FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantie - Recht op teruggave aankoopbedrag?
Marijkezwollemaandag 19 oktober 2009 @ 11:38
Minder dan een jaar geleden heb ik een externe hardeschijf gekocht bij een webwinkel. Deze is helaas kapot gegaan (ik heb hem weinig gebruikt en wanneer ik hem gebruikte dan was dat binnenshuis) en ik heb hem dan ook teruggestuurd ivm de garantie.

Nu kreeg ik bericht terug van de betreffende winkel dat zij mij geen vervangend product kunnen bieden en om die reden een dagwaarde zullen terugbetalen ipv de aanschafprijs. Ik ben hier nogal verbaasd over, naar mijn idee heb ik recht op het aankoopbedrag. Nadat ik dit aan hun gemaild had bleven zij bij hun dagwaarde-standpunt. Ik voel me een beetje genaaid, het gaat dan wel om "slechts" 7,50 euro maar het gaat mij om het principe.

Heb ik het nou mis of behoord deze webshop mij inderdaad de aanschafprijs te vergoeden? En zoja, met welk wetsartikel kan ik ze dan om de oren slaan? Ik heb zelf al gezocht, maar kon niets vinden. Alvast bedankt voor de hulp!
RemcoDelftmaandag 19 oktober 2009 @ 11:43
http://www.consuwijzer.nl(...)binding_van_een_koop :
quote:
Als een product niet goed is, kunt u teruggaan naar de winkel. Hebt u een product een paar keer laten repareren, maar werkt het nog steeds niet goed? Of wil de verkoper het probleem niet oplossen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.
Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?

* Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost.
* Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
* Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed.
* Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.

Hoe moet ik de koopovereenkomst ontbinden?

Schrijf de verkoper een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.
Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?

U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken.
Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.
Het dikgedrukte deel verbaast me, ik was altijd in de veronderstelling dat bij defect gaan binnen de garantieperiode het hele aankoopbedrag terugbetaald moest worden. Maar consuwijzer is geen wetsartikel...
Chinlessmaandag 19 oktober 2009 @ 11:46
Ze moeten het artikel gewoon (laten) repareren door de leverancier / maker. Verder niets bokken met geld terug geven en dan minder dan wat je er voor betaald heb.
Keiichimaandag 19 oktober 2009 @ 11:46
Als het aannemelijk is dat je voor het teruggekregen bedrag een gelijkwaardig product terug kan kopen, waarom niet
TGVkoppermaandag 19 oktober 2009 @ 11:47
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:46 schreef Keiichi het volgende:
Als het aannemelijk is dat je voor het teruggekregen bedrag een gelijkwaardig product terug kan kopen, waarom niet
En TS heeft al een jaar probleemloos gebruik kunnen maken van het product
_Led_maandag 19 oktober 2009 @ 11:48
Je hebt het product een redelijke termijn gebruikt.
Volledig geld terug krijgen zit er niet in.
Of een gelijkwaardig product, of jouw product laten repareren, of dagwaarde.

En principieel doen over 7 euro is echt
Marijkezwollemaandag 19 oktober 2009 @ 11:50
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:47 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

En TS heeft al een jaar probleemloos gebruik kunnen maken van het product
Niet geheel dus, hij had al wel vaker kuren, maar ik dacht dat het aan mijn pc lag
Marijkezwollemaandag 19 oktober 2009 @ 11:50
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:48 schreef _Led_ het volgende:
Je hebt het product een redelijke termijn gebruikt.
Volledig geld terug krijgen zit er niet in.
Of een gelijkwaardig product, of jouw product laten repareren, of dagwaarde.

En principieel doen over 7 euro is echt
Inmiddels 2 weken geleden zou ik binnen 5 werkdagen het geld terugkrijgen. Aangezien ik dat nog steeds niet heb wordt het dan inderdaad een principekwestie. Daar mag jij van vinden wat je wil
Marijkezwollemaandag 19 oktober 2009 @ 11:51
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:46 schreef Keiichi het volgende:
Als het aannemelijk is dat je voor het teruggekregen bedrag een gelijkwaardig product terug kan kopen, waarom niet
Nee, dat is niet mogelijk. De prijs die ik ervoor betaald heb (48 euro voor een 320GB 2.5" hdd) was een erg goede prijs, ik heb ze nog niet ergens anders zo goedkoop gezien.
Marijkezwollemaandag 19 oktober 2009 @ 11:52
Maar goed, de eindconclusie is dus dat ze dit mogen doen omdat ik het product gebruikt heb. Ik zal wel een verwende consument zijn, aangezien ik bij alle andere garantieaanspraken wel altijd mijnn volledige aankoopbedrag terugkreeg
_Led_maandag 19 oktober 2009 @ 11:58
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:50 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Inmiddels 2 weken geleden zou ik binnen 5 werkdagen het geld terugkrijgen. Aangezien ik dat nog steeds niet heb wordt het dan inderdaad een principekwestie. Daar mag jij van vinden wat je wil
Dat heb je nergens eerder verteld.
Jij zei : "Ik voel me een beetje genaaid, het gaat dan wel om "slechts" 7,50 euro maar het gaat mij om het principe.", en dat vind ik heel erg
mgerbenmaandag 19 oktober 2009 @ 12:00
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:51 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Nee, dat is niet mogelijk. De prijs die ik ervoor betaald heb (48 euro voor een 320GB 2.5" hdd) was een erg goede prijs, ik heb ze nog niet ergens anders zo goedkoop gezien.
Misschien zegt dat achteraf iets over de qualiteit van het product... inderdaad, die schijven zijn voorlopig nog duurder dan dat.
Misschien was het een afgekeurde partij 500GB schijven die het op 320 wel deden en waren ze daarom iets vriendelijker geprijsd.

Overigens, stel dat ze jou een 'vervangend product' hadden aangeboden: een 320GB schijf ter vervanging van een 320GB schijf. Dat was alleszins redelijk geweest; óók als de prijs van de schijven inmiddels gedaald was. Dan had je ook niet een grotere schijf geëist omdat die inmiddels het prijsniveau heeft bereikt dat jij 1jr geleden voor je 320 betaald had. Dus in die zin is de dagwaarde-redenering niet zo slecht.

Je kunt die shop echter vragen wat 'dagwaarde' betekent als die schijf (320, 1jr oud) niet bestaat voor die prijs.