get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:25 |
Sinds 1 januari gebruik ik mijn lease-auto enkel zakelijk en houd van elke rit de ritgegevens (zoals aaneengesloten km registratie) bij voor de bdienst. Ik vraag mij een tijdje af welke gereden kilometers nu zakelijk zijn en welke prive. Mijn kind afzetten bij de creche is duidelijk prive, zo noteer ik het ook. Maar bv de omrij kilometers omdat ik onderweg iets ben vergeten; valt dit ook onder zakelijk? Ik moest vandaag tijdens de rit naar mijn werk bv 25 km terugrijden naar huis omdat ik thuis iets was vergeten (iets prive weliswaar!). Naar mijn mening is dit wel zakelijk omdat ik binnen de zakelijke context (rijden naar kantoor) iets ben vergeten en extra km moest rijden. Wat vinden jullie nu zakelijke km en wat prive km? Gedetailleerde info op de site van de bdienst heb je helaas niet :-( Hierbij alvast een lijstje van wat ik prive/zakelijk vind (P=Prive, Z=Zakelijk); P= Alle duidelijke prive acties zoals; kind afzetten bij oppas (of omrijkilometers om kind af te zetten), boodschappen doen, vriendenbezoek, vakantie etc. Z= Alle kilometers die je van je baas moet rijden voor je werk. Z= Kilometers tbv auto onderhoud (bv garage, tanken, wassen etc) Z= Kilometers tbv lunchen / lunch afhalen tijdens middaguren. Z= Omrijden ivm files of wegafsluitingen op reguliere route (ook zodanig genoteerd op je lijst natuurlijk) Z= Terugrijden/omrijden omdat je iets thuis bent vergeten TIJDENS een zakijke rit Z= Omrijden ivm het missen van een afslag TIJDENS een zakelijke rit Z= Omrijden ivm de weg kwijtraken TIJDENS een zakelijke rit Wie kan er nog meer verzinnen die duidelijk prive of zakelijk zijn of op het randje hiervan zitten?? Thx, | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:25 |
Goede vraag, ik lees even mee! | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:35 |
Lees de jurisprudentie van de diverse rechtzaken die gevoerd zijn en je weet genoeg. ![]() Enne, omrijden i.v.m. files of omdat een andere dan kortste route sneller is, is niet op het randje. Daar zijn al uitspraken over gedaan. ![]() | |
Elcadarn | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:36 |
voordat dit een groot topic wordt, rijd je meer of minder dan 600km per jaar prive ? (indien meer dan 600 km, dan krijg je iig de bijtelling en is rittenstaat ook niet meer nodig). | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:39 |
quote:Het is 500 km,... En aangezien er een rittenstaat wordt bijgehouden, ga er maar vanuit dat ie onder de 500 km probeert te blijven. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:42 |
Ritje naar de bedrijfsarts, is dat prive of zakelijk? | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:42 |
Ik rij minder dan 500 km prive per jaar en betaal dit jaar dus geen bijtelling voor mijn lease-auto. Vandaar ook mijn vraag in deze topic ![]() | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:44 |
quote:Op verzoek van werkgever of op eigen verzoek? | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:49 |
quote:ja, en hoe kom ik achter deze gegevens? Met een beetje googelen kom je niet ver mee denk ik | |
SubSun | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:49 |
hier staat redelijk wat info: http://www.belastingdiens(...)ruik_auto/index.html quote:dit stond oa er bij rittenregistratie op de site | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:52 |
quote:Werkgever. En vervolgens stuurd de arboarts mij naar een psycholoog...is dat dan prive of zakelijk? | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:52 |
quote:www.rechtspraak.nl Daar staan alle uitspraken. En de site heeft zelfs een zoekfunctie. ![]() | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:53 |
quote:Als gevolg van zakelijke omstandigheden? (Ik denk dat je wel weet waar ik naar toe wil,...) | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:56 |
quote:Klopt, deze info is toch vrij summier vind ik, gedetailleerde of nauwkeurigere info/cases zoals sommige voorbeelden die ik in de topic heb gegeven kom je niet tegen op de site van de bdienst. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 15:56 |
quote:Ik zat overspannen thuis een tijd gelelden. Op verzoek van de werkgever ben ik een paar keer naar de Arbo geweest (afstand Utrecht Rotterdam), die mij vervolgens weer naar een psycholoog doorverwees. Die bezoeken heb ik in principe natuurlijk niet vrijwillig afgelegd, maar op verzoek van werkgever en aanverwante instellingen... Voor mij zijn dit echt de grijze vlakken. Ik heb echt geen idee wat hier prive of zakelijk aan is. | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:04 |
quote:Als je de km's met een privé auto zou hebben gemaakt, zou de baas deze dan vergoed hebben? Dan zijn het zakelijke km's. Daarnaast, ik neem niet aan dat je voor het plezier van je baas naar een ARBO-arts c.q. psycholoog gaat. Je gaat, mag ik toch wel aannemen, naar dergelijke instanties om zelf beter te worden. | |
#ANONIEM | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:12 |
quote:Als je tijdens het woon-werkverkeer weer terug naar huis gaat, omdat je privé iets bent vergeten, zou je dat zuiver gezien misschien als privé moeten aanmerken. Het wordt voor de Belastingdienst echter knap lastig dat je niet voor iets zakelijks bent teruggereden naar huis. De Belastingdienst zal eerder kijken waar ze je auto tegenkomen. Als ze die op zondag bij een meubelboulevard zien staan en daarvan staat niets in je rittenregistratie, heb je een probleem. | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:14 |
Nog een paar vage prive of zakelijk gevalletjes; Z= Carpoolen / collega wegbrengen naar huis of werk etc. Volgens mij gewoon zakelijk! Z= Als mijn vrouw mijn lease-auto zakelijk gebruikt (dus voor haar eigen werkgever, anders dan die van mij) ![]() ![]() | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:16 |
quote:Ja, als ik met eigen vervoer was gegaan dan hadden ze de KM vergoed. En je opmerking dat ik daar heen ga om zelf beter te worden, dat geldt natuurlijk ook voor wanneer ik klanten bezoek... ![]() ![]() Ben natuurlijk wel door mijn werkgever daar heen gestuurd...net als dat hij me naar klanten stuurt. Bezoek van mijn eigen huisarts, eigen psycholoog en hulp e.d. doe ik wel in mijn prive wagen. Maar in dit geval gaat het puur om de arboarts... | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:16 |
quote:Ik kan natuurlijk ook noteren op mijn rittenstaat dat ik mijn werktas, werklaptop, boeken of iets anders "zakelijks" ben vergeten thuis ![]() | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:18 |
quote:Die laatste is privé. De auto wordt immers niet door de werknemer gebruikt voor zakelijke ritten voor de werkgever die de auto ter beschikking stelt. | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:20 |
quote:Je snapt wat ik bedoel met beter worden. quote:Als de werkgever je naar klanten stuurt is dat direct gerelateerd aan de functie die je binnen het bedrijf hebt. Ik neem niet aan dat jij als functie hebt 'het bezoeken van artsen en psychologen'. quote:Waarom het bezoek aan de eigen arts/psycholoog dan wel met de eigen auto? Hier wordt je werkgever toch ook beter van? Als je dan consequent wilt zijn, moet je ook consequent blijven. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:20 |
quote:En als de werkgever mij opdraagt thuis iets op te halen? | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:21 |
quote:Dat noemen ze dan fraude. ![]() Dan wordt de gehele rittenstaat verworpen en krijg je de bijtelling plus boete vanzelf toegestuurd. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:21 |
quote:Maar het blijft een opdracht van mijn werkgever, en daarom zie ik het als zakelijke KM's. Zie ik dat fout dan? | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:22 |
quote:Het gaat erom dat het niet de werknemer (maar een huisgenoot/partner) is die de auto gebruikt. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:23 |
quote:Okay! ![]() BTW: fijn dat jij het weet!!! | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:26 |
quote:Het is een verzoek van je baas. Geen opdracht. ![]() En ik ben het met je eens dat zakelijk en privé elkaar in een grijs gebied wel eens kunnen treffen. Zelf zou ik een eenmalig verzoek best als zakelijk kunnen aanmerken. Maar als blijkt dat je structureel niet meer deelneemt als werknemer, zie ik niet in waarom het dan nog als zakelijk aangemerkt kan worden. Je kunt dan niet meer volhouden dat de kilometers gemaakt zijn in de uitoefening van je functie. | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:28 |
quote:In dit voorbeeld natuurlijk ook dat de auto niet gebruikt wordt in de uitoefening van de functie bij de werkgever die de auto ter beschikking stelt. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:29 |
Ik zag het altijd gewoon zo: Als mijn werkgever me (indirect) opdracht geeft tot die rit, dan zie ik het als zakelijk. Nog een mooie: Mijn werkgever vraagt of we wat minder op de snelweg willen tanken ivm het feit dat de brandstofprijzen daar duurder zijn. Ik heb hem toen de vraag gesteld hoeveel KM ik zakelijk om mag rijden ivm het bijhouden van de rittenstaat...geen antwoord op gehad. Dus ik tank nog steeds langs de snelweg. Als de werkgever mij echter direct een opdracht geeft om NIET meer langs de snelweg te tanken, dan zijn die om-kilometers in mijn ogen wel zakelijk. | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:31 |
quote:Ben ik ook met je eens. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:31 |
quote:Nou ja, verzoek...niet komen opdagen bij de Arboarts is not done, hoor! Ik werkte toen 90%...en deed die ritten naar de Arboarts vanaf mijn werkplek. En ik werk ook wel thuis, dus dan deed ik het vanaf huis. Maar al zou ik 10% werken, dan nog zijn die ritten toch nog gewoon zakelijk? Ik zie even die grens niet scherp... | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:33 |
Wat ik ook moeilijk vind zijn bijv. het doen van cursussen. Op aandragen van de werkgever wel te verstaan... Kijk, als de cursus is "Beter programmeren" en je bent programmeur, dan snap ik dat dat zakeljk is. Maar is de cursus "Beter voor jezelf opkomen" ook zakelijk? En "Leer te ontspannen" is dat ook zakelijk? Beiden aangedragen door de werkgever... | |
anboni | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:34 |
quote:Sterker nog, je zou kunnen beargumenteren dat iemand dan geen recht meer heeft op een leaseauto (in mijn ervaring staat vaak zelfs in de berijdersovereenkomst dat in geval van langdurige ziekte de WG het recht heeft de auto in te nemen) | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:36 |
quote:Ja, bij langdurige ziekte...en dan wel 100% langdurig ziekzijn. Maar daar was hier geen sprake van. Wat doe je dan als iemand op dat moment 90% werkt? En gewoon klanten bezoekt e.d.? | |
anboni | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:39 |
quote:Mijn GBV zegt dat dit zakelijke kilometers zijn op het moment dat WG dit soort cursussen tijdens werktijd toestaat (zeker als, zoals ik vermoed in jouw situatie het geval was, de cursussen gericht zijn op voorkoming van herhaling van ziekte) Overigens ben ik met het lezen van deze discussie blij dat ik uberhaupt nooit heb geprobeerd een km administratie bij te houden. ![]() | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:40 |
quote:Bij ons zijn de cursussen meestal buiten werktijd, btw! Maar dat mag toch geen verschil uitmaken in de kwestie prive of zakelijke km. Is het correct om te stellen dat als het op verzoek van de werkgever is, dan het dan gewoon zakelijk is? | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:41 |
quote:Wat mij betreft beide zakelijk. Het is bedoeld om je beter te laten functioneren. | |
anboni | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:41 |
quote:Mja, ik bedoelde dan ook niet in jouw specifieke geval, lijkt me vrij normaal dat je gewoon recht hebt op die leaseauto als dat bij je functie hoort, ook als je die functie tijdelijk maar 90% (of zelfs 50%) vervult. Overigens was mijn opmerking ook vooral vanuit het oogpunt van de WG. Ik denk dat de BD helemaal niet geinteresseerd is in het 'recht' van een WN om een leaseauto te rijden, die is alleen maar geinteresseerd in de prive-km's die iemand rijdt (het zal de BD bij wijze van spreken roesten als een auto maar 1000 km per jaar zakelijk rijdt, zolang er daarnaast maar niet meer dan 500km prive wordt gereden) | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:42 |
quote:Maakt ook niet uit of het binnen of buiten werktijd is. Het moet gerelateerd zijn aan je functie of het verbeteren daarvan. | |
anboni | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:44 |
quote:Ja, denk dat dat een redelijke stelling is. Misschien nog iets uit te breiden ook: als het een cursus is op jouw verzoek maar in het belang van je werkgever (beter programmeren, als dat je werk is), is dat ook zakelijk. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:44 |
quote:Okay! Nog eentje dan: Op verzoek van de werkgever collega's ophalen en thuis brengen ivm sportdag tijdens werktijd georganiseerd door werkgever...of ivm etentje/ uitje georganiseerd door werkgever. Prive of zakelijk? | |
ManAtWork | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:45 |
Zakelijk. Woon-werkverkeer in combinatie met carpoolen geregeld door de werkgever. | |
capricia | woensdag 21 oktober 2009 @ 16:48 |
quote:Zelf vind ik die etentjes van de zaak of met klanten altijd een heel rekbaar begrip. Ook alle andere uitjes met klanten e.d. Mijn idee is altijd: Als de zaak het betaalt, dan is het zakelijk. Ongeacht of mijn halve vriendenkring aanwezig is... ![]() | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 22:59 |
quote:Ook niet als het je netto zo'n 2500 eurotjes per jaar scheelt en je thuis al een prive auto of een 2de lease auto (van je partner bv) hebt? | |
get_sys_conf | woensdag 21 oktober 2009 @ 23:07 |
quote:Of de sportdag tijdens werktijd of in t weekend plaatsvindt of het voor je zelf is of een collega, in alle gevallen denk ik dat het hier om zakelijke rit gaat. Want de sportdag gebeurt binnen de zakelijke context georganiseerd door je werkgever en alleen toegankelijk voor de werknemers. Dit geld ook voor de etentjes gegeven door je werkgever. Ik heb dit soort ritjes in ieder geval wel als zakelijk gemarkeerd (en hoop ook echt dat de belastingdienst het ook zo vind ![]() | |
buzz1291 | donderdag 22 oktober 2009 @ 10:04 |
Beetje krampachtig allemaal. Volgens mij volgens mij loopt het gros dat een rittenadminstratie bijhoudt om zo onder de fiscale bijtelling uit te kunnen, gewoon de boel te belazeren. OK ze zullen er best zijn die prive ritten uitsluitend in hun eigen auto maken maar je maak mij niet wijs dat als er een leasebak voor de deur staat dat je die dus maximaal 9,6 km per week zult gebruiken voor prive ritten. Die "sparen" doordeweeks dus kilometers om ze in het weekend te kunnen verstoken. | |
get_sys_conf | donderdag 22 oktober 2009 @ 11:04 |
quote:Het gros (fraudeurs) waar jij het over hebt is volgens de bronnen van belastingdienst ong 17% in 2008. Dat is niet heel veel maar ook niet weinig! Als jij geen andere prive auto of een 2de lease auto thuis hebt dan kun je idd de bdienst moeilijker overtuigen dat je je lease-auto enkel zakelijk gebruikt (de bdienst zal in dit geval ook extra controleren), neem maar van mij aan dat diegene die de auto alleen zakelijk gebruikt ook een 2de auto heeft. | |
klusfoobje | donderdag 22 oktober 2009 @ 15:37 |
Wat een gezeik zeg met die bijtelling. Pak gewoon de 25% en zorg dat je dat weg onderhandeld met je baas als je er gaat werken. En anders gewoon een oude auto gaan rijden. Maar ik ken ze ook hoor. Ex manager die in de week spaarde voor de ritten in het weekeinde... Tot hij idd gepakt werd met een boete die hij niet kon verklaren met de ritten administratie en toen was het kassa... Waarom denk je idd dat ze in de weekeinde gewoon bij de ikea gaan flitsen of bij de grensovergangen ? Die auto "verraden" een hoop hoor. Bij de jaarbeurs werd een tijd terug een beurs georganiseerd waar mensen die ingeschreven waren bij het UWV naar toe "moesten". Op de parking werden toen controles gedaan... Tsja en als jij staat ingeschreven als hans werkeloos en wel een mooie beemer hebt.... ![]() | |
Gripper | donderdag 22 oktober 2009 @ 16:05 |
Dit soort controlepraktijken, en het feit dat ik in een vorige baan wel een zakelijke auto reed met rit-administratie, hebben me doen besluiten om lekker de bijtelling te accepteren en er ook privé mee te rijden. Ik werd er zo gek van dat ik altijd de boel moest uitschrijven, ik vergat het regelmatig, en zat dan weer een half uur te zweten om de boel sluitend te krijgen... Daar ben ik allemaal lekker vanaf. Ik rijd dan ook best wat privé kilometers, dus die bijtelling haal ik er met gemak uit ![]() | |
DappereDodo77 | donderdag 22 oktober 2009 @ 22:33 |
En kilometers om een nieuwe zakelijke auto uit te zoeken? Een aantal dealers afrijden bv. Zakelijk of prive? | |
get_sys_conf | donderdag 22 oktober 2009 @ 23:08 |
quote:Juist! mijn huidige lease-auto heeft de grens van 140000 km bijna al bereikt, ik moet binnenkort ook rondkijken, en die ritjes ga ik gewoon als zakelijke km noteren. Want de nieuwe auto die je gaat uitzoeken is ook bedoeld voor zakelijke doeleinden lijkt mij, plus je werkgever en de lease maatschappij willen natuurlijk de huidige auto ingeleverd zien, impliciet betekent dit dat je werkgever jouw de 'opdracht geeft' om een nieuwe uit te zoeken. | |
ManAtWork | vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:32 |
Tsjonge, jonge,... als ik sommige reacties hierboven lees, ben ik blij dat ik jullie niet als werknemer heb. ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:10 |
Dat kan ik me idd voorstellen man@work... Ik denk ook dat die adminrijders de "gratis" 500km verkeerd opvatten. Je moet die 500 niet als prive km zien maar als vraagteken kilometers. Je rijd met een auto prive of niet. Je blijft er bij je vriendin toch ook niet lafjes bovenhangen ?? ![]() | |
noutie | vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:18 |
quote:QFT ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:30 |
QFT ?? ![]() | |
ManAtWork | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:41 |
quote:Google? | |
klusfoobje | vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:44 |
quote:nooit te oud om te leren blijkbaar ![]() |