abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:02:57 #1
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_73686424
Ik en een vriend willen binnenkort een VOF beginnen (allebei parttime).

Nu hebben we al een tijd gezocht op de vereisten. Zo moeten we ons inschrijven bij de KvK en dus automatisch bij de belastingdienst (formulieren liggen al ingevuld klaar). Echter, wat ons zorgen baart is de administratie. We hebben hier allebei de ballen verstand van (nou ja, een balansje uit VWO-6 lukt mij nog wel, maar daar houdt het ook wel op...).

Uit kostenoverweging is een boekhouder toch wel erg duur (we verwachten geen enorm hoge omzetten of iets dergelijks).

Hebben jullie daar ervaringen mee? Is het mogelijk te boekhouden met een 'Boekhouden voor dummies' of is het een steile leercurve?

Bedankt!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:13:10 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73686710
Als je er geen verstand van hebt zou ik er niet aan beginnen. Is er geen handige vader/oom of bekende die het voorlopig wil doen tegen lage kosten?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:14:45 #3
181031 Boomfluisteraar
pi_73686748
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:13 schreef karr-1 het volgende:
Als je er geen verstand van hebt zou ik er niet aan beginnen. Is er geen handige vader/oom of bekende die het voorlopig wil doen tegen lage kosten?
Nope, niemand in de familie die er bekend mee is, helaas.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:16:16 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73686795
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:14 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Nope, niemand in de familie die er bekend mee is, helaas.
Hoeft (bij voorkeur) ook geen familie te zijn. Of vraag tips aan andere kleine bedrijfjes
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:19:49 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73686883
Een boekhouder hoeft niet duur te zijn. En een goede boekhouder is z'n geld waard.
Het is dat je hier geen reclame mag maken zonder banner te kopen,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:25:50 #6
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_73687048
Je hebt ook aan een boekhouder gevraagd hoeveel hij/zij kost?
Volgens mij rekenen ze een uur tarief,. als als je niet veel omzet hebt hoeven zijn ook niet veel uren te maken.

Deze kwam ik via Google tegen, maar ik ken ze verder zelf niet.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:34:36 #7
181031 Boomfluisteraar
pi_73687285
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:25 schreef DiRadical het volgende:
Je hebt ook aan een boekhouder gevraagd hoeveel hij/zij kost?
Volgens mij rekenen ze een uur tarief,. als als je niet veel omzet hebt hoeven zijn ook niet veel uren te maken.
Mwa, bij een regionale boekhouder, maar dat was vrij prijzig.
quote:
Deze kwam ik via Google tegen, maar ik ken ze verder zelf niet.
Ok, dat ziet er wel goed uit verder. Iemand ervaringen hiermee?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:42:46 #8
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_73687505
Er bestaan op internet eenvoudige boekhoudingen gemaakt in Excel. Kun je zo downloaden en zijn ook nog eens in het nederlands. Je hoeft alleen een paar dingetjes aan te passen die voor jouw VOF gelden. Hiermee is een eenvoudige boekhouding zo gemaakt. Tevens hebben deze Excel sheets de mogelijkheid om maandelijkse btw overzichten te maken, en nog wat andere handige dingetjes.

Zoekt en gij zult vinden...
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  woensdag 14 oktober 2009 @ 18:08:33 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73688193
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:34 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Mwa, bij een regionale boekhouder, maar dat was vrij prijzig.
Om een idee te krijgen: wat noem je vrij prijzig en welke diensten waren inbegrepen?
pi_73688250
Ik doe de boekhouding voor een paar euro.

(serieus aanbod trouwens, 1ejaars student wo bedrijfseconomie, het kost jou weinig, ik heb wat ervaring, win-win)
Oh really?
pi_73688374
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:02 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Uit kostenoverweging is een boekhouder toch wel erg duur (we verwachten geen enorm hoge omzetten of iets dergelijks).

Hoge omzetten zijn niet relevant, in geen enkel opzicht. Het bepaalt het tarief niet van de boekhouder en het zegt niets over de winstgevendheid en daarmee over of de kosten al dan niet te dragen zijn.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_73688397
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:10 schreef Matthijs- het volgende:
Ik doe de boekhouding voor een paar euro.

(serieus aanbod trouwens, 1ejaars student wo bedrijfseconomie, het kost jou weinig, ik heb wat ervaring, win-win)
win-win-win, want dan kan de fiscus ook nog eens een boete(tje) opleggen zo nu en dan.
pi_73688440
Hoezo?
Oh really?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:00:55 #14
181031 Boomfluisteraar
pi_73689707
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:15 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Hoge omzetten zijn niet relevant, in geen enkel opzicht. Het bepaalt het tarief niet van de boekhouder en het zegt niets over de winstgevendheid en daarmee over of de kosten al dan niet te dragen zijn.
Wel gezien het feit dat onze variabele kosten vrijwel nihil zijn. De winst staat dus gelijk aan de omzet minus onze constante kosten.
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:08 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Om een idee te krijgen: wat noem je vrij prijzig en welke diensten waren inbegrepen?
Tsja, dat liep toch wel over de 800/900 euro per jaar, wel inclusief BTW opgaaf. Veel voor een beginnend bedrijfje met al aanzienlijke kosten.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:33:41 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73690834
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:00 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Wel gezien het feit dat onze variabele kosten vrijwel nihil zijn. De winst staat dus gelijk aan de omzet minus onze constante kosten.
Dus is het streven om de omzet zo hoog mogelijk te krijgen.
quote:
[..]

Tsja, dat liep toch wel over de 800/900 euro per jaar, wel inclusief BTW opgaaf. Veel voor een beginnend bedrijfje met al aanzienlijke kosten.
En je fiscale aangiften? Correspondentie met fiscus e.d.?

Je zult me vast niet geloven maar ik heb genoeg starters meegemaakt die dachten dat zo goedkoop mogelijk goed genoeg is. En ik heb er ook genoeg voorbij zien komen die achteraf met naheffingen en onverwachte brieven geconfronteerd werden en er dus toch voor moesten betalen om de puinhoop opgeruimd te krijgen.
Uiteraard preek ik voor eigen parochie maar een goede boekhouder doet toch iets meer dan je bankafschriften inkloppen. En dan vind je het vreemd dat ie daar graag betaald voor wil worden?
pi_73690926
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:18 schreef Matthijs- het volgende:
Hoezo?
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:33 schreef ManAtWork het volgende:
Je zult me vast niet geloven maar ik heb genoeg starters meegemaakt die dachten dat zo goedkoop mogelijk goed genoeg is. En ik heb er ook genoeg voorbij zien komen die achteraf met naheffingen en onverwachte brieven geconfronteerd werden en er dus toch voor moesten betalen om de puinhoop opgeruimd te krijgen.
Een goede boekhouder doet toch iets meer dan je bankafschriften inkloppen.
Daarom dus
pi_73691118
En hoeveel starters heb je meegemaakt die wél tevreden waren met 'zo goedkoop mogelijk'? Of hoor je die gewoon niet?
pi_73691356
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:42 schreef DennisMoore het volgende:
En hoeveel starters heb je meegemaakt die wél tevreden waren met 'zo goedkoop mogelijk'? Of hoor je die gewoon niet?
Zat, maar die waren erg tevreden omdat ze niet wisten welke fiscale regelingen ze konden benutten, maar niet benutten omdat hun 'goedkope oplossing' er ook niet van af wist. Iedereen blij in dat geval, maar of dat nou zo de bedoeling was.....
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:00:00 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73691668
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:42 schreef DennisMoore het volgende:
Nee, die hoor je niet. Meestal merk je wel dat die zijn gestopt omdat het ze boven het hoofd groeit.
En meestal missen ze de fiscale voordelen die een goede boekhouder wel kent omdat dat z'n werk is.

Maar hé, ieder z'n eigen keuze.

edit: JJ was me al even voor terwijl ik aan het telefoneren was.
pi_73692054
je zet in een kolom in excel de kosten die je zakelijk mag boeken

nog een kolom voor de inkoop

nog een kolom voor de verkoop / opbrengsten / omzet.

BTW over inkoop + kosten mag je vorderen, BTW over omzet moet je afdragen, die twee worden verrekent en hetgeen overblijft moet je betalen / ontvang je

alle bedragen de bonnentjes bewaren en op logische wijze in een order stoppen.

dat is in principe je administratie, op de belastingdienst website of google staat ook waaraan die moet voldoen.

Sommige kosten mag je niet direct geheel opvoeren maar moet je verdelen (afschrijven) over een bepaalde periode (bijv. een pc)

Over de winst betaal je belasting, je moet volgens mij ook een jaarrapport hebben, dat is iets complexer.

Waarom heb je voor een VOF gekozen ?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_73692668
Als je het zelf wilt leren is dit een heel handig en toegankelijk boekje:

Klaassen, Hoogendoorn, Vergoossen, Externe verslaggeving, Wolters-Noordhoff (ISBN: 978-90-01-71010-1)

Hierin staat eigenlijk praktisch alles wat je weten moet.
Oh really?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 22:28:12 #22
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_73697649
zelf heb ik er aan gedacht om een praktijkdiploma boekhouden / basiscursus boekhouden te doen bij een loi/nti - achtige organisatie als thuisstudie. Gemiddeld zo'n 3-6 maanden en dan 4-8 uur per week waarbij je toch wat meer kennis opdoet en ook de fiscale voordelen leert kennen. Bovendien kan je zo'n opleiding aftrekken voor de belasting (scholingskosten) of opvoeren als opleidingskosten voor je onderneming.

interessant topic, even blijven volgen.
keep up the good work!
pi_73705935
Je zult aan het eind van het jaar je administratie toch moeten laten controleren door een accountant.
Veel accountants hebben ervaring met kleine bedrijven die zonder boekhouder draaien. Daar zijn echt prima oplossingen voor tegenwoordig. (veel software die de boekhouding erg eenvoudig maakt en de accountant goed in staat stelt de boel te monitorren...)

Ik weet niet of je al een accountant hebt uitgezocht, maar overleg met hem/haar...!
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:24:55 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73705969
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:23 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Je zult aan het eind van het jaar je administratie toch moeten laten controleren door een accountant.
Dat wordt algemeen aangenomen als een eis maar is de grootste onzin die er is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')