Het staat er zelfs boven. Zit je soms op de PABO?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:18 schreef Hi_flyer het volgende:
Krijgen ze daar een rekenmachine bij of moet het uit het blote hoofd?
Aha een insider.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:20 schreef Gesloten het volgende:
Ik heb het 1,5 jaar gedaan. Eigenlijk leer je alleen tijdens de stages
En ja, ik heb die rekentoets wel gehaald
Leraren zijn over het algemeen lui als dikke stront. En dan heb ik het vooral over basisschoolleraren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onzin discussie weer. Leerkracht zijn is meer dan alleen rekensommetjes maken.
Is die rekentoets nu echt zo moeilijk? Dat hoor ik weleens van PABO'ers.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:20 schreef Gesloten het volgende:
Daar heb je wel een puntquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Leraren zijn over het algemeen lui als dikke stront. En dan heb ik het vooral over basisschoolleraren.
Maar is ook niet vreemd. Als leraar heb je geen doorstroommogelijkheden, en salarisverhoging of takenverbreding zit er al helemaal niet in.
Na 10 jaar steeds andere kutkinderen opgeleid te hebben begint de sleur erin te raken en zingen ze maar uit tot hun 60ste omdat het moet.
Je krijgt serieus sommetjes als in de OP hoorquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:24 schreef Fascination het volgende:
Is die rekentoets nu echt zo moeilijk? Dat hoor ik weleens van PABO'ers.
Tuurlijk, maar daar ben je leraar voor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
Daar heb je wel een punt
Maar bij een klas runnen komt meer kijken dan alleen rekenen en blokfluit spelen.
En dat betekent dat je dan maar niet hoeft te kunnen rekenen? Primaire taak van een onderwijzer is kennisoverbracht, kinderen gaan niet naar school als vervanging van de oppas.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt
Maar bij een klas runnen komt meer kijken dan alleen rekenen en blokfluit spelen.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:10 schreef de_boswachter het volgende:
Klacht vanwege vroeger:
Leraren in het algemeen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
( met uitzondering natuurlijk van gewaardeerd ex-collega op FOK, en vaste WOS-bezoeker -JD- .).
Tja, vind je het gek, na een weekje les moet je al op stage... Tja, ik weet het niet, maar in een week krijg je echt niet veel geleerd. Ik krijg altijd slaag als ik zeg dat de PABO geen volwaardige opleiding isquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:20 schreef Gesloten het volgende:
Een groot nadeel: ze houden van kinderenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:23 schreef Lux0rious het volgende:
Spul nakijken in je vrij tijd, na school. En omgaan met kutkinderen![]()
Maarja, ik ken ook iemand die z'n HBO opleiding niet aankon en daarom maar PABO ging doen.
Overigens zit de PABO wel tegenover het gebouw waar ik zit. En ik kan je zeggen, op de PABO zitten wel meestal alle mooie dames.
Bij ons op school wel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:29 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een school gezien waar er op vrijdagmiddag om half 5 nog iemand aanwezig is en ik ben er op een hele hoop geweest.
[..]
Ach nee man. Stelt toch niks voor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:24 schreef Fascination het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef -J-D- het volgende:
Bij ons op school wel.
Om 16.00 uur begint de vrijdagborrel
Klopt, heb universiteit gedaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:31 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
![]()
Jij doet dan ook middelbaar onderwijs en hebt ws. geen PABO gedaan.
Het niveau van de "normale" lerarenopleiding is wel van een goed niveau... maar kop op PABO zeg.
Dat moet jij toch ook wel kunnen beamen, dat dat zwaar ruk is.
Oh wacht, nu wel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:28 schreef Fascination het volgende:
Ik kan de som in de OP niet uit m'n hoofd uitrekenen.
jij hebt het rekenvermogen van een gebouw?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:31 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik wist de som niet.
Wellicht omdat ik het rekenvermogen heb van een basisschool.
Of die taaltoets, een vriendin van me heeft die 3x moeten doen om het te halenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:33 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Klopt, heb universiteit gedaan.
En het niveau van de lerarenopleiding voor mijn vak is ook best redelijk.
Maar de PABO is dieptriest. Mijn vrouw werkt daar en ik hoor dagelijks de verhalen over het niveau en de eisen die aan studenten gesteld worden (of liever: gesteld zouden moeten worden maar wat niet gebeurt)
Het is inderdaad zwaar ruk op de meeste PABO's. Ze krijgen soms sommen voorgeschoteld van groep 8 en die snappen ze al niet. Dan wordt het 4x voorgedaan en besproken en dan kunnen ze het nog niet. TRIEST!
Kijk dat bedoel ik. En treurige is dat ze er ook nog eens serieus over nagedacht hebben om de zwaarte van de rekentoets te verlagen omdat een groot gedeelte ervoor zakte.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:33 schreef -J-D- het volgende:
Klopt, heb universiteit gedaan.
En het niveau van de lerarenopleiding voor mijn vak is ook best redelijk.
Maar de PABO is dieptriest. Mijn vrouw werkt daar en ik hoor dagelijks de verhalen over het niveau en de eisen die aan studenten gesteld worden (of liever: gesteld zouden moeten worden maar wat niet gebeurt)
Het is inderdaad zwaar ruk op de meeste PABO's. Ze krijgen soms sommen voorgeschoteld van groep 8 en die snappen ze al niet. Dan wordt het 4x voorgedaan en besproken en dan kunnen ze het nog niet. TRIEST!
Idd, die zijn een diploma onwaardig.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Of die taaltoets, een vriendin van me heeft die 3x moeten doen om het te halen![]()
Tja, als je het zelf niet snapt, hoe kun je het ooit uitleggen aan kinderen?
Noh, dat was tien jaar geleden ook zo. Ik weet nog dat we een nieuwe lerares kregen in groep 8, incluis vlot kapsel en een bril met dik montuur. Vaak genoeg dat de leerlingen haar moesten verbeteren. Sad.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:37 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik. En treurige is dat ze er ook nog eens serieus over nagedacht hebben om de zwaarte van de rekentoets te verlagen omdat een groot gedeelte ervoor zakte.
Studenten schijnen massaal te klagen en ook niet voor de opleiding PABO te kiezen vanwege deze rekentoets.... echt waar moet dat heen met de kwaliteit van het onderwijs van onze kinderen in de toekomst.
Heb je een meester () of juf voor de klas staan die de kinderen sommen moet leren, terwijl ze het zelf alleen kan met het antwoordenboek.
Treurig.... echt treurig.
Een taaltoets ?! Wat moet ik me daar bij voorstellen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:36 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Of die taaltoets, een vriendin van me heeft die 3x moeten doen om het te halen![]()
Tja, als je het zelf niet snapt, hoe kun je het ooit uitleggen aan kinderen?
Vragen over spelling, interpunctie, formuleren en grammaticaquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:40 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Een taaltoets ?! Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Hoi JD, ik had de som in de OP goed, mag ik nu op de volgende RIP-HT-meet komenquote:
De PABO waar mijn vrouw werkt gaat er veel te soepel mee om.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:41 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maareh...wie vertelt me even hoe het zit tegenwoordig?
Je haalt de rekentoets niet, of de taaltoest. En dan? Dan mag je toch niet verder? Dan heb je toch gelijk de mindere Goden te pakken en ga je verder diegene die het wel aan kunnen, lijkt me toch?
Of wordt er net zolang gezocht en gedaan tot er ergens een voldoende uitgeperst is, na 4 keer overdoen?
RIPquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:41 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Hoi JD, ik had de som in de OP goed, mag ik nu op de volgende RIP-HT-meet komen
Hoe dan, het lukt mij nietquote:
Volgens mij hebben ze drie pogingen idd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:41 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maareh...wie vertelt me even hoe het zit tegenwoordig?
Je haalt de rekentoets niet, of de taaltoest. En dan? Dan mag je toch niet verder? Dan heb je toch gelijk de mindere Goden te pakken en ga je verder diegene die het wel aan kunnen, lijkt me toch?
Of wordt er net zolang gezocht en gedaan tot er ergens een voldoende uitgeperst is, na 4 keer overdoen?
Tja, toch heeft ze onlangs haar master onderwijskunde gehaald... Maar goed, daardoor hoeft ze het nu dus ook niet uit te leggen aan kinderenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:38 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Idd, die zijn een diploma onwaardig.
Ik heb eens begrepen dat wanneer men die toets niet haalt, men een vervangende opdracht kan krijgen.....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:43 schreef -J-D- het volgende:
De PABO waar mijn vrouw werkt gaat er veel te soepel mee om.
Ze krijgen kans na kans na kans totdat ze het halen. Halen ze het na 80x nog niet dan worden er wel omstandigheden verzonnen waarom het niet lukt en mogen ze alsnog verder
Ik heb ooit een vervangende opdracht gekregen omdat ik op het onderdeel zingen geen voldoende kon scoren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik heb eens begrepen dat wanneer men die toets niet haalt, men een vervangende opdracht kan krijgen.....
Ook in normale omstandigheden...
3 pogingen??quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:46 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze drie pogingen idd.
Per PABO verschillend.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik heb eens begrepen dat wanneer men die toets niet haalt, men een vervangende opdracht kan krijgen.....
Ook in normale omstandigheden...
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hoezeer ik het ook eens ben met het feit dat een PABO best strenger mag selecteren, denk ik toch dat velen hier het vak aardig onderschatten.
Het gaat niet er niet om hoe zwaar het vak is, het gaat erom dat de toekomstige beoefenaars van dat vak de basisvaardigheden die ze moeten overbrengen niet goed genoeg onder de knie hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hoezeer ik het ook eens ben met het feit dat een PABO best strenger mag selecteren, denk ik toch dat velen hier het vak aardig onderschatten.
Wat ik treurig vind is hoe PABO studenten zoals m'n zusje de laatste jaren zichzelf moeten verdedigen omdat ze door die media-aandacht over de rekentoets als debiel te boek staan. Ik denk dat 99,9% van de studenten het antwoord op de som gewoon weet hoor. Bij de toets draait het niet om het goede antwoord (die natuurlijk ook wel goed moet zijn) maar om hoe je het uitrekent. En in het hedendaagse onderwijs wordt er bijna geen gebruik meer gemaakt van een staartdeling die de meeste studenten vroeger geleerd hebben dus mag je dat ook niet gebruiken. De oude formule niet meer mee. Dus fout! Aangezien iedereen tegenwoordig met een rekenmachine "rekent", weet ook haast niemand meer hoe je 1,99 + 1,99 handig uit je hoofd moet uitrekenen en moet uitleggen aan kinderen. (2+2=4, dan 4-0,02=3,98). De meesten moeten dus eigenlijk gewoon opnieuw leren rekenen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:10 schreef de_boswachter het volgende:
Komtie dan he:
1650:5+297
Maar liefst een kwart (![]()
![]()
![]()
) van de mensen slaagt er niet in om zulks sommetje zonder hulp op te lossen..... Erg treurig.
Ik zeg toch ook dat de PABO strenger zou moeten selecteren?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:52 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Het gaat niet er niet om hoe zwaar het vak is, het gaat erom dat de toekomstige beoefenaars van dat vak de basisvaardigheden die ze moeten overbrengen niet goed genoeg onder de knie hebben.
Dat dus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:52 schreef Antaresje het volgende:
Het gaat niet er niet om hoe zwaar het vak is, het gaat erom dat de toekomstige beoefenaars van dat vak de basisvaardigheden die ze moeten overbrengen niet goed genoeg onder de knie hebben.
Tja, daar kiezen ze toch zelf voor? Dat zielig doen ben ik een beetje zat. Ik zeur toch ook niet over de ICT-wereld en dat ik graag eens wat meer erkenning wil?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Meer dan de helft haalt de rekentoets niet bij de eerste poging op de PABO hier in de buurt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:54 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik denk dat 99,9% van de studenten het antwoord op de som gewoon weet hoor. Bij de toets draait het niet om het goede antwoord (die natuurlijk ook wel goed moet zijn) maar om hoe je het uitrekent.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Ben het met je eens dat er aan de opleiding het een en ander schort.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:55 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Tja, daar kiezen ze toch zelf voor? Dat zielig doen ben ik een beetje zat. Ik zeur toch ook niet over de ICT-wereld en dat ik graag eens wat meer erkenning wil?
En iemand die ik ken die ook PABO heeft gedaan gaf me achteraf overigens wel gelijk dat het niveau eigenlijk om te huilen was...
Op woensdagmiddag zijn leerkrachten trouwens niet vrij, maar moeten ze vergaderen of andere dingen doen. Bovendien bedoel je leerkrachten ipv leraren.quote:Toen ik daarop antwoordde
Zoals ik al zei gaat het niet om het goede antwoord maar op de manier hoe je het uitrekent en dat moet vaak op een andere manier dan de studenten dat vroeger geleerd hebben. Dus moet iedereen opnieuw leren rekenen. Ik denk dan ook dat als het in het tweede jaar gegeven zou worden met in het eerste jaar wat rekenlessen dat bijna iedereen hem haalt..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:55 schreef -J-D- het volgende:
Meer dan de helft haalt de rekentoets niet bij de eerste poging op de PABO hier in de buurt.
Dus op die PABO zal 99,9% die som vermoedelijk niet foutloos maken.
Nee en daarom zijn die rekentoetsen dus.....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat het vak leerkracht hier door sommigen wordt beschreven als een baan van niks, dat iedere idioot die kan rekenen en schrijven het wel even kan klaren. Dat is dus absoluut niet waar.
STFU.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:02 schreef Chrizzly2 het volgende:
[..]
Op woensdagmiddag zijn leerkrachten trouwens niet vrij, maar moeten ze vergaderen of andere dingen doen. Bovendien bedoel je leerkrachten ipv leraren.
Juist, en als ze daar nou eens consequenties aan zouden hangen als je hem niet haalt, dan is het probleem opgelost!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:03 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Nee en daarom zijn die rekentoetsen dus.....
Er zijn er honderden die die toets nog in het tweede jaar moeten doen omdat ze het in het eerste jaar niet gehaald hebben. Ze krijgen dan UREN extra ondersteuning (naast de gewone lessen) en halen het dan nog niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:02 schreef Trusten het volgende:
[..]
Zoals ik al zei gaat het niet om het goede antwoord maar op de manier hoe je het uitrekent en dat moet vaak op een andere manier dan de studenten dat vroeger geleerd hebben. Dus moet iedereen opnieuw leren rekenen. Ik denk dan ook dat als het in het tweede jaar gegeven zou worden met in het eerste jaar wat rekenlessen dat bijna iedereen hem haalt..
Nee ok, het moet wel een beetje in je zitten, maar is dat niet bij iedere baan zo? Ik krijg alleen soms wel het idee dat mensen (lees: vrouwen) voor de opleiding kiezen omdat ze niets anders weten...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Ben het met je eens dat er aan de opleiding het een en ander schort.
Maar dat neemt niet weg dat het vak leerkracht hier door sommigen wordt beschreven als een baan van niks, dat iedere idioot die kan rekenen en schrijven het wel even kan klaren. Dat is dus absoluut niet waar.
Mag ik even lachen? Op driekwart van de basisscholen waar ik kom is er op woensdagmiddag geen hond te bekennen....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:02 schreef Chrizzly2 het volgende:
[..]
Op woensdagmiddag zijn leerkrachten trouwens niet vrij, maar moeten ze vergaderen of andere dingen doen. Bovendien bedoel je leerkrachten ipv leraren.
Zolang er geen calculus aan te pas komt kan het nooit te moeilijk zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:02 schreef Trusten het volgende:
[..]
Zoals ik al zei gaat het niet om het goede antwoord maar op de manier hoe je het uitrekent en dat moet vaak op een andere manier dan de studenten dat vroeger geleerd hebben. Dus moet iedereen opnieuw leren rekenen. Ik denk dan ook dat als het in het tweede jaar gegeven zou worden met in het eerste jaar wat rekenlessen dat bijna iedereen hem haalt..
Gedeeltelijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:04 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Juist, en als ze daar nou eens consequenties aan zouden hangen als je hem niet haalt, dan is het probleem opgelost!
IK VIND HET ZO LEUK OM MET KINDEREN OM TE GAAN HIHIHIHIHIHIHIquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:04 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee ok, het moet wel een beetje in je zitten, maar is dat niet bij iedere baan zo? Ik krijg alleen soms wel het idee dat mensen (lees: vrouwen) voor de opleiding kiezen omdat ze niets anders weten...
Nee, denk het niet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:08 schreef -J-D- het volgende:
boswachter: Op de rekentoets en de taaltoets na, is de opleiding dus overbodig?
Klopt niet, voor een voldoende moet een PABO student hoger scoren dan de besten van groep 8. De stof gaat t/m de brugklas en daar dan echt de pittigste zaken uit voor de toets. Als je bij deze toetsen onder de 80% goed hebt, dan heb je het niet gehaald...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:04 schreef -J-D- het volgende:
Ook al is het heel af en toe zo dat een som iets anders wordt aangepakt dan vroeger, dan nog gaat het over groep 8 sommen of voor het nog jongerer kind.
Ow ja, vreselijk, dat hoor je dan inderdaad heel vaak en als dat dan de enige reden is...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:08 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
IK VIND HET ZO LEUK OM MET KINDEREN OM TE GAAN HIHIHIHIHIHIHI
Toen ikde pabo deed:quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:09 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Nee, denk het niet.
Maar mijn vraag: Omdat ik niet weet wat de PABO naast deze 2 toetsen in moet houden.
Wat leren ze daar nu eigenlijk?
Ik, en met mij vele anderen, denken dat ze de PABO op hun sloffen kunnen halen. Meestal door onwetendheid.
Maar WAT leert en doet men daar eigenlijk? Wat is hun vakkenpakket etc.
Een HBO-student met dat toch makkelijk kunnen halen? Ze hebben op zijn minst de HAVO of ROC afgerond en zitten op een HBO-opleiding. Is het dan teveel gevraagd dat ze groep 8 / brugklas-stof perfect beheersen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:11 schreef Trusten het volgende:
[..]
Klopt niet, voor een voldoende moet een PABO student hoger scoren dan de besten van groep 8. De stof gaat t/m de brugklas en daar dan echt de pittigste zaken uit voor de toets. Als je bij deze toetsen onder de 80% goed hebt, dan heb je het niet gehaald...
Dat heb ik dus gedaan... en uit ervaring kan ik spreken dat dat dus best wel lastig is zo af en toe.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:09 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Moet je maar eens proebern kinderen wat bij te brengen. Ga eens de jeugd van je sportclub trainen en je ziet vanzelf wel in dat het opvoeden en doceren van kinderen geen peuleschil is.
HEB JE PABO GEDAAN OF ZO???quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:14 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat heb ik dus gedaan... en uit ervaring kan ik spreken dat dat dus best wel lastig is zo af en toe.
Maar daar hebben ze toch gewoon voor gekozen, zoals ik al eerder zei: In het bedrijfsleven loop je tegen andere problemen op. Daar wordt je voor betaald, klaar.
Het komt op me over als een pietlutterig type mensen eerlijk gezegd. En dat terwijl ze weinig te klagen hebben met hun 2 maanden netto verlof op jaarbasis.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Toen ikde pabo deed:
Pedagogiek
Culturele vorming
Nederlands
Muziek
Engels
Maatschappijleer
Didactiek
Natuuronderwijs
Bewegingsonderwijs
Informatiekunde
En nog wel meer denk ik
Maar ook vakken als bordschrijven, zingen, blokfluit spelen etc .
ja, gezakt voor de taaltoetsquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:15 schreef -J-D- het volgende:
HEB JE PABO GEDAAN OF ZO???
Bewegingsonderwijs is één van de lastigste onderdelen. Daar komt een heleboel meer bij kijken dan een voetbal de zaal in gooien en op een fluitje blazen. Niet voor niets mogen afgestudeerden niet meer bewegingsonderwijs geven, zonder daar een apart diploma voor te hebben gehaald.quote:
Op welke HAVO krijg je nog veel hoofdrekenen dan? Ik heb dat op de HAVO weinig gehad en moest in de brugklas verplicht een rekenmachine aanschaffen. Ik kan me niet veel lessen herinneren op de middelbare school waarbij ik gebruik maakte van breuken bijvoorbeeld. Logisch toch dat die kennis gedeeltelijk vergaat in 5 jaar tijd? Wat dat betreft is natuurlijk ook het PABO-resultaat deels te wijten aan verslechterde middelbare-schoolopleidingen. Rekenonderwijs van wat 'wij' van vroeger kennen is gewoon niet meer. Ik ben zelf 22 en de dingen die ik vroeger leerde in groep 8 leert men tegenwoordig al in groep 5. Dus de stof is in al die jaren ook moeilijker geworden en blijkbaar kunnen veel mensen zich daar geen beeld bij vormen anders zouden we nu niet stuiten op zoveel onbegrip denk ik...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:14 schreef -J-D- het volgende:
Een HBO-student met dat toch makkelijk kunnen halen? Ze hebben op zijn minst de HAVO of ROC afgerond en zitten op een HBO-opleiding. Is het dan teveel gevraagd dat ze groep 8 / brugklas-stof perfect beheersen?
Serieus?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Maar ook vakken als bordschrijven, zingen, blokfluit spelen etc .
Ooh ja, heb 10 keer mijn zingentoest over moeten doenquote:
In de meeste wiskundemethodes zit dat in klas 1 en 2 verwerkt door het jaar heen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Op welke HAVO krijg je nog veel hoofdrekenen dan? Ik heb dat op de HAVO weinig gehad en moest in de brugklas verplicht een rekenmachine aanschaffen. Ik kan me niet veel lessen herinneren op de middelbare school waarbij ik gebruik maakte van breuken bijvoorbeeld.
Zeker, het is logisch dat het wegzakt. Maar dat niveau moet je je razendsnel eigen kunnen maken. Als ze later voor de klas staan, kan het zo zijn dat de stof er compleet anders uit komt te zien in de komende tientallen jaren. Dan moeten ze zich dat ook snel eigen kunnen maken.quote:Logisch toch dat die kennis gedeeltelijk vergaat in 5 jaar tijd?
Ik vind lessen krijgen voor dit soort dingen wel raar ja. Bordschrijven is niks meer dan thuis oefenen, evenals blokfluit spelen. En zangles,quote:
En daar draait het om, he? Kwaliteit bieden is niet belangrijk, zolang ze het maar niet door hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:23 schreef MASD het volgende:
[..]
En zangles,, kom op. Alsof die koters weten dat je in de verkeerde toonsoort zit.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:23 schreef MASD het volgende:
[..]
Ik vind lessen krijgen voor dit soort dingen wel raar ja. Bordschrijven is niks meer dan thuis oefenen, evenals blokfluit spelen. En zangles,, kom op. Alsof die koters weten dat je in de verkeerde toonsoort zit.
Ik word, word ik.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:16 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
ja, gezakt voor de taaltoets
Nee hoor. Ik ben gewoon geen wonder in dt en d whatever. Vandaar dat ik ook niks met taal heb gedaan voor mijn beroepskeuze
Rekenen en taal okay. Maar zingen is iets heel anders. Als je kinderen willen leren zingen gaan ze naar een muziekschool.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef -J-D- het volgende:
[..]
En daar draait het om, he? Kwaliteit bieden is niet belangrijk, zolang ze het maar niet door hebben.
Die dingen zijn niet anders dan die 10 euro dingen bij de Intertoys. Krijt en bord.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
![]()
Jij hebt thuis een schoolbord??
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:27 schreef MASD het volgende:
[..]
Die dingen zijn niet anders dan die 10 euro dingen bij de Intertoys. Krijt en bord.
Je moet ook niet denken dat je 4 jaar lang 2 uur in de week les in bordschrijven krijgt (ik heb het in totaal 6 uur gehad), maar je moet het wel onder de knie krijgen. Een ontwerper moet een duidelijke advertentie kunnen maken, een leraar moet een schoolbord goed leesbaar en overzichtelijk weten te vullen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:23 schreef MASD het volgende:
[..]
Ik vind lessen krijgen voor dit soort dingen wel raar ja. Bordschrijven is niks meer dan thuis oefenen, evenals blokfluit spelen. En zangles,, kom op. Alsof die koters weten dat je in de verkeerde toonsoort zit.
Mee eens maar de rekentoets is nu een soort 'ingangstoets' en je moet het dus eigenlijk al kunnen als je op school komt. Er is zoveel veranderd, zoals wij het vroeger leerden mag het tegenwoordig niet meer omdat het niet past binnen de reconstructiedidactiek die nu in het rekenonderwijs wordt toegepast. Maar als niemand uitlegt hoe je het via de nieuwe manier moet uitrekenen en overbrengen kunnen ze ook niet verwachten dat iedereen het de eerste keer haalt...quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:21 schreef -J-D- het volgende:
Zeker, het is logisch dat het wegzakt. Maar dat niveau moet je je razendsnel eigen kunnen maken.
Thanks !quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
Ik word, word ik.
Jij wordt, word jij.
Hij/zij wordt, wordt hij/zij.
Was het maar waar!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ze maken toch meestal gebruik van SMART-boards tegenwoordig ?????!!!
Ja, tegenwoordig zie je die steeds meer, elke school is druk budget aan het zoeken om er in elk lokaal één te krijgen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ze maken toch meestal gebruik van SMART-boards tegenwoordig ?????!!!
Ik denk dat leraar de laagst betaalde baan voor mensen met een HBO-opleiding is, dus die vlieger gaat niet echt op. Oke, je begint op een acceptabel salaris, maar je stijgt nauwelijks.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:14 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat heb ik dus gedaan... en uit ervaring kan ik spreken dat dat dus best wel lastig is zo af en toe.
Maar daar hebben ze toch gewoon voor gekozen, zoals ik al eerder zei: In het bedrijfsleven loop je tegen andere problemen op. Daar wordt je voor betaald, klaar.
Het komt op me over als een pietlutterig type mensen eerlijk gezegd. En dat terwijl ze weinig te klagen hebben met hun 2 maanden netto verlof op jaarbasis.
Dat is dus het failliet van het Nederlandse rekenonderwijs.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:54 schreef Trusten het volgende:
[..]
En in het hedendaagse onderwijs wordt er bijna geen gebruik meer gemaakt van een staartdeling die de meeste studenten vroeger geleerd hebben dus mag je dat ook niet gebruiken.
quote:Realistisch rekenen wordt ook wel verhaaltjesrekenen genoemd. De opdracht die een leerling krijgt is verwerkt in een situatie waarin het kind zich zou kunnen herkennen,realistisch dus. Daarbij wordt verwacht dat de leerling via een zelfgekozen strategie tot een oplossing komt. Rekenen wordt op deze manier taal, menen critici, waardoor taalzwakke kinderen geen rekenen leren.Hebben zij gelijk? 27% van de basisscholen presteert slecht met het rekenonderwijs. Is realistisch rekenen de oorzaak?
27% van de Nederlandse basisscholen presteert slecht met het rekenonderwijs
Over de oorzaak wordt aan de realistische rekenenmethode gedacht.
Volgens de Inspectie voor het Onderwijs rekenen veel kinderen in het basisonderwijs slecht. Relatief eenvoudige sommen als 5x1/5 of 99x 201 kan door de helft van de leerlingen niet worden opgelost. 27% van de Nederlandse basisscholen presteert op rekengebied ver beneden de maat. Bij het taalonderwijs is dat maar 12%. Men kan hieruit de conclusie trekken, dat de extra aandacht, dat het lees- en schrijfonderwijs de laatste jaren heeft gekregen, niet terecht is geweest. Over de oorzaak van deze onvoldoende rekenprestaties wordt steeds meer aan de realistische rekenenmethode gedacht. Deze methode wordt op de meeste Nederlandse basisscholen gebruikt.
Wat is realistisch rekenen?
Sommen worden in een context geplaatst.
Realistisch rekenen wordt ook wel verhaaltjesrekenen genoemd. Sommen worden niet meer in rijtjes rijtjessommen of met alleen cijfers aangeboden, maar in een context geplaatst. Er wordt een situatie geschetst, waarin kinderen zich kunnen herkennen. In die situatie speelt de som zich af. De achterliggende gedachte is, dat het rekenen voor de kinderen minder abstract is en daardoor leuker zou zijn.
Ter verduidelijking een voorbeeld:
Je bent jarig en wil ieder kind in jouw klas op een ijsje trakteren. Een ijsje kost ¤ 0,30. Er zitten in jouw klas 25 kinderen. Je gaat naar de kassa met een tien eurobiljet. Hoeveel geld krijg je terug?
Wat is de doelstelling van het realistisch rekenen?
Zij bedenken zelf hun manier van oplossen.
De doelstelling is dat de kinderen het goede antwoord verkrijgen en het beredeneren ervan. Zij bedenken zelf hun manier van oplossen, de oplossingsstrategie. Het is dus goed mogelijk, dat er in de klas voor een opdracht meerdere strategieen mogelijk zijn. Het kind zal dan ervaren, wat voor hem of haar de beste oplossing zal zijn.
Kritische opmerkingen over het realistisch rekenen
Taalzwakke kinderen leren zo geen rekenen.
Rekenen wordt op deze manier taal, menen critici. Taalzwakke kinderen leren zo geen rekenen. Het nut van aanbieden van meerdere oplossingsmethoden is niet aangetoond, volgens de inspectie. Zwakke rekenaars moeten maar één manier van oplossen leren en daarna oefenen, oefenen, oefenen. Cijferen.
Staartdelingen en tafels komen terug in nieuwe methode 'Reken zeker'.
In deze methode wordt weer met staartdelingen en tafels gewerkt.
Door de teruglopende resultaten van het rekenen in het basisonderwijs heeft de Stichting Goed Rekenonderwijs samen met Noordhoff uitgevers een nieuwe rekenmethode ontwikkeld, die in 2010 op de markt komt. In deze methode, die "Reken zeker" gaat heten wordt weer met staartdelingen en het inoefenen van tafels gewerkt. Bij realistisch rekenen zijn ook nieuwe oplossingsmethoden bedacht voor vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken waarbij gerekend wordt met hele getallen. De staartdeling is nagenoeg verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor kolomrekenen. Inmiddels is in de nieuwe oplage van de realistische rekenmethode "Wereld in Getallen" de ouderwetse staartdeling weer in ere hersteld.
Ja, een domme student quoten helpt zo'n stukje natuurlijk welquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef mrbombastic het volgende:
Een van de studenten antwoordde hier op, dat hij/zij nog nooit een som over een bad had gemaakt
Dit vind ik dan wel een goed idee.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:10 schreef de_boswachter het volgende:
We beginnen even met een simpel rekensommetje. Antwoord staat onderaan deze OP.
Wanneer het antwoord goed is: Reageren toegestaan
Neequote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:39 schreef zovty het volgende:
Dit vind ik dan wel een goed idee.
Je hebt het gejat van iemand he?
quote:
Ik riep maar wat. Ik kan het sommetje in de OP niet eens uitrekenen uit mijn hoofd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:44 schreef -J-D- het volgende:
[..]
![]()
Probeer het je eens voor te stellen.
Bodem van 30 m2, dat is bijv. 5 bij 6 meter.
En dan staat het water 75 cm hoog.
En dan denk je met 60 literpakken die hele zooi gevuld te hebben?
En sommige universitaire opleidingen zijn meer een HBO-opleiding.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:46 schreef valek het volgende:
HBO is de MBO van een jaar of 20 geleden. Het stelt echt niet zo veel voor.
Ik wil dat boswachter het mij uitlegt hoe ik het moet uit mijn hoofdquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:41 schreef IkBenOzan het volgende:
Ik kan alleen delen door 2Wie legt uit hoe ik dat rekensommetje in de OP kan fixen?
Zo te zien is die toets afkomstig van de PABO in Den Bosch waar ik op zat. Wij hebben een gedeelte van de toets digitaal moeten doen, sommen met tijdslimiet en zonder kladpapier. Daarna nog een aantal sommen die je wel met papier uit mocht rekenen, deze zagen er ongeveer uit zoals bovenstaande.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:43 schreef de_boswachter het volgende:
De PABO rekentoets
KLIK
Eerlijk zijn he mensen
1650 : 5quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:48 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
Ik wil dat boswachter het mij uitlegt hoe ik het moet uit mijn hoofd
Dat dus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:50 schreef Impry het volgende:
1650 : 5
Dit ga je opsplitsen in: 1500:5 en 150:5.
Respectievelijk 300 en 30, samen dus 330.
330 + 297 is makkelijker te doen door 330 + 300 te doen en er daarna 3 af te halen.
330 + 300 = 630.
630 - 3 = 627.
Je kon het zelf niet eensquote:
Okquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:50 schreef Impry het volgende:
[..]
330 + 297 is makkelijker te doen door 330 + 300 te doen en er daarna 3 af te halen.
330 + 300 = 630.
630 - 3 = 627.
Zo zou ik hem uitleggenHet ziet er nu ingewikkelder uit dan wanneer ik het mondeling uit zou leggen.
'Handig rekenen' is alles. Dit soort voorbeeldsommen zit bijna altijd een trucje in.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
OkHet begint een beetje door te dringen, ik moet nog iets harder nadenken
![]()
Die eerste zou ik anders doen. Delen door 5 is hetzelfde als 20% ervan nemen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:50 schreef Impry het volgende:
[..]
330 + 300 = 630.
630 - 3 = 627.
Zo zou ik hem uitleggenHet ziet er nu ingewikkelder uit dan wanneer ik het mondeling uit zou leggen.
1 m2 is 100 dm2 dus 30 m2 is 3000 dm2.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:36 schreef Trusten het volgende:
1.In het Aquarium bij dierentuin Artis staat een aquarium met een
grondoppervlak van 30 m2. Het water in het aquarium staat 75 cm hoog.
Hoeveel liter water zit er in dit aquarium?
Is ook een manier ja, maar wel meteen een paar stappen verder in de rekendidactiek.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:05 schreef erikkll het volgende:
[..]
Die eerste zou ik anders doen. Delen door 5 is hetzelfde als 20% ervan nemen.
1650 / 10 = 165
das tien procent. 165 *2 = 330
Die andere zou ik hetzelfde doen!
Op de VU hadden ze begin dit jaar ook een ‘rekentoets’ die alle eerstejaars Economie moesten afleggen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:10 schreef de_boswachter het volgende:
We beginnen even met een simpel rekensommetje. Antwoord staat onderaan deze OP.
Wanneer het antwoord goed is: Reageren toegestaan. Wanneer het antwoord fout is: Je moet het IQ van een lantaarnpaal hebben -> Ga maar naar ONZ dus, daar zitten je soortgenoten. Rekenmachines en andere hulpmiddelen NIET toegestaan.
Komtie dan he:
1650:5+297
Waarom een toelatingstoets tot dit topic zullen jullie je misschien wel afvragen. Nou soortgelijk sommetje dienen de eerstejaars studenten van de HBO opleiding PABO ( nee leuters, niet het blaadje PABO) onder andere te maken om tot de opleiding toegelaten te worden. Maar liefst een kwart (
![]()
![]()
![]()
) van de mensen slaagt er niet in om zulks sommetje zonder hulp op te lossen..... Erg treurig.
antwoord rekensommetje: 627
Nee.quote:
7.5dmquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:07 schreef Rijpie het volgende:
[..]
1 m2 is 100 dm2 dus 30 m2 is 3000 dm2.
75cm is 0.75 dm.
3000dm2 x 0.75 dm = 2250 dm3.
1 dm3 = 1 L dus 2250 dm3 = 2250 L
Correct?
Dit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onzin discussie weer. Leerkracht zijn is meer dan alleen rekensommetjes maken.
Ben je nou echt zo'n kanker faler?quote:
PIquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 12:19 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo'n kanker faler?
Besten van groep 8.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:11 schreef Trusten het volgende:
[..]
Klopt niet, voor een voldoende moet een PABO student hoger scoren dan de besten van groep 8. De stof gaat t/m de brugklas en daar dan echt de pittigste zaken uit voor de toets. Als je bij deze toetsen onder de 80% goed hebt, dan heb je het niet gehaald...
1.In het Aquarium bij dierentuin Artis staat een aquarium met eenquote:Ja, een domme student quoten helpt zo'n stukje natuurlijk wel![]()
Paar voorbeeldsommen uit een vorig PABO topic:
We beginnen makkelijk![]()
Hij kon het zelf niet eens uitrekenenquote:
Per minuut stroomt er 1/5 bad koud water naar binnen en 1/6 bad warm water, terwijl er 1/3 bad water uitstroomt. De inhoud is dus op elk moment (1/5 + 1/6 - 1/3) * t = (6/30 + 5/30 - 10/30) * t = 1/30 * t. De inhoud is dus 1 bij t=30 minuten.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Een docent op de universiteit vroeg eens om deze som op te lossen door zijn studenten.
Stel dat een bad in 5 minuten vol loopt door alleen de koude kraan vol open te zetten. Het bad loopt in 6 minuten vol door alleen de warme kraan open te zetten. Een vol bad loopt in 3 minuten leeg. Hoe lang duurt het voordat het bad vol is, als je zowel de koude als de warme kraan open zet en geen stop in het bad doet? (Neem aan dat het bad met constante snelheid vol en leeg loopt).
[..]
Het is gewoon basisschoolniveau, als je dat al niet aankunt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:24 schreef Fascination het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:26 schreef Seam het volgende:
Kan iemand niet zo'n rekentoets online zetten?
Ben toch erg benieuwd
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:43 schreef de_boswachter het volgende:
De PABO rekentoets
KLIK
Eerlijk zijn he mensen
PABO een HBO-opleiding ?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:26 schreef Seam het volgende:
Kan iemand niet zo'n rekentoets online zetten?
Ben toch erg benieuwd
Sorry alleen de eerste pagina gelezenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:29 schreef Impry het volgende:
[..]
PABO een HBO-opleiding ?
Lui figuur
-Edit: GAMMA
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 13:56 schreef Kaptein het volgende:
[..]
Per minuut stroomt er 1/5 bad koud water naar binnen en 1/6 bad warm water, terwijl er 1/3 bad water uitstroomt. De inhoud is dus op elk moment (1/5 + 1/6 - 1/3) * t = (6/30 + 5/30 - 10/30) * t = 1/30 * t. De inhoud is dus 1 bij t=30 minuten.
Als je als HBO-er maar 75% goed hebt, moet je je dan ook diep schamen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:33 schreef Seam het volgende:
Het zijn inderdaad erg makkelijke sommetjes, maar 75% goed is maar een 5,5. Derhalve kan ik het wel enigszins begrijpen dat sommigen ex-havisten hier moeite mee hebben,
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:45 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Als je als HBO-er maar 75% goed hebt, moet je je dan ook diep schamen.
Je weet dat er steeds meer SMART borden worden gebruikt op scholen en die dingen tering duur zijn?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:27 schreef MASD het volgende:
[..]
Rekenen en taal okay. Maar zingen is iets heel anders. Als je kinderen willen leren zingen gaan ze naar een muziekschool.
[..]
Die dingen zijn niet anders dan die 10 euro dingen bij de Intertoys. Krijt en bord.
Ik snap nooit waarom mensen iets gaan doen als ze ergens niet goed in zijn. Kijk, ik ben echt verschrikkelijk slecht in hoofdrekenen, dus zal ik ook niet iets met cijfertjes gaan doen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:33 schreef Seam het volgende:
Het zijn inderdaad erg makkelijke sommetjes, maar 75% goed is maar een 5,5. Derhalve kan ik het wel enigszins begrijpen dat sommigen ex-havisten hier moeite mee hebben,
Als ik de uren en het salaris van een basisschool leerkracht naast elkaar leg, worden ze naar mijn idee onderbetaald. Mijn vriendin werkt fulltime, staat voor een groep 7 klas, is van half 8 tot 5 op school (elke dag, ook woensdag). Dit is niets teveel voor een fulltime baan natuurlijk maar als je de ouderavonden, de tien minuten gesprekken, de info-avonden en vergaderingen daarbij optel, zit je gauw aan 50-55 uur per week.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:56 schreef FutureWorld het volgende:
[..]
Inderdaad. Gemiddeld dus op 4 sommen 1 fout. Dat kan gewoon echt niet als je later voor de klas wil gaan staan.
Wat ik trouwens ook als een probleem is in het reguliere basisonderwijs van tegenwoordig: Die theemutsen die voor de klas staan!! Enorm hoog aantal parttimers (lees: vrouwen), die het allemaal maar zien als een leuk bijbaantje met veel vakantiedagen en een wel aardig salarisje (zeker voor de tijd die wordt gewerkt).
Maargoed, daar gaat dit topic niet over.
Kijk dit vind ik wel lastig, hoor.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:36 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ja, een domme student quoten helpt zo'n stukje natuurlijk wel![]()
Paar voorbeeldsommen uit een vorig PABO topic:
We beginnen makkelijk![]()
1.In het Aquarium bij dierentuin Artis staat een aquarium met een
grondoppervlak van 30 m2. Het water in het aquarium staat 75 cm hoog.
Hoeveel liter water zit er in dit aquarium?
2. a. 18350 – 298,85 =
b. 6203,45 + 296,55 =
c. 52 : 0,13 =
d. 83 x 145,6 + 145,6 x 17 =
3. Ik heb twee getallen. Als ik beide getallen bij elkaar optel, komt er 36 uit. Als ik beide
getallen met elkaar vermenigvuldig, dan komt er 288 uit.
Welke twee getallen zijn het?
4. Maak de volgende reeks af en beschrijf de gevonden regelmaat.
1, 3, 2, 6, 5, 15, 14, 42
5. Bedenk een passende situatie bij de opgave 2½ x 4½ en los de opgave inzichtelijk op
Enne...duidelijk zeggen hoe je aan het antwoord komt he?
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef IkBenOzan het volgende:
[..]
Ik word, word ik.
Jij wordt, word jij.
Hij/zij wordt, wordt hij/zij.
Ben ik niet mee eens. Dit soort sommetjes hoor je gewoon (zonder moeite) na je basisschool te kunnen maken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 14:33 schreef Seam het volgende:
Of gewoon een lerarenopleiding verzwaren op dit punt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:01 schreef ShadyLane het volgende:
Wat mij betreft zouden alleen mensen van WO-niveau (dat zijn vaak al bedroevende spellers, kun je nagaan) kinderen mogen leren rekenen en schrijven.
Dit zijn toch gewoon sommen van niveau brugklas? Ik snap echt niet dat deze sommen in die toets voorkomen. Je doet toch HBO, dan moet de toets zeker een niveau hebben van boven de middelbare school.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:23 schreef Fascination het volgende:
[..]
Kijk dit vind ik wel lastig, hoor.
En op veel PABO's in het land wordt dat dus niet zo streng gedaan.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:38 schreef nVincible het volgende:
Maar wist je ook dat als je je reken óf taaltoets niet in het eerste jaar haalt je een bindend negatief studie advies krijgt? M.a.w., de rotte appels worden er keurig uitgefilterd.
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:30 schreef postmortum het volgende:
op de pabo zitten wel geile wijven
Krijgen we deze discussie ook weerquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:43 schreef Afwazig het volgende:
Technische HBO opleidingen zijn nog wel van enig niveau doordat je daar nog vakken als Theoretische Informatica hebt met predicaten etc. De opleidingen als Vrijetijdsmanagement en PABO kun je op het MBO ook wel geven.
better dan de op de heao die accountancy studerenquote:
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:48 schreef Trollface. het volgende:
Opkrikken van het niveau moeten ze.
Ik denk inderdaad dat het qua rekenen deels de schuld is van het rekenmachine, dat ze die foefjes niet (meer) kennen.
Toch zou er op de basis- en middelbare school veel meer aandacht aan hoofdrekenen besteedt moeten worden.
Wat nog het mooiste is, dan zegt iemand dat ie kan staartdelen en geef je een staartdeling met parameters ipv getallen en dan kunnen ze het ineens niet meerquote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ben er vanochtend eens voor gaan zitten en heb die rekentoets die hier geplaatst werd gemaakt. Gelukkig een fluitje van een cent, maar tot mijn eigen verbazing en ergenis moest ik bij staartdelingsommen even twee keer nadenken.
Ja dacht het mooi niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 12:28 schreef phpmystyle het volgende:
Ook phptje maakte doodsimpel het rekensommetje. Eens met de klacht van de almachtige Bowa. Maar verder bepleit ik ook dat het MBO (incl.ROC) moet fuseren met het HBO. En dat gaat ook zeker gebeuren als ik straks in de regering zit
Edit: Als ik premier ben.
eeh MBO met HBO fuseren... dat gaat helaas nooit werkenquote:
Dat was dus niet serieus bedoelt hequote:
Kan nog makkelijker. In de tegenwoordige tijd voeg je sowieso nooit een 'd' toe. Verder vervang je het werkwoord wat er staat voor het werkwoord 'lopen'. Ik loop, hij loopt. Ik word, hij wordt. Werkt altijd.quote:
Ik vond het ookal zo raarquote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat was dus niet serieus bedoelt he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |