abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73808529
Een tijdje terug begon mijn Mac Pro (bouwjaar eind 2007) flinke kuren te vertonen. Eerst werd opstarten zeer langzaam, de welbekende strandbal bleef steeds langer in beeld. Afgelopen week kreeg ik groene en paarse streepjes in beeld. Als ik de schermpjes bewoog over het scherm, bleven ze hangen in een 'veeg'. En op dit moment zie ik zelfs niets anders dan een kleuren-disco... Ik heb natuurlijk alle eerste stappen al verricht, beeldscherm opnieuw aangesloten, ander beeldscherm geprobeerd, etc. Om een impressie te geven, dit is een close-up video van één van de beeldschermen:

Het opstartgeluid klinkt nog, af en toe is in een flits het blauwe achtergrondscherm met icoontjes zichtbaar. Nu denk ik vanzelfsprekend gelijk aan een videokaart probleem. Maar zou het ook iets anders kunnen zijn, omdat ik ook last kreeg van vastlopers tijdens het opbouwen van het bureaublad? En mocht het simpelweg een kapotte videokaart zijn: Welke videokaart raden jullie aan om de defecte mee te vervangen? Ik heb deze Mac nooit voor gamen gebruikt, zelfs niet voor internet, dus een gemiddelde videokaart voldoet. Bij voorbaat dank .
pi_73818564
Zo te zien waren jullie er net zo moedeloos van geworden als ik .

Heb zojuist de Apple Hardware Test zonder problemen voltooid. En al duurde het zeker 3 minuten om op te starten, kon ik ook vlekkeloos werken in de veilige modus. Sindsdien kan ik weer zonder fratsen normaal opstarten...

Toch heb ik niet het gevoel dat het helemaal goed zit. Het is langer geleden al wel eens voorgekomen dat ik last kreeg van vastlopers en groene en paarse streepjes in beeld, wat later weer spontaan was opgelost. En ook heb ik het idee dat ik de 'strandbal' iets te vaak in beeld krijg tijdens het laden van bestanden. Herkent iemand deze problemen?
  zondag 18 oktober 2009 @ 22:29:49 #3
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_73825736
Dei hardwaretest zegt niet zoveel, die heeft bij mij nog nooit goed een probleem kunnen vinden. Maar het zou inderdaad best een videokaartprobleem kunnen zijn, op de studio bij m'n werk hebben we er een paar maanden geleden ook eentje vervangen die al tijden met hetzelfde probleem zat.
Ik ga naar huis.
pi_74503819
Apple
pi_74994066
Apple heeft vorige maand een onvoorwaardelijke garantieverlenging uitgegeven, en ze hebben de videokaart in mijn Mac Pro kosteloos vervangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')