Ja kan ik!
Ik vind zelf niet dat ik er heel actief mee bezig ben want we blijven steken op een gebaar of 10. ff uit mijn hoofd: eten,drinken,poes, vogel, auto, fiets, wassen/handen wassen, tanden poetsen,banaan, heet,koud, water, regen. Het gaat onderhand als vanzelf, als ik iets zeg waar een gebaar bij hoort dan gebruik ik dat gebaar, ook als ik een nieuw gebaar aan wil leren. Ruben gebruikt ze ook wel regelmatig,de ene meer dan de ander. desondanks gebruikt hij nu ook wel die en daar om duidelijk te maken wat hij wil. De gebaren sluiten vooral aan bij wat we vaak doen/zien.
Wat jij zegt daar draait het volgens mij om keshet, dat je allert bent op de signalen die je kind geeft, dus ook de gebaren. Dan hoeft het helemaal niet volgens een boekje. Naast de gebaren hierboven gebruiken we ook de 'algemene' gebaren die iedereen wel eens gebruikt, boven/beneden, oh-oh,dag enz.
Ik ben blij dat we gebaren gebruiken, ik heb het idee dat het de communicatie soms wel makkelijker maakt. En als trotse ouder vind ik natuurlijk ook dat hij veel begrijpt voor een dreumes van anderhalf maar of dat meer is dan kindjes die geen gebaren gebruiken, ik weet het niet. maar dat is ook niet het doel van de gebaren.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.