewoon een grove fout van de Belastingdienst. Het is in ieder geval rechtsongelijkheid. Als gewone studenten met een gewone kamer daar recht hebben op huurtoeslag, dan zou iedere kamerhuurder er recht op moeten hebben. Mensen die begeleid wonen, maken extra kosten, daarom hebben ze recht op huurtoeslag. Dat is bij jou niet het geval.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 22-10-2009 17:19:25 ]
  donderdag 22 oktober 2009 @ 17:18:16 #18
39333 Zelva
pi_73955747
Sterker nog, zelfs verhuurder DUWO geeft aan dat je alleen huurtoeslag kunt krijgen als je een zelfstandige woning huurt op het complex.
quote:
Verder zijn er 250 zelfstandige één-, twee- en driekamerwoningen, waarvoor bewoners - afhankelijk van hun inkomen - in aanmerking kunnen komen voor huurtoeslag.
pi_73959642
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:54 schreef Zelva het volgende:
Huurtoeslag voor een kamer?
Ik heb altijd huursubsidie gehad voor mijn kamer in Groningen, mocht omdat ik een eigen huisnummer had (woonde wel op een gang met 5 anderen), volgens mij waren de eisen vroeger een eigen huisnummer en een deur met slot voor je kamer. Geen idee wat de regels nu zijn, gewoon aanvragen en zien wat er gebeurd. Denk wel dat je het gaat krijgen, zeker als de rest het ook heeft.

Wel een boel jaloerse blikken hier zeg
pi_73959939
En dan, als je t jaren onterecht krijgt omdat je het bewust onterecht hebt aangevraagd, mag je het met een beetje pech weer allemaal terugbetalen.

Geldt vast niet voor mensen die vroegah een eigen huisnummer hadden (was idd de regel, heb mijn gedeelde huisnummer vaak betreurd), maar tegenwoordig zijn de regels blijkbaar anders.

Wat de reacties hier met jaloezie te maken hebben ontgaat me trouwens volkomen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_73961103
Mensen, het klopt echt. DUWO is zelf degene (als verhuurder) die bij het tekenen van het huurcontract erop wijst dat die mogelijkheid er is.

Van de DUWO-site:
Huurtoeslag
Alleen bewoners van zelfstandige woonruimte (eigen voordeur en eigen voorzieningen als keuken, douche en toilet) komen in de regel voor huurtoeslag in aanmerking. Voor kamerbewoners (gedeelde voorzieningen) is het niet mogelijk huurtoeslag aan te vragen. Een uitzondering hierop zijn een aantal aangewezen complexen. Neem voor meer informatie hierover contact op met DUWO.

Blijkbaar hoort mijn flat bij die complexen, can't help it..

En ik belde vandaag dus nog met de Belastingdienst en die vrouw zei ook dat het klopt, zij zal het vast wel weten

Ik heb overigens wel een badkamer, misschien dat het daarmee te maken heeft.
pi_73962170
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 20:17 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik heb overigens wel een badkamer, misschien dat het daarmee te maken heeft.
Ik had in mijn studententijd een gedeelde badkamer (eigenlijk 2), wel zo handig aangezien we ook een schoonmaakster hadden voor de openbare gedeelten en de badkamer dus elke week werd schoongemaakt
pi_73962414
Ow een vriendin van me heeft ook een gedeelde badkamer hier op Uilenstede, en die moeten het zelf schoonhouden Dus ik ben wel heel happy met mijn eigen badkamer(tje)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')