abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73803056
Al geruime tijd woon ik in een flatje wat vrijwel naast de snelweg ligt. Van geluidsoverlast heb ik totaal geen last en het uitzicht is er prachtig als het donker is maar ik maak me toch een beetje zorgen omtrent uitlaatgassen en fijnstof. In hoeverre is dit nou schadelijk voor de gezondheid?
pi_73803093
Als je in de spits elke dag op je balkon gaat zitten dan zou het een effect kunnen hebben. Maar je zal er niet dood van gaan denk ik. Waar woon je? Dan geef ik even extra gas als ik langskom.
pi_73803109
Uitlaatgassen inademen is over het algemeen niet een heel frisse ervaring. In hoeverre het schadelijk is... vast.
pi_73803121
Neem anders even contact op me milieudefensie

HILVERSUM - De Johannes Blookerweg in Duivendrecht is de smerigste plek van Nederland. Althans, de smerigste plek van zevenhonderd locaties waar Milieudefensie onderzoek deed.
© www.autoweek.nl

De organisatie had zogenoemde diffusiebuisjes uitgedeeld, waarna mensen die konden ophangen waar ze wilden.

Met de buisjes kon gemeten worden hoeveel stikstof er in de lucht zit, een indicatie voor luchtvervuiling. De resultaten werden zondag bekendgemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels.

''Het is er behoorlijk smerig, daar moet je eigenlijk niet komen'', zei Meta Meijer van Milieudefensie over de Johannes Blookerweg, die de snelweg A10 kruist. De smerigste plekken zijn volgens haar vooral te vinden in de Randstad.

Op de tweede plek staat de Prins Hendrikkade in Amsterdam, gevolgd door de Einsteinweg in dezelfde stad. De eerste locatie buiten de Randstad is de Eisenhowerlaan in Eindhoven, die op de vierde plek van vuilste plekken eindigde.
pi_73803134
valt wel mee.
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_73803135
Uh wat denk je zelf.
pi_73803150
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_73803560
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:35 schreef Skiet het volgende:
Als je in de spits elke dag op je balkon gaat zitten dan zou het een effect kunnen hebben. Maar je zal er niet dood van gaan denk ik. Waar woon je? Dan geef ik even extra gas als ik langskom.
Ik had ergens gelezen dat je levensduur wel verkort wordt.
Net als met andere ongezonde dingen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 13:53:05 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73803619
Rookt TS?
Heeft TS een bioafval emmer in de keuken staan?
Lucht TS dagelijks zijn huis?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73803716
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:51 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ik had ergens gelezen dat je levensduur wel verkort wordt.
Net als met andere ongezonde dingen.
Het ligt er maar net aan hoe je het ziet.
Aan AIDS ga je ook niet dood, maar aan b.v. een longontsteking.
pi_73803738
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Rookt TS?
Heeft TS een bioafval emmer in de keuken staan?
Lucht TS dagelijks zijn huis?
Want als hij hier bevestigend op antwoordt, is wonen naast een snelweg niet ongezond.
pi_73803819
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:55 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het ligt er maar net aan hoe je het ziet.
Aan AIDS ga je ook niet dood, maar aan b.v. een longontsteking.
Nou ja.. anders gezegd.. je levensverwachting wordt in ieder geval verkort. Maar je hoeft geen genie te zijn om te kunnen bedenken dat mensen die alleen schone lucht inademen gemiddeld in dat opzicht gezonder bezig zijn dan iemand die jarenlang naast de snelweg woont en de uitlaatgassen krijgt...
pi_73803861
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:59 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Nou ja.. anders gezegd.. je levensverwachting wordt in ieder geval verkort. Maar je hoeft geen genie te zijn om te kunnen bedenken dat mensen die alleen schone lucht inademen gemiddeld in dat opzicht gezonder bezig zijn dan iemand die jarenlang naast de snelweg woont en de uitlaatgassen krijgt...
Klopt.
Maar ik had het even over de mensen die altijd daarop zeggen "ja, maar tegenwoordig ga je aan alles dood."
Dat is echt zo..
pi_73803872
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 13:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Want als hij hier bevestigend op antwoordt, is wonen naast een snelweg niet ongezond.
Nee, sorry, dit is snarken. Ik snap wat je bedoelt, maar toch, hè, toch is het gewoon een simpele vraag: gezond of ongezond.
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:05:06 #15
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73804006
Een paar jaar geleden las ik nog een onderzoek waaruit bleek dat mensen in een flat langs een bepaalde snelweg evenveel schadelijke stoffen binnenkregen als mensen die een pakje per dag roken
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:09:29 #16
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_73804169
Uit onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen percentage kanker gevallen en aantal meter wat men van snelweg af woont.
Dacht dat het na 500 of meer meters te verwaarlozen was.

Ik heb toevallig pas gekart. Een endurance race van 1 1/2 uur binnen.
En aan het einde was ik flink aan het hoesten en proesten. Dat kan eenvoudigweg niet gezond zijn.

Maarja wonen in een stad lijkt me ook niet gezond.
pi_73804254
quote:

[..]

Nee, natuurlijk veranderd dat er niets aan.

Maar als je slaapt met je ramen dicht is na 8 uur, in de meeste matig geventileerde huizen, de maximale co2 concentratie al verrr boven de wettelijke limiet. Dat is net zo ongezond als wonen langs een snelweg. En voor een docent die de hele dag in een hok staat met 30 kinderen op een klein oppervlakte zou snelweg lucht haast wel frisse lucht zijn

Opzich wel punten om even over na te denken voor je je druk gaat maken over een snelweg. Hoewel je er natuurlijk ook wel een beetje rekening mee kan/moet houden.. om 10 uur sochtends al je ramen open gooien om te luchten is net na de spits misschien niet het beste moment.
pi_73804261
Het ligt er denk ik ook aan of je bijv veel ramen open hebt. En kijk bijv eens naar de optie om fijnstof filters in ventilatie roosters te plaatsen.

Hetzelfde geld denk ik voor mensen die veel op de weg zitten voor hun werk. Je krijgt toch de uitlaatgassen binnen via het open raam of de ventilator (airco?).
pi_73804468
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:09 schreef Daniel1976 het volgende:

Ik heb toevallig pas gekart. Een endurance race van 1 1/2 uur binnen.
En aan het einde was ik flink aan het hoesten en proesten. Dat kan eenvoudigweg niet gezond zijn.

Maarja wonen in een stad lijkt me ook niet gezond.
Dat geloof ik best wel.. moet je volgende keer voor de gein je neus goed snuiten/schoonmaken na zoiets. smerige zooi die er dan uitkomt had ooit een collega die wel eens vergat de afzuiging aan te zetten als ie binnen een motor startte.. wel de slang op de uitlaat maar verder niet.
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:26:47 #20
45206 Pietverdriet
pi_73804794
quote:

[..]

Nee, dit zijn zaken die veeeeel ongezonder zijn dan naast een snelweg te wonen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:28:17 #21
45206 Pietverdriet
pi_73804858
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:11 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk veranderd dat er niets aan.

Maar als je slaapt met je ramen dicht is na 8 uur, in de meeste matig geventileerde huizen, de maximale co2 concentratie al verrr boven de wettelijke limiet. Dat is net zo ongezond als wonen langs een snelweg. En voor een docent die de hele dag in een hok staat met 30 kinderen op een klein oppervlakte zou snelweg lucht haast wel frisse lucht zijn

Opzich wel punten om even over na te denken voor je je druk gaat maken over een snelweg. Hoewel je er natuurlijk ook wel een beetje rekening mee kan/moet houden.. om 10 uur sochtends al je ramen open gooien om te luchten is net na de spits misschien niet het beste moment.
Flats zijn van beton, en beton wasemd radon uit, een radioactief edelgas. Hieraan gaan per jaar ca 800 mensen aan dood in Nederland omdat ze niet goed luchten.
  zondag 18 oktober 2009 @ 14:29:31 #22
45206 Pietverdriet
pi_73804897
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:11 schreef m1155 het volgende:
Het ligt er denk ik ook aan of je bijv veel ramen open hebt. En kijk bijv eens naar de optie om fijnstof filters in ventilatie roosters te plaatsen.

Hetzelfde geld denk ik voor mensen die veel op de weg zitten voor hun werk. Je krijgt toch de uitlaatgassen binnen via het open raam of de ventilator (airco?).
Filters zijn echter weer broedplaatsen voor bacterien, schimmels en virussen, en die zijn vreselijk ongezond.
pi_73805335
Hangt er ook nog vanaf welke snelweg, langs de A15 bij Rotterdam lijkt me een stuk ongezonder met zijn enorme aandeel vrachtwagens en grote drukte dan langs een rustige snelweg als de A31 in Friesland.
  zondag 18 oktober 2009 @ 17:39:27 #24
250967 nachtdier3
1...2...3....
pi_73811657
Er zijn gezondere plekken om te wonen.

In hoeverre het schadelijk is, weet ik niet. Wel kan ik me een onderzoek herinnerne waaruit bleek dat kinderen die opgegroeid waren binnnen een staal van een paar honder meter ofzo van een snelweg, aanzienlijk kleinere longcapiciteit hadden dan kinderen die niet naast/bij een snelweg woonden.

Uitlaatgassen inademen is trouwens nooit een goed idee. Ik zou dan ook echt niet direct naast een snelweg of andere heel drukke weg willen wonen.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_73812950
Je leven lang daar wonen is zo ongeveer hetzelfde als je leven lang roken. Kiezne tussen je huis of je peukje dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')