FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Duitse straaljagers onderscheppen vliegtuig
Winner_Tacomaandag 19 oktober 2009 @ 03:33
quote:
Twee gevechtsvliegtuigen van de Duitse luchtmacht hebben boven de Eemshaven een Portugees passagiersvliegtuig onderschept.

Het toestel was onderweg van Lissabon naar Kopenhagen. De Portugese bemanning had al geruime tijd niet gereageerd op radio-oproepen, ook niet op de frequentie voor noodoproepen.

Sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten gelden strenge regels in het luchtverkeer.

Nadat door de Duitse onderschepping het radioverkeer was hersteld, mocht het toestel verder vliegen. Wat precies de oorzaak was, is nog niet bekend.
http://www.rnw.nl/nl/nede(...)erscheppen-vliegtuig
Wat zou er gebeurt zijn als het radiocontact niet tijdig herstelt kon worden? Halen ze zo'n vliegtuig dan neer ?
Bakkerbiermaandag 19 oktober 2009 @ 03:33
Ja
Winner_Tacomaandag 19 oktober 2009 @ 03:40
Just like that? 200 + doden louter wegens een technisch defect ?
StateOfMindmaandag 19 oktober 2009 @ 06:23
Om ontopic te blijven is dit niks bijzonders. In NL staan er 24 uur per dag 2 bewapende F16's paraat om vliegtuigen te onderscheppen die zonder radiocontact het NL luchtruim binnenkomen (QRA).
Zo'n zogenaamde 'scramble' komt gemiddeld een paar keer per maand voor.
RemcoDelftmaandag 19 oktober 2009 @ 08:09
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 03:33 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Wat zou er gebeurt zijn als het radiocontact niet tijdig herstelt kon worden? Halen ze zo'n vliegtuig dan neer ?
Dat ligt er een beetje aan waar het toestel naar toe vliegt... Tot nog toe hebben we het niet hoeven testen.
Het blijkt wel dat heel veel piloten stomweg totaal niet opletten, ook niet als er een jachtvliegtuig voor ze hangt.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 06:23 schreef StateOfMind het volgende:
Zo'n zogenaamde 'scramble' komt gemiddeld een paar keer per maand voor.
Voor 9/11 daarentegen was het zeer zeldzaam.
Terechtmaandag 19 oktober 2009 @ 09:55
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 03:33 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Wat zou er gebeurt zijn als het radiocontact niet tijdig herstelt kon worden? Halen ze zo'n vliegtuig dan neer ?
Nee, in Duitsland heeft men dat verboden. Zelfs als er een kaping zou plaatsvinden.
raptorixmaandag 19 oktober 2009 @ 10:00
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 03:33 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Wat zou er gebeurt zijn als het radiocontact niet tijdig herstelt kon worden? Halen ze zo'n vliegtuig dan neer ?
Ze zoeken eerst visueel contact met de crew door er naast te gaan vliegen, het kan natuurlijk in theoretische gevallen voorkomen dat er helemaal geen radio contact gemaakt kan worden. Als visueel contact ook niet lukt, dan zal men denk ik het vliegtuig zeer scherp volgen.
Karstmanmaandag 19 oktober 2009 @ 10:00
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 08:09 schreef RemcoDelft het volgende:

Voor 9/11 daarentegen was het zeer zeldzaam.
Gebeurde nog regelmatig dat de russen langskwamen boven de noordzee met een Bear, vooral in de jaren 80. Maar dat was inderdaad niet een paar keer per maand. Toen hadden we overigens wel meer kisten op QRA staan dan nu, 2 op leeuwarden en in elk geval ook 2 amerikaanse (F15's dacht ik) op soesterberg.
raptorixmaandag 19 oktober 2009 @ 10:10
De russen hebben toen ook nog een Koreaans vliegtuig uit de lucht geknalt.
Fortune_Cookiemaandag 19 oktober 2009 @ 12:37
ach, en de Amerikanen weer een Iraanse...
Pietverdrietmaandag 19 oktober 2009 @ 14:46
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:10 schreef raptorix het volgende:
De russen hebben toen ook nog een Koreaans vliegtuig uit de lucht geknalt.
Daar was geen gijzeling aan de gang, piloten van de jagers hadden waarschijnlijk geeneens oogcontact met die KAL007