Ik heb een vraagje n.a.v. een discussie bij mij op werk.
Iemand zei namelijk dat, stel dat een bank failliet gaat, iedereen recht heeft of een deel van wat de curator overhoudt. Ok dat snapt niemand al sik dat zo zeg dus ik leg het even uit.
Stel dat Dick een bandirecteur is van de BSE bank. Stel dat ik heb gehoord dat Dick 300 miljoen eigen vermogen heeft, en dat dat op de BSE bank staat.
De bank gaat failliet, dus Dick is zijn 300 miljoen kwijt, en stel voor het rekengemak dat er nog 3000 mensen zijn die 200.000 euro op die bank hadden staan, die zijn hun geld dus ook kwijt. Gelukkig voor die 3000 mensen krijgen ze 100.000 euro terug van het garantiefonds, dus samen zijn die 3000 mensen ook 300 miljoen kwijt.
Dus: Dick is 300m kwijt, en die mensen ook 300m.
Nu vind de curator ergens nog 100m terug in die failliet boel. Is het dan zou dat gekeken wordt wie er het meeste geld op de bank had, en dat die persoon dus ook het meeste weer terug krijgt?
Dus, in deze situatie:
Zou Dick 50m krijgen, en die andere 3000 mensen ook 50m (tesamen)?
Ik zou het namelijk aan de ene kant wel cru vinden, maar aan de andere kant eigenlijk toch wel logisch.
Dick heeft in principe ook 300m verloren, maar ja het was Dick zijn eigen wanbeleid die dat veroorzaakt heeft.
De vraag is dus: zou in deze versimpelde situatie daadwerkelijk 50m krijgen en die 3000 mensen samen ook 50m? Of wordt Dick niet als slachtoffer gezien en gaat die 100m verdeeld worden over die 3000 mensen?