abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73957552
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:48 schreef infinity_737 het volgende:
Diesel kun je over het algemeen gewoon op de koppeling laten rollen, zonder gas bijgeven. Met een diesel kan dit zelfs in z'n 2. Succes met je rijles knul!
Ik kreeg in mijn eerste rijles te zien, dat je in elke versnelling weg kan rijden, als je hem maar lang genoeg op zijn aangrijpingspunt vasthoud.
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_73998134
In een moderne downsized diesel (1.5 en 1.6) is niet meer zo vanzelfsprekend dat je de koppeling zomaar op kan laten komen. Ik laat hem alleen nog maar stationair draaien als ik heel precies moet manouvreren zoals in een heel krap parkeervak. Voor de rest is gewoon dotje gas erop net zoals bij benzine.
.
pi_74002162
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 18:19 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Ik kreeg in mijn eerste rijles te zien, dat je in elke versnelling weg kan rijden, als je hem maar lang genoeg op zijn aangrijpingspunt vasthoud.
Perfect! Zo hoort 't ook idd.
pi_74264127
Interessante topic!

Ik zit met 't volgende:
Mn rijbewijs heb ik al een tijdje geleden gehaald, had gelest in een opel vectra(diesel). Allemaal vlekkeloos gegaan, ik heb nog zelf geen auto helaas. M'n moeder heeft een 106 uit 97, maar dat is een benzine. Kennelijk ook een hele lichte, want hij slaat best wel vaak bij mij af. Ik word er echt gek van, ik krijg die balans maar niet goed te pakken. Nou vroeg ik me af of je dat kan instellen bij een garage? Kan je dus dat aangrijpingspunt lager/hoger maken? En zojah, is dat een moeilijke handeling en zijn er nadelen aan verbonden?

Uiteraard, kan je ook gewoon goed gas geven wanneer je weg rijdt dan weet je iig dat de motor niet uitvalt. Maar dat is niet altijd te doen, bijvoorbeeld bij situaties waarbij een auto voor je staat(file) etc waardoor je genoeg afstand moet bewaren
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:39:35 #80
227210 1UP
Upperdeupperdeup!
pi_74264432
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 18:19 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

De 5 is mij nog niet gelukt, maar vraag me dan ook af of dat wel goed is voor de koppeling..
pi_74264707
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:27 schreef obl het volgende:
Interessante topic!

Ik zit met 't volgende:
Mn rijbewijs heb ik al een tijdje geleden gehaald, had gelest in een opel vectra(diesel). Allemaal vlekkeloos gegaan, ik heb nog zelf geen auto helaas. M'n moeder heeft een 106 uit 97, maar dat is een benzine. Kennelijk ook een hele lichte, want hij slaat best wel vaak bij mij af. Ik word er echt gek van, ik krijg die balans maar niet goed te pakken. Nou vroeg ik me af of je dat kan instellen bij een garage? Kan je dus dat aangrijpingspunt lager/hoger maken? En zojah, is dat een moeilijke handeling en zijn er nadelen aan verbonden?

Uiteraard, kan je ook gewoon goed gas geven wanneer je weg rijdt dan weet je iig dat de motor niet uitvalt. Maar dat is niet altijd te doen, bijvoorbeeld bij situaties waarbij een auto voor je staat(file) etc waardoor je genoeg afstand moet bewaren
Nee dat kan niet. En dat ligt gewoon aan jou. De oplossing is gewoon meer oefenen.
pi_74265332
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 22:51 schreef Repeat het volgende:

[..]

Nee dat kan niet. En dat ligt gewoon aan jou. De oplossing is gewoon meer oefenen.
Oke duidelijk.

Wat is de beste manier met een benzine om weg te rijden? Mij wordt dus verteld:
1) Koppeling omhoog laten komen tot aangrijpingspunt
2) Gas geven, wanneer je weg rijdt koppeling verder omhoog totdat ie los is en verder rijden op de gas.

Is dit de goede manier?
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:18:58 #83
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_74265467
Mijn rijinstructeur vertelde me, dus voordat ik daar zelf gevoel voor had, dat je gewoon de motor op minimaal 1500 toeren moet zien te houden bij benzine. Dus je houdt 1500 toeren aan en laat de koppeling opkomen. Vanaf het aangrijpingspunt zal je toerental iets zakken en zul je dus gas bij moeten geven om 1500 toeren te behouden.

Zoiets kun je zelf oefenen op bijvoorbeeld een verlaten parkeerplaats. Na een tijdje wordt het dan een automatisme en krijg je er meestal ook wel gevoel voor. Zoiets is eigenlijk vrij lastig te leren op de openbare weg, omdat je er dan teveel druk achter hebt zitten.
Schaap
pi_74265609
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:13 schreef obl het volgende:

[..]

Oke duidelijk.

2) Gas geven, wanneer je weg rijdt koppeling verder omhoog totdat ie los is en verder rijden op de gas.

Is dit de goede manier?
wat is eigenlijk het probleem als je bij voorbaat al meer gas geeft? behalve dan dat alles wat sneller aan het einde van zijn leven is?
ik rij zelf altijd met best veel gas erbij weg omdat het naar mijn idee gewoon sneller is

edit: ik denk dat je ook niet teveel op je toerenteller moet kijken, veel nieuwe auto's hebben er niet eens een. Rij gewoon op je gevoel
pi_74278634
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:13 schreef obl het volgende:
[..]
Oke duidelijk.
Is dit de goede manier?
De hele truc van wegrijden is vrij simpel - je geeft een tikje gas bij zodat je iets meer toeren draait dan stationair, en dat toerental probeer je vast te houden door met de twee pedalen te spelen. Zodra je de koppeling volledig hebt laten opkomen uiteraard wel gas bijgeven :-)

Als je echt geen idee hebt waar je aangrijppunt zit kun je dat eerst zoeken zonder gas te geven, dan val je minder snel op als 'beginnend bestuurder'. Maar maak je vooral geen zorgen, uiteindelijk krijgt vrijwel iedereen 't onder de knie. En ook ervaren bestuurders laten 'm nog weleens afslaan of geven teveel gas, dus je hoeft je echt niet sullig te voelen als je 't niet gelijk kunt.
pi_74283247
Met een uurtje stadsrijden heb je het wel door.
Elke auto is anders..ik moet bij elke auto even wennen
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')