abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73740834
Hoi,

Het volgende recept is al in twee verschillende ovens ingestort (dus het ligt niet aan de oven). Heeft iemand van jullie enig idee hoe het kan? Zit er misschien een foutje in het receptenboek?

Nutellamarmercake:

ingredienten:
150g bloem
1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder
125 g boter
4 (afgestreken) eetlepels nutella
150 g suiker
een snufje zout
boter en bloem voor de ovenschaal
2 eieren

Roer de zachte boter in een warme kom, voeg de suiker toe en dan de eieren. Meng de bloem met het bakpoeder en het zout en zeef dat beetje bij beetje, al roerend met een houten lepel, door het botermengsel. Breng het beslag op smaak met de vanillesuiker. Meng nu een derde deel van het beslag met nutella.
Beboter een cakevorm en bestuif met bloem. Vul de vorm met het gele beslag, doe het donkere beslag erbovenop en roer dit met een lepel een beetje door het gele beslag. Zet de cake in de oven en bak hem 10 minuten om 200 graden, verlaag de temperatuur nu tot 170 graden en bak nog 40 minuten. Haal de cake daarna uit de oven, laat afkoelen en snijd in plakken.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_73740956
Stomme vraag misschien, maar doe je niet toevallig tussendoor de oven open om even te kijken? Dan stort de boel namelijk in.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_73740975
Klop je het beslag wel lang genoeg?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_73740998
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:14 schreef Felixa het volgende:
Stomme vraag misschien, maar doe je niet toevallig tussendoor de oven open om even te kijken? Dan stort de boel namelijk in.
gen stomme vaag
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73741010
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:14 schreef Felixa het volgende:
Nee dat weet ik dat ik de cake met rust moet laten. Het is absoluut geen stomme vraag want niet iedereen weet dat. Doet me denken aan een verjaardag bij iemand die cake's had gebakken allemaal ingestort die ging dus ook tussendoor kijken. Ik heb als ik cake bak ook altijd de deuren op slot om te voorkomen dat iemand langs de oven stampt. .

En ja ik heb lang genoeg geklopt.

Het lijkt erop dat alleen het nutella gedeelte van het deeg inzakt, het is ook wel gaar (en hij is errrug lekker) maar dat nutella deel is een beetje aan de taaie kant (net taai taai).
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_73742250
25 gram minder suiker, 2 eetlepels melk en de helft van het bakpoeder. En dan bakken op 170 graden, de hele tijd. Should work. (170 graden de hele tijd en minder bakpoeder maakt waarschijnlijk al veel verschil)
pi_73742684
Ik ben ook gewend dat een cake op een lagere temperatuur gebakken moet worden. En de recepten die ik vaak gebruik zitten meer eieren in. Dat zou ook kunnen schelen.

En ipv nutella kun je ook gewoon cacao doen. Dat werkt sowieso (daar maakte ik altijd marmer cake mee)
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_73744205
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:59 schreef evo87 het volgende:
25 gram minder suiker, 2 eetlepels melk en de helft van het bakpoeder. En dan bakken op 170 graden, de hele tijd. Should work. (170 graden de hele tijd en minder bakpoeder maakt waarschijnlijk al veel verschil)
Ga ik volgende week proberen, dank je.

En nutella is hazelnootpasta dat vind ik wel lekker chocolade in cake echter niet.
pi_73744224
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:02 schreef nieslief het volgende:

[..]

En nutella is hazelnootpasta dat vind ik wel lekker chocolade in cake echter niet.
heb je het nutella kookboek gekocht?
zo tof
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:07:14 #10
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_73744321
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:02 schreef nieslief het volgende:

[..]

Op zich klinkt het lekker met hazelnootpasta, misschien ook maar eens proberen
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_73744348
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:03 schreef Mirjam het volgende:

[..]

zo tof
Ik kwam ook in de verleiding, maar heb het toch maar niet gedaan

Ik vind ook dat er weinig eieren in zitten overigens, op 150 gr bloem en suiker gebruik ik 3 eieren.
pi_73744986
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:03 schreef Mirjam het volgende:

[..]

zo tof
Nee ikke niet mijn zusje wel. Echt lachen hoor pizza met nutella enzo nog meer gekke dingen.

Ik heb een flauw vermoeden dat er maar twee eieren in gaan omdat de nutella van zichzelf al wat vettig is.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:59:33 #13
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_73752190
Lagere temperatuur, langer bakken. Weet niet of je een thermometer hebt, maar bij een kern temperatuur van 95 graden is je cake gaar.

De verhoudingen van een cake zijn 1:1:1:1 Dus: bv. 150 g. bloem, 150 g. eieren, 150 g. suiker, 150 g. boter. (en dan natuurlijk nog bakpoeder, evt. zout en wat andere smaakstoffen)
Bij jouw cake zou ik dus nog een ei extra toevoegen, want een ei weegt 50 g. ! Meer ei maakt een cake wel iets droger maar ik denk dat hij het wel nodig heeft.

Ook moet de cake niet té luchtig geklopt worden want dan houden de celwandjes het niet meer van het opgeklopte beslag en zakt het ook in.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt
pi_73752693
verhouding 1:1:1:1 is geen universele regel ofzo hoor die voor alle soorten cake geldt. Gaat alleen op voor pound cake (van alles 1 pound).
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:59:36 #15
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_73756060
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:13 schreef evo87 het volgende:
verhouding 1:1:1:1 is geen universele regel ofzo hoor die voor alle soorten cake geldt. Gaat alleen op voor pound cake (van alles 1 pound).
Klopt, maar het is wel makkelijk om van uit te gaan. Bij deze cake komt het heel dicht in de buurt.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:01:25 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73756106
Ik zou er 3 eieren in doen en geen bakpoeder.
Verder heeft Mr.Z wel gelijk hoor, alles gelijke delen, waarbij 50g voor 1 ei staat.

150 gram vet (boter en nutella) + 150 gram suiker + 3 eieren + 150 gram bloem.
En dan dus geen zelfrijzend bakmeel maar gewoon bloem/patentmeel.
pi_73771768
Laat je de cake in de vorm afkoelen? Hij schijnt ook nog in te kunnen zakken als je 'm te snel uit de oven en uit de vorm haalt.
Sanity is (not) statistical
pi_73771774
Boahh ik heb nu zin in cake.Altijd op de verkeerde momenten.
pi_73771779
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 03:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Boahh ik heb nu zin in cake.Altijd op de verkeerde momenten.
Voor cake bestaan er geen verkeerde momenten.
pi_73771801
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 03:57 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Voor cake bestaan er geen verkeerde momenten.
Ik heb nu geen cake. Verder heb je wel gelijk.
pi_73771812
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 04:00 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik heb nu geen cake. Verder heb je wel gelijk.
Niet toevallig eieren, bloem en suiker in huis? Vorige keer zelfs muffins gemaakt op basis van appelmoes en raapzaadolie. Je hebt altijd wel iets in huis waar je cake mee kan maken.
pi_73772635
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 03:54 schreef Maeghan het volgende:
Laat je de cake in de vorm afkoelen? Hij schijnt ook nog in te kunnen zakken als je 'm te snel uit de oven en uit de vorm haalt.
Hij stort al in de oven in jammer genoeg anders had ik wel geweten waar het aan lag.

Ik ga denk ik deze week overnieuw proberen met al die tips. Pfoei vervelend hoor zoveel cake's bakken en lekker cake eten.
  zondag 18 oktober 2009 @ 18:00:39 #23
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_73812459
250 g Boter
200 g suiker
375 g Meel
1 snufje zout
1 Pakje. Bakpoeder
5 Eieren
100 ml melk , evt iets meer
4 EL cakaopoeder
4 EL Nutella

bereiden als elke cake dan 45 minuten op 200 graden
  zondag 18 oktober 2009 @ 20:15:15 #24
201464 Tokkelboer
Culinair genieten vind ik fijn
pi_73817412
las dit topic een half uur geleden. en heb nu een cake in de oven voor bij de koffie.
mm wordt dus pas om half 10 koffie
pi_73836818
een standaard cake beslag bestaat uit:

200 gram bloem
200 gram roomboter
200 gram suiker
200 gram eieren wat neerkomt op 4 eieren

ziet er dus naar uit dat je 1 ei te weinig hebt, eieren zorgen nml voor de binding bakpoeder lijkt ook wat veel, ook ken ik alleen maar cake recepten met 1 constante temperatuur, als je de baktijd hebt gehaald zonder openen, kan je om te checken of de cake gaar is een sate prikker in het midden prikken, komt die er weer droog uit, dan is de cake gaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')