FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Telefoon met abonnement besteld
CyclingGirlmaandag 19 oktober 2009 @ 10:45
Voor mijn vriend heb ik via een website een telefoon met abonnement van Tmobile besteld. Mijn vriend heeft de Spaanse nationaliteit, Spaanse ID kaart maar is wel hier in Nederland op mijn adres in geschreven. Ik heb netjes een kopie van ID kaart, BSN nummer, bankafschrift van Rabobank samen met het contract naar hun opgestuurd.

Krijgen we een brief terug gestuurd dat ze een ID kaart niet accepteren. Omdat wij nog niet zo heel lang geleden zijn gerold heeft hij op dit moment nog geen paspoort, deze moet hij in Spanje halen of als het mogelijk is bij het Spaans consulaat. Mag een gsm aanbieder een contract weigeren als deze wordt aangevraagd met een ID kaart? Het gaat hierom een Europese ID kaart zo een die wij hier in Nederland ook hebben.
Opa.Bakkebaardmaandag 19 oktober 2009 @ 10:50
Laat je vriend gewoon een prepaid toestel halen. Zit jij straks ook niet met torenhoge rekeningen opgescheept.
Je weet maar nooit met die spanjaarden natuurlijk.
spijkerbroekmaandag 19 oktober 2009 @ 10:50
Wat zeggen de Algemene Voorwaarden hierover?
En wat is de reden dat ze die ID-kaart niet accepteren?
CyclingGirlmaandag 19 oktober 2009 @ 10:51
We gaan trouwen en gaan alles gezamelijk doen. En het is gewoon makkelijker als hij een abonnement heeft. Hij moet veel voor zijn werk naar het buitenland en is het wel makkelijk als hij niet elke keer een bedrag erop moet zetten en dat het dan op is en hij weer moet gaan opwaarderen.
babipangangmaandag 19 oktober 2009 @ 10:52
volgens mij hebben telecomproviders altijd het recht om te weigeren, of ze nu wel of geen reden hebben

heb je het ook al bij een andere provider geprobeerd?
Kapt-Ruigbaardmaandag 19 oktober 2009 @ 10:52
Lijkt me niet dat de gsm aanbieder mag weigeren. Je bent immers niet verplicht om een paspoort te hebben in Nederland.

Verder wat spijkerbroek zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kapt-Ruigbaard op 19-10-2009 10:58:41 ]
CyclingGirlmaandag 19 oktober 2009 @ 10:53
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat zeggen de Algemene Voorwaarden hierover?
En wat is de reden dat ze die ID-kaart niet accepteren?
Ze accepteren alleen paspoorten zeggen ze. In de algemene voorwaarden kan ik er niks over terug vinden.
Kapt-Ruigbaardmaandag 19 oktober 2009 @ 10:58
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:53 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Ze accepteren alleen paspoorten zeggen ze. In de algemene voorwaarden kan ik er niks over terug vinden.
Alleen bij buitenlanders waarschijnlijk.
#ANONIEMmaandag 19 oktober 2009 @ 10:59
Idd, heb nog nooit in mn leven een paspoort gehad en heb nooit problemen gehad. Wel vreemd hoor. Maarja, in Zweden mocht ik ook geen abonnement, moest er eerst 2 jaar gewoond hebben ofzo.
BoyGeniusmaandag 19 oktober 2009 @ 11:13
T-Mobile is sowieso een raar bedrijf. We wilden voor het bedrijf een aantal zakelijke toestellen aanschaffen bij hun. Dit werd echter geweigerd omdat de directeur van de B.V. (op zichzelf staand rechtspersoon dus) net over de grens in Duitsland woont.. KPN geen problemen :s
Airlockermaandag 19 oktober 2009 @ 11:14
Interraciale relaties. !
Opa.Bakkebaardmaandag 19 oktober 2009 @ 11:52
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:14 schreef Airlocker het volgende:
Interraciale relaties. !
Inderdaad. Telefoonrekeningen betalen, trouwen. Die spanjaard heeft het goed voor elkaar.
CyclingGirlmaandag 19 oktober 2009 @ 12:14
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Alleen bij buitenlanders waarschijnlijk.
Zet het dan in de voorwaarden
CyclingGirlmaandag 19 oktober 2009 @ 12:14
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Inderdaad. Telefoonrekeningen betalen, trouwen. Die spanjaard heeft het goed voor elkaar.
Misschien heb ik het wel beter voor elkaar weten jullie veel
TheoddDutchGuymaandag 19 oktober 2009 @ 12:43
Ga naar een andere provider.

Ze doen niet allemaal zo moeilijk.
nachtdier3maandag 19 oktober 2009 @ 13:35
Een telecomaanbieder is vrij om een overeenkomst met iemand aan te gaan. Maar hij is ook even vrij om een overeenkomst niet aan te gaan. Het contract weigeren mag dus zonder meer.

Wat wel vreemd is, is dat het contract geweigerd wordt om de genoemde reden. Het ID-bewijs is een officieel, door de staat afgegeven document dat ongetwijfeld voldoet aan de Spaanse en Europese wetgeving en daarmee ook gewoon geldig in Nederland.. Ik vind dat dan dus een rare reden om een contract te weigeren.

Ik denk eigenlijk dat het meer een gevalletje is van zekerheid dat de provider wil hebben dat rekeningen daadwerkelijk betaald zullen worden. Incasseren in Spanje zal lastiger zijn dan hier, mocht ie de benen nemen.
CaLeXmaandag 19 oktober 2009 @ 14:01
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Lijkt me niet dat de gsm aanbieder mag weigeren. Je bent immers niet verplicht om een paspoort te hebben in Nederland.

Verder wat spijkerbroek zegt.
Die telecombobo's kunnen je om van alles weigeren, mijn zus werd geweigerd omdat ze "in de verkeerde buurt" woonde. Er schenen nogal veel wanbetalers in de buurt te wonen.

Ingeschreven op een ander adres, over laten schrijven en toen was het wel goed
geeveemaandag 19 oktober 2009 @ 19:12
Ik zou ze er simpelweg op wijzen dat er ook nog andere providers in Nederland zijn,dus wil men niet dan heeft een andere telecomprovider er een klant bij (en ik zou mijn vrienden en kennissen even op de hoogte stellen hoe je behandeld bent misschien kiezen die ook voor een andere provider)
justanickmaandag 19 oktober 2009 @ 19:19
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ga naar een andere provider.

Ze doen niet allemaal zo moeilijk.
KPN en Vodafone doen net zo moeilijk hoor. Er wordt te veel gefraudeerd met buitenlandse ID-kaarten, dus ze zijn er jaaaaren geleden al heel strak bovenop gaan zitten.
justanickmaandag 19 oktober 2009 @ 19:21
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:14 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Zet het dan in de voorwaarden
Die voorwaarden worden bewust veel algemener gehouden. Het gebeurt nl wel eens dat een provider moet besluiten om acceptatiecriteria aan te scherpen of juist te versoepelen.
Rapaillemaandag 19 oktober 2009 @ 21:42
Natuurlijk mag dat. Je mag als bedrijf toch zelf bepalen wat jij als ID-bewijs accepteert. In ieder geval wel met buitenlandse ID-bewijzen. Anders kan je wel met zimbabwaanse gemeentelijk id-bewijs komen ofzo.

Oplossing: zet het abo gewoon op jouw naam.
CyclingGirldinsdag 20 oktober 2009 @ 09:38
Kan ik 2 abo's op mijn naam hebben dan? Als dat kan is het probleem opgelost.
spijkerbroekdinsdag 20 oktober 2009 @ 09:41
Als je genoeg* kredietwaardig bent, dan kan dat.

* in de ogen van de telefoonaanbieder
CyclingGirldinsdag 20 oktober 2009 @ 09:46
En wat is dan kredietwaardig voor hun? Ik heb nergens geen rare schulden, wel een hypotheek maar een vaste baan.
spijkerbroekdinsdag 20 oktober 2009 @ 09:55
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:46 schreef CyclingGirl het volgende:
En wat is dan kredietwaardig voor hun? Ik heb nergens geen rare schulden, wel een hypotheek maar een vaste baan.
Vraag het ze.
Vitamine_Cdinsdag 20 oktober 2009 @ 11:12
2e abo kan je gewoon afsluiten. Enige wat nagekeken wordt is of je geen BKR registratie hebt (standaart bij elk abonement) en of je nog onbetaalde rekeningen hebt van je 1e abo.
Zweefvliegjedinsdag 20 oktober 2009 @ 11:36
Je kan 2 abonnementen nemen op 1 naam inderdaad.
quote:
Ik zou ze er simpelweg op wijzen dat er ook nog andere providers in Nederland zijn,dus wil men niet dan heeft een andere telecomprovider er een klant bij (en ik zou mijn vrienden en kennissen even op de hoogte stellen hoe je behandeld bent misschien kiezen die ook voor een andere provider)
Wat je hier zegt geevee, dat slaat niet echt op heel veel..
In het systeem van T-Mobile is het gewoon simpelweg niet mogelijk om het nummer van een spaanse ID kaart in te vullen. Je kan hem wel invullen, maar dan geeft het systeem een foutmelding, dus ookal zou de verkoper je het abonnement wel willen verkopen, dan kan het systeemtechnisch niet. Dan maar bij een andere provider proberen die wel spaanse ID kaarten accepteren.
Ik weet dat KPN hem wel zal accepteren, maar de kans is groot dat hij dan een borg van 450 euro moet betalen omdat hij niet uit Nederland komt.
CyclingGirldinsdag 20 oktober 2009 @ 11:51
En een Spaans paspoort nummer zou dan wel kunnen? Raar systeem. Afijn Ik heb nu onder mijn naam nog een abonnementsaanvraag gedaan dus laten we nu afwachten.
Zweefvliegjedinsdag 20 oktober 2009 @ 12:17
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:51 schreef CyclingGirl het volgende:
En een Spaans paspoort nummer zou dan wel kunnen? Raar systeem. Afijn Ik heb nu onder mijn naam nog een abonnementsaanvraag gedaan dus laten we nu afwachten.
Je kan wel Spaans paspoort kiezen en dan een nr. intypen, maar niet Spaanse ID-kaart, dus je kan dan sowieso geen nummer intypen
In iedergeval succes met de aanvraag, hopelijk mag je dat 2e abonnement op je naam hebben.

Ik weet niet hoelang je je eigen abonnement al hebt, maar als dat korter dan een maand is en je nu bij dezelfde provider de aanvraag hebt gedaan, dan kan het dus zijn dat je wordt afgewezen, omdat ze eerst willen zien dat je je eerste rekening hebt betaald.