quote:
We hebben een winnaar!
Bij milde tot matige depressies kan dit dé oplossing zijn, soms is aanvulling niet eens nodig. Men zoekt tegenwoordig te vaak heil in pillen en therapieen en hoewel die heel nuttig kunnen zijn, is het vaak niet eens echt nodig. Hoewel het verleidelijk is met een depressie in bed of op de bank te blijven liggen, is het juist zo belangrijk om regelmatig, gezond en actief te leven. Aan bovenstaande zou ik dus wel gezond eten (niet te veel vet en eiwitrijk eten) en genoeg slaap (ritme) toe willen voegen. En geen drank/drugs, voor degenen die nog dachten dat dat best kon tijdens een depressie (en dan heb ik het niet over keer een glas champagne met oud en nieuw).
In het verleden ben ik voor een zware depressie behandeld met paroxetine. Daarna heb ik altijd last gehouden van winterdepressies, maar de dingen die TGVkopper noemt en slaap en gezond eten zijn de dingen die me daar doorheen helpen. Ik ga dan bijvoorbeeld altijd om twaalf uur naar bed. Ik vraag vrienden ook of ze me naar bed willen sturen als ze me na twaalf uur nog op internet zien - je blijft er makkelijk een beetje apathisch achter hangen en met name 's nachts voel ik me altijd depressiever dan overdag. Rond twee uur 's nachts is mijn absolute dieptepunt om een of andere reden. Misschien een beetje gek om dat aan mensen te vragen, maar het werkt wel - iedereen weet dat ik er last van heb, ik ben er eerlijk over, en dat is eigenlijk ook een manier om jezelf te beschermen op de momenten dat het zo slecht gaat dat je dat zelf niet meer kunt (wilt). Zo word ik toch een beetje in de gaten gehouden.
De 'middeltjes' die ik gebruik ter ondersteuning zijn magnesium, om te ontspannen - ik neem dit in voor het slapen, ook in de zomer soms tegen spier- en gewrichtsklachten trouwens - en 's ochtends neem ik soms spirulina voor extra energie. Ook let ik dan goed op m'n eten en neem eventueel voedingssupplementen wanneer dat nodig is, om zo gezond en fit mogelijk te blijven op die momenten.
Sinds vorig jaar maak ik gebruik van een lichtwekker, dat scheelt echt enorm. Niet alleen met opstaan, maar voor mijn stemming in het algemeen doet het ook wonderen. Ik heb vorig jaar een wake-up light en een energy light gekocht. De energy light heb ik niet eens nodig gehad dit jaar, het was m'n mildste winterdepressie tot nu toe.
Afgelopen zomer had ik voor het eerst een periode waarin ik zo gespannen was dat ik niet kon slapen. Normaal was ik iemand die bwvs nog in slaap kon vallen als de wereld op het punt stond te vergaan, maar opeens kon ik nog maar drie uurtjes maken, in etappes. Toen heb ik Bional nachtrust melatonine geprobeerd en dat werkte voor mij goed. Het is geen wondermiddel, als je wakker wil blijven kan het, maar als je probeert te ontspannen is dit net het duwtje in de rug. Er zit valeriaan en hop in, en melatonine.
Overigens eeen waarschuwing mbt sint-janskruid: gebruik dit niet op eigen initiatief in combinatie met andere medicijnen, maar raadpleeg altijd een arts. Ook heb ik weleens gelezen dat het de werking van de pil zou kunnen verminderen.