Zo'n mail bedoel ik ja. Ik ontvang bijvoorbeeld regelmatig vragenlijsten van andere studenten die diezelfde lijst naar nog eens een paar honderd anderen sturen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:05 schreef Dibble het volgende:
Dus zo'n ketting mail bedoel je met honderden email adressen erin? En die verkoop je aan..? Coca cola company?
Geen idee of het handelen in een dergelijke lijst mag, maar je mag ze (sinds 1 oktober) als nederlandse ondernemer in ieder geval niet gebruikenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat het verboden is om dergelijke lijsten te verkopen.
Klopt er is daarbij nog wel wat onduidelijkheid maar bijvoorbeeld een docent op de Rijksuniversiteit Groningen met als email jan.de.winter@rug.nl kan wel als persoonsgegeven worden gezien. Er is sinds kort zelfs discussie over of een IP-adres een persoonsgegeven is. Dit komt met name doordat de Wbp niet echt techniek onafhankelijk geschreven waardoor er veel ruimte voor interpretatie is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm... e-mailadressen an sich vallen volgens de definitie niét onder persoonsgegevens als er geen individuen te identificeren vallen. Ben ik benieuwd onder welke noemer het valt.
Waarom denk je dat die kettingmails verstuurd worden? Voor de lol of om e-mail adressen te harvesten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:05 schreef Dibble het volgende:
Dus zo'n ketting mail bedoel je met honderden email adressen erin? En die verkoop je aan..? Coca cola company?
Ik denk voor de lol. De oorspronkelijk verstuurder krijgt de e-mail adressen van de mensen waar de ontvangers het naartoe sturen immers niet te zien. Tenzij de kettingmail heel toevallig ooit op een dag weer bij de verstuurder uit komt en dan moeten eerdere verstuurders ook nog eens alle mail adressen in de mail laten staan. Maar die kans is erg klein.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:48 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die kettingmails verstuurd worden? Voor de lol of om e-mail adressen te harvesten?
Emailadressen worden vaak bedacht door de gebruiker. Ik heb bijv. een emailadres met een naam waaraan een bijzonder creatief proces aan vooraf gegaan is. Volgens mij is het geen enkel probleem om auteursrechten te claimen voor dit emailadres. Als iemand mijn emailadres dus openbaar maakt (verkoopt) dan kan ik hem/haar dus voor de rechter dagen...quote:Ik kan me haast niet voorstellen dat het verboden is om dergelijke lijsten te verkopen. Een e-mailadres is in principe gewoon een adres, net zoals ik hier door de straat zou lopen en alle 'adressen' in de straat zou opschrijven.
Een e-mailadres is een persoonsgegeven wanneer dit herleidbaar is tot een persoon, en valt dan onder de bescherming van de Wbp. Het verkopen van e-mailadressen kan derhalve verboden zijn wanneer de personen op de lijst geen toestemming hebben gegeven voor dit gebruik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik kan me haast niet voorstellen dat het verboden is om dergelijke lijsten te verkopen.
Mja, dat had ik al gelezen, vandaar mijn eigen toevoeging over het herleidbaar zijn naar een individu: als een e-mailadres 'kees@hotmail.com' is, is het dus prima te verkopen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:54 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een e-mailadres is een persoonsgegeven wanneer dit herleidbaar is tot een persoon, en valt dan onder de bescherming van de Wbp. Het verkopen van e-mailadressen kan derhalve verboden zijn wanneer de personen op de lijst geen toestemming hebben gegeven voor dit gebruik.
Die conclusie zou ik niet trekken. Een stukje plakkend uit een advies hierover van mijn advocaat (want ik heb hem exact de vraag gesteld of een e-mailadres een persoonsgegeven is, want dit was van belang voor de beveiliging van een project):quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, dat had ik al gelezen, vandaar mijn eigen toevoeging over het herleidbaar zijn naar een individu: als een e-mailadres 'kees@hotmail.com' is, is het dus prima te verkopen.
Klopt helemaal zie ook mijn eerdere post hierboven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Die conclusie zou ik niet trekken. Een stukje plakkend uit een advies hierover van mijn advocaat (want ik heb hem exact de vraag gesteld of een e-mailadres een persoonsgegeven is, want dit was van belang voor de beveiliging van een project):
Op grond van de Wbp wordt onder „persoonsgegeven‟ verstaan: “elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare persoon”. Voor zover de e-mailadressen zijn te herleiden tot die personen zijn het derhalve persoonsgegevens.
Identificeerbaar hoeft daarbij niet "direct identificeerbaar" te betekenen. Het kan ook inhouden dat je het emailadres in Google invoert en uitkomt op iemands Hyves- of Facebook-pagina. Je kan dus ook in de problemen raken wanneer het e-mailadres op zich dus niet persoonlijk voorkomt (een BSN-nummer doet dat tenslotte ook niet maar de persoon is toch identificeerbaar).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |