abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73759477
Hallo allemaal,

Ik heb even puur hypothetisch een vraag aan de recht geleerde hier (net vakantie dus 2 weken geen recht )

STEL dat in het huis van de buren voor de 2e keer brand is uitgebroken door schuld (lampen bedekken etc etc). Is het dan mogelijk je buren aan te klagen wegens nalatigheid ook al heb je er zelf geen schade van ondervonden?

Lijkt mij wel een interessante stelling, je hebt immers geen schade maar wel overlast gehad waarschijnlijk.

Mij zelf lijkt het me gewoon mogelijk en zeker ook wel een reële aanklacht.

Hoor graag jullie gedachten.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:46:33 #2
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_73759504
waarom niet?

ik vraag me alleen af met wat voor rede als je er geen last van hebt gehad
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_73759562
Vraag dan meteen of het nuttig is. Natuurlijk mag/kan je ze aanklagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2009 19:50:59 ]
pi_73759612
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:
waarom niet?

Als je geen schade hebt, hoef je ook niets vergoed te krijgen, dus heeft het geen zin om een civiele procedure te beginnen. Het kan natuurlijk wel, het staat iedereen vrij om een civiele zaak te beginnen, maar ik denk dat je het al moelijk krijgt om een advocaat zo ver met je mee te krijgen.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:54:06 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_73759814
In sommige landen kon je zo 100K vragen aan emotionele schade.

NL weet ik niet. (TVP)
pi_73759906
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:45 schreef Thomashorst het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb even puur hypothetisch een vraag aan de recht geleerde hier (net vakantie dus 2 weken geen recht )

STEL dat in het huis van de buren voor de 2e keer brand is uitgebroken door schuld (lampen bedekken etc etc). Is het dan mogelijk je buren aan te klagen wegens nalatigheid ook al heb je er zelf geen schade van ondervonden?

Lijkt mij wel een interessante stelling, je hebt immers geen schade maar wel overlast gehad waarschijnlijk.
Wat wil je eisen dan? Schadevergoeding in elk geval niet, want er is geen schade.
quote:
Mij zelf lijkt het me gewoon mogelijk en zeker ook wel een reële aanklacht.
Lijkt mij niet.
pi_73759916
Als het een huurhuis is de woningbouwvereniging inlichten.
En contact opnemen met de wijkagent.
En elke keer dat zoiets gebeurt, meteen bellen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73759965
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:54 schreef Buschetta het volgende:
In sommige landen kon je zo 100K vragen aan emotionele schade.

NL weet ik niet. (TVP)
Vragen staan vrij, maar met het toewijzen van schadevergoedingen voor emotionele schade is men gelukkig erg terughoudend.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:02:24 #9
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_73760108
ik denk dat je zelfs gezeik met de rechter kan krijgen omdat je z'n kostbare tijd verdoet
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_73760260
Ik zou bezorgder zijn over de volgende keer, dat de zaak wel affikt.
Ik zou dat liever willen voorkomen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73760278
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat wil je eisen dan? Schadevergoeding in elk geval niet, want er is geen schade.
[..]
Nogmaals, ik heb zelf geen problemen ik vroeg het mij af .
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:57 schreef krakkemieke het volgende:
Als het een huurhuis is de woningbouwvereniging inlichten.
En contact opnemen met de wijkagent.
En elke keer dat zoiets gebeurt, meteen bellen.
Dat is inderdaad de oplossing denk ik voor een huurhuis, maar wat nu als het een koophuis betreft?
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:
waarom niet?

De buren hebben dan toch al 2 keer je hele hebben en houwen op het spel gezet, een brand slaat zo over.
Je zou er van uit gaan dat je wel 2x denkt nadat zoiets voor het eerst gebeurt is. Ik kan me goed voorstellen dat je het dan zou willen voorkomen in de toekomst.

Situatie lijkt misschien onrealistisch maar lijkt mij in een huishouden met veel kleine kinderen vrij reëel.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:08:40 #12
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73760372
Geen schade, geen vergoeding. Maar sommige overlast kán onder juridische schade vallen, dus het ligt er een beetje aan wat je onder overlast verstaat.
pi_73760433
Voor een koophuis neem contact op met de wijkagent. En zorg dat elke melding wordt geregistreerd.
Kinderen of niet, een brand is altijd een gevaar.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73760718
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:06 schreef Thomashorst het volgende:
Nogmaals, ik heb zelf geen problemen ik vroeg het mij af .
Dat snap ik, maar je hebt je dan toch ook wel afgevraagd waarvóór je je buren (hypothetisch) aan zou klagen?
pi_73761101
Kennelijk niet.
Weer een gevalletje: de wereld is gevaarlijk, moet ik me verzekeren.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73767956
Ik denk dat je altijd wel je buren kunt aanklagen maar of het nut heeft betwijfel ik,immers je hebt geen schade (mogelijk wel emotionele schade)

Wat je wel kunt doen is bij een huurhuis de woningmaatschappij informeren en eventueel de brandverzekering een woningmaatschappij zal denk ik niet blij zijn met huurders die zich niet als een goed huurder gedraagd en verzekeringsmaatschappijen idem het zou kunnen lijden tot verhogen van de premie en mogelijk tot het schrappen van de verzekering.

Je kunt eventueel de brandweer in je woonplaats inlichten over het risicogedrag van je buren.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_73785743
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar je hebt je dan toch ook wel afgevraagd waarvóór je je buren (hypothetisch) aan zou klagen?
Zeker, zoals in de OP te lezen valt zou ik ze aanklagen wegens nalatigheid.
pi_73786094
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 19:31 schreef Thomashorst het volgende:Zeker, zoals in de OP te lezen valt zou ik ze aanklagen wegens nalatigheid.
Ja, en dan? Wat is je eis bij de rechter?
Wil je geld van die mensen? Wil je dat ze verhuizen? Moeten ze in de plaatselijke krant paginagroot hun nalatigheid toegeven?
Of wil je alleen maar dat de rechter bevestigd dat je buren inderdaad nalatig zijn geweest?

Met nalatigheid an sich heb jij niets te maken.
Als ik de aardappels laat aanbranden omdat ik te lang op fok zit dan ben ik nalatig maar zal dat niets uitmaken.
Brand ik daarbij het hele huizenblok af dan kunnen mijn buren mij aansprakelijk stellen met als argument dat ik nalatig ben geweest.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')